تعداد بازدید: 3007

توصیه به دیگران 1

جمعه 25 خرداد 1386-0:0

جشنواره اي در آغوش دريا

يادداشتي از:عليرضا سعيدي کياسري-روزنامه نگار و فيلم ساز-به بهانه برگزاري پانزدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استانهاي كشور -21تا24 خرداد ماه،محمودآباد.


ترنم امواج سبز ايران در ساحل آبي مازندران هدهد پانزدهمين جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استانهاي كشور اين بار در ساحل آبي سرزمين هميشه سبز مازندران آرام گرفت و اتفاقي شايسته و خجسته را در عرضه رسانه ملي رقم زد.

شايد به زعم نگاه بعضي ها جشنواره توليدات مراكز استانها، يكي از جشنواره هاي معمول و مرسوم فرهنگي و هنري كشور است كه در طول سال چندين نوع آن را در جاي جاي ايران شاهد هستيم؛ اما اگر با نگاه موشكافانه و عميق تري بدور از هرگونه تنگ نظري يا سطحي نگري به اين جشنواره نگاه كنيم در مي يابيم كه اهميت رسانه و كيفي سازي برنامه هاي آن از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

 چرا كه نقش رسانه اي چون صدا و سيما در جهت دهي و جريان سازي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي در جامعه قابل انكار نيست و نسبت به ديگر رسانه هاي گروهي از جمله مطبوعات از مخاطبين بيشتري برخوردار بوده و طيف گسترده تري از جامعه را تحت پوشش خود دارد. از سوي ديگر از آنجا كه شبكه هاي استاني مراكز صدا و سيماي كشور در تعريف كاري خودشان با نگاه پرداختن به مسايل بومي و منطقه اي شكل گرفته اند در رقابتي اين چنين براي ارزيابي تكنيكي، فني و محتوايي برنامه هاي توليد شده بايد با تلاش و پشتكار و اتكا به توانمندي نيروهاي متخصص و هنرمندان مجرب به ارائه برنامه هايي با مضامين و محتوايي مطلوب و سوژه هايي بكر از زاويه اي نو بپردازند.

به طور قطع و يقين تهيه و توليد برنامه كه داراي اصول و ساختار مناسب زيبا شناختي باشد در جذب مخاطب و رضايت او نقش موثر و سازنده اي دارد. هر چند كه پر واضح است بسياري از محدوديتها و معذوريتهاي مالي در برآورد فني برنامه هاي توليدي دست سازندگان و توليد كنندگان برنامه ها در جهت ارائه يك كار شايسته و شش دانگ مي بندد اما نبايد اين نكته را از نظر دور داشت كه مخاطب چه شنونده و چه بيننده به آنچه كه در پيش توليد و پس توليد مي گذرد و حواشي آن كاري ندارد و معيار و مقياس سنجش و ارزيابي او از برنامه ها همان چيزي است كه مي شنود يا مي بيند.

براي مثال فرد درباره غذايي كه مي خورد به قضاوت مي نشيند و به اينكه اين غذا در چه وضعيت شرايط و امكاناتي طبخ شده و آشپز چه مسايل و مشكلاتي در مراحل تهيه و آماده سازي آن پشت سر گذاشته كاري ندارد. اگر اين غذاي طبخ شده حتي مقداري هم بر مذاق فرد خوش نيايد به راحتي آن را كنار گذاشته و با غذاي ديگري خود را سير مي كند اين موضوع كاملا در ارتباط با حق انتخاب مخاطب در تعيين شبكه دلخواهش در راديو و تلويزيون مصداق دارد و اوست كه با فشار دادن يك دكمه و كليد كانالهاي تلويزيوني و شبكه هاي راديويي را مرور مي كند.

در اين شرايط است كه هر شبكه اي بهتر عمل نمايد موفق تر خواهد بود. به هر تقدير برگزاري جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استانها گام بلند و موثري در عرصه كيفي سازي فعاليتهاي شبكه هاي استاني صدا و سيماست كه تلاش دارد مسيري سبز را در راه توسعه فراگير و همه جانبه رسانه ملي ترسيم نمايد. در پانزدهمين دوره جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استانها كه به همت معاونت پارلماني و امور استانهاي سازمان صدا و سيما به ميزباني استان مازندران برگزار مي شود، فرصت مغتنم و مناسبي است تا قابليت هاي بالقوه و بالفعل فرهنگي و اقتصادي استان به ديگر استانهاي كشور هر چه بيشتر و بهتر شناسانده شود و جايگاه واقعي مازندران در اين عرصه ها ترسيم گردد.

در اين ميان نبايد نقش فعال و تأثير گذار مطبوعات استان را در جهت انعكاس همه جانبه اين جشنواره ناديده گرفت كه قطعا كوشش و تلاش كاركنان و دست اندركاران صدا و سيماي مركز مازندران به نحو مطلوب و شايسته اي در مطبوعات استاني و كشوري درج و منعكس خواهد شد.



    ©2013 APG.ir