تعداد بازدید: 2973

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 22 آبان 1396-10:53

حیوان ناطق علیه حیوان بی نطق!

یک فعال محیط زیستی: شکارچیان متخلف در حالی آزادانه و بی‌محابا به کشتار گونه‌های ارزشمند جانوری منطقه ادامه می‌دهند که پس از هر بار دستگیری، زود آزاد می‌شوند./ نماینده شرق مازندران: محیط‌بانان زحمتکشی که حفاظت از عرصه‌های طبیعی و حیات وحش کشور را بر عهده دارند اختیار لازم برای استفاده از سلاح برای حفاظت بهتر از حیات وحش، عرصه‌های زیست محیطی و حتی جان خود را ندارند.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، رضاشریعتی: در پاییز توجه رسانه‌ها بیشتر به حقوق حیوانات معطوف می‌شود اما آیا فقط پرندگان مورد خشونت انسان قرار می‌گیرند؟

انسان ناطق علیه حیوان بی نطق و به زعم برخی، انسان بی نطق  خشونت می ورزد. بر خلاف روند معمول که مرگ، تجاوز، قتل و دزدی در قلمرو انسان‌ها مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد، در این گزارش سراغ پدیده‌ای به نام تجاوز به عرصه حیات‌وحش می‌رویم تا بدانیم دیگر این انسان‌ها نیستند که از حیوانات به خاطر حالت تدافعی‌شان از روبه‌رو شدن با خطر می‌ترسند، بلکه حیوانات هم باید برای فرار از دست خشونت‌های انسانی به دنبال راهکار باشند.

گمشده در قرن 21

 در آثار ادبی مختلفی از این مرز و بوم به این موضوع اشاره شده تا ادبیات هم به کمک حیوانات بیاید، اما شرایط روز به روز بدتر شد. نوشته‌های ادبی و تلنگرهایی که اصحاب فرهنگ و ادبیات در همه سال‌ها و دهه‌های اخیر از راه کتاب و ادبیات به جامعه زدند، تنها در همان کتاب‌ها و مقالات‌ باقی ماند و در عرصه فرهنگ رفتاری مردم این مرز و بوم تاثیری نداشت.

اگر نگاهی در مسیرهای رفت‌و‌آمد و ریل‌سازی بشر بیندازیم می‌بینیم که انسان چگونه حیات‌وحش را مورد هجوم قرار داده است. کاش آزارها و تعرض بشر به همین‌جا ختم می‌شد، اما کافیست تا جست‌وجویی در اینترنت داشته باشیم، با فیلم‌های متعددی از حیوان‌آزاری روبه‌رو می‌شویم که انسان‌های به اصطلاح متمدن انجام می‌دهند. با لگد به شکم حیوانات می‌کوبند، گربه‌ای را آتش می‌زنند و خوشحال از فرار حیوان بیچاره از این شادی خشونت‌آمیز فیلم می‌گیرند.

این موضوعات بخش‌های غیر قابل انکار زندگی بشر در قرن 21 هستند که جز شرمساری نمی‌توان چیزی در موردشان نوشت اما دستاویز خوبی است تا آن را به بهانه حضور پرندگان مهاجر در مازندران و در روزهایی که چشم خیلی‌ها به تالاب‌های فریدونکنار است تا «امید» -تنها درنای بازمانده سیبری- به مازندران بیاید، دست‌مایه گزارشی قرار دهیم.

گستاخی شکارچی‌ها ناشی از نبود قانون برخورد قاطع با متخلفان است

«مینا قنبری»، از فعالان و دوستداران حفاظت از حیات‌وحش در گفت‌وگو با ما با اشاره به ویدئوهای متعدد از شکار حیوانات، دلیل گستاخی شکارچی‌ها و رجزخوانی آنان را در قالب کلیپ‌ها را ناشی از نداشتن قانون برای برخورد قاطع با چنین متخلفانی عنوان می‌کند.

وی معتقد است مسامحه با افراد مذکور از یک‌سو و حمایت نشدن کافی از محیط‌بانان مزید بر علت شده تا هر از چندگاهی شاهد به تصویر کشیده شدن چنین وقایع تاسف‌آوری باشیم.

قنبری وجود سلاح های شکاری غیر مجاز را نیز عامل دیگری قلمداد می‌کند  که در کنار نبود برخوردهای قاطع، باعث جری شدن عده‌ای از شکارچیان می‌شود.

وی در تشریح برخی از مسامحه‌ها در برابر تخلفات شکارچیان گفت: شکارچیان متخلف در حالی آزادانه و بی‌محابا به کشتار گونه‌های ارزشمند جانوری منطقه ادامه می‌دهند که پس از هر بار دستگیری، زود آزاد می‌شوند.

کشیک‌های دائمی برای حفاظت از حیات‌وحش

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران هم با بیان این‌که حال و وضع حیات‌وحش در استان خوب و مطلوب است، گفت: در مناطق مختلف کوهستانی برای حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش کشیک‌های دائمی را برقرار کرده‌ایم.

«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» افزود: نیروها و محیط‌بانان برای حفاظت و حراست از گونه‌های حیات‌وحش از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهند کرد و در این زمینه با متخلفان بسیاری مطابق قانون برخورد کردند. حفاظت مناسب از گونه با ارزش مرال و انجام اقدام‌های حفاظتی در مناطق جنگلی مازندران فقط با تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانانی به دست می‌آید که با تمام وجود سعی دارند محیطی امن برای زاد و ولد این نوع با ارزش فراهم کند.

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران باتأکید بر این‌که  چنین اقداماتی برای محیط زیست شکننده مازندران ضروری است، اظهار کرد: حضور سازمان‌های مردم نهاد استان مازندران به عنوان ضلع سوم فعالیت‌های محیط زیست ضروری است. قتل عام پرندگان مهاجر و حیوانات اقدامی بی‌رحمانه است و ما هرگز در برابر اقداماتی که باعث نابودی حیات وحش شود کوتاه نخواهیم آمد.

لزوم حمایت از محیط‌بانان

 نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه هم در گفت‌وگو با ما تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر لایحه حمایت از محیط‌بانان را خواستار شد.

«علی‌محمد شاعری» با اشاره به وجود 2 هزار و 700 محیط‌بان در کشور، گفت: متأسفانه این تعداد اندک از 15 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور محافظت می‌کنند. یعنی هر محیط‌بان حفاظت از حدود 5 هزار هکتار از منابع طبیعی کشور را بر عهده دارد. در حالی که سرانه محیط‌بانی در دنیا حدود 100 هکتار است.

وی کمبود محیط‌بان را دلیل اصلی تعرض شکارچیان غیرمجاز به عرصه‌های طبیعی و آسیب رساندن به محیط‌بانان دانست و یادآور شد: متاسفانه تعداد اندک محیط‌بانان باعث شده این قشر در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز به شهادت رسیده و مجروح شوند. در کنار این معضل، کمبود تجهیزات هم مزید بر علت شده است. به گونه‌ای که محیط‌بانان با کمترین تجهیزات در حال دفاع و حفاظت از عرصه‌های طبیعی و حیات وحش کشور هستند.

این نماینده در مجلس دهم، باتأکید بر این‌که رفع کمبود محیط‌بان و تجهیزات آنها باید در لایحه حمایت از محیط‌بانان به صورت جدی دیده شود، تصریح کرد: در این لایحه موضوعاتی مانند افزایش حقوق و مزایا، معاضدت‌های قضایی و نحوه دفاع، برخورداری از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور، وضع بازنشستگی و حمایت کافی در محاکم قضایی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

شاعری باتأکید بر این‌که معاضدت قضایی از محیط‌بانان برای به‌کارگیری سلاح در لایحه حمایت از محیط‌بانان باید لحاظ شود، گفت: متاسفانه محیط‌بانان زحمتکشی که حفاظت از عرصه‌های طبیعی و حیات وحش کشور را بر عهده دارند اختیار لازم برای استفاده از سلاح برای حفاظت بهتر از حیات وحش، عرصه‌های زیست محیطی و حتی جان خود را ندارند. به گونه‌ای که در بیشتر مواردی که برای حفاظت از جان خود و حیات وحش در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز، به ناچار از سلاح خود استفاده می‌کنند، در محاکم قضایی محکوم می‌شوند. از این رو این خلاء قانونی باعث شده شکارچیان با کشتار حیات وحش و حتی محیط‌بانان بی‌دفاع و زحمتکش نگرانی در رابطه با پرداخت جریمه نداشته و با قساوت به این کار اقدام کنند.

 



    ©2013 APG.ir