تعداد بازدید: 2028

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 20 آذر 1398-21:11

جشنواره شعر تبری «نوج» در سوادکوه برگزار می‌شود/ زارع: علاقه‌ای به جشنواره‌های پرهزینه نداریم

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران: جشنواره شعر تبری «نوج» نیمه دوم اسفندماه در آلاشت سوادکوه برگزار می شود/ علاقه ای به برگزاری جشنواره های پرهزینه نداریم/ جشنواره نوج متفاوت از جشنواره های دیگر و در واقع نوعی سرمایه گذاری و استعدادیابی است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، حلیمه خادمی: اسفندماه امسال چهارمین جشنواره شعر تبری «نوج» در آلاشت سوادکوه برگزار می شود.

عباس زارع -مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- در جلسه ستاد برگزاری جشنواره استانی نوج در محل فرمانداری شهرستان سوادکوه گفت: چهارمین جشنواره نوج با هدف ترویج فرهنگ بومی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ بومی ما در معرض تهدید فراموشی قرار گرفته است، ادامه داد: اولویت اول کاری ما یاد آوری فرهنگ بومی و رسالت ما این است که با برگزاری برنامه ها و جشنواره هایی مانع فراموشی فرهنگ غنی مازندران شویم.

زارع با اشاره به برگزاری هفته مازندران در آبان ماه سال جاری اظهار داشت: امسال از تیرماه سیزده شو تا تولد نیما یوشیج را به عنوان هفته مازندران نامگذاری کردیم تا آیین هایی را که رفته رفته به سمت فراموشی می رفت، احیا کنیم.

این مسئول با بیان اینکه جشنواره نوج در تقویم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ثبت و درج شده است، ادامه داد: امسال با وجود مشکلات اقتصادی با مدیریت فرماندار شهرستان سوادکوه جشنواره متفاوتی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه این جشنواره با محوریت شعر آزاد برگزار می شود، عنوان کرد: موضوع دفاع مقدس با محوریت شهدای مدافع حرم و 8 سال دفاع مقدس، در بخش ویژه گنجانده شده است.

زارع با یادآوری اینکه سوادکوه مشاهیر برجسته ای دارد که در استانی تاثیرگذارند، افزود: جغرافیای زبان و گویش تبری فقط مختص مازندران نیست و در بخش هایی از استان تهران، سمنان و قزوین به نام گویش بزرگ تبری شناخته شده است.

وی یکی از برنامه های شاخص جشنواره نوج امسال را که نیمه دوم اسفندماه 98 در آلاشت سوادکوه برگزار می شود، دریافت آثار از استان های دیگر برشمرد و ادامه داد: با گسترش جشنواره می توان برای سال های آینده آن را منطقه ای هم برگزار کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با تاکید براینکه علاقه ای به برگزاری جشنواره های پرهزینه نداریم، گفت: جشنواره نوج متفاوت از جشنواره های دیگر و در واقع نوعی سرمایه گذاری و استعدادیابی است.

* شکاف عمیقی بین نسل ها ایجاد شده است

 فرماندار شهرستان سوادکوه در ادامه جلسه بیان کرد: با رشد سریع تکنولوژی خرده فرهنگ ها و عناصر فرهنگی خود را فراموش کردیم و موضوعات کلی فرهنگ بومی از یاد رفته است.

نماینده عالی دولت در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه شکاف عمیقی بین نسل ها ایجاد شده است که سعی نکردیم این خلا فرهنگی را برطرف کنیم، عنوان کرد: بیگانه بودن با زبان و ادبیات یکدیگر یکی از عوامل شکاف بین نسل ها است و گاهی از شناسایی نسل های خود عاجز هستیم.

سعید یزدانی زبان و گویش را به عنوان شناسنامه یک قوم نام برد و گفت: زبان و گویش ما در بحران قرار دارد. زبان اولین وسیله ارتباطی در طول تاریخ است، اما امروز زبان ما دچار بحران شده است و به فرزندان خود یاد ندادیم با زبان محلی آشنا شوند.

این مسئول با اشاره به جشنواره نوج گفت: هدف این جشنواره آن است است که فرهنگی بومی دوباره جوانه بزند و این کار فقط مختص فرهنگ و ارشاد نخواهد بود، بلکه نیاز به تعامل و همیاری چند مجموعه است.

 



    ©2013 APG.ir