تعداد بازدید: 2213

توصیه به دیگران 2

شنبه 6 بهمن 1397-7:59

راه دشوار «حسین‌زادگان»

 بی هیچ تردیدی هم روند توسعه ی مازندران و هم استاندار مازندران، راه سختی را پیش رو دارند، اما حسین‌زادگان یک فرصت تاریخی جدی و جدیدی برای استان است که هم او و هم همه کسانی که به توسعه ی مازندران دلبستگی دارند باید بکوشند تا این فرصت مهم، با بی تدبیری خود یا دیگران، از دست نرود.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، لطف الله آجدانی، تاریخنگار و پژوهشگر: در  فرآیند و عوامل مختلف  موثر بر تحقق کارآمد و اثربخش توسعه ی متوازن و پایدار در هر جامعه ای، یکی از مهم ترین الزامات و مولفه ها، حضور رهبران و مدیران توسعه محور است.

جنبش ها و پویش های توسعه طلب بدون برخورداری از رهبران توسعه محور  -رهبرانی که از ادراک و فهم درستی از مفهوم توسعه، الزامات و مولفه های آن و نیز چالشها و راهبردهای آن در دو حوزه معرفت شناختی و عملگرایانه برای تعین بخشی به آن برخوردار باشند- نطفه چالشها و تهدید های جدی را در سرشت خود می پروراند.

قطار توسعه در هر سطح و در هر حوزه ای بدون هدایت و مدیریت توسعه محور به مقصد نخواهد رسید.

هرچند تعین بخشی به توسعه در یک استان تا حدود زیادی تابع علل و عوامل برآمده از شرایط و سیاست های کلان ملی است، اما بی هیچ تردیدی نقش مدیران توسعه محور و به ویژه حضور یک مدیر توسعه محور ارشد برای تقویت گفتمان و فرهنگ توسعه گرایی و نیز نظارت و پیگیری و هماهنگی های لازم در سطوح مختلف مدیریتی برای تسهیل و تسریع تحقق ضرورت تفکر و فرهنک و عملکرد مبتنی بر شناسایی ظرفیت ها و فرصت های مختلف توسعه ای خواه در میان  مدیران دولتی و نهادهای حاکمیتی و خواه در راستای بهره گیری از ظرفیت ها و فرصت های گسترده و فراگیر موجود در  نهادها و بخش های مختلف خصوصی و  بستر سازی و تقویت اصل مشارکت همگانی در امور و بهره گیری از آن در راستای هم افزایی و عزم همگانی در فرآیند توسعه؛ خود یکی از بزرگترین فرصت های توسعه ای در یک استان  است که می تواند از نقش مهمی در فرآیند توسعه ی آن استان برخوردار باشد.

استان مازندران با  احمد حسین زادگان با شعار امید اجتماعی؛ تدبیر اقتصادی و اعتدال سیاسی، فصل جدیدی را تجربه می کند که اگر او بتواند حتی بر بخشی از این شعار سه گانه جامه عمل بپوشاند، بی هیچ تردیدی نامش در تاریخ مازندران به نیکی باقی خواهد ماند.

حسین زادگان با انتخاب شعارهای خود نشان داده است حداقل در مقام نطر به سطح کلان ضرورت های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی استان آگاه و شایق است. این گام نخست که  خود یک فرصت برای مازندران است، هرگاه با پایبندی به اجرای آن همراه شود، به رغم واقعیت موانع و محدودیت های موجود، می تواند نویدی امید بخش از فرصت جدیدی برای توسعه ی مازندران باشد.

حسین زادگان در آغاز راه با اتخاذ مواضع خود در پاره ای از حوزه ها،  نشان داده است که تا حدود زیادی با  بسیاری از وجوه و ابعاد مختلف  سرشت و مفهوم و مولفه ها و الزامات و موانع فرآیند توسعه در مازندران آشنا است. این آشنایی  توام با نشانه های امید بخشی چون برخورداری هم زمان او از روحیه اعتدالگرایی، تعامل، نقد پذیری و مشورت گرایی، برنامه محوری، جدیت و عملگرایی، اخلاق مداری، مردمی بودن و اهمیتی که او برای نقش مشارکت همگانی به ویژه تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در اداره و اصلاح امور دارد، یک فرصت بزرگ برای شتاب بخشیدن و جهت بخشی و هدفمندی روند توسعه در مازندران است.  

اگر  آغاز خوب و امید بخش حسین زادگان در مسند مسوولیت استانداری مازندران، با امید به توجه و تدبیر و تلاش او برای مقابله با  بیزنس و فساد اداری و پاره ای تغییرات و تحولات و عزل و نصب های مدیریتی در چارچوب شایسته سالاری و اعتدال و ضرورت مشارکت و استفاده هر چه بیشتر از نخبگان و فعالان عرصه های علمی و دانشگاهی و پژوهشی و فرهنگی و رسانه ای و نهادهای مدنی استان، تداوم یابد و با ضرورت همراهی و همکاری نمایندگان عالی قوای مقننه و قضائیه در استان با سمت و سوی تقویت اجماع مدیریتی در جهت تلاش جدی و همه جانبه برای بهره گیری از ضرورت تعاملات معطوف به استفاده از ظرفیت های توسعه ای ملی در استان در هم آمیزد، می تواند با جلب و افزایش اعتماد و حمایت مردم و افکار عمومی به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی برای هر دولت و حاکمیت، امید بخش اتفاقات و دستاوردهای درخشانی برای تقویت و بهبود روند فرآیند توسعه ی همه جانبه و متوازن و پایدار در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در مازندران شود.

 بی هیچ تردیدی هم روند توسعه ی مازندران و هم استاندار مازندران، راه سختی را پیش رو دارند، اما استاندار مازندران یک فرصت تاریخی جدی و جدیدی برای استان است که هم او و هم همه کسانی که به توسعه ی مازندران دلبستگی دارند باید بکوشند تا این فرصت مهم، با بی تدبیری خود یا دیگران، از دست نرود.


  • دوشنبه 8 بهمن 1397-9:1

    مطمعن باشيد از اين اقا هم هيچ آبي گرم نميشه....آقا كار از اين حرفها گذشته...

    • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 9 4
      شنبه 6 بهمن 1397-15:16

      حرف معقولی است که راه برای آقای استاندار راه دشواری است. قبول مسئولیت های بالا نشان دهنده یک آمادگی و بررسی توان و قدرت مدیریت اوضاع برای به سامان گرداندن آن است.
      فرافکنی ممکن است چند صباحی به عوامل کندی رشد و مزاحمان سر راه توسعه فرصت دادن آدرس غلط به مردم را بدهد ولی بالاخره وضعیت رو خواهد شد و مردم تازه می فهمند که دلایل ضعف از کجا بوده است. بی توجهی به پیشنهادهای دلسوزانه و ایجاد فضای زد و بند و لابی گری نقطه ضعف عمده استان گردانان ما تا به امروز بوده است. نکاتی چند در این زمینه بری آینده استان:
      1. به دنبال آثار عملی از نشست های نخبگان و اطاق فکر استان بودن
      2. گزارش وضعیت استان به صورت ماهیانه و تابلو کردن خدمات عرضه شده به مردم
      3. برجسته سازی تعدادی از کارهای مهم انجام شده و طرح هایی که برون رفت از بن بست را به عینه نشان می دهد.
      4. شروع ترمیم ترک های ناشی از زلزله مدیریتی قبلی ها و روغن کاری کردن مدیریتی آینده با دیدگاه تازه سازی و جوانگرایی تا حدی که به اصل مدیریت و تفکر خدمت رسانی از مسیرهای صحیح آسیب نرساند.
      5. ایجاد یک پایلوت از خدمت رسانی در یک منطقه که از آن بتوان به عنوان الگوی کاری برای سایر شهرستان ها استفاده نمود.
      6. استفاده صحیح از ظرفیت نمایندگان در مسیر درست و حساس کردن آنها به حل مشکلات استان. برای این کار نیاز است مشکلات استان دسته بندی شده و در دیدار با نمایندگان برای هر شهرستان تعداد زیادی از اولویت های کاری روی میز گذاشته شود و آنها را برای پیگیری وظیفه مند نماید.
      7. تلاش در راه حذف نگرانی های ناشی از اصرار تیم های مدیریتی استان های جنوبی مازندران برای تحمیل طرح های استحصال و شیرین سازی آب از خزر یا تغییر مسیر آب سرچشمه های رودخانه های تغذیه کننده خزر به سمت آن استان ها که موجب خسارت به محیط زیست و حیاط جانوران دریایی می شود.
      8. طرح های مربوط به بازسازی سیستم های گردشگری و پرونده دار کردن تمام خدماتی که بخش های خصوصی حتی خانه های شخصی به امور گردشگری ارائه می دهند.
      9. ترس زدایی از مسئولان برای ارائه نقاط ضعف آماری و تشویق آنها به ارائه آمارهای صحیح و دقیق جهت آگاهی از وضعیت واقعی رشد و توسعه استان و میزان و شدت فقر و گرفتاری و فلاکت و بیکاری در آحاد جمعیت استان.
      10. ایجاد میزهای مخصوص برای بررسی کارشناسانه وضعیت هر اداره کل و سازمان و ورود به دل مشکلات آنها و فرصت دادن برای رفع آنها. از جمله اجحافاتی که دستگاههایی که به هر نحوی خدمات دولتی به شهروندان ارائه می کنند. نظیر آب، برق، تلفن، گاز و ...
      16. بررسی وضعیت رشد یا کنترل انواع بیماری ها و نحوه خدمات رسانی بیمارستان ها اعم از دولتی و خصوصی و نیز مطالعه برای یافتن راههای کنترل مناسب مطب های شخصی و هدایت آنها به سمت مناسب. همچنین کنترل و هدایت شرکتهای بیمه گذار و بسیاری دیگر از نهادهای خدماتی.
      و ... موارد زیادی که فعلاً فرصت برای پرداختن به آنها کافی نیست.

      • شنبه 6 بهمن 1397-10:29

        به نكات دقيقي اشاره شد. آقاي جاج مجيد حسين زادگان از ظرفيت بالايي برخوردار است كه بايد دقت بشه اين ظرفيت درست استفاده بشه و بر شتاب توسعه در استان افزوده بشه. فقط واقعا نياز به تغيير تعدادي از مديران ضعيف مثل سرپرست فعلي معاونت عمراني استانداري است.


        ©2013 APG.ir