تعداد بازدید: 4623

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 30 فروردين 1397-8:37

دامداری در سوادکوه؛ بیم ها و امیدها

دامدار سوادکوهی: از اسفند تا اواخر اردیبهشت فروش محصولات لبنی با مشکلات زیادی روبه روست/ رییس جهاد سوادکوه: تهسیلات به کشاورزان و دامدارانی تعلق می گیرد که از محصول تولید داخل کشور استفاده کنند.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، حلیمه خادمی: علی گل یزدانی یکی از کارآفرینان شهرستان سوادکوه و تولید کننده داخلی است که به عنوان پرورش دهنده گاوهای شیری اصلاح شده شناخته شده. او نزدیک به 50 سال است که در حوزه دامداری فعالیت می کند.

یزدانی به مازندنومه می گوید شغل او پرورش گاوهای شیری اصلاح شده و پرورش گوسفند است و در کنار دامداری، یک واحد مرغداری 12 هزارتایی هم دارد.

او هم چنین چند هکتار زمین کشاورزی دارد که در آن علوفه و صیفی جات کشت می کند.

این دامدار و کارآفرین سوادکوهی برای 14 عضو خانواده خود و سه کارگر دائمی و چند کارگر فصلی، شغل ایجاد کرده است.

*مشکلات فروش در چند ماه از سال

یزدانی در گفتگو با ما با اشاره به اینکه در هر دوره 35 تن گوشت سفید، 6 تن گوشت قرمزگاوی و 6 تن گوشت قرمز گوسفندی تولید می کند، بیان داشت: ما روزانه 500 کیلو لبنیات هم تولید می کنیم که با فروش دو سوم شیرها، کل هزینه های جاری تامین می شود و مابقی درآمد حاصل سود تولیدات است.

این دامدار با بیان اینکه به صورت عشایری زندگی می کند، خاطر نشان کرد: در گذشته به دلیل نبود امکانات، کوچ کاری بسیار مشکل بود ولی امروزه حمل نقل و جابجایی آسان شده است.

یزدانی با اشاره به اینکه بیشتر مردم سوادکوه دامدار هستند، تصریح کرد: عرضه محصولات در چند ماه از سال بسیار مشکل است. از اسفند تا اواخر اردیبهشت فروش محصولات لبنی با مشکلات زیادی روبه روست و ما ناگزیریم از صنعت تبدیل محصولات لبنیات استفاده کنیم.

*دام محلی کم بازده است

وی با بیان این که نداشتن کارگاه های صنایع تبدیلی در شهرستان سوادکوه، یکی از معضلات دامداران منطقه است، تاکید کرد: این شهرستان پناسیل مناسب جهت پرورش دام های دو رگه و اصلاح شده را دارد و تجربه 50 ساله ام نشان می دهد دام های محلی به علت بازدهی کم و دام های اصلاح شده به دلیل صرف هزینه های سنگین از نظر اقتصادی مناسب منطقه نیستند، اما تلفیق اصلاح شده و سنتی که دو رگه های محلی هستند، هم از نظر در آمدزایی و هم صرف هزینه ها گزینه مناسبی است.

یزدانی یادآور شد: شهرها از جمعیت اشباع شده و شغل کافی برای بیکاران حتی تحصیل کرده وجود ندارد، بنابراین برگشت جوانان به روستاها و پرورش دام و کشاورزی، یکی از راههای تولید اشتغال و تولید محصولات داخلی است.

به گفته ی یزدانی فروش محصولات مهم ترین اقدام ایجاد انگیزه برای جوانان است. اگر صنعت تبدیلی در شهرستان وجود داشته باشد، دامدار محصولات خود را بدون واسطه عرضه می کند.

*به ازای دو هکتار زمین زراعتی یک شغل و در ازای یک هکتار گلخانه 15 شغل ایجاد می شود

مهندس محمد اسماعیلی -مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه- هم در گفتگو با ما بیان کرد: این شهرستان در بخش دامداری یکی از پتانسیل های خوب استان است که 40هزار راس دام سبک و 90 هزار راس دام سنگین در حال تعلیف و تولید است.

وی با اشاره به اینکه سوادکوه با 1721 خانواده عشایر، بیشترین تعداد عشایر استان را داراست، گفت: دام های تلفیقی از سنتی و صنعتی -که کم ترین هزینه را برای دامداران دارند- در حال پرورش هستند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه بیشترین سطح زمین های شهرستان را اراضی شیب دار تشکیل می دهد، ادامه داد: تهیه علوفه و تعلیف و افزایش وزن دام های اصلاح شده، در این ارضی امکان پذیر نیست و همین امر موجب شده دامداران رغبتی برای پرورش دام های سنگین اصلاح شده در شهرستان نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به ازای دو هکتار زمین زراعتی یک شغل و در ازای یک هکتار گلخانه 15 شغل ایجاد می شود افزود: کشت گیاهان دارویی و گلخانه ای در ایجاد اشتغال در منطقه موثر است و تنها 5 درصد از ظرفیت کشت گیاهان دارویی بومی منطقه مورد بهره برداری قرار گرفته است.

* تهسیلات به کشاورزان و دامدارانی تعلق می گیرد که از محصول تولید داخل کشور استفاده کنند

مدیرجهاد کشاورزی سوادکوه گفت: دو مرکز خدمات در شهرستان فعال است که در هر یک از این مراکز 8 کارشناس در حال فعالیت هستند و سالانه بیش از 150 کلاس آموزشی برای کشاورزان و دامداران برگزار می شود. در این مراکز انبارهای برای محصولات خاص که تولید انبوه دارند (مانند کلزا) قراردارد که بعد از تولیدمحصول و انبارشدن، توسط شرکت غله و بازرگانی خریداری می شود.

اسماعیلی نداشتن بازار فروش محصولات دامی را  به عنوان یکی از مشکلات منطقه برشمرد و گفت: شرکت تعاونی عشایری در حال پیگیری ایجاد مرکز فروش محصولات دامی است تا محصولات دامی بدون واسطه در بازار عرضه شود.

وی طرح کاروزی و تسهیلات به متقاضیان را از جمله برنامه های جهاد کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: بیکاران با مدرک فوق دیپلم و لیسانس به واحدهای تولید معرفی می شوند و طی دوره کارورزی که چهار تا شش ماه است حقوق شان توسط اداره کار پرداخت شده و بعد از اتمام دوره کاروزی اگر مایل به ادامه کار بودند، مشغول به کار می شوند.

به گفته اسماعیلی آویشن، گزنه، سیاه بیشه و پلم گیاهان دارویی بومی منطقه است و با توجه به ضریب سنی بالای شهرستان، قدرت ریسک پذیری مردم در بخش تولیدات کشاورزی و دامداری کاهش یافته است.

وی در پایان با تاکید بر حمایت از کالای ایرانی خاطرنشان کرد: تهسیلات به کشاورزان و دامدارانی تعلق می گیرد که از محصول تولید داخل کشور استفاده کنند و کارشناسان جهاد کشاورزی به این امر توجه خواهند داشت.

 



    ©2013 APG.ir