تعداد بازدید: 8756

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 28 آبان 1396-9:9

تردد 100 کامیون بازمانده از جنگ جهانی دوم در قائم شهر

جولان «فوردگاز»های 80 ساله

کامیون‌های روسی یا همان« فوردگاز» یکی از همین نوع  کامیون‌ها است که متعلق به جنگ جهانی دوم بوده و بر اساس آمارهاي غیررسمی موجود 100 دستگاه از این خودروهای نیمه‌سنگین در شهرستان قائمشهر تردد و فعالیت می‌کنند. عضو شورای شهر قائم شهر می گوید:  کامیون‌های روسی از نظر استاندارد از رده خارج هستند و نتیجه حضورشان نازیباشدن چهره شهری، تشدید آلودگی محیط زیست و مصرف چند برابر انرژی است.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی: کارشناسان معتقدند خودروهای فرسوده حدود 15 تا 20 برابر خودروهای نو و استاندارد، سوخت مصرف می‌کنند و به‌ همین میزان باعث آلودگی بیشتر محیط زیست، بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی می شوند.

آنها می گویند: بالا بودن سن ناوگان تجاری وحمل و نقل کشور، افزایش میزان مصرف سوخت و آلودگی محیط‌زیست و به‌دنبال آن هدررفت منابع ملی و سرمایه عمومی کشور را در پی دارد.

این موضوع ضرورت  به دست دادن تعریف درستی از کامیون‌های فرسوده را به‌عنوان یکی از انواع خودروهای سنگینی که در طرح نوسازی نادیده گرفته شدند نمایان ساخته است.

براي تعريف كاميون فرسوده شاخص‌هاي متعددي چون سيستم ايمني، مصرف سوخت و ميزان آلايندگي دخیل است.

بر اساس مصوبه ستاد مديريت حمل‌و‌نقل و سوخت، سن فرسودگي براي ناوگان باري 25 سال تعيين شده است، اما نقطه هدف، رسيدن به سن متوسط 10 سال است.

بر اساس آمار تا سال 1394 حدود 75 هزار کامیون با عمر بالای 35 سال در کشور در حال تردد بودند و قرار بود از اوایل امسال فعالیت کامیون‌های بالای 35 سال محدود شود، اما با وجودوعده های متعدد مسئولان طرح تعویض کامیون‌های حود 80 ساله روسی در استان مازندران با مشکل مواجه شده است.

*  شهر کامیون‌های روسی

کامیون‌های روسی یا همان« فوردگاز» یکی از همین نوع  کامیون‌ها است که متعلق به جنگ جهانی دوم بوده و بر اساس آمارهاي غیررسمی موجود 100 دستگاه از این خودروهای نیمه‌سنگین در شهرستان قائمشهر تردد و فعالیت می‌کنند.

درخشنده، رئیس اتحادیه کمپرسی‌داران قائمشهر، در گفت‌وگو با ما با اعلام این خبر گفت: این تعداد خودرو منبع درآمد بیش از 100 خانوار است. این خودروها از وسایل نقلیه پرمصرف محسوب می‌شوند و حداقل بنزین مصرفی آنها هزارلیتر در ماه است. از طرفی کمبود قطعات هم با توجه به قدیمی و فرسوده بودن این خودروها رانندگان را به خرید قطعات دست دوم و فرسوده  مجبور می‌کند که دوام زیادی ندارند.

وی اظهارکرد: رانندگان این خودروها در شهرستان قائمشهر با خرید یک قطعه زمین در کمربندی غربی این شهر و تاسیس اتحادیه کمپرسی‌داران سعی کردند از تجمع در مراکز شهر جلوگیری کنند. با وجود این هیچ‌گونه تسهیلات و برنامه‌ای برای تعویض این نسل خودروها در قائمشهر از سوی دولت یا نهادی پیش‌بینی نشد.

* نگرانی رانندگان از قطعات قدیمی

در حالی که رئیس اتحادیه کمپرسی‌‌داران مدعی است این خودروها در مناطق شهری دیده نمی‌شوند، تعدادی از این خودروهای نیمه‌سنگین در خیابان‌های اطراف بیمارستان رازی و انتهای پل هوایی قائم شهر حضور دارند.

 رانندگان کامیون‌های روسی(فورد گازها) به دلایل نامعلوم از مصاحبه با ما امتناع و تنها اعلام کردند که کمبود بنزین و استفاده از قطعات قدیمی و فرسودگی خودرو از مشکلات این خودروها است. گلایه بیشتر آنها از بدقولی‌ها در تحقق وعده تعویض این خودروها است.

* کامیون های روسی غیر استاندارد

یکی از اعضای شورای اسلامی قائمشهر در این باره به ما گفت: کامیون‌های روسی از نظر استاندارد از رده خارج هستند و نتیجه حضورشان نازیباشدن چهره شهری، تشدید آلودگی محیط زیست و مصرف چند برابر انرژی است. 

«ایمان پویامهر» افزود: ما در حال بررسی مواردی هستیم که نیازمند همکاری تمام نهاد‌هاست تا از تردد این خودروها جلوگیری کنیم. البته باید اشتغال مالکان و رانندگان این خودروها را نیز در نظر داشته باشیم و راهکاری بیندیشیم که این منع تردد در روند خدمت‌رسانی به شهروندان اختلال ایجاد نکند. چون این خودروها بخش قابل توجهی از حمل‌ونقل‌های درون‌شهری را انجام می‌دهند. باید به جایگزین کردن خودروهای جدید روی بیاوریم و شرایط را برای تعویض خودروها برای مالکان آنها فراهم کنیم.  وی گفت: همه این موارد جای بحث و تبادل نظر دارد و نیازمند بررسی‌ها و گفت‌و‌گوهای کارشناسی است.

* سخن پایانی

تردد کامیون های فرسوده و قدیمی در جاده ها، تهدیدی برای سلامت شهروندان و مسافران است. این در حالی است که بیش از 17 هزار دستگاه کامیون در استان مازندران نیازمند بهسازی و نوسازی هستند.

نباید نادیده گرفت فرسودگی خودورها علاوه بر ایجاد تصادفات متعدد عاملی در نازیبا جلوه دادن محیط شهری و جاده‌ای شده است و در این بین سوخت نامتعارفی را هم مصرف می‌کند.

 

 


  • جمعه 7 ارديبهشت 1397-22:53

    حیف بخدا
    اینها جزو تاریخ این کشور.
    از تمامی کسانی که توانایی و علاقه به حفظ آن دارن، این فرصت را جهت خرید و حفظ آنها غنیمت شمارند.

    • چرا توجه نمیشود ؟پاسخ به این دیدگاه 1 0
      پنجشنبه 2 آذر 1396-7:13

      فوردگاز ها در ساری هم جولان می دهند . چرا جایگزینی برای این حود رو تاریخی که فرم و اندازه ای مناسب دارد و منطقه نعادت به آن کرده است پیدا نمی شود ؟ از نویسنده محترم مطلب تشکر می کنم .

      • سوادکوهی ریکاپاسخ به این دیدگاه 1 1
        پنجشنبه 2 آذر 1396-0:26

        دو تا سوال برام پیش اومد.یک اینکه میشه این فورد گاز ها رو اثر تاریخی دونست یا نه؟دوم اینکه به عضو شورای شهر چه ربطی داره این موضوع؟خیابون ها و پیاده رو های تنگ,چاله و چوله های جاده،آب گرفتگی خیابون ها و زیر گذرها،نبود پارک مناسب در سطح شهر و...باعث زشت شدن شهر میشن یا ماشینی که باهاش پول در میارن؟


        ©2013 APG.ir