تعداد بازدید: 2935

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 24 تير 1397-9:5

«لیراو» از نویسندگان مازندرانی قدردانی کرد

جایزه ادبی فارسی‌زبانان لیراو از سه نویسنده و شاعر مازندرانی قدردانی کرد. مسئول جایزه ادبی فارسی‌زبانان لیراو در ساری گفت: لیراو مستقل است و به هیچ جایی وابسته نیست. ما صدای مستقل ادبیات ایران هستیم.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: دورهمی جایزه ادبی فارسی‌زبانان لیراو با هدف قدردانی از سه نفر از اهالی فرهنگ و ادب مازندران، در مرکز مطالعات ایران در ساری برگزار شد. در این برنامه فریده یوسفی مولف و ناشر، حسین اعتماد‌زاده نویسنده و مسئول کارگاه نقد داستان همنگر و منصور خورشیدی شاعر قدردانی شدند.

مسئول جایزه ادبی فارسی‌زبانان لیراو، در این نشست گفت: لیراو نام منطقه‌ای بین خوزستان و بوشهر است و هفت شهر تاریخی در آن منطقه قرار دارد. لیراوی نام قوم لر است که در لشکر اتابکان بودند.

حمیدرضا شروه با بیان اینکه سال ۸۸  برگزاری این جایزه را شروع کردیم، افزود: نخستین دوره با فراخوان شعر سپید و داستان کوتاه بود و دوره‌ها در تهران برگزار می‌شد.

این شاعر با بیان اینکه لیراو مستقل است و به هیچ جایی وابسته نیست، تصریح کرد: ما صدای مستقل ادبیات ایران هستیم.

وی با اشاره به اینکه نخستین تجلیل ما سیمین دانشور بود و همه می‌گفتند خانم دانشور این درخواست را قبول نمی‌کند، یادآور شد: او قبول کرد اما از بین ما رفتند.

شروه تاکید کرد: وقتی دیدیم جشنواره زیاد شد به دنبال نوآوری بودیم و از شکل کشوری به حالت استانی درآوردیم. امسال هم فراخوان  مینی مال دادیم.

وی با بیان اینکه هیچکس روی انتخاب ما تاثیر ندارد، اظهار کرد:  کارنامه ادبی فرد را بررسی می‌کنیم، هرگز در داوری دخالت نکردم و فقط آثار را جمع‌آوری می‌کنم و حق رای ندارم.

مسئول جایزه ادبی لیراو افزود: به انتخاب مازندران افتخار می‌کنم و غیر از برخی مازندرانی‌ها، همه این انتخاب را تایید کردند.

 وی در پایان سخنان خود گفت: منابع مالی نداریم و خودمان هزینه می‌کنیم و با وجود نامهربانی‌ها راه را ادامه می‌دهیم.



از جوانان هم غافل نبودیم*

یکی از فعالان عرصه فرهنگ و ادب مازندران در این نشست اظهار کرد: در هیاهوی اقتصاد و سیاست با هر ترفندی است می‌خواهیم فرهنگ و هنر را هم نهادینه کنیم. به هر کسی که کمک می‌کند هنر و هنرمندی سر پا باشد باید تبریک گفت.

ایرج عرب یادآور شد: همه معتقدیم عرصه فرهنگ و هنر نیازمند تحول اساسی است و تا افراد عاشقی مثل یوسفی و اعتمادزاده پیش‌قدم نشوند هیچ چیزی شکل نمی‌گیرد.

این داستان نویس ساروی ادامه داد: از کارهای مهم کارگاه نقد همنگر قدردانی از افراد برجسته عرصه فرهنگ و هنر بود که رفته رفته فراموش می شوند.

عرب با بیان اینکه در کارگاه از جوانان هم غافل نبودیم، تصریح کرد:  نوآمده‌گان داستان مازندران را در یک کتاب معرفی کردیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود صد داستان مطرح ایران را در کارگاه نقد همنگر، نقد و تحلیل کردیم، گفت: اینها زندگی خود را وقف ادبیات داستانی و هنر کردند و شایسته قدردانی هستند.

*سعی می‌کنیم درمسائل فرهنگی و ادبی منصف باشیم

دیگر نویسنده مازندرانی در این نشست اظهار کرد: برخلاف باور بعضی از تاریخ‌نگاران قدیم که مردم اینجا ساکن غار بودند آخرین نشانه‌های به دست آمده بیانگر این است اقوامی جنوب دریای کاسپین، حدود ۷ هزار سال قبل از میلاد مسیح بنیانگذار تمدن عظیم ایران بودند و پراکنش انسانی نه از سیبری و اوکراین، بلکه از جنوب به شمال بوده است و سرزمینی با این همه گسترش حتما افسانه‌های وسیع دارد و سرچشمه ضرب‌المثل‌هاست.

اسدالله عمادی با اشاره به اینکه این روند تا دوره صفویه ادامه دارد و در دوره‌هایی دچار انزوای تاریخی شدیم، افزود: در صد سال اخیر با نوزایی فرهنگی و ادبی در مازندران مواجه هستیم و با اینکه نیما و احسان طبری داستان می‌نوشتند، انگار با این نوزایی در حوزه داستان مقاومت شده است.



این شاعر و نویسنده مازندرانی با بیان اینکه سعی می‌کنیم درمسائل فرهنگی و ادبی منصف باشیم، گفت: اعتمادزاده از کسانی است که به داستان مازندران جان داد و کارگاه نقد همنگر در این راستا تاثیرگذار بود.

عمادی با اشاره به اینکه امروز خوشحالم بزرگداشت کسی برگزار می‌شود که سال‌های سال در این حوزه گام برداشته است: تصریح کرد: یوسفی هم در حوزه نشر و پژوهش اقدامات گسترده انجام داده است.

وی با بیان اینکه بعضی‌ها مثل شعرشان لطیف و دوست داشتنی هستند، ادامه داد: باید به سبک‌ها و صداهایی گوناگون احترام بگذاریم و نباید نقش افراد را در فرهنگ‌سازی نادیده گرفت.

عمادی با اشاره به اینکه خورشیدی سال‌ها‌ معلم بوده و نوشته است، یادآور شد: هر کسی که می‌نویسد آجری از وجود خود را می‌کند و روی آجر دیگری می‌گذارد و خود را ویران می‌کند، شاعر و نویسنده خود ویرانگر است.



*هنر و قلم راه خود را پیدا می‌کند

همچنین حسین اعتمادزاده در سخنانی اظهار کرد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی کمتر به هنر و ادب ارج می‌نهند.

این داستان نویس ساروی افزود: عده‌ای از جنوب ایران تصمیم گرفتند حرکتی به وجود آورند که ماندگار خواهد بود.

مسئول کارگاه نقد همنگر ادامه داد: بر این باورم‌ هنر و قلم راه خود را پیدا می‌کند به شرطی که در خدمت مردم باشد.

وی در پایان گفت: وقتی مردم ما با دشواری زندگی می‌کنند موافق با برگزاری جشن نبودم و اجازه خواستیم‌ این تجلیل برگزار نشود.

گفتنی است در این برنامه از استاد سیروس مهدوی مسئول مرکز مطالعات ایران و علی صادقی -مدیرمسئول مازندنومه- برای فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه فرهنگ قدردانی شد.

 



    ©2013 APG.ir