تعداد بازدید: 4290

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 28 آبان 1396-9:28

مبدع طرح صبحانه عسلی در مدارس:

دانش آموزان باید مزه عسل را بچشند/ عسل مازندران می تواند برند شود

میلاد دروگر: با اجرای طرح صبحانه عسلی بچه ها مزه شیرین عسل را می چشند و در وعده غذایی قرار می دهند. البته قبل از برنامه صبحانه عسلی در مدارس قائم شهر، کلاسهای فرهنگ سازی محصولات زنبور عسل را برگزار کردم/متاسفانه هنوز هم استانی های ما عسل سرعین و سبلان را برای سوغات می آورند. در صورتی که عسل استان ما بسیار با کیفیت تر از این عسل ها است


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، رضا شریعتی: میلاد دروگر متولد ۱۳۶۹، کارشناس زنبور عسل از دانشگاه علمی کاربردی شهید حسن پور بابلسر است که اولین فروشگاه تخصصی فروش محصولات زنبور عسل را در قاٸمشهر افتتاح کرد. او طرح صبحانه عسلی را در مدارس این شهر برگزار می کند. به همین بهانه با او هم کلام شدیم.

مازندنومه: در مورد پیشینه فعالیت خود و نوع ارائه خدمات (فروش محصول) توضیح دهید؟

 در سال ۸۵ بود که به زنبورداری علاقه مند و از طریق کلاسهای جهاد کشاورزی با دانشگاه پرورش زنبور عسل آشنا شدم. همین موضوع سبب شد در این رشته ادامه تحصیل بدهم.
با توجه به افتتاح فروشگاه تخصصی محصولات زنبور عسل تمامی محصولاتم را به صورت مستقیم به دست مصرف کننده می رسانم.

مازندنومه: فرق فروشگاه تخصصی عسل با دیگر فروشگاه های فعال در این زمینه چیست؟

در این فروشگاه  تمامی محصولات زنبور مثل عسل، گرده، ژله رویال، بره موم، قرص بره موم، پودر بره موم، کرم آرایشی عسل و ژله رویال، شامپو و صابون عسل برای فروش اراٸه می شود. تفاوت ما علاوه بر تنوع محصولات مان، ارائه اطلاعات صحیح و تلاش برای رضایت مشتری با تکیه بر کیفیت محصولات است. ما بر اساس  طبع و مزاج مراجعه کننده عسل مناسب را پیشنهاد می دهیم. از طرفی اندکی هم زنبور درمانی در دستور کارمان قرار دارد.

مازندنومه: آیا مزرعه پرورش زنبورعسل دارید یا تنها محصولات تولیدکنندگان را می خرید؟ چه مقدار ظرفیت تولید و خرید دارید؟ با چه میزان سرمایه ای شروع کردید؟

بنده مزرعه پرورش زنبورعسل دارم، میزان تولید محصول در این مزرعه نزدیک به ۸۵۰ کیلوگرم عسل در سال است و سالانه حدود ۱۳تا ۱۵تن عسل برای فروش خریداری می کنم که به صورت عمده برای دیگر شهرستان ها می فرستم.

من با ۳ کندو زنبورداری را شروع کرده و در حال حاضر ۸۰ کندو دارم. در واقع با لطف خدا توانستم از صفر شروع کنم. برای این منظور در سال ۹۳، ده میلیون تومان وام از طریق طرح اقتصاد مقاومتی دریافت کردم. با افتتاح این فروشگاه هم برای بیش از ده نفر به طور مستقیم اشتغال زایی صورت گرفت.

مازندنومه: مشکلات عرصه پرورش زنبور عسل را بگوئید؟

در عرصه زنبورداری مشکلات بسیار زیادی وجود دارد. مهمترین آن نداشتن بیمه زنبورداری، وجود عسل های تقلبی و دست ساز در بازار است که اسیب بزرگی به زنبوردار و سلامت جامعه می زند.

آسیب دیگر این است که در کشورهای دیگر به زنبوردار بابت گرده افشانی یارانه می دهند اما در ایران باید به باغداران پول بدهیم تا زنبور  در باغ آنها پرورش یابد، در صورتی که ارزش گرده افشانی زنبور ۱۴۳ برابر بیشتر از سایر محصولاتی است که تولید می شود.



مازندنومه: در خصوص طرح صبحانه عسلی در مدارس توضیح دهید؟

 زنبور عسل قسمت بزرگی از زندگی من را حتی در موقع خواب تشکیل می دهد. در تمام ثانیه ها به رونق این صنعت فکر می کنم. مهم ترین موضوع در این زمینه آن است که از چه طریقی می توانیم  مردم را با محصولات با ارزش این حشره مفید آشنا کنیم. به نظرم بهترین راه فرهنگ سازی از کودکان است. به همین دلیل به ذهنم خطور کرد تا برنامه صبحانه عسلی را در مدارس برگزار کنم. با اجرای این طرح بچه ها مزه شیرین عسل را می چشند و در وعده غذایی قرار می دهند. البته قبل از برنامه صبحانه عسلی در مدارس شهرستان کلاسهای فرهنگ سازی محصولات زنبور عسل را با همکاری آموزش وپرورش برگزار کردم.

مازندنومه: راهکار و طرح شما برای توسعه و گسترش این شغل  چیست؟

عقیده من و کارشناسان این حوزه آن است که پرورش زنبور عسل و کشاورزی در مازندران می تواند راهکاری در جهت رونق اقتصاد و اشتغال بیمار مازندران باشد. این استان با توجه به سرسبزی و پوشش گیاهی که دارد جزء تنها استان هایی است که می توان در آن سه بار برداشت عسل داشت(بهار نارنج، جنگل، کوه مهم ترین دلیل آن است). با کمک مسئولان و حمایت انها باید اولین تولید کننده عسل در کشور استان مازندران باشد.

نکته ای که در این زمینه وجود دارد، آن است که متاسفانه هنوز هم استانی های ما عسل سرعین و سبلان را برای سوغات می آورند. در صورتی که عسل استان ما بسیار با کیفیت تر از این عسل ها است.

ما اگر به باور توانمندی استان در این بخش برسیم پلی به سوی اشتغال بیشتر در استان و ترویج زنبورداری شکل می گیرد، عسل مازندران توانمندی این را دارد که برند شود.

از طرفی با توجه به جمعیت زیاد مسافرانی که به این استان سفر می کنند می توان درآمد خوبی برای هم استانی ها ایجاد کرد. برای این منظور لازم است تا زنبورداران را برای تولید سایر محصولات زنبور عسل تشویق کرد زیرا عسل اخرین و کم ارزش ترین محصول کندو برای زنبور است که ان همه خواص دارویی و درمانی دارد. پس باید به خواص دیگر محصولات هم پی برد.

 



    ©2013 APG.ir