تعداد بازدید: 3773

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 28 آبان 1396-9:32

یادداشت احسان مهدیان درباره جشنواره ملی شعر مازندران

پلاتفرمی برای آینده ی شعر کشور

دبیر جشنواره سراسری شعر مازندران (نخستین نشان ملی شعر نیما): نخستین جشنواره سراسری شعر مازندران به همراه نشان ملی نیما یوشیج، بهمن ماه سال جاری برگزار می شود/ در مراسم اختتامیه به 10 نفر از 2 میلیون تومان تا 500 هزارتومان تعلق می گیرد/ شاعران سرشناس، تحصیل کرده، شاعرانِ "مولف" دارای دیدگاه های پیشرو چه در بخش کلاسیک و چه اشعار بعد از نیما و چه شعرهای آوانگارد (پیشرو)، آثار را بررسی و انتخاب خواهند کرد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، احسان مهدیان، دبیر جشنواره سراسری شعر مازندران (نخستین نشان ملی شعر نیما): در ادامه فراگیر شدن جشنواره های متعدد شعر موضوعی که به مناسبت های مختلف ضرورت انجام آن احساس می شد، به همراه دوستان، سرگرم طراحی جشنواره ای با ماهیت تکثرگرایی و لحاظ کردن همه اندیشه های ملی، میهنی و آیینی و فراتر از رویدادهای محدود شعر بودیم تا در سال 1394 جشنواره ای در نوع خود منحصر به فرد برگزار کنیم که تنها شاعران شهرستان ساری را با تمام گونه ها و سبک و سلیقه در بر بگیرد.

با اقدام استاد ارجمند ایرج اصغری کتاب شاعران ساری در طول تاریخ تا امروز و برگزیدگان نخستین جشنواره شعر آزاد ساری منتشر شد و متعاقب آن در سال 94، با تجربه جشنواره ساری، جشنواره استانی هم برگزار شد که خروجی آن به نسبت خوب بود.

با این تجربه راهی سال 96 و برگزاری یک جشنواره با خصوصیت آزاد شدیم که در آن همه اندیشه های ادبی و شعر و ترانه و متن های آوانگارد تا منظومه های نوستالژیک و گونه های مختلف بدون در نظر گرفتن موضوع و قالب و سبک و طنز، کودک و نوجوان حضور داشته باشند.

نخستین جشنواره سراسری شعر مازندران به همراه نشان ملی نیما یوشیج، بهمن ماه سال جاری برگزار می شود. نخستین  نشان ملی نیما یوشیج هم به یکی از شاعران برجسته و تاثیر گذار درشعر معاصر ایران اهدا خواهد شد.

جشنواره شعر مازندران با موضوع و قابلیت آزاد و در همه گونه های شعری برگزار خواهد شد و علاقه مندان تا ۲۵ دی ماه فرصت دارند اثار خود را  به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

در جشنواره پیش رو انبوه اشعار شاعران را می طلبیم تا با بررسی داوران بزرگ و شاعران بین المللی موجودیت شعر کشور را به صورت نسبی در مقابل چشمان خیل علاقه مندان و حتی فارسی زبان های کشور های دیگر بگشاید.

حمایت و پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور شاعران سرشناس  و دارای ایده در شورای سیاست گذاری، اعلام آمادگی نخبگان ادبی کشور برای همکاری و ایجاد دبیرخانه مستقل چه در فضای مجازی و چه  به روش های سنتی با در نظر داشتن میهمانانی(داوران)  که بر حسن اجرای کار نظارت خواهند داشت، قابل ستایش است.

شاعران سرشناس، تحصیل کرده، شاعرانِ "مولف" دارای دیدگاه های پیشرو چه در بخش کلاسیک و چه اشعار بعد از نیما و چه شعرهای آوانگارد (پیشرو)، آثار را بررسی و انتخاب خواهند کرد.

 روند کار با استقرار دبیرخانه و تقسیم مسئولیت ها پیش رفت و در حال جمع آوری آثاری هستیم که امیدوارم هیچ شاعر ایرانی که در خود توان رقابت می بیند، جا نماند. چون معیار و خروجی فستیوال بزرگ امسال -جشنواره شعر مازندران – نخستین نشان شعر نیما- با گستره همه ی شاعران ایران در حال انجام است.

دیگر نه شاعران سالمند باتحربه که دارای ایده های بکر برای آینده شعر هستند نگرانی شان ادامه خواهد یافت و نه نسل غربال به دست که از پشت سر نیما به اینجا رسیدند و باید و باید بر کیفیت و غنای شعر بیفزایند، دست از پا درازتر برگردند، حتی اگر برگزیده نباشند.

اگر نامی از داوران و میهمانان در حال حاضر مطرح نمی شود به دلیل این است که تمرکز این بزرگان به هم نخورده و مورد سوال و مراجعه بعضی رفقا قرار نگیرند.

 از تمام شاعران سر زمین  پهناور ایران می خواهم آستین همت را بالا زده و شعرهای خود را که حاصل شعور و افکار خلاق نسل حاضر است، سریع تر به دبیرخانه جشنواره برسانند و تا در روزهای آخر دبیرخانه با تراکم کار برای دسته بندی ژانرها، گونه های متفاوت و سبک و نظرهای کم نیاورد و زمان بندی کارها در یک فرایند از پیش برنامه ریزی شده  به ایستگاه مراسم اختتامیه برسد .

در مراسم اختتامیه ضمن انجام وظایف معمول، پرداخت نقدی جوایز و هدایا که به 10 نفر از 2 میلیون تومان تا 500 هزارتومان تعلق می گیرد، تنها و تنها یک نشان شعر نیما به یک شخصیت برجسته شعر و ادبیات اهدا خواهد شد که باز هم در نوع خود کم نظیر است .

 در فضای شعری متفرق و پراکنده و ایده هایی که هرگز دیده نمی شود و در مقام داوری قرار نگرفته و معرفی نشده، این بار گامی اساسی برداشته ایم تا شعرها تنها به ابزاری برای وقت گذرانی در کافه ها خلاصه نشود.

می شود اندیشه ورزی و تکنیک های بدیع و آرایه های تازه، گریز از استعاره های مرده و حتی حماسه سرایی هایی را به سبک جدیدتر از پستوها بیرون کشید که تاریخی به بلندای تاریخ دارند.

به اعتقاد من شاید بتوان ظلمی را که به شعرهای عاشقانه می شود و تا اندازه ای در حد نیرنگ و زبان بازی تقلیل یافته است به گونه ای مورد توجه قرار داد که مفاهیم بلند و ارزشمند آن زنگارزدایی شود.

جا دارد که از شاعران آیینی و ادبیات دفاع مقدس نیز یاد کنم که باید با حضور خود و ارائه اشعاری بدیع شاعرانگی آثار خود را به رخ مخاطبان در آینده تاریخ  بکشند.

در خاتمه ضمن قدردانی از پشتیبان اصلی جشنواره یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اعلام می کنم شاعران سراسر کشور می توانند آثار خود را بدون هیچ محدودیتی در فضای مجازی، به طور مستقیم ارائه و اعلام وصول دریافت کنند. اگر شاعرانی مایل به ارسال از طریق پست هستند به نشانی ساری، میدان امام (ره)، ساختمان اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران،  دفتر شعر و ادب ارسال کنند. اما چند نشانی:

اینستا گرام : @mazandsher011
کانال تلگرامی اطلاع رسانی: @mazandaransher

شماره تلگرام ارتباط با دبیرخانه: 09393788842

دفتر هماهنگی و دیدارهای حضوری: ساری ، میدان ابن شهراشوب، مجتمع شیخ طبرسی، طبقه اول، موسسه پژوهشی تاریخ و فرهنگ، عصرها از 17 

گفتنی است آخرین مهلت ارسال آثار بدون تمدید 25 دی ماه 1365 است.


  • احسان مهدیان پاسخ به این دیدگاه 1 0
    پنجشنبه 23 آذر 1396-10:15

    با سپاس از استادم علی صادقی که زحمت نشر این مزلب را کشیده است شرمنده که تازه متوجه شدم

    • میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپاپاسخ به این دیدگاه 2 0
      دوشنبه 29 آبان 1396-9:14

      با سلام و عرض ادب
      ممنون از جناب مهدیان که همیشه مطالب ایشان خواندنی می باشد و از اینکه همیشه به فکر شاعران مازندرانی هستند ممنون هستیم. امروزه درباره نیما شعر و نوشته های زیادی موجود می باشد و بنده هم چند نمونه دلنوشته ام را از طریق تلگرام به عموم معرفی کردم و از اینکه هم استانی و عضو کوچکی از شاعران مازندرانی و تبری هستم خوشحالم .

      تقدیم به نیما

      امه نیما شهره نوره بساته
      فراوون گپ ره دل ور هپاته
      ونه نوم و هنر دنیا دپیته
      وه از مازندران یوش دهاته

      با تشکر
      میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا

      • احسان مهدیانپاسخ به این دیدگاه 1 0
        پنجشنبه 23 آذر 1396-10:26

        با سپاس از آقای هریکندی که بمده را همیشه مورد لطف قزار می دهد این جشنواره مختص شاعران استان نیست و شامل همه شاعران کشور است لطفا دوستان بندر عباس مخصوصا دوست مشترکمان را یاداور بفرمایید که از استان هرزگان انتظار بیشتر است


      ©2013 APG.ir