تعداد بازدید: 2282

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 24 تير 1397-9:45

همه اذعان دارند نان سوادکوهی ها بی کیفیت است

از «نان حرمت دارد» به «نان ضایعات»

فرماندار سوادکوه به تازگی در جلسه شورای اداری از کیفیت پایین نان انتقاد کرد. معاون او نیز منتقد وضع موجود است. مردم نیز گله مند و نانواها هم به کیفیت بد نان معترفند! این حکایت قوت روزانه شهروندان سوادکوهی است. دیگر نان، حرمتش را از دست داده و بخش قابل توجهی از ان روزانه در سوادکوه به ضایعات تبدیل می شود.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: مهم ترین قوت روزانه هر خانواده ای است، حتی در مازندران که برنج خیز است، نان سهم عمده ای در وعده های روزانه دارد.

در سوادکوه اما نان با کیفیت مناسب عرضه نمی شود و این مشکل را هم مردم می دانند و هم مسئولان معترفند.

عین الله طالبی -معاون فرماندار سوادکوه- با ابراز تاسف از کیفیت نان و گلایمندی مردم شهرستان از کیفیت پایین آن در جلسه شورای آرد و نان گفت: هر حرکت و جنبشی در جامعه صورت می گرفت اولین دغدغه مسئولان پر بودن انبار سیلوهای گندم و در زمان جنگ و اوایل انقلاب هم نان از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.

این مسئول به پرداخت یارانه از سوی دولت در تولید نان اشاره کرد و با بیان اینکه تامین آرد گندم و حمل هزینه ی بالایی برای دولت دارد، افزود: جهت رفاه حال مردم دولت با یارانه دادن در تلاش است نان با حداقل قیمت به دست مردم برسد اما نباید از کیفیت آن کاسته شود.

وی با تاکید براینکه خبازان باید شناخت و آگاهی لازم را در زمینه آرد، درصد رطوبت، درصد گلوتن و خمیرگیری داشته باشند، تصریح کرد: الک نکردن آرد مشکلی در نانوایی ها است و خبازان باید در زمینه تهیه مناسب خمیر آموزش ببینند.

طالبی با گلایه مندی از توزیع نامناسب آرد در شهرستان بیان کرد: از سه کارخانه با درصد های متفاوت، آرد وارد شهرستان می شود و به نسبت تناسب سهمیه هر شهر باید آرد مختلط توزیع شود.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت آردها متفاوت است، خاطر نشان کرد: هر نانوایی باید به تناسب تعداد سهمیه روزانه خود از هر سه نوع آرد سهمیه داشته باشد و روازانه هم تلفیقی از آردها پخت شود تا کیفیت نان پخت شده در سطح بالاتری قرار گیرد.

این مسئول با تاکید بر حل مشکلات در بازه زمانی یک ماهه افزود: اگر کیفیت نان بالا نرود ظلم مسئولان به مردم و رقابتی کردن فضا، بالا بردن بهداشت و قرار دادن سهمیه های تشویقی برای بالا بردن انگیزه خبازان مناسب است.

طالبی با اشاره به اینکه نوع گلوتن، رطوبت در انواع آردها نوسان دارد، خاطرنشان کرد: بخش نظارت از کارخانه تا نانوایی باید فعال باشد و خبازان این نوسانات را در فرایند خمیرگیری مورد توجه قرار دهند و با شناخت و آگاهی از نوع آرد روزانه اقدام به خمیرگیری کنند.

این مسئول نداشتن کلاه، لباس فرم یک شکل، رعایت نکردن بهداشت و نصب نکردن تابلو در نانوایی ها را  از عمده مشکلات این واحدها عنوان کرد و گفت: نداشتن تابلو به این معناست که آن نانوایی شناسنامه ندارد. هر شهر روپوش با رنگ و برند خاص داشته باشد و باید کارت بهداشت در معرض دید همگان قرار گیرد.

وی با گلایه از نبود نظارت ادارات تعزیرات، بهداشت و صنعت و معدن در بخش آرد و نان، اذعان کرد: بازرسان در نوبت صبح و عصر باید بر کار خبازان نظارت داشته باشند و دلیل اینکه وزن چانه صبح با عصر متفاوت است، نبود نظارت تیم بازرسی است.

طالبی تصریح کرد: نانوایی که نان با کیفیت پایین به دست مشتری می دهد باید از سهمیه آرد آن کاسته شود و  آن سهمیه به نانوایی همجوار همان منطقه که کیفیت بالایی دارد، تعلق گیرد.

معاون فرماندار سوادکوه با تاکید بر اینکه به دلیل خستگی نباید از سلامت کار کاسته و بازه زمانی پخت صبح و عصر مدیریت شود، افزود: نانوایی که تخلف کرده و اصرار بر تخلف دارد باید جریمه شود و از سهمیه او کم یا در نانوایی پلمپ شود.

وی گفت: تسهیلاتی در اختیار نانوایی ها قرارگرفت تا با سکوریت کردن، استفاده از شیشه های شفاف و نقاشی کردن، محیط پخت نان  درمعرض دید مردم قرار گیرد تا خود مردم برنحوه بهداشت و کار خبازان نظارت داشته باشند.

*کیفیت نان پایین است

در سواکوه 54 واحد نانوایی آرد دولتی دریافت می کنند و در کنار آن ها آزادپزها هم فعال هستند. اظهارات معاون فرماندار سوادکوه را خواندید. به داخل شهر پل سفید رفتیم و در همین زمینه با چند شهروند هم گفتگو کردیم.

خانم رستگار در گفتگو با مازندنومه با ابزار نارضایتی از کیفیت پایین نان گفت: نان خریداری شده هنوز بر سر سفره قرار نگرفته، خشک می شود.

آقای احمدی هم با بیان اینکه تعداد نانوایی های شهر افزایش یافته، تصریح کرد: با افزایش نانوایی ها برخلاف گذشته که فقط دو نوع نان پخت می شد انواع نان ها در شهر پخت می شود و نیاز نیست در صف های طولانی قرار گیریم اما نان های پخت شده کیفیت مطلوبی ندارند.

یکی دیگر از مشتری های در صف نان با ابراز تاسف از کیفیت پایین نان اذعان کرد: نان ها یا خمیر هستند یا خشک و بعضی از نانوایی ها بهداشت را رعایت نمی کنند.

*آرد تهران باکیفیت تر است

یکی از آزاد پزهای سوادکوه نیز از کیفیت پایین آرد مازنداران گلایه مند است و می گوید: آرد 18 درصد تهران از آرد 22 درصد مازندران با کیفیت تر است. نانواها قشر ضعیف جامعه هستند و با اینکه قیمت آرد و بیمه افرایش یافته، اما اتحادیه در پنج سال اخیر برای آزاد پزها نرخ جدیدی اعلام نکرده و خودمان شش ماه قبل قیمت نان را صد تومان افزایش دادیم.

وی با اشاره به اینکه آزادپزها مشکل تهیه آرد ندارند، افزود: سرمایه اولیه برای تاسیس یک نانوایی 80 میلیون تومان است و هر چه فروش بیشتری داشته باشیم زودتر به سوددهی می رسیم.

وی ساعت کار نانوایی را 7 صبح تا 2 بعد ظهر و شیفت عصر را از 4 تا 10 شب اعلام کرد.

*آرد با کیفیت وارد کنند

صادق تقوی -دیگر نانوای سوادکوهی با 35 سال سابقه- می گوید: کیفیت آرد نامطلوب است. ما دوشب کار خمیر گیری را انجام می دهیم ،آردهای با درصد های مختلف را مخلوط می کنیم اما کیفیت آرد ضعیف است و نان با کیفیت پایین به دست مردم می رسد.

تقوی با بیان اینکه روزانه 8 کیسه آرد پخت داریم، اذعان کرد: دریک سال گذشته افزایش قیمت آرد نداشته و قیمت نان هم ثابت بوده است.

وی با اشاره به کیفیت بالای آرد در شهرهای دیگر افزود: ما خودمان از قشر کارگر ضعیف جامعه هستیم و مشکلات مردم را لمس می کنیم. نان خوراک اصلی مردم است و از مسئولین درخواست داریم آرد را با کیفیت مطلوب وارد شهرستان کنند تا ماهم بتوانیم نان مرغوب را بر سر سفره ها قرار دهیم.

فرماندار سوادکوه به تازگی در جلسه شورای اداری از کیفیت پایین نان انتقاد کرد. معاون او نیز منتقد وضع موجود است. مردم نیز گله مند و نانواها هم به کیفیت بد نان معترفند! این حکایت قوت روزانه شهروندان سوادکوهی است. دیگر نان، حرمتش را از دست داده و بخش قابل توجهی از ان روزانه در سوادکوه به ضایعات تبدیل می شود

 



    ©2013 APG.ir