تعداد بازدید: 2477

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 11 مرداد 1397-7:57

فلزآوا در مسیر رشد

جمعه این هفته پنجمین نمایشگاه مجسمه‌های فلزی فلزآوا در قائمشهر گشایش می‌یابد. در نمایشگاه امسال 35 اثر از 23 هنرمند از استان‌های مختلف به نمایش در می‌آید.


مازندنومه؛ سرویس فرنگی و هنری، اشکان جهان آرای: جمعه این هفته پنجمین نمایشگاه هنری مجسمه‌های فلزات بازیافتی در گالری هنری-آموزشی نوران قائمشهر گشایش می‌یابد. نمایشگاهی که در آن قرار است آثار تولید شده در پنجمین دوره سمپوزیوم هنری فلزآوا به نمایش در بیاید و در معرض دید علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی قرار بگیرد.

پنجمین سمپوزیوم هنری فلزآوا خرداد امسال با حضور هنرمندانی از سراسر کشور برگزار شد. فلزآوا در پنجمین ایستگاه نمایشگاهی خود به شکل گسترده‌ای مورد توجه هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی قرار گرفته است. تا جایی که به گفته مدیر گالری هنری-آموزشی نوران قائمشهر، درخواست‌های مکرر هنردوستان از سراسر کشور سبب شد که زمان برگزاری نمایشگاه 2 هفته در نظر گرفته شود تا علاقه‌مندان فرصت کافی برای برنامه‌ریزی و حضور در نمایشگاه را داشته باشند.

«ملاحت رحیم‌پور» در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: در نمایشگاه امسال 35 اثر از 23 هنرمند از استان‌های مختلف به نمایش در می‌آید. از «رضا یحیایی»، «جعفر نجیبی»، «علی‌ بیگی‌پرست»، «حسین سهرابی»، «محمد ابوترابی»، «حسن ملانوروز»، «ابراهیم گنجیان»، «علی افسری»، «مهدی سماکوش»، «حسن کشاورز»، «سیامک نصر»، «محبوبه پرنیان»، «مرتضی خزایی»، «سعید ملانوروز»، «احمد حبیبی»، «مجید صادق‌زاده»، «فرشید پاک‌نیا»، «وفا الماسی»، «محمداسماعیل شربتیان»، «دادبه باقری»، «داوود باقری»، «نگار نجیبی» و خودم در پنجمین نمایشگاه فلزآوا آثاری به نمایش گذاشته می‌شود.

تثبیت فلزآوا

وی افزود: در این 5 سال هنرمندان زیادی به فلزآوا پیوستند و آثار بسیار خوبی در مجموعه تولید شده است که بسیاری از آن ها فروخته شد. این آثار حاصل یک گردهمایی 3 روزه هنری است که هنرمندان در کارگاه تولید نگارخانه نوران حضور می‌یابند. براساس تقویم نمایشگاهی نوران، هر سال سمپوزیوم در خرداد ماه برگزار می‌شود و نمایشگاه را در مرداد برپا می‌کنیم که این روند فلزآوا را به یک رویداد ثابت هنری در بین هنرمندان تبدیل کرده است.

این هنرمند اظهار کرد: از سال 1392 که آغاز به کار کردیم تا کنون استقبال از این جشنواره سال به سال بیشتر می‌شود. امسال بازخورد بسیاری گسترده‌ای داشت و چند هفته است خیلی‌ها از نمایشگاه می‌پرسند. چند مراجعه کننده از کیش می آیند. پوستر اطلاع رسانی کردیم. بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشتیم. هنرمندانی از نقاط مختلف کشور قرار است به این نمایشگاه بیایند.

حمایت از تولید

رحیم‌پور با بیان این که نگارخانه نوران صرفا کارکرد نمایشگاهی ندارد، خاطرنشان کرد: ما در نگارخانه آموزشگاه و کارگاه تولید داریم. در واقع یکی از اهداف نگارخانه نوران این است که نسل جدید و جوانان را به سمت فضای زندگی هنری بکشاند. هر هفته یک روز کارگاه آموزش مجسمه‌های فلزی از ضایعات را برگزار می‌کنیم تا علاقه‌مندان حضور یابند و کار یاد بگیرند. همواره اعلام کردیم که کارگاه تولید داریم و می‌توانند در این فضای آموزشی و تولیدی هم آموزش ببینند و هم تولید کنند. امیدوارم خانواده‌ها هم از این جریان حمایت کنند تا آینده خلاق‌تری برای فرزندان این شهر و استان رقم زده شود.

وی خاطرنشان کرد: در همین مجموعه نمایشگاه فلزآوا، هنرمند جوانی از قائمشهر داریم که کار را از این کارگاه‌ها آغاز کرد و در نمایشگاه پنجم فلزآوا اثر دارد. حتی اخیراً اثری از او را به پاریس فرستادیم. این یک اتفاق خوب از نظر هنری و اقتصاد هنر است.

گام‌هایی برای آینده

این فعال هنرهای تجسمی تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا فلزآوا را از دو دوره دیگر به صورت بین‌المللی و با دعوت از هنرمندان کشورهای دیگر برگزار کنیم. این ظرفیت در شهر و استان ما وجود دارد که به عنوان پایگاه این هنر شناخته شود. نوران تنها گالری کشور است که با این شکل در زمینه مجسمه‌های ضایعات فلزی فعالیت می‌کند. در سراسر کشور و حتی تهران هیچ مجموعه‌ای به این صورت مستمر و ثابت در این زمینه فعالیت نمی‌کند. فلزآوا یک رویداد هنری در سطح ملی است.

رحیم‌پور با بیان این که فعالیت‌های هنری فلزآوا مورد توجه مجموعه‌های هنری خارجی هم قرار گرفت، اظهار کرد: در حال حاضر از نروژ و استرالیا پیام‌هایی برای برگزاری نمایشگاه فلزآوا داریم که با توجه به دشوار بودن شرایط انتقال آثار پیگیر رایزنی با مسئولان هستیم تا در صورت امکان بتوانیم فلزآوا را به محافل هنری خارج از کشور هم معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم نوجوانان و جوانان را به سمت فلزآوا جذب کنیم تا اوقات فراغت‌شان را در عرصه هنر بگذرانند و حتی در آینده در صورت تولید آثار با کیفیت، درآمد هم کسب کنند. عمده آثاری که در نمایشگاه‌های فلزآوا فروخته نمی‌شود به موزه‌گالری «دی‌دی» انتقال می‌یابد که به گفته مدیر این مجموعه، مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

مکث

این جریان می‌تواند با حمایت بخش خصوصی و شرکت‌های تولید فلز و همچنین نهادها و دستگاه‌های مختلف سراسر استان به بهبود اقتصاد هنر در مازندران هم کمک کند. فلزآوا اگر در روزهای نخست یک دغدغه هنری کوچک بود، حالا فرصت دارد تا در صورت تأمین زیرساخت‌ها هم به عنوان یک سمپوزیوم هنری مطرح بین‌المللی شناخته شود و هم یکی از شاخه‌های هنر مدرن را در نسل جدید ترویج دهد.

حمایت از این رویداد هنری هم می‌واند در ساختار اداری و کمک به بین‌المللی شدن آن انجام شود و هم پشتیبانی از تولید آثار توسط نهادهایی که می‌توانند در تأمین مواد اولیه و حتی استفاده از آثار تولید شده اثرگذار باشند. برای نمونه شهرداری‌های مازندران و به ویژه در شهرهای بزرگ می‌توانند از همین تولیدات در زیباسازی شهری بهره بگیرند تا مناطق مختلف شهری با آثار هویت‌دار هنرمندان زیبا شود.بین‌المللی شدن این قبیل رویدادها نیز برای جامعه میزبان می‌تواند علاوه بر پیامدهای مثبت هنری، یک فرصت مناسب اقتصادی محسوب شود. در برخی کشورهای اروپایی مانند برگزاری سمپوزیوم‌های سالانه مجسمه‌سازی به یک اتفاق ثابت هنری تبدیل شده که هنرمندان و هنردوستان زیادی را به مناطق میزبان آن رویدادها می‌کشاند. این ظرفیت در مازندران و به ویژه قائمشهر نیز با برگزاری و تثبیت سمپوزیوم و نمایشگاه سالانه فلزآوا ایجاد شده است.



    ©2013 APG.ir