تعداد بازدید: 2870

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 4 مهر 1398-21:31

آخر خط

در گزارش مازندنومه با تعدادی از راننده های خطی گفتگو شده است که می گویند هزینه ها بالاست و دخل شان به خرج شان نمی رسد. رانندگان می گویند: «مردم از میزان کرایه می نالند، اما خبر ندارند که چیزی ته جیب ما نیست و فقط درگیر تعویض روغنی و آپاراتی و مکانیکی و هزینه های خط هستیم.»


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: در شهرهایی که بیکاری دغدغه اصلی جوانانش هست و اقتصاد رونق چندانی ندارد، نخستین شغلی که به ذهن جوانان جویای کار می رسد، رانندگی و کار در آژانس است.

همین مسئله موجب شده تعداد ماشین ها و آژانس ها در شهرهای کوچک، بیش از ظرفیت منطقه باشد.

از دیگر سو کسانی هم هستند که به سن بازنشستگی می رسند و برای کمک خرج زندگی،  مسافر کشی می کنند؛ و البته شاغلانی که  به عنوان شغل دوم، مسافرکشی را انتخاب کرده اند.

*ته جیب ما چیزی نیست!

قائمشهر یک نفر بیا بالا... زیراب دو نفر...یه نفر پل سفید... شیرگاه حرکته...

این صداها و مشابه این صداها برای همه ما آشنا هستند. گاه در ایستگاه ها راننده های خطی منتظر مسافرند، ولی خودروهای شخصی  از راه می رسند و مسافر را بُر می زنند و می برند و آه از نهاد راننده های خط بلند می شود. حالا تاکسی اینترنتی ها بمانند.

احمد شورزندی 14 سال راننده خطی پل سفید – زیراب است. تا متوجه می شود خبرنگارم، شروع به درد دل می کند: « خانم! مشکلات ما تمامی ندارد، از کدامش ناله کنم، هزینه بیمه، هزینه کارت هوشمند، هزینه کارت سلامت، هزینه عدم اعتیاد، اجاره خط، لاستیک، بنزین و... ادامه دهم یا بس است؟! ... خالص در آمد ماهیانه من برای تامین مخارج زندگی 500 هزار تومان است!»

این راننده اذعان می کند که درآمد روزانه‌اش 50 هزار تومان است که اگر تعطیلات و مخارج اجاره خط، بیمه و بقیه هزینه ها را کم کند، باید با 500 هزار تومان، یک ماه را سپری کند.

می گوید: «در این وضع اقتصادی، تنها دلخوشی ام این است که14 سال بیمه دارم. مردم از میزان کرایه می نالند، اما خبر ندارند که چیزی ته جیب ما نیست و فقط درگیر تعویض روغنی و آپاراتی و مکانیکی هستیم.»

شورزندی با گلایه از نبود نظارت متولیان امر می گوید: «بیش از 30 ماشین خطی بین زیراب و پل سفید مشغول به فعالیت هستند که نیمی از آن ها بازنشسته هستند و درآمد ثابت دیگری دارند.آن هایی که برای رانندگان دفترچه صادر می کنند، توجهی به این موضوع ندارند.»

این راننده با اشاره به افزایش 4 برابری لوازم یدکی معتقد است قیمت لوازم افزایش یافته و به همین میزان کیفیت آنها کم شده است. او می گوید: «نظارتی وجود ندارد و مسئولان انگار مشغول حل جدول هستند! صدای ما هم به گوش کسی نمی رسد. اگر من 500 تومان  بیشترکرایه بگیرم، بازخواست می شوم اما وقتی اعتراض می کنم چرا قیمت لوازم یدکی گران است، یا چرا کیفیت ندارد، کسی پاسخگو نیست!»

* برای مردم فرقی نمی کند سوار چه ماشینی شوند

یاسر امیری یکی دیگر از رانندگان این خط است که در ابتدای صحبتش می گوید: «از این وضعیت ناراضی هستم؛ خانه اجاره ای، خط اجاره ای ، هر روز هم بر تعداد ماشین ها اضافه و از تعداد مسافران کم می شود. نزدیک به 40 ماشین خطی مشغول به کار هستند و ساعت ها در صف منتظر مسافر می مانیم.»

راننده های این خط از مسافرکش های شخصی گله دارند که راحت مسافرشان را جابجا می کنند و برای مردم مهم نیست با خطی های رسمی به مقصد برسند یا غیررسمی ها.

* خط و خانه کرایه ای

یاور اسماعیل نژاد -راننده خطی سوادکوه به قائمشهر- است که از وضعیت جاده ها می نالد: «آنچه که عیان است، چه نیاز به بیان است!؟ این همه شکستگی و دست انداز را نمی بینید؟ هر وقت جاده شکسته شد، بعد از مدتی با وصله و پینه سرهمش کردند! مگر مسئولان خودشان از این جاده ها عبور نمی کنند؟»

این راننده ادامه می دهد: « نصف شب به ایستگاه می آییم، در سرما و آفتاب سوزان حنجره پاره می کنیم و فریاد می زنیم، اما در عرض چند دقیقه راننده شخصی مسافر را سوار می کند و می برد. فرقی بین راننده خطی که هزینه کارت هوشمند و بیمه و کارت سلامت پرداخت می کند و راننده شخصی نباید وجود داشته باشد؟»

رانندگان این خط هر ماه 480 هزار تومان اجاره خط پرداخت می کنند و هزینه خرید خط هم 70 میلیون تومان است. این در حالیست که برخی رانندگان این خط، از جمله همین اسماعیل نژاد، مستاجرند و کرایه خانه هم می پردازند.

*همه علیه خطی ها

رانندگان به راه آهن شمال اشاره می کنند و بر این باورند که در طول روز چند نوبت قطار، مسافران را  جابه جا می کند و همین موضوع باعث کاهش مسافر شده است. تازه تعداد ماشین های خطی بیش از ظرفیت سوادکوه است. این در حالی است که به گفته برخی راننده ها، در فصل مدرسه،  برخی کارمندان آموزش پرورش خود سرویس مدارس می شوند و جمعی از کارمندان ادارات هم بعد پایان ساعت کاری، همکاران شان را جا به جا می کنند.

* حمل مسافر توسط خودروهای شخصی غیر قانونی است

علی نصیری -معاون حمل و نقل اداره کل راهداری مازندران- در گفتگو با مازندنومه اظهار می کند که بازنشسته ها مشمول دریافت کارت هوشمند نمی شوند.

او ادعا می کند که در توزیع لاستیک برای خودروهای سواری مشکلی وجود ندارد و اگر راننده ای با مشکل دریافت لاستیک مواجه است، به واحد صنفی یا اداره حمل و نقل شهرستان مراجعه کند.

نصیری ادامه داد: «حمل مسافر توسط خودروهای شخصی غیر قانونی است که نیروی انتظامی باید از این کار جلوگیری کند.»

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری مازندران- با بیان این که محدودیتی برای فعالیت در یک بخش یا یک خط نداریم، اظهار کرد: «با توجه به درخواست و تقاضای متقاضی، امتیاز خط واگذار خواهیم کرد و اگر انجمن صنفی رانندگان قدرت داشته باشد می توانند طبق جاهای خالی، رانندگان را بالانس کند تا تعادل برقرار شود.»

وی بر این باور است که آموزش و پرورش به کمک مدیران مدارس باید بر سرویس مدارس نظارت داشته باشند و  خانواده ها را مجاب کنند که از سرویس ها ثبت شده در سامانه استفاده کنند.



    ©2013 APG.ir