تعداد بازدید: 2122

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 7 شهريور 1397-16:43

«نور» پوست اندازی می کند

«علی شادمان» -فرماندار نور- در گفتگو با مازندنومه می گوید که یکی از اهداف مهم او ایجاد وفاق جمعی در شهرستان است و اتفاق نظر در مسائل شهرستانی موجب شده بسیاری از پروژه های راکد، اجرایی شود.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: علی شادمان دی ماه گذشته از نوشهر به نور آمد و 7 ماهی است مدیر ارشد دولت در این شهرستان شد. آخرین گفت وگوی چهره به چهره ی ما با او به زمانی برمی گردد که مديركل دفتر امور اجتماعي استانداري مازندران بود. وی سال 94 فرماندار نوشهر شد و اقدامات گسترده ای در آن شهر غربی انجام داد. او رابطه خوبی با نماینده منطقه -علی اسماعیلی-برقرار کرده و به مازندنومه می گوید: برای تغییر به شهرستان نور آمده است. با شادمان در دفتر کارش گفت وگو کردیم.

* چه خبر از نور آقای دکتر؟ جا افتادید اینجا؟

نور دارای ویژگی های خاصی است که اگر به آن درست پرداخته و برنامه ریزی ها صحیح باشد، می تواند شهرستانی توسعه یافته شود. شهرستان نور از نظر وسعت رتبه سوم استان را از بین 22 شهرستان استان داراست و 2675 کیلومتر مربع مساحت دارد.

این منطقه دارای ظرفیت های متنوع  اقلیمی است، از جمله: ساحل ماسه ای 30 کیلومتری و جنگل هایی که در خاورمیانه  بی نظیر است. دو قطعه پارک جنگلی ما هر کدام بالای 3400 هکتار است. تقریباً 7000 هکتار مساحت در دو قطعه پارک داریم که هرگونه سرمایه گذاری را توجیه می کند.

پیش از این شهرداران به دلیل نداشتن قرارداد با منابع طبیعی، اختیاری برای سرمایه گذاری نداشتند. اما ما پارک جنگلی نور را 15 ساله با شهرداری قرارداد بستیم که قابل تمدید است و پارک ایزدشهر هم به زودی قرارداد بسته می شود. هم چنین با سرمایه گذارانی هم گفتگو کردیم و امیدواریم به زودی تحول بزرگی در حوزه گردشگری نور ایجاد شود.

در حوزه دریایی هم افرادی مانند آقای رحمانی در منطقه هستند که مرحله های طراحی، تولید  وخدمات گردشگری در آب را انجام می دهند که در حال مذاکره هستیم تا در این زمینه هم به مردم خدمات ارائه شود.

برخی مناطق ما مانند الیمالات و لاویج گردشگرپذیرند. پارک کشپل چمستان  و پارک رویان هم جزو مناطق گردشگری ما محسوب می شوند. عبور 18 کیلومتری از مسیرجنگلی هم خود دلپذیر است. هم چنین تنوع آب و هوایی با اختلاف 20 درجه دما بین مناطق جلگه ای و کوهستانی بستر مناسبی برای سرمایه گذاری است.

در حوزه فرهنگی و هنری هم پیشینه ی خوبی داریم. دانستن این که منطقه ما چه پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی ای دارد، موجب افزایش امید و الگودهی مناسب به نسل جوان می شود. 

*ظاهراً اینجا مشکلاتی را که در نوشهر داشتید ندارید یا کمتر وجود دارد. نوعی اتفاق نظر دیده می شود.

بله، یکی از اهداف مهم ما این است وفاق جمعی  را در شهرستان ایجاد کنیم. البته وفاق  به مفهوم این نیست که تمام روش ها و منش های ما یکی باشد. اتفاق نظر در مسائل شهرستانی موجب شده بسیاری از پروژه های راکد، اجرایی شود.

*مثل کمربندی رویان-نور که از آن بازدید کردیم.

درسته. برای این کمربندی با مالکان برای بازگشایی مذاکره کردیم. برخی جاها باتلاقی بود، تا حدی که بولدوزر هم گیر کرد! از اسفندماه گذشته شروع به کار کردیم و شهریورماه پروژه به پایان رسید. اینجا جزو گره های ترافیکی مردم منطقه بود. بازگشایی این گره، امید را در مردم افزایش داده است.

*پیش از این جاده چه طور بود؟

قبل از این راه خاکی و مربوط به اداره گاز بود. مردم از آنجا رفت و آمد می کردند و خطر انفجار گاز وجود داشت. این پروژه 13 سال راکد مانده بود که در ده روز اول حضورم در نور بازگشایی شد. این را هم بگویم که تفاهم و رفاقت با نماینده منطقه آقای دکتر اسماعیلی باعث شده کارها به خوبی پیش می رود.

*مختصری از مختصات پروژه کمربندی رویان-نور هم بگویید.

ما در این پروژه پنج لایه بیس و ساب بیس ریختیم. دو لایه زیرسازی هم داشتیم که در مجموع هفت لایه می شود. از موضع کارشناسی و علمی کار کوتاه نیامدیم. کمربندی 450 متر طول  با عرض 30 متر است و با اعتبار 20 میلیارد تومان اجرا شده است که فقط حدود 10میلیارد زمین خریداری شد.

*دنباله هم دارد این کمربندی؟

بله، ادامه آن 1800 متر است که کمربندی نور را تکمیل می کند که نقشه اولیه اجرا شده و با کمک دکتر اسماعیلی و استاندار مازندران، در صدد هستیم  با گرفتن پیمانکار، کار را شروع کنیم. این مسیر گره غرب استان را حل می کند و اهمیت استراتژیکی دارد.

*یکی از نقطه های خطرناک هم «گلندرود» است. حرکتی در این منطقه ایجاد شده است؟

 «گلند رود» یکی از پیچ های خطرناک منطقه است که مدت 11 سال تمام تحت عنوان معدن از آن استفاده می شود، اما هیچ اقدامی برای رفع خطرات آن نشده بود و همواره کشته و مصدوم داشت. با پیگیری های انجام شده پیمانکار گرفتیم و تا پایان شهریور به کف جاده می رسیم و به زودی این معضل مردم هم حل خواهد شد. مردم را در اجرایی کردن پروژه ها توجیه و با توجه به سیاست های دولت حرکت می کنیم.

*می رسیم به جاده چمستان به آمل...

عملیات اجرایی  جاده چمستان به آمل بسیار گسترده است. فقط شش پل در مسیر وجود دارد که در حال ساخت است.

*شنیدیم در بلده هم شهرک صنعتی ایجاد شده. آیا برای این منطقه شهرک صنعتی توجیه اقتصادی دارد؟

در بلده شهرک صنعتی با حضور استاندار کلنگ زنی شد. مجوز این شهرک 22 سال پیش گرفته شده، اما کاری انجام نشده بود. با پیگیری های نماینده منطقه و استاندار مازندران، این شهرک کلنگ زنی شد. بلده هایی در تهران در زمینه کفش و لباس و مانند این ها  فعال هستند. از آنها دعوت شده تا در این شهرک که قیمت زمین ارزان است، فعالیت کنند. برای برگشت مردم به بخش باید زیرساخت ها از جمله شهرک صنعتی آماده شود. زمین شهرک حدود 5 هکتار است و تفکیک ها روی نقشه انجام و فراخوان داده شده است. از این به بعد به استقبال سرمایه گذاران بستگی دارد تا کاملاً اجرایی شود. در حال حاضر داخل شهرک آسفالت هم شده است.

*به نظر می رسد بلده از نظر زیرساخت ها با موانعی روبه روست.

باید برای زیرساخت های بلده مانند راه و گاز اقدامات اساسی صورت پذیرد. ما 11 کلیومتر شبکه برق را از طرف پل زنگوله به شهر بلده بردیم که  بیش از 2 میلیارد تومان هزینه داشت. اگر مثلاً در قسمت شرق بلده سیل و حادثه ای ایجاد می شد، برق کل بلده قطع می شد، اما با اتمام این پروژه و شبکه رسانی، اگر برق یک طرف قطع شود، سمت دیگر رینگ برق دارند. ما تلاش داریم که پروژه ها را اجرایی کنیم و فقط روی کاغذ نباشد. گاز رسانی  به منطقه بلده هم با توجه به سرمای زیاد زمستان، همیشه مطرح بوده است...

*با این توضیح که روستاهای بالادست بلده بعضا ًبالای 3 هزار متر ارتفاع دارند.

دقیقاً. گاهی زمستان هوا زیر 20 درجه می شود. پیگیری هایی از وزارت نیرو شده که از کدام مسیر و با کدام روش  گاز رسانی انجام شود. فعلاً پروژه ها در حال بررسی است. ابتدا گاز تا بلده می رود و سپس تا روستاهای منطقه. در کل خارج کردن پروژه های قفل و تعطیل شده برای ما اهمیت دارد. در کل به این فکر می کنم که آمدن ام همراه با تغییراتی برای منطقه و مردم آن باشد.



*می رسیم به بخش درمان با تمرکز بر بیمارستان نور که ساختمان آن قدیمی شده است.

به همین دلیل که گفتید، کلنگ زنی بیمارستان نور را در دستور کار قرار داده ایم. بیمارستان امام خمینی نور 40 سال قدمت دارد. در همان محوطه  بیمارستان، کلنگ زنی بیمارستان جدید را خواهیم داشت.

*غیر از بیمارستان، در کل منطقه شما بافت قدیمی کم ندارد.

دقیقاً. در رویان و نور و چمستان، بافت و سلول های شهری در حال پیر شدن است. عقب نشینی مناسب بر اساس  طرح هادی انجام نشده. در حال پیگیری هستیم تا زیبا سازی و بازسازی هایی در شهر انجام شود.

بازسازی بافت های فرسوده سیاست دولت است تا در زمان بحران هایی مانند سیل و زلزله  دچار آسیب نشویم. در همین زمینه لایروبی نهرها و مسیل ها انجام شد تا در موقع وقوع سیل آسیب نبیند. تلاش می شود تا مسیر حرکت آب از کوهستان به سمت دریا لایروبی و بازسازی شود که البته برنامه ریزی بلند مدت را می طلبد .

*از وضعیت آب آشامیدنی منطقه هم بپرسیم و البته فاصلاب. اوضاع چگونه است؟

زمانی که بنده فرماندار شدم دو چاه با دبی 25 لیتر در ثانیه پلمپ شده بود. به دلیل اینکه فردی در حریم این چاه ها،چاه دیگری داشت، با شکایت، آن چاه ها را پلمپ کرده و مردم مشکل تامین آب داشتند. بعد از تعامل با این فرد، آن دو چاه از پلمپ خارج شد و امسال کمترین مشکل را در این زمینه داشتیم. علاوه بر مشکل پلمپ چاه ها، فرسوده بودن شبکه های آبرسانی را هم داریم که اعتباراتی را طلب می کند.

سطح آب منطقه بالاست و بخشی از فاضلاب ها جذب شبکه های زیر زمینی و به دریا وارد می شود. احداث  فاضلاب شهری هم تصویب شده و باید ردیف اعتبار بگیرد.

*با توجه به این که منطقه نور در سال میزبان میلیون ها گردشگر است، زباله معضل بزرگی برای شهروندان و اهالی روستاهای اطرف شده است. در این زمینه چه کرده اید؟

به علت اینکه شهرستان مسافرخیز است میزان زباله های تولیدی، متفاوت است. در نوروز امسال، 2میلیون و 650 هزار نفر اقامت در شب و رتبه دوم استان را داشتیم. میزان زباله بنا بر جمعیت، از 50 تن در روز تا 100 تن متغیر است. محل دفن زباله هم اطراف الیمالات است.

در بحث  کمپوست پیمانکاری گرفته شده بود و اعتباراتی تعلق گرفت، اما کار مثبتی صورت نگرفت. در حال پیگیری هستیم تا اعتبارات هماهنگ و کارها انجام شود. بنده خودم به زباله سوز بیشتر اعتقاد دارم، اما سیاست کشوری، راه اندازی کمپوست است. این را هم بگویم در عرض 8 ماه زباله سوز نوشهر را به پیشرفت 80 درصدی رسانده بودیم.

*عکس های شما را دیدیم که 13 بدر امسال مشغول جمع کردن زباله بودید.

 در مسیر لاویج، الیمالات و گلندرود، زباله دان تعبیه کردیم. بله، خودم هم برای فرهنگ سازی، در چند مرحله  با همکارانم به جمع آوری زباله این مسیر اقدام کردیم.

*ورزشگاهی هم در حال احداث بوده که سال هاست پروژه اش متوقف شده.

بله، پروژه نیمه کاره ورزشگاه فوتبال با ظرفیت 5 هزار نفر، از سال 83  راکد مانده. با پیگیری نماینده منطقه برای آن اعتبار گرفته شده و پیمانکار مشغول به کار است. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اگر مشکلی به وجود نیاید این پروژه هم به زودی به بهره برداری می رسد. تا کنون 5 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار به این پروژه تعلق گرفته است.

*استعداد ورزشی منطقه چگونه است؟

شهرستان چه در ورزش های انفرادی و چه جمعی پتانسیل خوبی دارد. انگیزه ها بالاست. ما یک باشگاه خصوصی داریم که 20 تیم ورزشی دارد

 



    ©2013 APG.ir