تعداد بازدید: 2296

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 15 اسفند 1396-9:3

با این دروغ های شاخدار چه کنیم؟!

چگونه فردی با تولید بیش از 3000 اثر هنری که قابل ارائه به موزه هاست، حتی سابقه ی یک نمایشگاه انفرادی را در کارنامه هنری خود(در استان مازندران) ندارد؟!  


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، علیرضا پاکبین، فعال هنرهای تجسمی: زیاد اهل مقدمه چینی نیستم، ضمن این که برای طرح این گونه مباحث هم زیاد نیازی به مقدمه چینی نمی بینم، وقتی با کمال تعجب، در روز روشن، مقابل چشم همه، می بینی چطور یک نفر می تواند با یک ادعای دروغ، به راحتی حائز مقام و رتبه ای بشود که اصلا شایستگی آن را ندارد...دیگر مقدمه برای چه ؟!

چند روز پیش به مراسم اختتامیه ی جشنواره ای در شهر ساری دعوت بودم که قرار بود در آن از فعالان فرهنگی وهنری، در زمینه ای خاص (عنوان جشنواره به احترام برگزارکننده آن محفوظ است) قدردانی و تجلیل به عمل آید.

 برنامه مطابق معمول با قرآئت قرآن، پخش سرود ملی، ارائه گزارش دبیرجشنواره و چند سخنرانی پیش رفت تا به بخش اهدای جوایز رسید.

شیوه ی اعلام برگزیدگان به این شکل بود که پس از پخش تیزر مربوط به افراد برگزیده،که شامل عکس و دلیل گزینش نفرات آن بخش بود؛ نام افراد برگزیده قرائت، ونامبردگان برای دریافت جوایز خود به روی سن می رفتند.

برنامه به خوبی پیش می رفت تا این که تصویر ونام فردی به روی پرده، نمایش داده شدکه مقابل آن نوشته شده بود: خالق آثار خطی و اهدای بیش از 3000 اثرهنری به اماکن متبرکه و موزه ها! واقعاً شگفت زده و متعجب شدم، شگفت زده از بزرگی دروغ و متعجب از باور مسئولان برنامه.

 طبق نظرکارشناسان هنرخوشنویسی، چنین آماری درخلق آثار هنری(که قابل ارائه به موزه ها و اماکن متبرکه باشد) حتی درسوابق هنری «استادغلامحسین امیرخانی» هم نیست؛ استادی که از مفاخر ملی درعرصه ی خوشنویسی بوده و دارای شهرت جهانی هستند، با قریب به 80 سال سن که بخش عمده ی آن را صرف آموزش خوشنویسی و تولید آثار فاخرهنری نمود، به گونه ای که به دلیل تربیت اساتید بسیار، معروف به استادالاساتید شدند. 

اصلآ به فرض اینکه این دوستان مسئول اطلاعات کافی هنری نداشتند و به افراد صاحب نظروکارشناسان هنری هم برای مشاوره دسترسی نداشتند؛ باور کنید با یک ضرب و جمع ساده هم می توانستند به این ادعای کذب پی ببرند.

 اگر فرض کنیم فرد مدعی  برای تولید یک اثر هنری فقط 3 روز زمان صرف کرده باشد (گاهی اوقات برای خلق یک اثرهنری، هنرمند باید هفته ها وقت صرف کند)  وآن را ضربدر 3000 کنیم (و نه بیشتر)، عددی برابر 9000 روز به دست می آید، یعنی حدود 25 سال!!! به این معنی که اگر این فرد به طور مستمر مشغول تولید اثر هنری باشد حدود 25 سال طول می کشد تا به آمار اعلام شده دست پیداکند، در حالی که وقتی به سوابق نامبرده نگاه می کنیم آخرین و بالاترین مدرک هنری وی که از انجمن خوشنویسان کسب کرده است، مربوط به سال 1390 است.

از همه ی این مسائل که بگذریم، سئوال آخراین که چگونه فردی با تولید بیش از 3000 اثر هنری که قابل ارائه به موزه هاست، حتی سابقه ی یک نمایشگاه انفرادی را در کارنامه هنری خود(در استان مازندران) ندارد؟!   

و آخر اینکه، با این دروغ شاخدار چه باید کنیم ؟!
                                                                      
 


  • عادت کرده ایم به دروغ های شاخدار !!پاسخ به این دیدگاه 0 2
    سه شنبه 15 اسفند 1396-9:40

    کاش این آقای منتقد فرصت آن را می داشت به جاهای دیگر نیز نگاهی می انداخت .


    ©2013 APG.ir