تعداد بازدید: 2196

توصیه به دیگران 2

شنبه 8 دی 1397-8:39

اندیشه ورزی، اخلاق و قانون؛

سه غایب بزرگ رسانه های مجازی

  در غالب گروه های مجازی، تعامل و تبادل و تضارب اندیشه ها معنای چندانی ندارد، زیرا اندیشگی در محتوای پیامها غالبا یا وجود ندارد و یا کم رنگ است. آزادی اندیشه و تحمل دیدگاه های متفاوت و مختلف و حتی متضاد که لازمه تضارب اندیشه و افکار است، جای خود را به تصلب فکری و لودگی فکری و لمپنیسم داده است.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، لطف الله آجدانی، تاریخ نگار و فعال رسانه ای: نقش کانال ها و گروه های فضای مجازی با تکیه و نظر به تجربه آن در ایران و مازندران بسیار ناکارآمد و اثربخشی آن در تنویر و اصلاح افکار عمومی بسیار اندک و حتی در بسیاری از موارد مخرب نشان داده شده است‌.

 جدای از گروه های مجازی زرد و بی هدف که با انگیزه صرفا وقت گذرانی پی افکنده شده اند، در بسیاری از گروه ها و کانال های مجازی که نام و ادعای روشنگری دارند نیز به اعتبار محتوای آنها، با نوعی ساده نگری و ساده فهمی و کژتابی های بسیاری روبه رو هستیم که از فاصله زیاد غالب کانال ها و گروه های شکل یافته در فضای مجازی با بلوغ فکری و رسانه ای خبر می دهد .

بسیار جای تاسف است که در گروه هایی که نام ها و ادعاهایی چون «بحث آزاد»،« آبادگران»، «توسعه گران»، «اندیشه های نو»، «اندیشه های آزاد»، « پیشگامان سازندگی»، «تریبون آزاد» و از این دست عناوین پر زرق و برق و پر ادعا را با خود یدک می کشند، جز اندکی، غالبا از محتوای چنان سطحی و سخیفی برخوردارند که از هرچیزی نشان دارند جز تلاش برای آزاد اندیشی، روشنگری، سازندگی و نقد آگاهانه و سازنده و اصلاح امور.

 وجه غالب بحث آزاد بسیاری از کانال ها و گروه ها، برخاسته از آزادی یک طرفه است که در آن به نام آزادی به خود اجازه می دهیم از یکسو به آسانی علیه عده ای تهمت بزنیم، تخریب و تهدید کنیم، دروغ بگوییم، شایعه کذب پخش کنیم و از سوی دیگر به نفع عده ای دیگر دروغ بگوییم، چماق بکشیم، عناوین و القاب دروغین و مضحک در مدح این و ذم آن بسازیم  و دست و دلبازانه شعار  زنده باد و‌مرده باد به زیان یکی و به سود دیگری -از سر جهل یا غرض و مرض و منافع طلبی نامشروع شخصی و باندی- سر دهیم.

انگار که متولد شده ایم و زندگی می کنیم تا پرچم لودگی آلوده به هتاکی و تهمت و تهدید و تخریب این یکی و چاپلوسی و پاچه خواری و‌ پاچه مالی آن دیگری بر زمین نیفتد! و شگفتا که بعضی ها در این راه دور از عقلانیت و اخلاق اجتماعی، چنان عطش سیراب نشدنی دارند که گوئی یگانه خشنودی آنان در زندگی، کسب پیشتازی و مقام اولی در این مسابقه است.

اندیشه ورزی و اخلاق و قانون، سه غایب بزرگ در غالب گروه های فضای رسانه های مجازی ماست. تولیدات بی محتوا و‌کم محتوا جای تولیدات فکری پیش برنده و سازنده را گرفته است.

بسیاری از اظهار نظرها خالی از دانش و آگاهی کافی و حتی  حداقل دانش لازم در باره یک موضوع است. بی سوادی و کم سوادی رسانه ای دیگر تبدیل به یک بیماری رایج شده است. و تاسف انگیز آن که آدم بی سواد و کم سواد رسانه ای اتفاقا از روی بی سوادی و کم سوادیش پر ادعاترین آدمها است که توهم دانایی در او آن قدر شدید و وسیع است که به خود حق اظهار نظر درباره همه چیز را می دهد و هم زمان خود را کارشناس ارشد علوم مهندسی و فیزیک اتمی و علوم سیاسی و جامعه شناس و اقتصاد دان و فیلسوف و ... می پندارد و می نمایاند و بدتر از آن به همین دلیل ، هیچ کسی حق نقد مواضعش را ندارد و همه موظف به پذیرش مواضع او هستند!

  در غالب گروه های مجازی، تعامل و تبادل و تضارب اندیشه ها معنای چندانی ندارد، زیرا اندیشگی در محتوای پیامها غالبا یا وجود ندارد و یا کم رنگ است. آزادی اندیشه و تحمل دیدگاه های متفاوت و مختلف و حتی متضاد که لازمه تضارب اندیشه و افکار است، جای خود را به تصلب فکری و لودگی فکری و لمپنیسم داده است.

 لمپنیسم حاضر در بسیاری از گروه ها و کانال های مجازی که نه برای اخلاق قیمتی قائل است و نه به آن تعهدی دارد، لاجرم و به اقتضای سرشت و حضور غیر اخلاقی و گاه ضد اخلاقی خود، غیبت اخلاق را موجب شده است.

به یاد داشته باشیم که سه غفلت از سه ضرورت اندیشه ورزی و اخلاق و قانون در جامعه و فضای رسانه های مجازی، هیچ دستاوردی ندارد جز ایجاد و گسترش شکاف و فاصله میان فضا و محتوای بسیاری از کانال ها وگروه های مجازی با ضرورت بلوغ عقلانیت و اخلاق و امنیت مدنی در جامعه .

 


  • یک اصلاح طلبپاسخ به این دیدگاه
    چهارشنبه 19 دی 1397-0:44

    آفای آجدانی چراکلی گویی می کنید؟رک وراست مصداق عینی بیاورید.آدمی مانند شماکه مدام طی یک دهه گذشته رنگ عوض کرده چطور به خودش اجازه می دهد بقیه رازیر سوال ببرد؟چندسال آقای یوسفیان ملا را کوبیدید،اما وقت انتخابات مجلس به همه حرفهای گدشته خود پشت پازدید وبه حمایت ازایشان پرداختید..... بیش ازاین خودتان راخراب نکنید آقای مورخ!!

    • دو اصلاح طلبپاسخ به این دیدگاه
      چهارشنبه 26 دی 1397-9:53

      اژآقاي مثلا اصلاح طلب الان شما مثلا نگران خراب شدن آقاي آجداني هستيد؟ تازه ايشون براي مواضع سياسي خودش بايد از شما اجازه مي گرفت؟ خخخخخخ . چشم به ايشون و بقيه ميگم براي اين كه به قول شما خراب نشن در كارهاشون منبعد از شما اجازه بگيرن. خخخخ

    • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 3 0
      دوشنبه 10 دی 1397-22:59

      متن جالب و در خور توجهی بود. احساس منفی و پر از گلایه و نفرت نویسنده از فضای پر دردسر و ناشناخته مجازی حقیقتی است که یک نیمه آن را به خوبی و البته با ابراز انزجار و تنفر بیان کرد. نیمه دوم آن خوبی های اطلاع رسانی و هشیار سازی و هشدار دهی و بی رو دربایستی مطرح کردن بسیاری از گفتنی هایی است که قدرت و جرات طرح در فضای حقیقی برای آن به دلایل و ملاحظات زیادی وجود ندارد.
      با این اوصاف از نگاه مثبت نگرانه حقیقت گویی در فضای مجازی بهتر و آسان تر و بی واهمه تر صورت می گیرد و هر چه این فضا از ترس تعقیب در امان تر باشد حقایق روشن تر و آشکارتر و عریان تر در معرض دید مردم قرار می گیرد. البته وابستگان و عناصر ضد مردمی و عناصر فاسد و مفلس که لجن پراکنی و تخریب هنر نداشته آنها است نیز از این فضای غیر قابل شناسایی می توانند سوء استفاده نمایند و بر چهره حقایق ماسک ناجوری بزنند. لمپنیسم هم در فضای حقیقی وجود دارد و هم در فضای مجازی، قلب حقایق هم در آن فضا هست و هم در این فضا، تبدیل ابزار مفید به ابزار توسعه فسق و فجور گناه هم در فضای حقیقی امکان پذیر است و هم در فضای مجازی ولی تنها موردی که فضای مجازی را خطرناک تر از فضای حقیقی می کند، این است که امکان پی جویی برای حجم وسیعی از نویسنگان و تولید کنندگان این فضا که عمدتاً در خارج از کشور هستند و از آبشخور اربابان توطئه پرداز و حامیان حکومت برانداز مشروب می شوند و در فضای جنگ سایبری سرمایه گذاری وسیعی کرده اند وجود ندارد و دست ها برای انواع توطئه ها و دروغ پردازی ها نیز باز باز است.
      اما این نقطه ضعفی است که باید تکنولوژی های مربوط به کنترل فضای مجازی را توسعه داد تا هوشیار سازی مردم به جای خود تشویق شود و سوء استفاده ها کم و کمتر شود. آینده جهان بدون فضای مجازی غیر ممکن است و دیر یا زود همه به ضرورت حضور این تکنولوژی و زندگی به همراه این تکنولوژی تن در خواهند داد.

      • این همان نکوهش است اما نکوهش چه کسی ؟پاسخ به این دیدگاه 2 5
        شنبه 8 دی 1397-14:5

        به واقع دق دل خالی کردن است !! برادر من یک نمونه بیاور تا موثر تر از یک خرمن کلی گویی شود . شاید بهتر این باشد به طنز پناه ببرید و همیشه هم متکلم وحده نباشید و دائم از برج عاج خیالی تان به مردم نگاه نکنید . جرئت پاسخ گفتن به ایراد کاربران را در خود تقویت کنید .

        • سه شنبه 11 دی 1397-8:36

          يك نمونه خود شما. چون نويسنده در باره جرياني صحبت كرده كه فقط وابستگان به آن جريان مخالف اين نوشته ميتونن باشن . چرا به خودت گرفتي مگه اينكه خودت نمونه اي از همين قماش باشي. خخخخخخخخخخخ

          • جناب خخخخخخخخخخخ (واقع بین )پاسخ به این دیدگاه 0 2
            سه شنبه 11 دی 1397-10:26

            کدام جریان ؟ شما چگونه آن جریان را از جریانات دیگر تمیز می دهید ؟ شما می بینید که نوشته فقط یک کلی گویی است...! ایراد ما روشنست . اجازه دهید نویسنده خود پاسخ بگوید .


        ©2013 APG.ir