تعداد بازدید: 1998

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 8 مهر 1397-8:2

حادثه سوادکوه و ضعف اطلاع رسانی

 اگر این بحران مدیریت نمی شد فاجعه ای اسفناک بار تر از پلاسکو در انتظار مردم منطقه قرار داشت. خوشبختانه غیر از آسیب به طبیعت، خسارت جانی نداشتیم. تخلیه اهالی نیز اقدامی منطقی و درست بود. ترکیدگی لوله بنزین هم که در اختیار کسی نبود و حادثه ای کاملا اتفاقی بود. حال کجای این مساله، حاد و امنتی بود که رسانه ها را از انتشار خبر و گزارش منع کردند؟!


مازندنومه، سرویس اجتماعی: عصر روز جمعه خط انتقال بنزین در ابتدای شهر پل سفید ترکید و در ساعت های بعدی، ضعف اطلاع رسانی باعث بروز شایعاتی شد.

مازندنومه شب گذشته با رییس اداره محیط زیست سوادکوه گفتگو کرد و خبری را انتشار داد تا پایانی بر شایعات باشد.

سعید یزدانی -سرپرست فرمانداری سوادکوه- اما روز گذشته در گفتگو با مازندنومه با بیان اینکه اخطار ترکیدگی و نشتی لوله از قبل اطلاع رسانی نشده بود  و ناگهان رخ داد، ادامه داد: به عنوان یک فرضیه می توان مطرح کرد که دو زلزله به فاصله چند روز  در منطقه  رخ داد که فشار و تکان هایی به لوله ها وارد و موجب ترکیدگی لوله شد.  

مدیر بحران شهرستان با اشاره به اینکه ساعت 4 عصر جمعه خبر  نشت و شکستگی لوله های بنزین به ستاد بحران اطلاع رسانی شد، افزود: با حضور  شهرداران و بخشداران، پلیس راه، اداره محیط زیست، هلال احمر و اورژانس 115 این بحران مدیریت شد.

یزدانی با تاکید براینکه در شرایط بحرانی حفظ جان آدمی دارای اهمیت است، گفت: چند خانواده که در پایین دست لوله حادثه دیده، ساکن بودند و احتمال خطر برای آنها وجود داشت را تخلیه کردیم و چند دقیقه محور اصلی نیز بسته و زمانی که خطر رفع شد ساکنان منازل به خانه برگشتند و محور بازگشایی شد.  

 وی تصریح کرد: از دیشب کار ترمیم لوله ها آغاز شده، فلکه بسته شده و بنزینی در لوله ها جاری نیست و نیرو و دستگاه های لازم در منطقه مستقر هستند.

این مسئول با تاکید بر اینکه میزان خروجی بنزین به صورت دقیق مشخص نیست، اذعان کرد: عدد اعلام شده در فضای مجازی صحت ندارد و عدد مشخصی وجود ندارد، اما بخشی از بنزین وارد طبیعت شده و این امر اجتناب ناپذیر است. بخشی از خاک هم دچار آسیب شده که پوشش گیاهی آن منطقه فقیر است.

وی در پایان اظهار کرد: با تدبیر و مدیریت این بحران مهار شده و هیچ گونه خسارت مالی و جانی وارد نشده و وضعیت از حالت بحران  نیز خارج شده است.

◼️توضیحات ما:

▫️اطلاع رسانی ضعیف در ساعات بروز بحران، باعث بروز شایعاتی در فضای مجازی شد. هنگامی که واقعیت شفاف عرضه نشود، شایعات آغاز می شود. از سویی در عصر دیجیتال و حضور شهروند-خبرنگار جلوی نشت و درز اطلاعات را نمی توان گرفت.
 
▫️امروز کیان الهی در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: 30 خانوار از جمعیت ساکن روستای طالع رودبار که در نزدیکی محل حادثه بودند تخلیه شدند. رئیس محیط زیست سوادکوه به مازندنومه گفت: کل روستا تخلیه شده است. دوستان پالایش و پخش از خارج شدن تنها سه چوپان خبر دادند و فرماندار از تخلیه چند خانوار خبر داد! همین تنوع آماری یعنی یک جای کار می لنگد!

 ▫️پس از ترکیدگی لوله، بنزین از لوله ها با پمپاژ بالا تخلیه شده است که حتی برق منطقه را قطع کردند و جهت جلوگیری از بروز حادثه، امکان عکس برداری هم وجود نداشت.

▫️دلیل بروز حادثه، هر چند با گزارش محلی ها و کارشناسی های پالایش و پخشی ها قابل پیش بینی بود، مهم نیست. علت بروز آن هم زلزله یا رانش زمین باشد، باز هم مهم نیست. سوال اینجاست که چرا در زمان مدیریت بحران، سخنگو و فردی نبود که اطلاعات درست را به افکار عمومی ارائه دهد و جلوی پخش شایعات گرفته شود؟

▫️از سویی خروج حداقل دوساعته بنزین از لوله اصلی انتقال، با دبی بالا باعث ایجاد نهر در منطقه شد. چندین دستگاه نفتکش این بنزین ها را بارگیری و از منطقه خارج کردند. اگر یک محاسبه ساده صورت گیرد میزان تخلیه بنزین بیش از ارقام بیان شده در خبر مازندنومه است.

▫️ اگر این بحران مدیریت نمی شد فاجعه ای اسفناک بار تر از پلاسکو در انتظار مردم منطقه قرار داشت. خوشبختانه غیر از آسیب به طبیعت، خسارت جانی نداشتیم. تخلیه اهالی نیز اقدامی منطقی و درست بود. ترکیدگی لوله بنزین هم که در اختیار کسی نبود و حادثه ای کاملا اتفاقی بود. حال کجای این مساله، حاد و امنتی بود که رسانه ها را از انتشار خبر و گزارش منع کردند؟!



    ©2013 APG.ir