تعداد بازدید: 3186

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 2 آذر 1396-12:4

همایشی برای دوست‌داشتنی‌های کم‌توان

بیست‌ودومین همایش بازی‌های المپیک ویژه ایران امروز و فردا با حضور ورزشکارانی از 9 استان در ساری برگزار می‌شود.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان‌آرای: امروز و فردا بیست‌ودومین همایش بازی‌های المپیک ویژه ایران در ساری برگزار می‌شود. «اجازه دهید برنده شوم، اگر نمی‌توانم برنده شوم، اجازه دهید در مسابقه و تلاش شجاع باشم.» این جمله شعار و پیمان المپیک ویژه است. بازی‌هایی که برای همه افراد کم‌توان ذهنی از سن ۸ سال به بالا آزاد است و برنامه‌ها در آن به نحوی طراحی می‌شود که به تمامی سطوح توانایی خدمات‌رسانی شود. بیست‌ودومین دوره این مسابقات به میزبانی انجمن «همراهان فرزندان آسمانی مهر تبرستان» با نام اختصاری «فرامهر تبرستان» در رشته‌های بوچی، فلوربال و بدمینتون برگزار می‌شود و قرار است در کنار مسابقات این 3 رشته، جلسات آموزش توجیهی 2 رشته جدید و نشست‌های جنبی با محوریت هم‌اندیشی خانواده‌ها و سلامت ورزشکاران برگزار شود. بیست‌ودومین دوره این بازی‌ها از همه دوره‌های گذشته متفاوت است. به گفته برگزارکنندگان این بازی‌ها، در این دوره بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌های گذشته حضور دارند و اقداماتی هم برای نخستین بار قرار است انجام شود.

ویژگی‌های همایش بیست‌ودوم

رئیس المپیک ویژه ایران با بیان این‌که همایش بیست‌ودوم جدیدترین نوع همایش المپیک ویژه در ایران است که با 21 دوره گذشته فرق دارد، گفت: برای نخستین بار اجرای همایش صددرصد با همکاری نیروهای بومی اجرا شد. در حالی‌که همایش‌های قبلی را میزبان اجرا نمی‌کرد، بلکه نیروهایی از ستاد مسئولیت اجرا را به عهده می‌گرفتند. اما در این دوره میزبانی به انجمن فرامهر تبرستان واگذار شد، در استان کمیته اجرایی همایش را انتخاب کردند و پس از اعلام نکات مد نظر برای میزبانی و برگزاری همایش، این کمیته به همراه داوطلبانی که آن‌ها را همراهی می‌کنند، مسئولیت برگزاری را به عهده گرفتند. از این نظر همایش بیست‌ودوم فصل جدیدی از المپیک‌های ویژه در ایران است که از مبدأ مازندران آغاز می‌شود.

دکتر «علی‌اصغر دادخواه» اظهار کرد: دومین ویژگی این همایش در نظر گرفتن برنامه‌های جنبی و آموزشی در کنار بازی‌هاست. در همایش 3 رشته باز‌ی‌ها را اجرا می‌‌شود، آموزش دو رشته سوارکاری و تیراندازی نیز انجام خواهد شد و دو برنامه در حوزه سلامت ورزشکاران و هم‌اندیشی خانواده‌ها نیز قرار است اجرا شود. این نخستین بار است که المپیک‌های ویژه این حجم برنامه از برنامه اجرا می‌شود. ضمن این‌که برای نخستین بار حدود 400 شرکت کننده شامل ورزشکاران و همراهان آن‌ها در همایش حضور خواهند داشت.

موقعیت خوب مازندران در المپیک ویژه ایران

وی درباره دلایل واگذاری میزبانی المپیک برای دومین بار به مازندران تصریح کرد: المپیک ویژه در 14 استان نمایندگی دارد که در ساری 2 نمایندگی داریم. برای اعطای 8 نمایندگی هم از نقاط دیگر مازندران تقاضا شده که در حال برررسی است. مراکز نمایندگی ما هر سال ارزیابی می‌شوند و بر اساس میزان و کیفیت فعالیت‌ها امتیازات و خدمات ویژه‌ای مانند میزبانی بیشتر و زودتر یا اعزام به بازی‌های بین‌المللی و برپایی دوره‌های آموزشی دریافت می‌کنند. مازندران در ارزیابی سال گذشته یکی از استان‌های خوب بود و فعالیت مثمرثمری داشت. به همین دلیل وقتی برای بار دوم درخواست میزبانی از مازندران شد، هیأت امنا پذیرفت. تا کنون نیز با وجود متفاوت بودن همایش بیست‌ودوم گروه برگزاری خیلی خوب پیش رفته‌اند و توانستند به اهداف المپیک که آشنایی مسئولان استان و خانواده‌ها با المپیک است برسند. کمیته اجرایی خوبی دارند و به جذب بیشتر جامعه هدف هم فکر می‌کنند.

جامعه هدف

رئیس المپیک ویژه ایران درباره جامعه هدف این همایش‌ها خاطرنشان کرد: افراد دارای اختلال ذهنی و هوشی هستند؛ شامل افراد با سندروم داون، اوتیسم، اختلالات یادگیری، ژنتیکی و عصبی، بیش فعالی و همه افرادی که از نظر هوشی زیر 70 باشند جامعه هدف ما هستند. برای همه این گروه‌ها اصطلاح «ID» را به کار می‌بریم. در سراسر کشور 106 نمایندگی داریم که فعالیت‌های 14گانه المپیک ویژه را دنبال می‌‌کنند. در واقع فقط یکی از فعالیت‌های المپیک ویژه ورزش است و 13 فعالیت دیگر غیر ورزشی است. به عبارتی المپیک ویژه فقط ورزش نیست. چون ورزش وسیله‌ای است که بچه‌ها بتوانند از طریق آن به توانبخشی اجتماعی برسند.

دادخواه گفت: این بچه‌ها به بهانه ورزش وارد میدان می‌شوند و در کنارش برنامه‌های مهم‌تری برای آن‌ها انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین کارها، اجرای برنامه ورزشکار سالم است. یک برنامه سلامت که در 7 حوزه بچه‌ها را ارزیابی و معاینه می‌کند و بعد اختلال را به خانواده‌ها می‌گوید تا رفع شود. حوزه‌های «دهان و دندان»، «شنوایی»، «بینایی»، «استقامت روی پاها»، «ارتقاء سلامت»، «بهداشت و تغذیه» و «سلامت اندام‌ها» در این بخش مورد توجه قرار می‌گیرد. امسال برای نخستین بار در المپیک‌های ویژه این طرح نیز اجرا می‌شود و شرکت‌کنندگان در همایش ساری در 4 حوزه دهان و دندان، شنوایی، ارتقای سلامت و استقامت روی پاها ارزیابی می‌شوند.

وی درباره برنامه هم‌اندیشی خانواده که در همایش برگزار می‌شود نیز گفت: در برنامه آموزشی هم‌اندیشی که همه بچه‌ها هم می‌توانند در آن شرکت کنند، با حضور بهترین متخصصان درباره مسائل بچه‌های کم‌توان ذهنی و با محوریت هم‌اندیشی سلامت و خانواده از بهترین متخصصان استفاده می شود و متخصصان در این هفت حوزه برای این خانواده‌ها مباحثی را مطرح می‌کنند؛ اهمیت و مشکلات را می‌گویند و به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند.

رئیس المپیک ویژه ایران با تأکید بر این‌که مهم‌ترین هدف المپیک بیرون کشاندن بچه‌های مبتلا به این اختلالات از خانه‌هاست،  اظهار کرد: شیوع «ID» در کشورها بین 3 تا 4 درصد است. یعنی در کشور ما بین 2.5 تا 3 میلیون نفر دارای این اختلالات داریم، اما حدود 500 هزار نفر از آموزش و پرورش استثنایی و بهزیستی خدمات می‌گیرند و بقیه این افراد در خانه مانده‌اند. بزرگترین هدف المپیک ویژه دسترسی به این افراد در سراسر کشور و توانبخشی به آن‌هاست.

تجربه خوب مازندران برای میزبانی

مدیرعامل انجمن فرامهر تبرستان نیز با بیان این‌که ورزش از ابزارهای مهمی است که بچه‌های کم‌توان ذهنی را می‌تواند در مهارت‌های زندگی پیش ببرد، گفت: این دومین تجربه ما در برگزاری همایش بازی‌های المپیک ویژه ایران است. سال گذشته نخستین تجربه را با حضور حدود 300 نفر داشتیم، اما امسال هم تعداد افزایش یافته و هم برنامه‌ها ویژه‌ و بیشتر است. حدود 400 نفر مهمان و نزدیک به 150 نفر هم شامل داوران، مهمانان ویژه و عوامل اجرایی در این رویداد حضور دارند.

«لطف‌الله آذی تاکامی» افزود: جدای از برگزاری مسابقات ورزشی 3 طرح محوری آموزش سوارکاری و تیراندازی با همکاری دو فدراسیون مرتبط، طرح ورزشکار سالم و آموزش خانواده‌ها برای نخستین بار در همایش برگزار می‌شود که گستره این برنامه را بیشتر کرده است.

افزایش تعداد شرکت‌کنندگان

وی افزود: امسال علاوه بر افزایش تعداد ورزشکاران، از استان‌های بیشتری هم شرکت‌کننده داریم. سال گذشته از 6 استان شرکت‌کننده داشتیم، اما امسال از 9 استان مازندران، گیلان، گلستان، خراسان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، تهران و البرز، شرکت‌کنندگانی در قالب 22 انجمن فعال در زمینه توانبخشی به افراد کم‌توان ذهنی حضور دارند. در تلاش هستیم که میزبانی خوب و شایسته‌ای از مهمانان داشته باشیم. علاوه بر گروه داوطلبان و کمیته اجرایی قوی، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی مانند هلال احمر استان و شهرستان ساری، بهزیستی استان، استانداری مازندران، شهرداری ساری، نظام مهندسی ساختمان مازندران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برخی نهادهای دیگر با ما همکاری می‌کنند.

مدیرعامل انجمن فرامهر تبرستان تصریح کرد: جامعه هدف ما افرادی هستند که معلولیت ذهنی دارند. معلولان جسمی حرکتی به دلیل این که از قوه عاقله برخوردارند حقوق‌شان را می‌دانند و محدودیت‌های خود را می‌شناسند. برای این‌که ضعف را جبران کنند، منطق دارند که تلاش کنند و حتی می‌توانند به بالاترین جایگاه‌ها در عرصه ملی و جهانی هم برسند. اما معلولان ذهنی‌ فقط عاطفه دارند و همین عاطفه‌شان هم خیلی زود جریحه‌دار می‌شوند. نمی‌دانند حق‌شان چیست و چطور باید تامین شود. اگر جامعه و خانواده و مسئولان تلاش نکنند این‌ها از نظر عاطفی آسیب می‌بینند. تلاش ما برای این است که خانواده این افراد آن‌ها را از خانه‌ها بیرون بیاورند. این میزبانی‌ها قطعا برای جامعه هدف ما در مازندران اثرگذار است.

آذری تاکامی افزود: میزبانی پارسال و انعکاس اخبار و اطلاعات و کارکردهای این میزبانی باعث شد خانواده‌های زیادی به این آگاهی برسند که باید برای بچه‌ها تلاش کنند. برای تعدادی از خانواده‌ها که بچه‌های‌شان معلولیت‌هایی داشتند و کمتر آن‌ها را در اجتماع ظاهر می‌کردند الان بستر فراهم شده که فرزاندان‌شان را به جامعه وارد کنند. خیلی‌ها دارند تصمیم می‌گیرند بچه‌ها را وارد اجتماع کنند. با وجود این‌که میزبانی کار دشواری است و بودجه دولتی نداریم، میزبانی را پذیرفتیم تا نگاه جامعه را نسبت به بچه‌های سندروم داون و کم‌توان ذهنی بهتر کنیم و بستر مناسبی برای حضور بچه‌ها فراهم شود.

وی اظهار کرد: از خانواده‌های دارای فرزند کم‌توان ذهنی می‌خواهیم که به فکر وارد کردن این بچه‌ها به جامعه باشند. این بچه‌ها خودشان نخواستند به این شکل متولد شوند. ما خواسته یا ناخواسته عامل این وضعیت آن‌ها بودیم. پس باید تلاش کنیم و شرایطی را فراهم کنیم تا شاد باشند و در اجتماع بیایند و از حقوق اجتماعی‌شان برخوردار شوند.

چشم‌اندازی برای برگزاری همایش‌های منطقه‌ای و استانی

دبیر اجرایی بیست‌ودومین المپیک ویژه ایران نیز با بیان اینکه تیم خوبی از داوطلبان برای برگزاری این همایش تشکیل شده، گفت: سعی شده در تیم داوطلبان از دانشجویان و افراد جوان‌تر هم بهره بگیریم تا همکاری مداومی داشته باشند.

«زهرا علیدوست» اظهار کرد: در واقع این گروه و کمیته نه فقط برای برگزاری همایش، بلکه برای فعالیت‌های مستمر در حوزه بچه‌های دارای اختلالات ذهنی تشکیل شد. چون در اندیشه برگزاری همایش‌های منطقه‌ای هستیم. اگر بتوانیم همایش منطقه‌ای المپیک ویژه برای بچه‌های استان یا استان‌های همسایه برگزار کنیم، می‌توانیم به جامعه هدف‌مان دسترسی بیشتر و بهتری داشته باشیم.

وی افزود: چشم‌انداز آینده ما این است که خدمات المپیک ویژه را به شکل منطقه‌ای و استانی برای خانواده‌ها ارائه کنیم تا توانبخشی گسترده‌تری داشته باشیم. طبیعتا در همایش منطقه‌ای بچه‌های بومی بیشتری می‌توانند شرکت کنند.

دبیر اجرایی بیست‌ودومین المپیک ویژه ایران با انتقاد از همکاری ضعیف ادارات و نهادها گفت: همه جامعه در قبال این بچه‌ها مسئولیت‌هایی دارند. اگر یک سازمان مردم‌نهاد در حال انجام دادن کارهاست، اقلا انتظار داریم بخش دولتی گوشه‌ای از کار را بگیرد و اگر هم حمایت نمی‌کند، مسیر را هموار کند. امیدواریم با برگزاری این همایش‌ها نگاه مسئولان و جامعه به افراد کم‌توان ذهنی بهتر شود و روز به روز شاهد حضور پررنگ‌تر و بهتر این افراد در جامعه باشیم.

 



    ©2013 APG.ir