تعداد بازدید: 2265

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 8 آذر 1397-8:13

15 پیشنهاد به استاندار مازندران

استاد دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری در یادداشتی 15 پیشنهاد به احمد حسین زادگان -استاندار مازندران- ارائه داده است.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، غلامعلی رنجبر، استاد دانشگاه: حال که آقای مجید حسین زادگان به حق کسوت استانداری مازندران را بر تن کرده و انتظار دیرینه و آرزوی قدیمی ساروی ها و بخش هایی از اصلاح طلبان را جامه عمل پوشانده، ذکر نکاتی چند جهت موفقیت هر چه بیشتر او ضروری است.

البته پیشنهاد جریانات و توقعات آنها برای روی کار آوردن این یا آن در صورت مدیریت و بررسی دلسوزانه می تواند کارایی تیم آینده استاندار را به مراتب بیشتر کند.

چند پیشنهاد برای تلطیف اوضاع و سرعت دادن کارها به عنوان یک دوست در اختیار این مدیر قرار می دهم:

1. شخص آقای حسین زادگان هم به دلیل حضور طولانی مدت در مقام فرمانداری و هم در کسوت معاونت سیاسی استانداری به خوبی از ماهیت و توانمندی جریانات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی استان آگاهی دارد و می داند چه کسانی توان برآوردن توقعات او را در کارهای آینده استان دارد. ذکر این مسائل صرفاً به این دلیل است که نگاه شخصی خود را ابلاغ کنم و اصراری بر اجرایی شدن این نگاه ندارم و از آن به عنوان توقع یاد نمی کنم.

2. پیشنهاد اول اینکه دانشگاه های مازندران از نیروهایی کار آمدی برای امور مختلف استانداری برخوردار هستند که باید شناسایی شده و میزان حساسیت به آنها مورد بررسی قرار گیرد و در صورت دارا بودن قابلیت و اهلیت مورد توجه قرار داده شوند. قطعاً گزینش نیروها برای پست ها و مسئولیت های مختلف بزرگترین چالش در استانداری و فرمانداری ها بعد از جلوس یک مسئول در سمت مقام عالی سیاسی استان است.

3. اتاق فکر استانداری را از حالت اداری و دکوری و تنها مبتنی بر عناوین خارج کنید تا از نفوذ جریانات سیاسی و شهری و گروهی در آن جلوگیری شود و افراد صاحب نظر در امور مختلف را در آن مستقر کنید.

به شخصه یک اتاق فکر را برای همه امور نمی پسندم و نتیجه تسلط چند نفر با افکار مختلف برای تصمیم گیری روی نظرات کارگروهها را نیز تسلیم اعمال سلیقه های این افکار متضاد شدن و برگزار کردن امور به تعارفات می دانم.

تشکیل اتاق فکر های موضوعی و تخصصی مستقل را مفید تر از یک اتاق فکر واحد می دانم و اتاق فکر های تخصصی باید ماموریت برای نهایی کردن بسته های پیشنهادی موضوعی برای ماموریت های خود را داشته باشند و در بازه های زمانی معینی این بسته ها را تسلیم کرده و در جلسات خاصی با حضور شخص استاندار و معاونت های مربوطه ظرفیت اجرایی شدن آن بسته ها مورد بررسی قرار گیرد.

4. تجربه نشان داده است بهترین گزینه الزاماً پیچیده ترین گزینه نیست. برای استان مازندران بهترین گزینه ها برای اجرایی شدن ساده ترین گزینه ها هستتند و باید روی این موارد تاکید شود و از پر هزینه کردن مسیرهای دستیابی به اهداف به شدت باید پرهیز کرد.

5. از نفوذ جریانات متمول و پر توقع که به ازای هر قدمی توقعات وسیعی را بر دستگاههای دولتی تحمیل می کنند، جلوگیری و بستر برای بروز استعدادهای جدید و ابتکارات نو آماده شود.

از ظرفیت دانشگاهها در این زمینه بیشتر استفاده شود. اگر چه دانشگاهها خود با آلودگی های خاص و پیچیده ای رو به رو هستند و تصمیمات اتخاذ شده در وزارت علوم الزاماً در راستای منافع و اهداف دولت تدبیر و امید قرار ندارد و جریاناتی به دلیل روابطی در دولت تدبیر و امید مخالفان ذاتی آن را بر مدیریت دانشگاه مسلط کردند که در بطن جریان سازی های وزارت علوم در دولت پیشین ساختار سازی شده و تشکیلات درون دانشگاهی ویژه ای را ایجاد کرده بودند.

6. اگرچه به ایجاد سهمیه برای شهرهای مختلف استان اعتقادی ندارم و باید نیروهای با قدرت تفکر و مدیریت بالا از هر شهری که باشد در نهایت برای همکاری با استاندار تیم جدید مدیریتی را تشکیل دهند، ولی به شدت اعتقاد به تشریک مساعی و اهمیت دادن به نیروهای توانمند در شهرهای مختلف استان دارم و قاطعیت استاندار در شکل دهی نیروهای توانمند می تواند آینده خوبی را برای استان در پی داشته باشد.

7. همه واحدهای استانداری باید نقش هادی و آمر را در اجرای کلیه پروژه های استان ایفا و از به دست گرفتن امور اجرایی به طور مستقیم خودداری کنند. این نقطه ضعف بزرگ برای کسب درآمدهایی که بتوانند برخی مخارج خارج از قاعده را پوشش دهند از دو سه دهه پیش در برخی از معاونت ها و واحدهای استانداری خصوصاً در امور عمرانی که امکان درآمدزایی در آن بیشتر متصور است، نفوذ کرده و مانع ایفای نقش های تخصصی توسط دستگاههای ذیربط بوده است.

8. به جریانات فرهنگی باید توجه ویژه ای بشود و تفکرات حاکم را از ویژه خواری و رانت خواری های خاص و ایجاد توقعات غیر معقول و پرخرج به سمت ارائه حداکثر خدمت در قبال سرمایه گذاری های انجام شده هدایت کنید.

9. شیوه مواجهه با توقعات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید به گونه ای باشد که مشکل در حد منطقی و به شکل درست حل شود. نمایندگان محترم حتماً مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود را پیگیری می کنند و توقع پیدا کردن راه حل برای آنها توسط استانداری قطعاً توقع منطقی و عاقلانه ای است.

ظرفیت نمایندگان هم برای تقویت مدیریت عالی استان بسیار قابل توجه است. البته قطعاً نمایندگان محترم از شخصی سازی و جریانی سازی موضوعات برای پیگیری پرهیز خواهند کرد و باید این دسته بندی در امور به کمک هم صورت گیرد تا شائبه های ناصحیح به وجود نیاید.

10. ائمه جمعه و جماعات نیز ظرفیت های خوبی هستند که امور عام المنفعه را پیگیری می کنند. تا جایی که واقعاً امری به مشکل عموم مردم بر می گردد و در آن تقویت افراد یا جریان خاصی مد نظر نباشد، قطعاً کمک استانداری صواب بوده و با ثواب نیز همراه خواهد بود.

در راس همه این ها موقعیت بی نظیر و ارزشمند نمایندگی ولی فقیه در استان و امام جماعت مرکز استان که نشان دادند در همه ادوار چتر حمایتی خود را بر سر تمام مقامات عالی استان قرار داده و یاریگر آنها در مشکلات بودند باید مورد تکریم و توجه خاص قرار گیرد و به توصیه های تجربه شده ایشان جامه عمل پوشانیده شود.

11. باید روی ایجاد فهم عمومی و عاقلانه در استان برای ارتقاء جایگاه مرکز استان و تغییر تفکر عقب افتاده رقابت با مرکز استان برای تضعیف موقعیت آن و سوق دادن مراکز قدرت به خارج از مرکز استان کار فرهنگی و سیاسی و اجتماعی پررنگی صورت گیرد.

سال ها است که از تفکر پوسیده متفرق سازی قدرت از مرکز استان به سمت شهرهای خاص ضربات مهلکی به پیکره مدیریت و همکاری های نیروها وارد شده است و بسیاری از امکانات در اثر همین تفکر از استان دریغ شده است.

تغییر این تفکر انرژی زیادی را طلب می کند و با هر حرکتی شایعه سازی ها و شائبه افکنی های زیادی صورت می گیرد و این امر باعث نابودی حرکت های سینرژیکی و همزیستی های مسالمت آمیز می شود و محفل های حقیر همشهری گرایی را توسعه خواهد داد. این دقیقاً درد اصلی اتان ماست که در ایجاد آن خیلی ها مقصرند و به روی خودشان نمی آورند و صرفاً به خود محق پنداری اکتفا می کنند.

12. به بازرگانی خارجی استان از مسیر درست و درآمد زا توجه ویژه ای شود. ساماندهی شرکت هایی برای ایجاد محصولاتی با استانداردهای کشورهای هدف از امور لازم برای استان است. این ظرفیت باید بر اساس پتانسیل های شهرستانی توزیع تا سرمایه های لازم برای تداوم تجارت خارجی و جلب اعتماد درازمدت طرف خارجی فراهم و به درستی هدایت شود.

درازمدت دیدن منافع استان و کشور در این امر لازم است و نباید تنش هایی به وجود آورد که این بازرگانی مورد مخاطره قرار گیرد. رقابت با کشورهای دنیا در امر حضور قدرتمند در بازارهای بین المللی هنر و علم و سرمایه و ریسک پذیری بالایی می خواهد و باید این بینش و دید را مدیریت عالی استان به وجود بیاورد و به سفرهای دکوریزه شده اکتفا نکند.

13. ظرفیت های تولیدی استان مازندران برای تولید کنندگان محلی ایجاد درآمدهای حداقلی می کند و قسمت بزرگ درآمدها نصیب دلالان و عناصر بازارهای هدف در شهرهای بزرگ به خصوص پایتخت کشور می شود.

ایجاد بنگاهها قدرتمند در مرکز استان و شهر های بزرگ استان و زمینه سازی برای آماده سازی محصولات به شکل مناسب جهت عرضه به بازارهای سایر استان ها و برندسازی آنها می تواند درآمدهای ساماندهی شده و سازمان یافته فراوانی را نصیب مولدان و شاغلان این بخش کند.

برای رسیدن به این هدف باید آن را به صورت یک پروژه استانی با حضور متخصصان و صاحبان تجربه و نگاه مورد کنکاش قرار داد و عناصر مزاحم اطراف آن را که عوامل بسیاری از دلالان و صاحبان منافع خارج از استان هستند، را کنار زد.

14. بزرگترین ظرفیت برای بازرگانی و ارتباط با کشورهای همسایه وجود بنادر و فرودگاهها است. تنوع بنادر و فرودگاهها را باید به فال نیک گرفت و به آنها به عنوان ظرفیت های تولید سرمایه های جدید نگاه کرد.

برای هر بندر و هر فرودگاهی باید برنامه ریزی خاص داشت و مسئولیت های خاصی را به آنها واگذار کرد. دعواهای بی نتیجه ای که خسارات زیادی را به رشد و توسعه استان زده است باید پایان پذیرد و همدلی و رفتار منطقی در اتخاذ تصمیمات بر محور منافع استان باید تقویت شود.

(در مورد این ظرفیت ها باید یک نوشته مستقل به آن پرداخته شود تا معلوم شود چه خسارات عظیمی را از تاخیر در تصمیم گیری ها متوجه استان ساخته ایم.)

15. موارد مهم و زیادی وجود دارد که احساس می کنم باید طرح شود و در این مختصر قطعاً از قلم افتاده اند، مانند توجه به رسانه های جمعی که بسیار اساسی است، مداخله جدی در تقویت ترابری های درون شهری و برون شهری، اصلاح راهها و پل های استان، ایجاد برنامه جدید برای تکمیل کریدور راه، ریلی، دریایی و هوایی شمال ایران، محور قرار دادن تولیدات پر درآمد گلخانه ای و برنامه ریزی برای آنها و هدایت سرمایه ها به این سمت با تکمیل زنجیره تولید تا بازار و صادرات بخصوص برای محصولات خارج از فصل و گیاهان زینتی و دارویی، ساماندهی وضعیت ساخت و سازها بر اساس الگوهای مبلمان شهری و توجه به زیباسازی و معماری شهرها، توجه شدید و اصولی به زیرساخت های گردشگری و استفاده بهینه و مناسب از درآمدهای ناشی از آن، حفظ ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی که در برابر حوادث مختلف از آسیب پذیری بالایی برخوردار هستند و باید نسبت به اخذ کمک های بین المللی از مراجع متصل به سازمان ملل برای آن نظیر یونسکو قدامات پیگیرانه ای داشت، توجه به بهداشت عمومی و سلامت محصولاتی که مورد تغذیه مردم قرار می گیرد، هدفمند سازی فعالیت پزشکان و تبدیل مطب ها به مراکز تامین سلامت جامعه و دور ساختن آن از تبدیل شدن به بنگاه درآمدزایی در رشته پزشکی و اجحاف به مردم نیازمند به درمان، ساماندهی بنگاهها و دفترخانه ها در مورد خرید و فروش و جابجایی ملک و ماشین و سایر امور، زیباسازی مبادی ورودی شهر ها و خارج کردن مشاغل خدماتی نازیبا از دید مستقیم عمومی، توجه به هوای پاک و غیر آلوده در شهرهای بزرگ و تاکید مشابه با مرکز کشور در رعایت مقررات بازدیدهای فنی و جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده، دقت توسط دستگاههای ذیربط برای کاهش هر چه بیشتر مصرف سموم و اندازه گیری دوره ای و مداوم میزان باقیمانده سموم توسط آزمایشگاههای مجهز دانشگاهها با همکاری اداره کل استاندارد و محیط زیست، توجه به رودخانه ها، دریا، آبگیرهای داخلی و جلوگیری از آلوده سازی آنها و اعمال قواعد برای عدم ورود فضلابهای خانگی و کارخانجات به رودخانه ها و هدایت آنها به تصفیه خانه ها و استفاده های چرخه ای و سیکلی از پساب های تصفیه شده برای تولیدات جدید، ساماندهی هتل ها و مراکز خدماتی رسمی و غیر رسمی و تامین منافع استفاده کنندگان از آنها و ایجاد فضای تبلیغاتی مناسب برای معرفی آنها به مجامع، تورها و مراکز دیگر، توجه به منابع طبیعی و آبخیزها و بخصوص آبخوانداری توسط دستگاههای مسئول، توجه به تامین آب شرب بهداشتی و کم مسئله برای شهروندان، ایجاد فرهنگ تفکیک زباله از مبداء و پیگیری نهایی سازی فعالیت دستگاههای تبدیل زباله به ثروت و ....

 

 


  • شنبه 10 آذر 1397-18:54

    سلام آقای دکتر رنجبر، رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از انجام یک سخنرانی در مراسم معارفه خود عاجز است و سرقت سخنرانی انجام می دهد. چگونه استانداری برای حل مسایل کشاورزی و منابع طبیعی استان به این دانشگاه اعتماد کند.

    • هوشیار مهدوی روشنپاسخ به این دیدگاه 1 0
      دوشنبه 12 آذر 1397-17:21

      دوست گرامی شما به حق راست گفته اید. از دانشگاهی که برخی از اعضاء آن برای استاد شدن یا به طمع دریافت پاداش و جایگاه سرقت علمی و سخنرانی می کنند نباید انتظاری داشت. استاندار هم نمی تواند به همه اعتماد کند ولی احتمالاً چند تا نیروی خوب در دانشگاه وجود دارند که بتوانند محل اعتماد باشند. تیغ جراحی را بر علیه همه نمی شود بکار برد. البته فردی گفته بود که حتی مدعیان خدمات صادقانه هم در فکر موقعیت خودشون هستند و بخصوص از کشاورزی شنیدم که روی یک رقم برنج اعتراض دارند و آن را غیر قانونی می دانند. لطفاً در این مورد توضیح دهید موضوع چیست؟

      • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 30 4
        يکشنبه 11 آذر 1397-6:40

        بسیار عالی، توصیف شخصیت و توانمندی های او برای شناخت بیشتر جامعه ضروری است. حسودان و جیره خوارانی که مامور تخریب انسان ها هستند به جای افزودن بر مطالب و ایجاد شناخت بیشتر از سر دریوزگی و رذالت طبع به نابود کردن حیثیت و زدودن شخصیت اقدام می کند که طبق فرمایش قرآن فقط باید به آنها گفت سلام علیکم و عبور کرد. اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما.
        بیچاره ها نمی دانند که استراتژدی دیرینه رنجبر نه اصولگرایی مطلق است و نه اصلاح طلبی مطلق و به همین دلیل در طول عمر سیاسی خود نه از پشتیبانی قاطع اصولگرایان برخوردار بود و نه از حمایت مطلق اصلاح طلبان. رنجبر مشی فکری خاص خود را دارد و البته با افتخار پیرو ولایت مطلقه فقیه است و یک بسیجی بدون سوء استفاده از نام بسیج و نان خوردن از نام بسیج. به همین خاطر مورد هجمه های زیادی قرار گرفته و به این هجمه ها عادت کرده است. برادرم و سرورم و پدر مقامم مهندس حاج قربانعلی رنجبر جانباز جنگ تحمیلی و با سابقه بیش از 60 ماه در جبهه های نبرد جزء افتخارات بزرگ خانواده می باشند و جان ناقابلم را تقدیم ایشان می کنم که انشاء الله و با افتخار فدایش بشوم. البته بنده هرگز با آن بزرگوار قابل مقایسه نیستم.

      • شنبه 10 آذر 1397-12:15

        اقاي رنجبر من از افتخارات خودم ميدونم كه دو سال سربازي بزرگ مردي چون حاج قربانعلي رنجبر رو در سوابق دارم...ولي شما و قلم شما رو ريا كارانه و طلبكارانه ديدم...به همين خاطر ميدونم شما براي پست و منصب قلم ميزني ، قلم شما پاك نيست ،آلوده به چاپلوسي و تملق ميباشد..البته نگاه اصلاح طلبي همينه .....

        • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 1 0
          دوشنبه 12 آذر 1397-8:25

          بسیار عالی، توصیف شخصیت و توانمندی های او برای شناخت بیشتر جامعه ضروری است. حسودان و جیره خوارانی که مامور تخریب انسان ها هستند به جای افزودن بر مطالب و ایجاد شناخت بیشتر از سر دریوزگی و رذالت طبع به نابود کردن حیثیت و زدودن شخصیت اقدام می کند که طبق فرمایش قرآن فقط باید به آنها گفت سلام علیکم و عبور کرد. اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما.
          بیچاره ها نمی دانند که استراتژدی دیرینه رنجبر نه اصولگرایی مطلق است و نه اصلاح طلبی مطلق و به همین دلیل در طول عمر سیاسی خود نه از پشتیبانی قاطع اصولگرایان برخوردار بود و نه از حمایت مطلق اصلاح طلبان. رنجبر مشی فکری خاص خود را دارد و البته با افتخار پیرو ولایت مطلقه فقیه است و یک بسیجی بدون سوء استفاده از نام بسیج و نان خوردن از نام بسیج. به همین خاطر مورد هجمه های زیادی قرار گرفته و به این هجمه ها عادت کرده است. برادرم و سرورم و پدر مقامم مهندس حاج قربانعلی رنجبر جانباز جنگ تحمیلی و با سابقه بیش از 60 ماه در جبهه های نبرد جزء افتخارات بزرگ خانواده می باشند و جان ناقابلم را تقدیم ایشان می کنم که انشاء الله و با افتخار فدایش بشوم. البته بنده هرگز با آن بزرگوار قابل مقایسه نیستم.

        • شنبه 10 آذر 1397-10:23

          آقای رنجبر یه سوال: شما الان معاون دانشگاه تون نیستید؟ پستی ندارید؟ چرا این چند ساله که معاون بودید مطلب نمی نوشتید و ا لان دوباره فعال شدید؟ چرا هر وقت بیکار می شید یادتون میاد مطلب بنویسید؟ موقعی که پست دارید استان وضعش خوبه؟

          • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 1 0
            سه شنبه 13 آذر 1397-6:34

            سلام دوست عزیز
            چرا تا این لحظه که می نویسم پست سرپرست پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان را دارم. علت ننوشتن مشغولیت بیش از اندازه در پشت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بود و کار بسیار زیادی که بر سرمان ریخته بود. الآن که یواش یواش ما رو از این مسئولیت فارغ کردند، فرصت برای نوشتن در حال بیشتر شدن می باشد.

          • شنبه 10 آذر 1397-10:1

            تنها راه نجات استان تعویض تمام مدیران استانداری

          • شنبه 10 آذر 1397-8:16

            اقاي رنجبر پيشنهاد اول شما استفاده از دانشگاه بود..خودتون هم كه تدريس دانشگاه دارين..خيلي هم ناراحت شدين كه گفتم شما پير مردها بيشتر هوس قدرت دارين..اقا شماها نميخاد براي اين مملكت دل بسوزونين،بسه ديگه تو اين ٦٠سال كه سن داري هر چي توان داشتين گذاشتين و الان شديم اين...بگذاريد جوانان مسند امور را بدست گيرند و متوجه بشين كه شما نتونستين..برويد برويد دنبال عبادات و اينقدر آزار ندين...

            • شنبه 10 آذر 1397-8:6

              رييس ... ديپلم داره و بقيه اعضا مهندس و دكتر .... چطور ايشون صادرات خارجي رو فعال كنه؟؟؟


              ©2013 APG.ir