تعداد بازدید: 4254

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 30 مرداد 1397-7:47

گشتی در مجموعه بوم گردی «عمارت بزرگی»

مازندران 100 سال پیش را در «عمارت بزرگی» ببینید

«عمارت بزرگی» که با مشاوره کارشناسان میراث فرهنگی مازندران در حال احداث است، ماشین زمانی است که با قرار گرفتن در آن، به سیر و سیاحت مازندران پدربزرگان و مادربزرگان مان خواهیم پرداخت. یک معماری ناب بومی با چشم انداز و فضایی دلربا و بکر و سرشار از آرامش و سکوت.


 مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: «فرامرز بزرگی» تولیدکننده و صنعتگر است. او کارآفرینی خودساخته است که سال 1340 از روستایی در قائم شهر برآمد و با هوش و تلاش و ذوق و ابتکار، حالا در میانسالی مدیری توانمند، موفق و شناخته شده در عرصه تولید است.

 خودش می گوید از کودکی کار می کرده و در همان سنین پدرش را نیز از دست داده است. فراز و نشیب های زندگی اش را «بزرگی» در کتابی هم نوشته و منتشر کرده است.

«بزرگی» با آن که فعالیت اقتصادی اش در تهران است، زادگاه و گذشته اش را در روستای «وسطی کلا»ی قائم شهر فراموش نکرده و در قطعه زمینی که دارد، کشاورزی می کند. او نایب رییس مجمع خیران قائم شهر است و در امور عام المنفعه و کارهای خیریه نیز پیش قدم.

مدتی است که «بزرگی» دل بر آن آراسته جهت معرفی و توسعه بیشتر زادگاهش، مجموعه ای بوم گردی را راه اندازی کند. فاز نخست مجموعه گردشگری و بوم گردی «عمارت بزرگی» در مراحل پایانی ساخت است و به زودی مردم و گردشگران از نزدیک شاهد مجموعه ای خواهند بود که آن ها را در فضایی رویایی و خیال انگیز، به دهه ها پیش خواهد برد.

«عمارت بزرگی» که با مشاوره کارشناسان میراث فرهنگی مازندران در حال احداث است، ماشین زمانی است که با قرار گرفتن در آن، به سیر و سیاحت مازندران پدربزرگان و مادربزرگان مان خواهیم پرداخت. یک معماری ناب بومی با چشم انداز و فضایی دلربا و بکر و سرشار از آرامش و سکوت.



با «فرامرز بزرگی»، مدیر و «ابوالفضل نیکوبیان»، کارشناس و مشاور این مجموعه گفتگو کردیم.

*فاز نخست این مجموعه چگونه آغاز شد؟

در مرحله نخست ما یک بنای قدیمی را که در باغ وجود داشت، به مجموعه ای بوم گردی تبدیل کردیم. قسمت پایین، رستوران مجموعه است. دور عمارت، سالن هایی دارد که محل نشستن است. در این فضا دفتر مدیریت، سرویس بهداشتی و آشپزخانه هم قرار می گیرد.

*قسمت فوقانی چه فضاهایی دارد؟

در قسمت بالا سه سوئیت کامل با فضای 30 و 40 متری احداث شده است.



این مجموعه در چه وسعت زمین در حال احداث است؟

کل مساحت زمین  16 هزار مترمربع است. مساحت بنا نیز در دو دوطبقه مجموعاً 400 مترمربع است.

*در مراحل بعدی و پس از اتمام کار عمارت چه خواهید کرد؟

ما در این مرحله علاوه بر عمارت، ورودی مجموعه و فضاسازی های داخل را انجام خواهیم داد. در پی آن هستیم که اینجا را به دهکده سلامت تبدیل کنیم.

*دورنمای فعالیت شما تا کجاست؟ این که گردشگر بیاید  وغذایی بخورد  و برود؟ یا...؟

هدف و دورنمای بلندمدت من، معطوف به داخل کشور نیست. من به این می اندیشم که مجموعه عمارت بزرگی، آورده ای برای کشور داشته باشد. به همین دلیل دنبال جذب گردشگر خارجی هستیم تا آن ها را به مازندران و این روستا بکشانیم.

*چه مزیت هایی این منطقه برای گردشگر خواهد داشت؟ بسته ای برای یک روز اقامت او پیشنهاد می کنید؟

بله، وجه تمایز این منطقه آن است که کنار جنگلی طبیعی است و گردشگران می توانند در این موقعیت پیاده روی و جنگل نوردی کنند و برای شان مسیر سلامت ایجاد خواهیم کرد.

مجموعه در ارتفاع هم قرار گرفته و دورنمای چند شهر مانند قائمشهر و بابل را از همین جا می توان دید. به خصوص در شب که چشم اندازی بی نظیر قابل مشاهده است.

 ما در پی آن هستیم که که در همین مجموعه دهکده ای کوچک درست کنیم. در این دهکده گردشگر می تواند شیرگاو بدوشد، ماهی گیری کند، مرغ و خروس را دور و برش ببینید، از مزرعه سبزی و میوه و محصولات دیگر بچیند و زندگی روستایی را تجربه کند.

طرح ما این است که باغ موزه ای نمونه ایجاد کنیم که گردشگر حتی اگر چند روز هم  بماند، حوصله اش سر نرود و برایش تنوع داشته باشد.

*کار اصلی شما صنعتی و تولیدات ساختمانی است. چگونه به فکر ایجاد یک پروژه گردشگری افتادید؟

زمین این مجموعه ارثیه خانوادگی ماست. من حدود 30 سال روی زمین کار و انواع درخت مرکبات و مانند این ها را اینجا کاشتم. خانواده ما سالی یکی دوبار بیشتر به این جا نمی آمدند. من تخصصم کارآفرینی است. به این فکر افتادم از فضا و باغ به نحو مطلوب تری استفاده کنم. خب اینجا 16 هکتار زمین هست که تولید اصلی آن مرکبات است. آن هم یا در معرض خشکسالی است، یا سرما وبرف، یا بیماری و آفت، یا محصول آن مشتری و قیمت ندارد. کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد. اما گردشگری ارزش افزوده دارد و شغل ایجاد می کند.



*برای گرفتن مجوزات لازم مشکلی هم داشتید؟

خوشبختانه گرفتن مجوزها سریع طی شد و مشکل خاصی تا این لحظه نداشتیم.

*چند نفر در این مجموعه مشغول کار خواهند شد؟

در فاز اول و برای شروع کار حداقل ده نفر و در مراحل بعدی تا 100 نفر هم اینجا مشغول خواهند شد.

تا اینجای کار چه قدر هزینه کرده اید؟

بخشی از زیرساخت ها مانند آب، گاز و برق و مانند این ها را از قبل داشتیم. حدود 2 میلیارد تومان سرمایه ثابت از قبل اینجا وجود داشت. اما پیش بینی می شود در فاز اول نیم میلیارد تومان هزینه داشته باشیم.



باغ در باغ

ابوالفصل نیکوبیان، کارشناس ارشد مرمت ابنیه و مشاور این پروژه بزرگ بوم گردی است. با او نیز گفتگو کردیم.

*به نظر شما این فضا قابلیت اجرای یک پروژه بوم گردی نمونه و اصیل را دارد؟

بله، من اولین بار که اینجا را از نزدیک دیدم، به این نتیجه رسیدم که فضای کار واقعاً قابلیت تبدیل به یک مجموعه زیبا و نمونه را دارد. بنایی در این باغ ساخته شده بود که 20 سالی عمر داشت. ما در مرحله نخست این بنا را به یک اقامتگاه سنتی و تاریخی تبدیل کردیم. محوطه سازی و قرارگیری حوض ها و آلاچیق ها و آشپزخانه محلی در این مرحله قرار دارد.

*برای محوطه سازی چه ایده ای دارید؟

محوطه سازی شبیه باغ ایرانی است. از پایین تا بالادست در شیبی همراه با جریان آب و عبور از میان گل و گیاه است. در واقع باغ در باغ است، یک باغ ایرانی در باغ بزرگتری قرار می گیرد. اصلی ترین قسمت پروژه همان دهکده است که شاید شبیه موزه روستایی سراوان گیلان شود. من از شرق تا غرب مازندران تمام تیپ ها و نمونه های معماری روستایی را مستندسازی کردم. ایده ام این است که با کمک سازمان میراث فرهنگی، از هر تیپی یک بنا در این فضا ایجاد کنیم.



*مصالح به کار رفته چوب و آجر است. دیگر چه؟

چوب و آجر جزیی از معماری سنتی مازندران است. تمام المان ها و نمادها و خطوط معماری هم برگرفته از معماری اصیل مازندرانی است. همه عنصرهای معماری مازندرانی این جا اجرا می شود. ما تصمیم داریم هرکس به این جا آمد، تصور کند انگار وارد تونل زمان شده و یک قرن برگشته به گذشته. از پوشش، صنایع دستی و غذاهای محلی  استفاده خواهد شد.

*انگار به یک موزه تاریخی و طبیعی وارد خواهیم شد.

بله، ما حتی در دهکده ای که ایجاد خواهیم کرد، مکانی برای تجمع و اجرای مراسم خواهیم داشت، میدانگاهی طراحی خواهیم کرد که وسط آن سقانفار ساخته خواهد شد. با حفظ محیط زیست ما نفارهایی سنتی را هم لابه لای درختان باغ درست خواهیم کرد. مهمان های اینجا از مزرعه، محصولات باغ را تهیه و بعد مصرف می کنند.

*به نظر می رسد مجموعه ای بی نظیر در مازندران در حال احداث است. سخن پایانی تان را هم بفرمایید.

بله، این مجموعه و عمارت بزرگی، واقعاً فوق العاده و بی نظیر است.  بیشتر کار دل و عشق است. آقای بزرگی مردی عاشق و نیکوکار است و با رضای باطنی و به قصد خدمت به مردم اینجا را مهیا کرده است.

 


  • پنجشنبه 1 شهريور 1397-15:14

    احسن و آفرین به آقای بزرگی ک همکاران خوب و زحمتکش ایشان
    تلاش مضاعف و هدف والای ایشان قابل تقدیر است.
    به سهم خود و به عنوان یک مازندرانی از ایشان سپاسگزارن

    • سه شنبه 30 مرداد 1397-9:49

      بسیار عالی. ممنون از اطلاع رسانی تان


      ©2013 APG.ir