تعداد بازدید: 2421

توصیه به دیگران 0

جمعه 9 شهريور 1397-23:21

لذت پارک رفتن

جمعه است و پارک جنگلی «جوارم»  مملو از جمعیت. در هر سو خانواده ها بساط پهن کرده اند. به کمپ سوم می رویم که محل برگزاری جشنواره است. گروه پارک پاک آماده اجرای برنامه می شود. آن سوتر بنر جشنواره با نام جشنواره دیار علویان بر درختی آویخته می شود.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: از جاده که عبور می کنیم، جابه جا خانواده هایی را می بینیم که چادر زده اند یا مشغول عکس گرفتن و صرف غذا هستند. پلاک خودروها نیز گواه حضور مردم از استان های مختلف و این روزها مازندران، به ایران کوچکی بدل شده است.

تابستان است و فصل تفریح  وگشت و گذار. و چه جایگاهی در دسترس تر و آسان تر از پارک ها برای خانواده ها و مسافران.

«حسین قاسمی» مدیر اجرایی جشنواره دیارعلویان است که هفت سال است آن را برگزار می کند. جمعه 9 شهریورماه با او همراه شده و به پارک جنگلی «جوارم» سوادکوه می رویم. قرار است طرح پارک پاک، امروز در این مکان برگزار شود.

پارک جنگلی جوارم با مساحتی بالغ بر 365 هکتار یکی از مناطق نمونه گردشگری است که در مسیر جاده سوادکوه به تهران، جایی میان شهرهای زیرآب و شیرگاه قرار دارد.
این پارک دارای سفره خانه سنتی، سرویس بهداشتی،‌ آلاچیق و سکوهای اسکان و محوطه بازی کودکان، ساختمان نگهبانی، جاده آسفالت و شن ریزی مناسب و سه محوطه پیک نیک، نمازخانه و فروشگاه است .

*7 آیتم

جمعه است و پارک جوارم  مملو از جمعیت. در هر سو خانواده ها بساط پهن کرده اند. به کمپ سوم می رویم که محل برگزاری جشنواره است. گروه پارک پاک آماده اجرای برنامه می شود. آن سوتر بنر جشنواره با نام جشنواره دیار علویان بر درختی آویخته می شود. مریم قاسمی -نقاش نوجوان  گروه- هم لوازم نقاشی روی صورت بچه ها را روی حصیر  پهن می کند.

از حسین قاسمی  -مدیر اجرایی برنامه- می پرسم: «چرا پارک جوارم انتخاب شده است؟» پاسخ می دهد: «موضوع پیشگیری ازآسیب ها ی اجتماعی از طریق آموزش به شهروندان و مسافران در اتاق فکر ما مطرح شده و پارک جوارم به عنوان نقطه هدف طرح پارک پاک -که مکان آسیب پذیری است- در نظر گرفته شده.»



او آیتم های این  طرح  را 7 برنامه  نمازجماعت، مشاوران(احکام وخانواده)، رادیو زنده (نمایش،آوای محلی و مشاوره)، مسابقه(کیسه،چولنگ، دارت و طناب کشی)،غنچه باران (مشاوره کودک و گریم صورت)، مرد بارانی و نمایش های موضوعی برشمرد.

ایجاد محیط امن برای خانواده ها، تامین شادی و نشاط حلال بین مردم، ترغیب شهروندان با روش های آموزشی برای رعایت هنجارها وحفظ  ارزش های اجتماعی و تقویت فضای اسلامی و معنوی در پارک ها و تفرجگاه ها از هدف های اجرای طرح پارک پاک است.

طرح پارک پاک، امسال با نام دیار علویان به اجرا در آمده و قاسمی می گوید: «کانون فرهنگی تبلیغاتی عماریون که در سازمان تبلیغات به ثبت رسیده، برگزارکننده این برنامه هاست و این پروژه با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی سپاه، سازمان تبلیغات اسلامی، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان اجرا می شود.»

*لذت مسابقه

کودکان کنار مریم به صف ایستاده اند تا صورت شان را نقاشی کند. بزرگسالان آماده مسابقه می شوند و آنهایی که قصد شرکت در مسابقه را ندارند، به گروه نمایش چشم دوخته اند و همزمان از اجرای نمایش طنز لذت می برند.

مسافرانی  از مشهد، لرستان، بابلسر و بابل در مسابقه طناب کشی، در گروه های چهار نفره شرکت می کنند.حس رقابت سالم در بین شهرهای مختلف وطن همراه با نشاط آغاز می شود. لرها برنده شده، شادی کرده، سپس جایزه های خود را توسط روحانی گروه دریافت می کنند.

اسحاق رحمانی  -مجری برنامه- برگزاری نماز جماعت در دل تفرجگاه ها و دادن مشاوره را از بخش های اصلی این جشنواره معرفی و تاکید می کند: «بخش مشاوره جشنواره دیار علویان در بین خانواده ها بسیار تاثیر گذار بوده است.»



آتنه سلمانیان –دیگرمجری- مراسم است.  می گوید: «رادیو دیار علویان مدت 7 سال است که در مجموعه کانون فرهنگی عماریون فعالیت می کند. با در نظر گرفتن وضعیت فرهنگی، اعتقادی و بینش مردم، یک بسته سازنده همراه با آموزش را به عموم مردمی که وارد پارک می شوند، ارائه می دهیم.»

*کودکان در کنار بزرگترها

به وقت نماز ظهر رسیدیم. نماز جماعت در کمپ 3 خوانده می شود و روحانی گروه چند مسئله از احکام را بیان می کند.

بعد از نماز ظهر و عصر اجرای برنامه ادامه پیدا می کند. سید حسین رحیمی -مرد بارانی گروه- با لباس محلی میان مردم قرار می گیرد و با چوب های بازی چولنگ راه رفته، به مسافران این بازی را آموزش می دهد.

از مردمی که برنامه را دیده اند، نظرخواهی می کنم. خرسند از اجرای این جشنواره هستند. می گویند در این برنامه مسائل اجتماعی و اخلاقی به خوبی بیان می شود و در کنار بزرگترها، کودکان هم بهره می برند.

 



    ©2013 APG.ir