تعداد بازدید: 2453

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 6 آبان 1397-8:43

گزارش مازندنومه از اتفاقات مجلس در روز رای اعتماد و تقابل نمایندگان بابل و نوشهر

آن‌که رفت، آن‌که می آید

در روزی که علی نجفی با نشان دادن کلیپ به مخالفت فراکسیونی با محمد اسلامی پرداخت، اما قاسم احمدی لاشکی از استاندار سابق مازندران دفاع کرد. با رفتن اسلامی، حالا مازندران منتظر استاندار بیست و سوم است/ از برخی نمایندگان ادوار، استانداران اسبق و معاونان استانداری و تعدادی از مدیران کل و... به عنوان استاندار بیست  وسوم مازندران نام برده می شود. در این بین نام معاونان سیاسی و امنیتی استان های سمنان و مازندران (سعید ناجی و احمد حسین زادگان) بیشتر بر سر زبان هاست.


مازندنومه، سرویس سیاسی: شنبه شب برای ما مازندرانی ها که حداقل دو نام در بین وزیران پیشنهادی داشتیم –دژپسند و اسلامی- پی گیری لحظه به لحظه اخبار مجلس جذابیت خاصی داشت. در این میان نگاه ها بیشتر به سوی استاندار سابق مازندران بود و این که محمد اسلامی آیا خواهد توانست ردای وزارت بر تن بپوشد یا خیر.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جلسه شبانگاه شنبه پنجم آبان 97، به هر چهار وزیر پیشنهادی رئیس جمهوری رای اعتماد دادند و در این میان محمد اسلامی ورنامخواستی با کسب 151رای موافق، 98رای مخالف و 8 رای ممتنع وارد ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی شد.

البته ساعتی پس از پایان رای گیری در فضای مجازی در آرای اسلامی تشکیک ایجاد شد؛ به این شکل که کل آرای ماخوذه اسلامی 264 رای بود، اما جمع آرای او به عدد 257 می رسد!

در جلسه روز گذشته مجلس همچنین فرهاد دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد، با ۲۰۰ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۵ نماینده حاضر، رای اعتماد گرفت.

*روز پرکار نجفی خوشرودی

حاشیه جلسه رای اعتماد مجلس، مخالفت نماینده بابل و موافقت نماینده نوشهر و چالوس با اسلامی بود.

علی نجفی -نماینده بابل- در مخالفت با محمد اسلامی گفت: «آقای اسلامی، ما را یاد بعضی از دولتمردان سابق می‌اندازد. برچه اساس می‌گویید یک سال از استانداری مازندران به ازای ١۵ سال کار کردید؟»

وی افزود: «از دیگر رویکردهای شما ضعف در مدیریت منابع انسانی است. شما فضای ناامنی و بی ثباتی را در استان به وجود آوردید.»

نجفی سپس کلیپی انتقادی در صحن مجلس پخش کرد که اسلامی در آن گفته بود من حرف نمایندگان را با یک گوش، می‌شنوم و از گوشی دیگر بیرون می‌کنم. بعد از پخش این کلیپ نمایندگان فریاد احسنت احسنت سر دادند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: «شما اصل ٨۴ و ٨۶ قانون اساسی را مطالعه کنید. چطور در عرض یک ساعت برنامه نوشتید؟ شما حتی یک بار نسخه اصلاح برنامه را هم ارائه دادید!»

*پیشینه

علی نجفی -نماینده بابل- مدتی است منتقد عملکرد استاندار سابق شده است. او چندی پیش نامه ای نوشت و در آن حسابی از محمد اسلامی انتقاد کرد.

نجفی در بخشی از آن نامه نوشت که 9 ماه برای آشنايی استاندار با فضای سياسی استان بس است و از اسلامی خواسته به وظیفه ذاتی خود بپردازد و از تعمیق یاس اصلاح طلبان که حامی اصلی روحانی بودند، خودداری کند.

نماینده بابل در ان نامه نوشته بود: «شما استاندار مازندران هستيد نه فرماندار مركز نشين! نگاه تان به ساير نقاط استان را فقط از دريچه استانداری ببينيد! رويكرد مثبت اينجانب نسبت به انتخاب شما، خود ارزيابی شجاعانه نسبت به بازتاب و دستاورد اين حمايت از سوی اينجانب را مانع نمی‌شود! شما مدير اجرايی هستيد نه تئوريسين و نه مبلّغ! بجای توجيه اين و آن كه مخالف دولت هستند و البته كه هيچ وقت توجيه و راضی نخواهند شد، به مأموريت ذاتی خود بپردازيد. توصيه می‌كنم  برای حفظ اميدِ خيل عظيم مردم و فعالان سياسی و اجتماعی به ويژه اصلاح‌طلبان كه در انتخابات رياست ‌جمهوری، برای پيروزی رئيس‌جمهور محترم فعاليت داشتند و جلوگيری از تعميق يأس آنها، بكوشيد. چون اهل اين استان نيستيد و صد البته مازندران را نمی‌شناسيد، پس به شما توصيه می‌كنم كه از مشاورين صادق و دلسوز و ان شاالله مستغنی بهره گيريد.»

نجفی آن روز نوشته بود: «به عنوان نماينده مردم شريف شهرستان بابل از شما می‌پرسم كه توسعه‌گرايی مورد نظر شما در استان مازندران و از جمله در بابل به عنوان بزرگترين شهرستان استان، چه مصداقی دارد؟ چند نشست راهبردی و مؤثر در رابطه با توسعه استان و از جمله بابل تشكيل داده‌ايد؟ چرا به عنوان نمونه در بابل، نتايج اين مهم، تاكنون مشاهده نمی‌شود؟ مشاوران شما چه كسانی هستند؟ 9 ماه برای آشنايی شما در مديريت سياسی استان بس است! مصاديق توسعه‌گرايی شما فراتر از حرف در ارتباط با شهرهای مختلف استان از جمله بابل كدامند؟ برنامه راهبردی شما برای حل يا كاهش مشكلات در بخش‌های همچون آب، فاضلاب، محيط‌زيست و پسماند، تجارت‌خارجی، واحد‌های توليدی، گردشگری، كشاورزی و دامپروری، مسايل فرهنگی و اجتماعی و انبوهی از مسايل ديگر، كدامست؟ چرا تاكنون اثر و نتيجه‌ای از برنامه‌ريزی شما مشاهده نمی‌شود؟ آيا با حضور برخی مديران ضعيف و عافيت‌طلبی در اتخاذ تصميمات مؤثر در مسير برنامه‌های دولت محترم و تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنين سرگرم شدن به آمارهای غير واقعی و كارگروه‌های بی‌حاصل، تحول و توسعه در استان محقق می‌شود؟ به عنوان نمونه با توجه به تصميم متخذه اخير در شورای برنامه‌ريزی و توسعه، چرا توسعه‌گرايی مورد نظر شما در مقوله ايجاد منطقه آزاد تجاری و منطقه ويژه اقتصادی، به توزيع امتيازگونه و البته بی‌مبنای اين فرصتِ توسعه، تقليل يافته است؟شما و شورای برنامه‌ريزی و توسعه استان با كدام منطق، برخی شهرها را مستحق راه‌اندازی منطقه آزاد يا ويژه دانستيد وليكن بزرگترين و با سابقه‌ترين شهرستان استان مازندران در اقتصاد و تجارت را ناديده گرفته‌ايد؟ تصميم شما درست است يا اظهارات دبيرشورای‌عالی‌مناطق‌آزاد و ويژه در گفتگوی امروز با اينجانب كه صراحتا می‌گويد اين تصميم به هيچ وجه كارشناسی نبوده و مورد تائيد آن نهاد نيست!»


 این نماینده در پایان نامه اش به استاندار سابق مازندران تذکر داد که: «چنانچه نمی‌توانيد اين معادله را به نفع توسعه متوازن و عادلانه در استان، تغيير دهيد، عرصه را به اهلش واگذاريد.» که البته حالا عرصه برای رسیدن به اهلش خالی شده است!

*احمدی لاشکی برای اسلامی آمد

بعد از سیل مهرماه در غرب استان و در روزهای پایانی صدارت اسلامی در استانداری، او همراه با نماینده منطقه بارها از مناطق سیل زده غرب استان بازدید و دستوراتی نیز صادر کرد. برخی بر این باورند که همان زمان اسلامی از رفتن خود به وزارتخانه اطلاع داشته و با این حضور پیاپی قصد داشته در روز موعود، رای احمدی لاشکی و چند نماینده نزدیک به او را در سبد خود داشته باشد

پس از مخالفت نماینده بابل، قاسم احمدی لاشکی -نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت- به عنوان مدافع اسلامی پشت تریبون مجلس رفت و گفت: «امروز حداقل 8 نماینده مازندران عکس این نظر (نظر نجفی) را دارند. انتخاب اسلامی که در بدنه وزارت نبود به عنوان سرپرست نشان دهنده عدم لابیگری اسلامی و شایسته بودن ایشان است.»

او ادامه داد: «همکاران! پاکدستی و تعهد و تخصص مهم است. آقای صادقی رئیس فراکسیون شفاف سازی سوالاتی از اسلامی پرسیدند و ایشان با شفافیت پاسخ دادند (با اشاره به اظهار نظر اسلامی در خصوص حضور در شرکت های خصوصی) فراکسیون بانوان از اسلامی پرسیده اند که ایا از بانوان استفاده خواهید کرد؟ وی پاسخ داد هدف شایسته سالاری است و هیچ تفاوتی بین آقایان و بانوان قائل نیستیم.»

نماینده چالوس و نوشهر تصریح کرد: «بی انصافی نکنیم، در حوزه پسماند هم در غرب استان مازندران و هم در ساری پیشرفت خوب داشتیم. یک پای او در مرکز بوده و یک پای دیگر در 21 شهرستان مازندران. به خصوص در موضوع سیل غرب استان چکمه پوش بودند و همه جا را بازدید کردند.»

*رای تشکیلاتی بود

پس از پایان رای گیری، برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب از ضعف و خمودی فراکسیون امید مجلس در جریان رای گیری نوشتند. در همین زمینه نجفی خوشرودی –عضو این فراکسیون- خبر داد که مخالفت او با اسلامی موضع تشکیلاتی بوده و این فراکسیون با حضور اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی مخالف بوده است.

نماینده بابل تصریح کرد: «تركيب آراي چهار وزير هم نشانه آن است كه اين آرا، دقيقا راي فراكسيوني و تشكيلاتي بود. البته اين از عجايب است كه وزير  پيشنهادي از سوي دولت مورد حمايت اصلاح طلبان، از اصول گرايان راي بگيرد.»

این نماینده اصلاح طلب در نهایت بیان داشت: اين بحث مطرح است كه اصلاح طلبان سرنوشت خود را به سرنوشت و عملكرد دولت گره نزنند.

*استاندار بعدی کیست؟

حالا اسلامی دیگر استاندار مازندران نیست و دو روز مانده به اولین سال حضورش در استان مازندران، ساختمان استانداری را در خیابان انقلاب ساری ترک می کند و به زودی سرپرست جدید استانداری از سوی وزیر کشور منصوب می شود.

پیش تر همزمان با انتصاب محمداسلامی در منصب و مسئولیت سرپرستی وزارت راه و شهرسازی از سوی حسن روحانی، او در ابلاغی تمشیت امور استانداری را به احمد(مجید)حسین زادگان واگذار کرد تا اختلالی در امورجاری استان روی ندهد.

از آن زمان گمانه زنی ها برای تعیین استاندار جدید در محافل رسانه ای و سیاسی استان آغاز و نام برخی از چهره ها و نشانه ها برای تصدی نمایندگی عالی دولت در استان منتشر شد.

 از برخی نمایندگان ادوار، استانداران اسبق و معاونان استانداری و تعدادی از مدیران کل و... به عنوان استاندار بیست  وسوم مازندران نام برده می شود. در این بین نام معاونان سیاسی و امنیتی استان های سمنان و مازندران (سعید ناجی و احمد حسین زادگان) بیشتر بر سر زبان هاست.

دولت در پی تصویب قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به دنبال تعیین زمامداران جدید از جمله 14استاندار است و اینک استان مازندران هم به آن استان ها اضافه شده است.

اجماع شخصیت های ذی نفوذ، نخبگان و حامیان دولت، مجمع نمایندگان و رضایت وزارت کشور و تایید هیات دولت از الزامات استاندار آینده است. باید منتظر ماند که طی روزهای آتی کنش و واکنش مجموعه کنشگران سیاسی داخل و خارج استان چگونه خواهد بود؟



©2013 APG.ir