تعداد بازدید: 2812

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 19 دی 1396-19:40

عضو شورای شهر ساری:

شهرداری و نظام مهندسی به وظایف خود عمل نمی‌کنند

در جلسه شورای شهر ساری مطرح شد: از سال ۹۱ تاکنون ۱۴۵۸ زلزله در مازندران رخ داده است/گسل شمال البرز از دیواره سد شهید رجایی عبور می‌کند. اگر سد تخریب شود سیل وحشتناکی ایجاد می‌کند/ ساری به شدت در معرض خطر زلزله قرار دارد/ شهرداری و نظام مهندسی به وظایف خود عمل نمی‌کنند/ جای تاسف دارد در این جلسه درباره ۴۰۰ میلیون تامین اعتبار سهم شهرداری در این پروژه بحث کنیم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: جلسه علنی شورای شهر ساری، میزبان عضو پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و مجری پروژه ریزپهنه بندی زلزله و مدیریت بحران شهر ساری، مدیرکل شهری استانداری مازندران و برخی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان مرکز استان بود.

 در این نشست عضو پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: از سال ۹۱ تاکنون ۱۴۵۸ زلزله در مازندران رخ داده است.

 یاسر جعفریان با اشاره به اینکه  اداره کل راه وشهرسازی مازندران مطالعات لرزه نگاری در شهرهای مهم را در دستور کار قرار داده است و به دلیل کمبود منابع مالی این طرح در سه شهر مازندران شروع به کار کرد، اظهار داشت: ساری و بابل به دلیل بحث تراکم و رامسر به دلیل اینکه بین دو استان بودن برای بررسی مطالعات، انتخاب شدند.

 وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از سال 91 شروع شد و قرار بود در زمان‌بندی 2 ساله به پایان برسد، افزود: مطالعات تا ۳۰ درصد پیش رفت اما به دلیل مشکلات مالی کار تعطیل شده است.

 جعفریان تصریح کرد: در انتهای سال ۹۶ هیچکدام از این پروژه‌ها به نتیجه نرسیده است. ۲میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار سه شهر و قرار بود با مشارکت ۴۰ درصدی شهرداری‌ها انجام شود. ساری ۳۰ درصد، بابل ۹۵ و رامسر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. اعتبارات در ساری فقط ۸ درصد، در بابل 62 درصد و در رامسر ۱۸ درصد اختصاص یافت.

 وی ادامه داد: ما هیچ نمی‌دانیم در صورت بروز زلزله شدید وضعیت بیمارستان‌ها، اورژانس، پلیس و دیگر مراکز چگونه است.

 جعفریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای کل شهر در ساخت و سازها از  یک کد شتاب گرانش که در آیین‌نامه ذکر شده استفاده می‌کنند در صورتی که پس از انجام پروژه برای هر منطقه باید کد متفاوتی استفاده کرد.

 مجری پروژه ریزپهنه بندی زلزله و مدیریت بحران شهر ساری با بیان اینکه بحث زلزله را باید جدی بگیریم چون ایران در منطقه پرخطر قرار دارد، گفت: صفحه عربستان به سمت ایران در حرکت بوده و این حرکت شامل سالانه یک یا دو سانتی‌متر است. صفحه اروپا هم به سمت پایین در حرکت است و این فشار باعث می‌شود فلات ایران در حالت لرزه‌خیز قرار گیرد.

جعفریان با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال در کشور زلزله بزرگ با بیش از ۱۰ هزار کشته داشتیم، تصریح کرد: در منطقه شمال شامل استان‌های مازندران، گلستان و گیلان، 227 زلزله بالای ۳.۵ ریشتر  در یکصد سال اخیر رخ داده که از این تعداد، هفت زلزله بالای ۶ ریشتر بوده است.

 وی با بیان اینکه ارگ بم ۲۵۰۰ سال قدمت داشت و نشان می‌دهد در این مدت زلزله‌ای در این شهر رخ نداده چرا که ارگ  از خشت و گل بود و در صورت بروز زلزله خراب می‌شد، ادامه داد: در زلزله بم ۹۰ درصد بناها از بین رفت.

 جعفریان با اشاره به اینکه زلزله سرپل‌ذهاب، دقیقا بر روی گسل اتفاق افتاد و ۷دهم شتاب گرانش زمین بود، خاطرنشان کرد: در حالی که در آیین‌نامه شتاب سه دهم برای طراحی بنا پیشنهاد شده است و شدت زلزله، 2 برابر مقدار شتاب آیین‌نامه بود. آیین‌نامه‌ها خطا دارند و وحی منزل نیستند.

 وی اظهار کرد: از سال ۲۰۰۶ الگوی گسترش شهر در سرپل‌ذهاب به سمت دشت بود که بیشترین آسیب‌ها را دید.

 جعفریان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهر ساری بر روی گسل خزر قرار دارد، افزود: این گسل به طول ۶۰۰ کیلومتر از گرگان تا لاهیجان مسافت دارد که بزرگ‌ترین گسل کشور است. هر اندازه طول گسل بیشتر باشد شدت لرزه‌خیزی افزایش می‌یابد.

 مجری پروژه ریزپهنه بندی زلزله و مدیریت بحران شهر ساری با اشاره به اینکه گسل شمال البرز  هم۳۳۰ کیلومتر بوده که گسل بزرگی است، گفت: گسل خزر از مرکز شهر ساری ۳.۵ کیلومتر و گسل شمال البرز تا مرکز ساری ۳۷.۵ کیلومتر فاصله دارد که در زمان بروز زلزله، این فاصله، فاصله چندانی نبوده و هیولایی است که روی آن ساختمان ساختیم. گسل شمال البرز از دیواره سد شهید رجایی عبور می‌کند. اگر سد تخریب شود سیل وحشتناکی ایجاد می‌کند.

 جعفریان با بیان اینکه مشکلات آیین‎نامه ساخت و ساز و مشکلات طراحی و اجرای ضعیف سازه‌ها را داریم، تصریح کرد: بتن‌هایی که ساخته می‌شود دست‌ساز است و بتن ستون را هم با بیل می‌ریزند. گسترش جمعیت استان و گرایش به سمت سازه‌های بلند و  تاثیر بر طرح‌های جامع توسعه شهری از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.



 وی با اشاره به اینکه ساری به شدت در معرض خطر زلزله قرار دارد، ادامه داد: کارهای دیگر استان‌ها به شکل مناسب در حال انجام است و برای مردم شهر ناراحتم که پروژه مازندران تکمیل نیست. اگر مسائل مالی تامین شود پژوهشگاه به صورت فشرده در طول یک سال پروژه را ارائه می‌دهد.

*طرح جامع جدید شهر ساری در ابتدای سال به شهرداری ابلاغ شد

در ادامه این نشست نائب رئیس شورای شهر ساری اظهار کرد: طرح جامع جدید شهر ساری در ابتدای سال به شهرداری ابلاغ شد.

علی‌اکبر زلیکانی افزود: شتاب طراحی در نقاط مختلف شهر متفاوت است اما در طرح جامع این مساله دیده نشده است.

 وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه ۲۸۰۰ که ملاک کار مهندسان است کارایی لازم را ندارد، گفت: بازرسی استان باید در این حوزه‌ها وارد شود چراکه ریشه مشکل در این موارد است. مسئولان سازمان بازرسی با مجری این طرح گفت‌وگو کرده و از نظرات کارشناسی استفاده کنند.

 زلیکانی با بیان اینکه مدیریت بحران استان منتظر نباشد زلزله بیاید و بعد فکر ساخت وساز باشند، تصریح کرد: این خطری است که وجود دارد.  طرح معطل ۲ میلیارد است، چرا این اعتبار اختصاص نمی‌یابد و چرا طرح فقط در سه شهر در حال انجام است.

 نائب رئیس شورای شهر ساری ادامه داد: شهرهای با خطر بالا شناسایی شده و در کم‌ترین زمان ممکن به سمت مقاوم‌سازی شهرها برویم. دولت باید ضریب امنیت بیمارستان‌ها را افزایش دهد. هدف ما از ابراز این مسائل نگران کردن مردم نیست بلکه هدف ما بیدار کردن مسئولان است.

 *شهرداری و نظام مهندسی به وظایف خود عمل نمی‌کنند

دیگر عضو شورای شهر ساری در این نشست اظهار کرد: جای تاسف دارد در این جلسه درباره ۴۰۰ میلیون تامین اعتبار سهم شهرداری در این پروژه بحث کنیم. شهرداری که مبالغ کلان با پیمانکاران قرارداد می‌بندد چرا برای پوژه به این مهمی نتوانسته 400 میلیون تومان تامین اعتبار کند.

 اسفندیار عشوری با بیان اینکه دستورالعمل‌هایی داریم که ساخت و ساز بر اساس آن در شهر انجام می‌شود، افزود: ما به چه کسی انتقاد می‌کنیم؟ شهرداری اولبن و بیشترین نقش را در این شیوه ساخت و ساز دارد و سازمان نظام مهندسی و مالکان در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

 وی با اشاره به اینکه کدام ساختمان بر اساس نقشه‌ای که به شهرداری آمده ساخته شده است، گفت: کدام بتنی که شهرداری و سایر بخش خصوصی تولید می‌کند از مقاومت برخوردار است.

 عشوری تصریح کرد: به جای بستن قرارداد با مالکان برای آزمایش بتن و کسب درآمد، رندومی این آزمایش را انجام دهد. شهرداری و نظام مهندسی به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

 این عضو شورای شهر ساری با بیان اینکه سطح اشغال مشخص شده و بر آن اساس نظارت شود، گفت: بیش از اندازه سطح اشغال در نقشه، ساخت و ساز انجام می‌شود و در نهایت با ماده صد، ساخت و ساز اضافی را حل می‌کنند. با این شیوه که ما جلو می‌رویم مشکل هیچ وقت حل نمی‌شود.

 * این پروژه چراغ راه مدیریت شهری است

رئیس شورای شهر ساری هم با تاکید بر اجرای پروژه ریزپهنه بندی زلزله اظهار کرد: این پروژه چراغ راه مدیریت شهری است.

 مسعود مدینه گفت: امروز در علم پزشکی، برای شکستگی، بدون گرفتن عکس و ام آر آی نمی‌توان کاری کرد و این پروژه، چنین حکمی برای فضای ساخت و ساز و پیشگیری از آسیب‌های زلزله دارد.


  • مهندس علیپاسخ به این دیدگاه 2 1
    چهارشنبه 20 دی 1396-15:7

    مطالعات لرزه نگاری چه تأثیری در ساختمانهای احداث شده دارد !؟ یعنی می خواهید بفرمائید از فردا ساختمانها را مقاوم سازی خواهید نمود !؟ با کدام بودجه ؟ شاید هم می خواهید مفری برای رفع مسئولیت خود پیدا کنید . تا به امروز ارکانهای نظارتی چه می کردند !؟ وقتی به یک سازنده 4 طبقه مجوز می دهید و او 4 طبقه دیگر به آن می افزاید ، نظارت شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی کجا قرار دارد !؟ مهندس ناظر که معلوم است کجاست ! چرا در بر کوچه های 6 متری ساری ، ساختمانهای 10 طبقه و با ارتفاع 30 متر احداث می شود و آب از آب تکان نمی خورد !؟ در صورت بروز زلزله در اینگونه مناطق چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ بهتر است به جای هزینه نمودن در مطالعاتی که بدرد تز دکتری می خورد ، چاره ای برای تخلفات ساختمانی و نظارت شهرداری و مهندسین ناظر بر احداث ساختمانها بنمائید .


    ©2013 APG.ir