تعداد بازدید: 3422

توصیه به دیگران 2

شنبه 28 بهمن 1396-22:42

رییس آموزشکده قدسیه ساری:

آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای به دانشکده ارتقا یابد

سیده معصومه علوی: برای رفع موانع ساختاری و اداری، نیازمند ارتقای آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای به دانشکده هستیم/ دانشگاه فنی و حرفه‌ای تا قبل از دولت تدبیر و امید، خیلی مورد توجه وزارت علوم نبود/ میانگین عمر مدیریتی در این مرکز دو سال است.


 مازندنومه، سرویس اجتماعی: سیده معصومه علوی از خرداد سال 94 ریاست آموزشکده قدسیه ساری را بر عهده دارد. آموزشکده فنی و حرفه‌ای قدسیه ساری در رشته‌های کامپیوتر، الکترونیک، حسابداری، معماری، گرافیک، گرافیک رایانه، ارتباط تصویری، نقاشی و مربی کودک در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو دارد. با خانم علوی گفتگو کردیم.

افزایش جذب دانشجو در این مرکز داشتید؟

از 2 سال گذشته ظرفیت پذیرش دانشجو در این مرکز افزایش یافته و اکنون 2400 دانشجو داریم. سال 94 حدود 1500 دانشجو داشتیم.
کارآفرینی، ارتباط با صنعت، اشتغال‌زایی، آموزش و تربیت دانشجویان با انگیزه و دارای مهارت‌های کاربردی از اهداف سازمانی است که بر آن تاکید می‌کنیم.
تلاش ما بر این است دانشجویان به اصطلاح آچار به دست، تربیت کنیم که وارد بازار کار شوند. وجه تمایز دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دیگر دانشگاه‌ها همین است که در اصطلاح به آن دانشگاه نسل سوم گفته می‌شود.

آماری از ضریب اشتغال دانش‌آموختگان این مرکز دارید؟

ضریب اشتغال در مراکز فنی و حرفه‌ای 80 درصد است. در مرکز فنی و حرفه‌ای قدسیه ساری هنوز نتوانستیم ضریب خاصی برای اشتغال پیدا کنیم چون این مرکز، کانون دانش‌آموختگان نداشت و ما در تدوین برنامه کلی، ایجاد این کانون را در دستور کار داریم.

هدف ما از ایجاد کانون دانش‌آموختگان، برقراری ارتباط با کسانی است که روزی در این مرکز تحصیل کرده‌اند، از موقعیت این افراد اطلاع پیدا کنیم و اگر می‌توانیم به اشتغال‌زایی آنها کمک شود. خروجی‌های این مرکز می‌توانند ورودی مدرسان ما باشند و یا در دیگر موارد به ما کمک کنند.

در این مرکز اشتغال برای دانشجویان ایجاد می‌شود؟

برای برخی برنامه‌های این مرکز از ظرفیت دانشجویی بهره می‌بریم، بعضی از پروژه‌ها را با هدف آموزش، بر عهده دانشجویان می‌گذاریم تا از آمادگی برای ورود به بازار کار برخوردار شوند. در مناسبت‌های مختلف، تامین بخشی از هدایا از محل کارهای هنری دانشجویان این مرکز است و از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

برنامه‌های فرهنگی بر چه محوری انجام می‌شود؟

برنامه‌های فرهنگی این مرکز، گسترده است. هنر متعهد را در برنامه‌های فرهنگی پیگیری می‌کنیم. برنامه‌های فرهنگی بر اساس محور دانشجویی است. برگزاری ورک‌شاپ‌های متعدد از برنامه‌های فرهنگی است که برگزار می‌کنیم.

با دستگاه‌های اجرایی مختلف و دیگر دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کردیم تا از ظرفیت مجموعه ما آگاه شوند و دانشجویان ما بتوانند ارتباط کاری با این مراکز داشته باشند. به عنوان نمونه با دانشگاه علوم دریایی نوشهر و دانشگاه آزاد تنکابن تفاهم‌نامه امضا کردیم تا از ظرفیت دانشجویان ما بهره‌مند شوند.

آخرین تفاهم‌نامه ما با شهردار نکا بود  که قرار شد دانشجویان این مرکز در زمینه شهرسازی، محوطه‌سازی، ایده‌پردازی کنند.

دانشجویان ما از مهارت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند و کارهای هنری و گرافیکی بسیار خوب و برنامه‌های کاربردی انجام می‌دهند و از ابداع و نوآوری برخوردار هستند.
اهداف را در این زمینه با مدیر گروه هر رشته بیان کردیم و آن دسته از مدیران گروه که با این برنامه‌ها همراه نشدند جای خود را به دیگرانی دادند که این اهداف را پیگیری کنند.

دانشجویان ما در رشته‌های حسابداری و الکترونیک امروز به افرادی خلاق تبدیل شده و حتی در رشته الکترونیک، طرح‌های ویژه‌ای ارائه کرده‌اند اما به دلیل اینکه این طرح‌ها به مرحله تولید برسد از بیان جزئیات آن خودداری می‌کنیم.

اگر نگاه دانشجویان تغییر کند راحت می‌توانند وارد بازار کار شوند. بالابر این مرکز، ساخت دانشجویان ما است و پیشنهاد دادیم برای استفاده از انرژی خورشیدی طرحی ارائه شود تا از ساختمان‌هایی که اینجا داریم استفاده بهینه کنیم.

استارتاپ نوع دیگری از برنامه‌های این مرکز است. هدف ما این است افکار متفاوت و نو را جذب و هدایت کنیم. در استارتاپ‌ها، مربیان به دانشجویان کمک می‌کنند و کارها در نهایت مورد داوری قرار می‌گیرد، سرمایه‌گذارانی هم جذب این استارتاپ‌ها شدند تا از نوآوری و نیروی کار استفاده کنند و اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

المان شهدای گمنام را با کمک خیران و طراحی دانشجویان، به سرانجام رساندیم. محور برنامه‌های فرهنگی این مرکز، شهدای گمنام است. در احداث المان شهدای گمنام سعی کردیم از همه گروه‌ها استفاده کنیم و شهرداری ساری در این زمینه کمک خوبی به ما کرد. 20 درصد از این المان باقی مانده و 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

دانشگاه فنی و حرفه‌ای تا قبل از دولت تدبیر و امید، خیلی مورد توجه وزارت علوم نبود و این تغییر نگاه در چند سال اخیر رخ داده اما چالش‌های ساختاری و مالی وجود دارد و نیازمند توجه بیشتر است. در سال‌هایی جذب نیرو بدون توجه به توانایی افراد انجام شده و نیازمندیم افراد کارآمد و دارای ذوق و قریحه جذب شوند.

آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای باید به دانشکده ارتقا یابند تا برخی موانع ساختاری و اداری در مسیر کار رفع شود.

آموزشکده از نیروهای آموزشی دیگر دستگاه‌ها استفاده می‌کند که در این مرکز مامور به خدمت هستند و اما تمهیداتی برای امنیت شغلی وجود ندارد و این موضوع، استرس شغلی مدیران را افزایش می‌دهد. میانگین عمر مدیریتی در این مرکز دو سال است.  ضمن اینکه حقوق و مزایای فرد مامور به خدمت، از مبدا است و این هم موضوعی چالش‌ برانگیز به شمار می‌آید.

 



    ©2013 APG.ir