تعداد بازدید: 2717

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 21 آبان 1396-8:53

مهار آب های سطحی در مازندران در حد شعار مانده است

آبی که از مسئولان گرم نمی شود

در استان مازندران حدود ۱۰ درصد آب‌های سطحی مهار شده که این آمار با هیچ منطقی مطابقت ندارد/ برخی مسئولان شهری در بوق و کرنا کرده اند که ای مردم مشکل آب‌سطحی شهروندان حل شده، اما در عمل می بینیم با کمی بارش، شهر‌ها را آب می برد و وعده ها باد هوا بود.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، رضاشریعتی: کم تر از یک ساعت بارش تند پاییزی کافیست تا شهرهای استان مازندران به دلیل نداشتن زیرساخت های لازم شهری، زیر آب برود و شهروندان دچار مشکل شوند. ترافیک شدید و طولانی هم یکی از دستاوردهای ساعت‌های بعد از همین بارندگی‌هاست.

زیرساخت‌ها در بسیاری از شهرهای استان آمادگی باران های تند موسمی را ندارد و در مازندران به دلیل نبود مدیریت بحران به یک تهدید تبدیل شده است.

با وجود برخی شعارها و ادعاها (برای مثال ادعاهای شهردار ساری مبنی بر حل شدن مشکل آب های سطحی در مرکز استان)هنوز نتوانستیم تا با جمع آوری آب‌های سطحی و استفاده درست از این منبع خدادادی گام برداریم، این در حالی است که شاید کم‌آبی و بحران آب در استان ما دور از ذهن نیست.

  آگاه‌سازی همگانی و مشاركت مردم در برنامه‌ریزی و مدیریت مصرف آب، نقش موثری در جلوگیری از کم‌آبی و مواجهه با پیامدهای ناشی از آن ایفا می‌کند. تغییر الگوی كشت كشاورزان و استفاده از روشهای نوین آبیاری و آبیاری قطرهای، ساخت سدهای جدید و سازه‌های ذخیره‌سازی آب، ترمیم و بازسازی شبکه‌های آبرسانی فرسوده، حمایت از طرح‌های پژوهشی برای مدیریت بحران آب در زمان خشکسالی و در نهایت جدا كردن آب آشامیدنی مصرفی و خانگی از سایر مصارف به ویژه در بخش کشاورزی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند به حل معضل کم‌آبی در مازندران کمک کند. اما همان‌طور که اشاره شد یکی از راهکارهای دیگر در مدیریت آب استان، مهارآب‌های سطحی است.  

 در مازندران آب فراوانی وجود دارد اما قابل دسترس نیست. آب‌های شرب قابل استفاده کم شده است چرا که در سواحل آب شور وجود دارد و مناطق دشت نیز آلوده به فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی است.

هر فرد در بخش شهری 30 لیتر بیشتر مصرف دارد و در روستاها نیز بیش از این آب استفاده می‌شود بنابراین مردم باید در مصرف آب خود دقت و درست استفاده کنند.

تیرماه امسال معاون بهره‌برداری آبفای شهری مازندران با اشاره به اینکه استفاده از آب‌های سطحی در آینده در ساری اجرا می‌شود، گفت: رامسر طرح استفاده از آب‌های سطحی را انجام داده و بابل نیز آب‌های سطحی تصفیه شده‌اش را وارد شبکه کرد.

در همین رابطه استاندار سابق مازندران، در جلسه تودیع خود بیان کرد که حال حاضر مهار آب‌های سطحی 11.5 درصد است، هرچند آمارهای دیگری نظیر مهار 20 درصدی آب‌های سطحی و حتی بالاتر از این میزان توسط برخی مسئولان بیان شده است و البته برخی نمایندگان مجلس این آمار را 9 و 10 درصد اعلام کرده اند.

* میزان آب مهار شده در سطح کشور ۵۰ درصد است

سید علی ادیانی‌ -عضو کمیسیون انرژی مجلس- با بیان اینکه میزان آب مهار شده در سطح کشور ۵۰ درصد است، گفت: در استان مازندران حدود ۱۰ درصد آب‌های سطحی مهار شده که این آمار با هیچ منطقی مطابقت ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در استان 700 میلی متر گزارش شده است، افزود: برای مهار آب‌های سطحی در استان باید اعتبار کافی اختصاص یابد.

وی افزود: نگرانی ما در کشور از منابع نیست، بلکه از توزیع ناعادلانه منابع ملی است.

* منابع تخصیصی حوزه آب کافی نیست

عبدالله رضیان -دیگر نماینده قائم شهر و سوادکوه در مجلس- هم در این باره معتقد است: در حوزه آب با چالش‌ها و نارسایی‌های جدی مواجه هستیم همچنین منابع تخصیصی حوزه آب به میزان کافی نیست تا مشکلات موجود را حل کرد.

نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه وظیفه نمایندگان جا انداختن اهمیت آ‌بندان‌ها در سطح ملی است، تصریح کرد: ۳۵۰ میلیون مترمکعب حجم سدهای استان است و به همین میزان حجم آب‌بندان‌های مازندران است.

رضیان اظهار کرد: آب‌های سطحی مازندران بسیار زیاد است و براساس گفته کارشناسان تنها ۹ درصد آب‌های سطحی را مهار می‌کنیم، درحالی‌که می‌توانیم تا ۴۰ درصد را مهار کرده و از آن استفاده کنیم.

*تلنگر

امروزه با کم‌ترین میزان بارش در قائم شهر، ساری و بسیاری از شهرهای استان زیرگذرها، کوچه‌ها و خیابان‌ها را آب فرا می‌گیرد و رفت و آمد کند می‌شود.

برخی مسئولان شهری در بوق و کرنا کرده اند که ای مردم مشکل آب‌سطحی شهروندان حل شده، اما در عمل می بینیم با کمی بارش، شهر‌ها را آب می برد و وعده ها باد هوا بود.

 



    ©2013 APG.ir