تعداد بازدید: 2497

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 9 اسفند 1396-8:56

«ساری‌گردی» متفاوت در نوروز 97

مجری تورهای ساری‌گردی: نمایشگاه صنایع‌دستی در پارک ملل ساری برگزار می‌شود و این نمایشگاه یکی از مقاصد ما در اجرای طرح ساری‌گردی است. برای ایجاد جاذبه بیشتر، جشنواره نوروزی برگزار می‌شود و گردشگران در کنار تورهای ساری‌گردی از فضای این جشنواره که با موسیقی، تئاتر خیابانی، اجرای مسابقه و مسائل این چنینی است بهره‌مند می‌شوند/ در کنار بسته‌های فرهنگی که به معرفی جاذبه‌های گردشگری شهری می‌پردازد، اپلیکیشن ساری‌گردی را هم طراحی کردیم.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: «رضا مردانی» مجری تورهای گردشگری ساری‌گردی است که اغلب در ایام نوروز برگزار می‌شود. این طرح امسال در پنجمین سال اجرایی شدن قرار دارد. در این گفت‌وگو به زوایای مختلف طرح ساری‌گردی پرداختیم.

درباره طرح تورهای ساری‌گردی توضیح دهید.

امسال پنجمین سالی است که تورهای ساری‌گردی را با همکاری شهرداری ساری برگزار می‌کنیم و برنامه‌های متنوعی برای سال جدید پیش‌بینی کردیم.

راهنمایان ما در چهار مبدا ورودی شهر ساری مستقر هستند و نام‌نویسی برای تورهای ساری‌گردی را انجام می‌دهند. هدف ما از اجرای این طرح، شب‌مانی گردشگران در ساری است چراکه نام‌نویسی یک روز زودتر انجام می‌شود و گردشگر برای استفاده از این تورها، مجاب است که شب را در ساری اقامت کند تا فردای آن روز در تورهای ساری‌گردی به گردش در شهر و بازدید از اماکن تاریخی، فرهنگی و طبیعی مرکز مازندران بپردازد.

تورهای ساری‌گردی با چه هدفی انجام می‌شود؟

تورهای ساری‌گردی با هدف یک شب بیشتر نگه داشتن گردشگران در ساری شکل گرفته است و در سال‌های برگزاری این طرح، به نتایج مثبتی دست یافتیم. این طرح به اقتصاد شهری و اشتغال جوانان کمک می‌کند ضمن اینکه واحدهای پذیرایی و اقامتی هم از آن بهره‌مند هستند.

نحوه اجرا چگونه است؟

تورهای ساری‌گردی روزانه در 2 نوبت صبح از ساعت 9 تا 13 و عصر از ساعت 14 و سی دقیقه تا 18 و سی دقیقه برگزار می‌شود.

نمایشگاه صنایع‌دستی در پارک ملل ساری برگزار می‌شود و این نمایشگاه یکی از مقاصد ما در اجرای طرح ساری‌گردی است. برای ایجاد جاذبه بیشتر، جشنواره نوروزی برگزار می‌شود و گردشگران در کنار تورهای ساری‌گردی از فضای این جشنواره که با موسیقی، تئاتر خیابانی، اجرای مسابقه و مسائل اینچنینی است بهره‌مند می‌شوند.

بازدید از خانه تاریخی کلبادی، خانه فاضلی، خانه رمدانی، آب انبار نو ساری، مسجد فرح‌آباد و ساحل دریا، برخی امام‌زادگان، پارک ملل و بوستان ولایت از برنامه‌های تور ساری‌گردی است.
ساری‌گردی به گشت و گذار در شهر خلاصه نمی‌شود، طبیعت‌گردی ماجراجویانه مانند آفرود و زیپلاین در قالب گردشگری ورزشی هم برگزار می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که در تهران برگزار شد فرصت مناسبی برای ثبت‌نام تورهای ساری‌گردی بود و از بنگاه‌‌های گردشگری سراسر کشور دعوت کردیم در این طرح شرکت کنند.

گردشگران از 2 محور جاده فیروزکوه و جاده سمنان وارد مازندران خواهند شد.

گردشگرانی که از جاده سمنان وارد مازندران می‌شوند از منطقه چهاردانگه، چشمه سورت، چشمه الندان و چشمه سورت بازدید کرده و ساری‌گردی را در آن منطقه انجام می‌دهند.

محور قابل توجه در تورهای ساری‌گردی، محور بلوار امام رضا(ع) به سمت ساری است و برای گردشگرانی که از این مسیر وارد ساری می‌شوند مانند دیگر محورهای ورودی به ساری، بسته‌های فرهنگی درنظر گرفتیم که جاذبه‌ها را معرفی می‌کند و محور پرترددی است و می‌توان گردشگران بسیاری را از این محور برای تورهای ساری‌گردی جذب کرد.

تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری ساری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران داریم مبنی بر شکل‌گیری مسابقات بومی، محلی، تفریحی و ورزشی برای گردشگران. در این برنامه، گردشگران به جاذبه‌های طبیعت‌گردی حومه شهر مانند پارک جنگلی شهید زارع، امام‌زاده علی (ع) امره، تکیه پهنه‌کلا، ساحل فرح‌آباد و مناطق این چنینی هدایت می‌شوند و مسابقات طناب‌کشی، پرواز بادبادک‌ها، مسابقا ساحلی و دیگر ورزش‌های همگانی برگزار می‌شود.

از مهم‌ترین برنامه‌هایی که نباید از آن غافل شد شناساندن فرهنگی مازندرانی، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، ایجاد اشتغال در بین بخشی از جوانان و خرید از مراکز صنایع‌دستی است که در این طرح اجرا می‌شود.

ساری‌گردی طرح موفقی بوده است؟

در حوزه گردشگری شهری، در گذشته نتوانستیم با تمام توان حاضر شویم و از اهداف پنهان تورهای ساری‌گردی، توجه به گردشگری شهری است.

برخی شهرها تورهای شهری را به تاسی از طرح ساری‌گردی راه‌اندازی کرده‌اند و این به آن معناست که ما در حوزه کاری خودمان عملکرد خوبی داشیم و توانستیم این طرح را دیگر شهرها تسری دهیم.

برای تسهیل در معرفی جاذبه‌های گردشگری چه اقدامی انجام دادید؟

امسال در کنار بسته‌های فرهنگی که به معرفی جاذبه‌های گردشگری شهری می‌پردازد، اپلیکیشن ساری‌گردی را هم طراحی کردیم و با نصب دستگاه‌های بلوتوث‌سندر در کمپ‌های ورودی شهر، می‌توانیم جاذبه‌های گردشگری شهری را به راحتی در اختیار گردشگران قرار دهیم. ممکن است بخش بزرگی از گردشگران، از بروشورهای گردشگری و نقشه شهری به درستی استفاده نکنند اما با گوشی‌های هوشمند که در دسترس اغلب افراد قرار دارد می‌توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند.

در مسیر توسعه گردشگری با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

تنها راه برون‌رفت از این وضعیت اقتصادی، رونق و توسعه گردشگری است. گردشگری صنعت فرابخشی است که دیگر بخش‌ها را هم درگیر کار می‌کند، نیازمند زیرساخت‌های قوی هستیم تا در این مسیر بهتر کار کنیم. بخش اصلی بناهای تاریخی ما در مور دودانگه و چهاردانگه قرار دارد که از محور مواصلاتی مناسبی برخوردار نیست و در ایامی از سال، تردد اتوبوس در این محورها ممنوع می‌شود.
توجه به راه‌ها و سرویس بهداشتی در کنار همکاری پلیس راهور و امداد و نجات می‌تواند به تقویت گردشگری کمک کند و بنگاه‌ها گردشگران بیشتری جذب کنند.

مطالبات گردشگران بیشتر در کدام بخش است؟

بخش اصلی مطالبات گردشگران، طبیعت‌گردی و بوم‌گردی است. معرفی غذاهای اصیل سنتی و سالم و تجربه زندگی در دل روستا و طبیعت برای گردشگران جاذبه دارد. از طریق بوم‌‌گردی، اشتغال در بین جوانان روستایی شکل می‌گیرد و مهاجرت معکوس را منجر می‌شود. بوم‌گردی باعث منتفع شدن جامعه روستایی از اقتصاد این نوع از گردشگری است و مردم روستاها تلاش بیشتری برای جذب گردشگر می‌کنند. حضور گردشگران در مناطق روستایی و فروش محصولات محلی، باعث ایجاد انگیزه در روستائیان می‌شود. برای این بخش، کلاس‌های آموزشی راهنمایان محلی را برگزار کردیم تا این افراد به شکل علمی‌تری وارد کار شوند.

سخن پایانی

در حوزه رسانه و تلویزیون، نیازمندیم که تبلیغات پرجاذبه به خوبی شکل گیرد تا ارتباط بهتری با گردشگران شکل گیرد و بتوانیم گردشگران بیشتری جذب کنیم. ضمن اینکه بنگاه‌های گردشگری به هماهنگی بین بخشی بیشتری در دستگاه‌ها برای توسعه این حوزه کاری نیاز دارند.



    ©2013 APG.ir