تعداد بازدید: 4676

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 27 خرداد 1386-0:0

در حاشيه حضوراحتمالي الهه کولايي در انتخابات مجلس هشتم از حوزه ساري

يادداشتي از:مطهره فولادي،عضو شوراي مركزي شاخه جوانان جبهه مشاركت مازندران


اين روزها كه دورخيزهاي سياسيون استان براي شركت و برنامه ريزي در انتخابات مجلس هشتم جديت و انسجام بيشتري به خود مي گيرد، ناگهان بحث از حضور يا عدم حضور عده اي از اصلاح طلبان پيش رو ساكن پايتخت كه بعضا از وجهه ملي و بين المللي برخوردارند نقل محافل همفكران و همراهان و مخالفان و منتقدان گشته است.

 

روزي كه شاخه جوانان جبهه مشاركت استان مسئله حضور دكتر الهه كولايي و مرتضي حاجي وزير سابق آموزش و پرورش را، به عنوان تاكتيكي تحليلي و انتخاباتي مطرح نمودند شايد گمان نمي كردند در كمتر از يك ماه اين مسئله به مهمترين و به روزترين بحث انتخاباتي تريبون هاي چپ و راست مازندران-البته بودن

 هيچ نوع ذكر منبع(!)- تبديل شود!

 

دكتر الهه كولايي از جمله زنان برجسته كشور در زمينه هاي علمي و سياسي بوده كه داراي درجه دكتراي روابط بين الملل و استاد دانشگاه تهران است. وي همچنين در مجلس ششم با اخذ ميزان راي بالايي از حوزه تهران به عنوان نماينده وارد مجلس شد كه حضور تاثير گذار ومباحث مطروحه وي پيرامون مسائل مربوط به سياست خارجي و امنيت ملي بر كسي پوشيده نيست.

 

اما نكته اي كه كولايي را با انتخابات آتي مجلس مازندران پيوند مي زند اصالت ساروي بودن و متولد

شدن وي در شهر ساري است ؛چرا كه طبق قانون هر فرد مي تواند در حوزه انتخابيه محل تولد ،زندگي و اشتغال خود داوطلب نمايندگي در هر سطحي باشدو دكتر كولايي نيز از اين حق قانوني مستثني نيست.

 

همگان به ياد داريم كه حضور ناگهاني و كوتاه وي در ايام انتخابات ريس جمهوري دوره پيش در باشگاه فرهنگيان ساري و سخنراني در بين هواداران دكتر معين چه هيجاني را در ميان مردم ساري، اعم از اصلاح طلب و غير اصلاح طلب به راه انداخت.

 

جمعيتي كه بي اغراق چشمگير و تا آن زمان بي نظير بوده است. بدون شك نبايد ازاين نكته غافل بود كه پيشينه ي سياسي و علمي " كولايي ساروي " بودن بيش از ساير ابعاد اصلاح طلبي و پيش رو بودن وي تاثير گذار بر عامه مردم بوده و نقش قابل توجهي را در تخصيص آرا مردم ساري به كانديداي اصلاح طالبان پيش رو به دنبال داشت.

 

 

اكنون كه انتخابات مجلس هشتم در پيش روست ، كنار گذاشتن نيروهاي توانا و متخصص طيف اصلاح طلب از تصميم گيريهاي دولتي و مناصب حكومتي در دو سال گذشته ، و همچنين رد صلاحيت گسترده درصدبالايي از اصلاح طلبان بومي  در انتخابات دوره هفتم مجلس و مسائل پيش آمده در استان، موجب شده تا حال كه زمام وزارت كشور نيز  به دست حاميان دولت نهم افتاده است  بيش از هميشه بيم اين رود كه با كانديداهاي اصلاح طلب استان ها  مشابه مجلس هفتم بر خورد شود.از طرف ديگر تلاش هاي  چند ماهه اصلاح طلبان استان براي اجماع نيز تاكنون نتيجه قابل توجهي در بر نداشته است.

 

 

لذا اموري اين چنين موجب شده تا اصلاح طلبان پيش رو و در راس آنان اعضاي شاخه جوانان جبهه مشاركت خواهان حضور چهره هاي ملي  اصلاحات در انتخابات استان شوند. شايد مازندران در اين بين از اقبال بيشتري برخوردار باشد  چرا كه 2 نفر از تصميم گيرندگان و تئوريسين هاي  توانا و تاثيرگذار اصلاح طلبان پيشرو  در سطح كلان از اهالي اين خطه هستند.

 

گذشته از پرداختن به ضرورت يا  چون و چراي حضور دكتر كولايي در انتخابات ساري بايد به نكات اساسي اين حضور اهتمام ورزيد و اينكه اين حضور اگر جدي باشد بيش از هر چيز چه مناسباتي را در عرصه انتخابات شهرستان ساري و در بين اصلاح طلبان استان رقم خواهد زد.

 

بالطبع شوراي نگهبان هزينه رد صلاحيت افرادي مانند خانم كولايي را در حوزه انتخابيه كه از وجهه ملي برخوردارند به سادگي نمي پذيرد چرا كه اين رد صلاحيت بيشتر و پررنگ تر از ردصلاحيت هاي اصلاح طلبان بومي سر وصدا كرده و به موج نارضايتي ايجاد كننده در استان ها دامن مي زند.

 

علاوه بر آن ، اين مسئله فرصت مغتنمي را براي جنب و جوش بيشتر اصلاح طلبان مركز در جهت دفاع از حقوق تضيع شده همفكران استاني ايجاد مي كند.بنابراين انتظار مي رود شوراي نگهبان تفكر و تامل بيشتري را در اين زمينه به خرج دهد!

 

از طرف ديگر با توجه به فضاي موجود استان كه اصلاح طلبان را وا داشته تا با جديت به دنبال ايجاد ستاد ائتلاف و رايزني هاي لازم براي ارائه ليست واحد و حتي رسيدن به اجماع بر روي كانديداهاي اصلاح طلب مشاركت،مجاهدين،اعتماد ملي و حتي مستقل هاي با مشي اصلاح طلبي باشند، حضور خانم كولايي مي تواند تاثير به سزايي بر چگونگي اين  تلاش ها گذارد.

 

بالطبع بحث حضور وي بسان موتور محركي براي اصلاح طلبان منطقه به خصوص پيشرويان مازندراني بوده و بر شور و شوق انتخاباتي اصلاح طلبان خواهد افزود.

 

اما بايد به اين نكته نيز توجه كرد كه شور و شوق به تنهايي  دردي را دوا نمي كند! اكنون كه اين مسئله از جانب شاخه جوانان مشاركت مطرح شده و توجهات جدي رسانه ها و مركز را به همراه داشته است حال نوبت رهبران اصلاح طلب استان است كه از فضاي تبليغي ايجاد شده حداكثر بهره برداري را به نفع اين طيف بنمايند.

 

صحبت از حضور دكتر كولايي در وهله اول مباحث مربوط به اجماع و ائتلاف را تا حد زيادي سازماندهي كرده و روياي شيرين به مجلس رفتن بسياري را متزلزل مي كند. ايجاد اين وحدت رويه علاوه بر پيروزي اصلاح طلبان در انتخابات  مي تواند در جهت  قوت و انسجام آنها در استان به خصوص در شهرستان ساري به منزله نقطه عطفي باشد.

 

حتي اگر اين مسئله قرار باشد در حد حرف باقي بماند باز هم اصلاح طلبان مي توانند بر موج ايجاد شده بيشترين سود تبليغاتي را ببرند.

 

اما بر فرض جدي شدن كانديداتوري دكتر كولايي و همچنين تاييد صلاحيت وي تازه كار اصلي شروع مي شود  كه  قبل از هر چيز،  شناخت وي‍ژگي هاي منحصر به فرد راي دهندگان استان و تطبيق آن با شخصيت و شرايط خانم كولايي بايد در راس برنامه ريز ي ها  قرار گيرد.

 

از جمله نكات قابل تامل در اين زمينه شرايط قومي حاكم بر انتخابات ساري است به خصوص درحوزه هاي روستايي كه معمولا كانديداهاي مطرحي از طيف مقابل دارند.

 

 يا مباحث جنسيتي كه حضور يك زن به عنوان كانديداي مجلس تاحدي بي سابقه بوده و  شايد خيلي به مزاق سنتي ماب و مردسالانه سنتي هاي مازندراني و ساروي سازگار نباشد. و بسياري موارد و موانع ديگر كه اميد مي رود اصلاح طلبان با برنامه ريزي دقيق و حساب شده بر آن ها فائق آيند.چرا كه انتظار  مي رود بتوان با ايجاد موج آگاهنده اي قوي و قابل اعتماد،به نحو احسن از وجهه مورد توجه دكتر كولايي در ساري بهره جست.

 

البته در مصاحبه هاي تلفني كه از طرف شاخه جوانان با ايشان صورت گرفته هنوز حضور يا عدم حضور از جانب خودشان تاييد و تكذيب نشده است.اين پيش بيني ها را بايد به دست زمان سپرد و تا چند ماه ديگر ديد كه جبهه اصلاح طلبان در استان و به خصوص در ساري چه موضعي را در جهت سياست اجماع يا حضور چهره هاي ملي اتخاذ خواهدنمود. اما در نهايت اميد است تا شرايط منصفانه و متعادلي براي برگزاري انتخاباتي رقابتي و سالم و آزادانه ايجاد گردد.

 

در پايان اين نكته  قابل تاكيد است كه اگر كانون هاي جبهه اصلاح طلبي استان از بحث حضوردكتر كولايي و يا حتي حضور جدي وي در انتخابات بهره برداري هاي لازم را با توجه به شرايط و برنامه ريز يهاي ممكن انجام ندهند و به هر بهانه اي قصور ورزند حتي حضور قطعي ايشان نيز بدون برنامه و اتخاذ وحدت و انسجام نسبي نيروهاي چپ، به جز ايجاد شور آني و گرم كردن تنور انتخابات و در نتيجه دامن زدن به ياس فلسفي جوانان اطلاح طلب استان نتيجه ي ديگري در بر نخواهد داشت.

 

پس همين فرصت هاي هر چند محدود و تبليغاتي را براي برنامه ريزي و تقويت اصلاح طلبي در استان قوت بخشيم و فراموش نكنيم كه انديشه اصلاح طلبي با دور شدن از كانون قدرت،مغتنم ترين فرصت براي بهسازي و تقويت مبانی تشكيلاتي ،ايدئولوژيك و اجتماعي اصلاح طلبان به خصوص توجه به جوانان پر شور ،مستعد و علاقمند و صاحب انديشه است....(vangnews)


  • دوشنبه 21 مرداد 1392-0:0

    الان سال 92 هست که دارم این کامنتو می نویسم. روحانی رییس جمهور شده هاشمی و خاتمی سرفراز.

    • سه شنبه 29 خرداد 1386-0:0

      آبجي طلا، مشك آنست كه ببويد نه آنكه عطار بگويد. هنوز از يادمان نرفته كه اصلاحات در عمل يعني افزايش فساد و فحشا افزايش لشكر اراذل و اوباش كه در روز روشن دختر مردم را بلند ميكردند اما در زمان احمدي نژاد پوزه آنها به خاك ماليده شد. اصلاحات در عمل يعني بي توجهي محض به خواسته‌هاي جوانان از وام ازدواج گرفته تا شغل و ... يعني نابودي كارخانجات يعني الويت به توسعه سياسي يعني ذلت در مقابل دول خارجي يعني دست دادن خاتمي با دختران نيمه عريان در سفر ايتاليا و انكار كردن يعني...

      • دوشنبه 28 خرداد 1386-0:0

        این که همش شد حدس وگمان


        ©2013 APG.ir