تعداد بازدید: 3039

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 24 مهر 1396-9:8

فعال سیاسی و مدنی اصلاح طلب:

اصلاح طلبان مازندران خطر پدرسالاری را جدی بگیرند

لطف الله آجدانی: گاه بسیاری از تصمیم گیری های حزبی و سازمانی به طور عمده توسط یک یا چند نفر که برای خود نقش و حق پدر سالارانه و پدرخواندگی قایل هستند، بدون توجه کافی به نظر و آرای مجمع عمومی اخذ و اعلام می شود که یک رفتار غیر دموکراتیک است.


مازندنومه، سرویس سیاسی: لطف الله آجدانی -فعال سیاسی و مدنی اصلاح طلب و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران- در گفت و‌گو با مازندنومه، با اشاره به خطر پدرسالاری حزبی، از ضعف کادرسازی احزاب و تشکل های سیاسی اصلاح طلب مازندران و کم توجهی به ضرورت تربیت مدیران و رهبران جدید و جوان حزبی در سطوح مختلف حزبی و غفلت از اصل گردش نخبگان در سطوح رهبری احزاب و تشکلهای سیاسی اصلاح طلب مازندران انتقاد کرد.

وی تصریح کرد: نمی توان و نباید از ضرورت استفاده از تجربه و اهمیت تداوم حضور و نقش شخصیت های اصلاح طلب مسن و پیشکسوت در روند فعالیت های حزبی در مازندران غفلت ورزید، اما مبالغه در این ضرورت را اگر منجر به تداوم و تکرار حضور این گروه معدود از اصلاح طلبان پیشکسوت اما مسن در سطح و مسند رهبری حزبی و مانع حضور و ارتقا جایگاه نیروهای جدید و جوان در سطوح مختلف و متناسب رهبری حزبی شود، نتیجه و نشانه خودخواهی آن گروه از رهبران پیشکسوت حزبی و مانع نوسازی و پویایی ساختار حزبی و مغایر اصل گردش نخبگان در سطوح مخنلف حزبی به ویژه در سطح رهبری حزبی است.

آجدانی تصریح کرد: متاسفانه در موارد متعدد و بسیاری با درجات متفاوتی در شعبات استانی و شهرستانی و شهری احزاب اصلاح طلب مازندران، با این واقعیت روبرو هستیم که بسیاری از این احزاب موفقیت چندانی در کادر سازی و جذب نیروهای جدید حزبی و‌پرورش آنان نداشته اند.

این فعال سیاسی و مدنی اصلاح طلب با انتقاد از محدود بودن اعضای بسیاری از شعبات حزبی اصلاح طلبان مازندران در حوزه های شهرستانی و شهری که از تعداد انگشتان یک دست فراتر نمی رود، تاکید کرد: ضعف کادرسازی حزبی با هدف افزایش سطح مشارکت اجتماعی فراگیر در ساختار و تشکیلات حزبی از یکسو و وجود پدرسالاری و پدرخواندگی عده ای اندک از اصلاح طلبان در بعضی از احزاب و تشکل های سیاسی؛ دو عامل مهم در کاهش ایفای نقش هرچه قدرتمند تر احزاب اصلاح طلب در عرصه های سیاسی و اجتماعی و دو آفت جدی و خطرناک برای آینده سیاسی احزاب و تشکل های اصلاح طلب مازندران است.

آجدانی در بخشی دیگر از این گفت و گو افزود: متاسفانه علاوه بر ضعف کادر سازی حزبی که بسیاری از شعبات حزبی در حوزه های شهرستانی و شهری را در حد حلقه های تیمی و خانگی تنزل داده است، از بسیاری از نیروهای جوان اما توانمند موجود در احزاب و تشکل های سیاسی اصلاح طلب نیز به خوبی استفاده نمی شود.

این مورخ مازندرانی ادامه داد: گاه بسیاری از تصمیم گیری های حزبی و سازمانی به طور عمده توسط یک یا چند نفر که برای خود نقش و حق پدر سالارانه و پدرخواندگی قایل هستند، بدون توجه کافی به نظر و آرای مجمع عمومی اخذ و اعلام می شود که یک رفتار غیر دموکراتیک است.

وی تاکید کرد: تصمیمات اقلیت رهبران حزبی در یک ساختار حزبی سالم و‌کارآمد باید نتیجه و‌ بازتاب آرا و اراده اکثریت اعضای سطوح مختلف آن حزب باشد، در حالی که در بسیاری از موارد نقش بالا دست اکثریت اعضا در حد فرودست تابعیت اکثریت از اراده و خواست اقلیت اعضا تنزل و تقلیل می یابد.

آجدانی همچنین با تاکید بر احترام به پیشکسوتان اصلاح طلب، تمرکز بر معطوف کردن نقش اصلی آنان در قالب مشاوران حزبی،  اصلاح و تغییر نگرش و رفتار اصلاح طلبانی که در دام خودخواهی  پدرسالاری افتاده اند و نیز تلاش فراگیر و جدی احزاب اصلاح طلب مازندران برای هموار کردن راه استفاده از نیروهای جوان و توانمند حزبی و توجه بیشتر به اصل گردش نخبگان در سطوح مختلف رهبری احزاب اصلاح طلب را یک ضرورت برای اصلاح طلبان دانست و افزود: بی توجهی و‌کم توجهی به این ضرورت ، از پیامدهای زیانباری برای  آینده سیاسی و اجتماعی احزاب اصلاح طلب در مازندران خبر می دهد.


  • حامي اصلاحاتپاسخ به این دیدگاه 9 7
    سه شنبه 25 مهر 1396-10:34

    درود بر محقق ارزشمند استاد آجوداني و نيز پايگاه خبري مازندنومه. به نكات مهم و درستي اشاره شد. ژنرال هاي پير بايد جاي خود را به ژنرالهاي جوان دهند. براي فراگير شدن تاثير احزاب اصلاحطلب در جامعه بايد ساختلر كمي و كيفي احزاب اصلاح و نوسازي شود

    • دوشنبه 24 مهر 1396-18:49

      علي اقاي صادقي بجاي اين اراجيف اقا بهتره عملكرد ادارات و شركتها رو بررسي كنين.تا لااقل قولهاي دولت عملي بشه.اقايون مديران بي كفايت همچون اب شهري استان كه ٤٠سال كار كردن و جز داغون كردن صنعت اب هيچ كار مثبتي انجام ندادن جاشون رو به جوانهاي كاردان بسپارن..اگه دلت براي اين دولت ميسوزه كامنت رو بزار بدون سانسور..

      • شنبه 29 مهر 1396-11:9

        لقمان حكيم را پرسيدند ادب از كه
        آموختي گفت از بي ادبان.../ انصافا از سعه صدر مازندنومه براي درج كامنت بي ادبانه شما بايد تشكر كرد.اما از اين لحن لمپني شما بگذريم كاش به اصل متن جواب مي داديد تا مشخص بشه از چي داري دفاع ميكني

      • کدام حزب ؟ کجاست حزب ؟پاسخ به این دیدگاه 11 9
        دوشنبه 24 مهر 1396-16:44

        آقای آجدانی حزب شما کدامست و جایتان در کجای حرب شماست ؟ پاسخ شما به این سوالات برایمان غنیمت است .

        • شنبه 29 مهر 1396-11:12

          آقاي خاتمي جزو كدوم حزب هستند؟؟؟؟ احتمالا آقاي آجوداني هم جزو همون حزبند. خخخخ. اصلا خودت فهميدي چي ميگي ؟؟؟؟ بچسب به محتواي حرفهاشون كه كاملا درسته. ديگه دوره قيم مآبي حزبي بسر رسيده


        ©2013 APG.ir