تعداد بازدید: 2515

توصیه به دیگران 0

شنبه 29 مهر 1396-9:24

نخستین تقاطع هوشمند مازندران در بیهوشی

برای آن‌ها که در خیابان شیخ فضل‌الله نوری آمل زندگی می‌کنند یا از این مسیر می‌گذرند، طی چند ماه اخیر حتما پیش آمده درست در جایی که باید ترافیک ساماندهی شود و نظم ترافیکی براقرار باشد، گرفتار یک گره ترافیکی شوند. به ویژه در ساعات پیک ترافیک مانند ظهرها و عصرها.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان‌آرای: شاید تا یک دهه پیش توجه به چراغ قرمز خیلی در جامعه جا نیفتاده بود، اما این فرهنگ حالا دیگر در جامعه و بین رانندگان نهادینه شده است. هر چند که هنوز با کشورهای توسعه‌یافته در رعایت مقررات رانندگی و به ویژه پشت چراغ قرمز ایستادن فاصله داریم، اما نسبت به 10 سال پیش تفاوت مشهودی در رعایت مقررات رانندگی و به ویژه رد نکردن چراغ قرمز را شاهد هستیم. مگر این‌که چراغ راهنمایی خاموش باشد و رانندگان چاره‌ای جز مدارا با هم برای عبور از یک تقاطع نداشته باشند. مانند اتفاقی که چند ماه است در تقاطع فجر آمل یا چهارراه فرهنگ‌شهر می‌افتد و کسی هم نیست که به این معضل ترافیکی در این نقطه رسیدگی کند.

برای آن‌ها که در خیابان شیخ فضل‌الله نوری آمل زندگی می‌کنند یا از این مسیر می‌گذرند، طی چند ماه اخیر حتما پیش آمده درست در جایی که باید ترافیک ساماندهی شود و نظم ترافیکی براقرار باشد، گرفتار یک گره ترافیکی شوند. به ویژه در ساعات پیک ترافیک مانند ظهرها و عصرها.

تقاطع مجهز؛ تجهیزات خاموش

ابتدای سال گذشته بود که کمیته ترافیک مرکز پژوهش‌های شورای آمل و شهرداری این شهر تصمیم گرفتند میدان برای کاهش ترافیک تقاطع فجر این شهر، اصلاح هندسی آن را در دستور کار قرار دهند. با نظر کمیته ترافیک مرکز پژوهش‌های شورا و همراهی شهرداری نخستین گام برداشته شد و با انتخاب مشاور طرح اجرای چهارراه چراغ‌دار تصویب شد. پیمانکار هم انتخاب شد و طرح را اجرا کرد. از ظاهر طرح پیداست که پروژه به شکل مناسبی هم اجرا شده است. تعداد چراغ‌های راهنمایی برای رانندگان، چراغ‌های راهنمایی برای عابران، خط‌کشی عابر پیاده و اصلاح هندسی و اجرای دوربرگردان همه چیز را برای برطرف شدن گره ترافیکی در این نقطه فراهم کرده است. اما یک جای کار می‌لنگد؛ این‌که همه چراغ‌ها چند ماه است که خاموش هستند!

در این چهارراه 12 چراغ راهنمایی 3 رنگ برای رانندگان و 8 چراغ راهنمایی 2 رنگ ویژه عابران پیاده نصب شده است تا نه گره‌‌ای ایجاد شود و نه این‌که اتفاقی رخ دهد. اما خاموش بودن چراغ‌های راهنمایی باعث شد که نه تنها مشکلات این نقطه حل نشوند، بلکه افزایش هم داشته باشد.

شهروندان آمل بارها پیگیر ساماندهی این وضعیت شدند، اما تلاش‌شان به نتیجه‌ای نرسید. چند تن از شهروندان نیز با دفتر روزنامه همشهری تماس گرفتند و پیگیری برای برطرف شدن این وضعیت را خواستار شدند. یکی از شهروندان گفت: چند ماه است که برای عبور از این نقطه با مشکل مواجه هستیم. قرار بود این تقاطع به منظم‌ترین تقاطع استان تبدیل شود، اما به خاطر خاموش بودن چراغ‌ها بی‌نظم‌ترین تقاطع استان است.

گلایه‌های شهروندان

«ایمان حقیقت» افزود: شهرداری هزینه زیادی برای بهبود وضعیت ترافیکی این خیابان و منطقه انجام داد که قابل تقدیر است. اما برای ما سوال است که چرا با وجود هزینه‌ای که برای این طرح شده، به آن بی‌توجهی می‌شود.

وی اظهار کرد: ظهرها و عصرها گاهی گره‌های ترافیکی سنگینی ایجاد می‌شود که در برخی مواقع تنش‌هایی را هم ایجاد می‌کند باعث جدال‌های لفظی می‌شود. مأمور راهنمایی و رانندگی هم که در چهارراه معمولا مستقر می‌شود نمی‌تواند این وضعیت را کنترل کند. چون حجم ترافیک و تعداد خودروها بالاست و کنترل آن توسط یک مأمور واقعا دشوار است. به خاطر نزدیک بودن کارخانه کاله به این تقاطع، خوردوهای سنگین هم حجم ترافیک را بیشتر می‌کنند.

گفته‌های این شهروند بخشی از مشکلات مردم این منطقه به خاطر خاموش بودن چراغ‌های راهنمایی هوشمند این تقاطع است. برخی شهروندان هم از این وضعیت به خاطر تردد دانش‌آموزان و فرزندان خود نگران هستند. زمان حضور در این چهارراه برای مشاهده وضعیت ترافیکی و کسب مشخصات فنی، یکی از مأموران راهنمایی و رانندگی آمل که در چهارراه مستقر بود نیز در پاسخ به این پرسش که چرا وضعیت ترافیک در این تقاطع ساماندهی نشده است، گفت: به ما تکلیف شده که ترافیک این نقطه را کنترل و هدایت کنیم. اما واقعا امکان کنترل این وضعیت توسط مأمور وجود ندارد. حجم تردد زیاد است و شهروندان هم با این‌که شرایط را می‌بینند همراهی نمی‌کنند.

اظهارات این مأمور -که از بیان نامش خودداری می‌کنیم-، جدا از آن قسمتی که بر ضرورت همکاری شهروندان در این شرایط تأکید دارد، متفاوت از اظهارات شهروندان نیست. او نیز معتقد است باید چراغ‌ها فعال شوند تا ترافیک کنترل شود.

چراغ‌ها مشکلی ندارند

عضو شورای اسلامی شهر آمل در این باره به همشهری گفت: برای حل مشکل ترافیکی میدان فجر از ابتدای سال گذشته با در اختیار گرفتن مشاور، طرح‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت به اجرای طرح چهارراه رسیدیم. با توجه به موقعیت و فضای موجود در این نقطه، امکان ایجاد میدان وجود نداشت. بنابراین پس از مطالعات توسط گروه مشاور، تصمیم گرفته شد که این نقطه به تقاطع چراغ‌دار هوشمند تبدیل شود.

دکتر «فرزین محمودی پاتی» با بیان این‌که تقاطع چراغ‌دار میدان فجر آمل نخستین تقاطع چراغ‌‌دار هوشمند استان مازندران است، افزود: این طرح توسط پیمانکار سال گذشته اجرا شد و و با نصب چراغ‌ها به مرحله بهره‌برداری رسید. در ابتدای کار کمی مشکلات نرم‌افزاری برای چراغ‌ها وجود داشت که توسط پیمانکار برطرف و تقاطع به طور کامل آماده استفاده شد. در حال حاضر هم این تقاطع با تمام تجهیزات قابل بهره‌برداری است.

ناهماهنگی بین شهرداری و راهنمایی و رانندگی

وی درباره دلایل بهره‌برداری نشدن از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی این چهارراه تصریح کرد: متأسفانه دلیل اصلی این وضعیت را باید در ناهماهنگی بین شهرداری و اداره راهنمایی و رانندگی جست‌وجو کرد. بهره‌برداری کامل از این تجهیزات مدت‌هاست که ممکن است، اما به خاطر ناهماهنگی‌های موجود بین شهرداری و راهنمایی و رانندگی، شهروندان چند ماه است که با چالش‌های ترافیکی در این نقطه مواجه هستند.

عضو کمیته ترافیک مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی آمل با بیان این‌که شهرداری باید ساماندهی ایستگاه‌های تاکسی اطراف این چهارراه را انجام دهد، خاطرنشان کرد: در اطراف چهارراه ایستگاه تاکسی و همچنین وانت‌های شهری قرار دارد که نیاز است ساماندهی این ایستگا‌ه‌ها ابتدا انجام شود. در ضلع دیگر چهارراه نیز بازار میوه‌وتره‌بار قرار دارد که پیشنهاد دادیم دور این بازار را با نرده محصور کنند تا رفت‌وآمدها بهتر مدیریت شود، به حریم خیابان و چهارراه تجاوز نشود و در تردد یا توقف خودروها هنگام کار کردن چراغ‌های راهنمایی اختلالی ایجاد نشود.

عضو شورای اسلامی شهر آمل اظهار کرد: اگر هماهنگی بین شهرداری و راهنمایی و رانندگی برای بهره‌برداری از این چهارراه هوشمند ایجاد شود، خیلی زود می‌توانیم شاهد رفع مشکل ترافیکی در این نقطه از شهر باشیم. مدتی پیش نیز جلسه‌ای با تعدادی از مدیران شهرداری برگزار شد و خواستار رفع مشکلات موجود در مسیر بهره‌برداری از این چهارراه شدیم.
محمودی پاتی تصریح کرد: انتظار شهروندان این است که شهرداری و راهنمایی و رانندگی با هماهنگی بیشتر، این ظرفیت ایجاد شده را به بهره‌برداری برسانند. این تقاطع تنها تقاطع مازندران است که زمان‌بندی چراغ‌های آن بسته به حجم ترافیک به صورت هوشمند تغییر می‌کند. ما نیز امیدواریم که به زودی شاهد بهره‌برداری از این تقاطع هوشمند باشیم.
با توجه به این‌که عضو شورای اسلامی آمل این معضل را نشأت گرفته از ناهماهنگی بین شهرداری و راهنمایی و رانندگی می‌داند، روزنامه همشهری مازندران آماده دریافت و انتشار پاسخ و اظهار نظر مسئولان این دو نهاد نیز هست.

 



    ©2013 APG.ir