تعداد بازدید: 4419

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 25 تير 1386-0:0

جواد لاريجاني:با ولايتي اختلاف سليقه سنگين دارم

«محمدجواد لاريجاني» علت جدايي اش از وزارت امور خارجه را اختلاف با «علي اکبر ولايتي» عنوان کرد.




دبير ستاد حقوق بشر کشور گفت؛ «پنهان نمي کنم ضمن احترام وافري که براي دکتر ولايتي داشته و دارم با هم اختلاف سليقه خيلي سنگين داريم.»

وي سپس راجع به اين اختلاف سليقه توضيح داد؛ «علي الاصول ديپلماسي يي که من به آن اعتقاد دارم ديپلماسي پروژه يي است. ما بايد کاري را در نظر بگيريم، دنبال آن برويم و به نتيجه برسانيمش.»

 لاريجاني که در برنامه تلويزيوني نگاه يک، سخن مي گفت، موضوع ديگر جدايي از وزارت خارجه را قطعنامه 598 عنوان کرد و گفت؛ «آقاي ولايتي خيلي نسبت به عکس العمل مطبوعات حساس بود ، اگر کسي يک کلمه در مطبوعات راجع به قطعنامه مطلبي مي نوشت ايشان حاضر بود اين پروژه را متوقف کند .»

وي گفت ؛ «من معتقدم اگر يک پروژه يي مبنا داشته باشد و مسير تعريفي در نظام طي کرده باشد، چون کار حکومتي کار تک فردي نيست و بايد تصميم ساخته شود اگر تصميم ساخته شد بايد در مواجهه با مطبوعات و رسانه ها در اصطلاح باز بود ولي با قدم هاي محکم پيش رفت، اعتقاد نبايد بازدارنده بلکه بايد کامل کننده باشد. »

دفاع از ملاقات با نيک براون

محمدجواد لاريجاني درباره ديدارش با «نيک براون» و جنجالي که به راه افتاد نيز توضيحاتي ارائه کرد؛ «ملاقات با نيک براون ملاقات روتيني بود که داخل سفارت ما به درخواست وزارت امور خارجه انجام شد ، چون مي خواستيم او بيايد سفير شود . موضوع ديدار با نيک براون را با حضور سه ، چهار کارشناس مملکت بررسي کرديم ، منتها اين موضوع در زماني بود که رقباي سياسي ما فکر مي کردند خبري هست و اين را مستمسک قرار دادند و بداخلاقي انتخاباتي کردند. »

وي در پاسخ به اينکه مطلب شما که باعث جنجال شد چه بود، اظهار داشت؛ «در کل چيزي که از آن ناراحت بودم اين بود که من از جناح اصولگرا يا جناح راست تفسيري را ارائه کردم که باعث شد رقباي ما بگويند اينها طالبان هستند که مي خواهند روي کار بيايند و آنها اين جور تبليغ مي کردند. »

مذاکره مثل نقاشي

وي در پاسخ به اين سوال که مردم شما را به عنوان يک ديپلمات مي شناسند، تا به حال چند مذاکره سياسي داشته ايد، افزود؛ «بيش از 3 هزار مذاکره در مدت 30 سال گذشته در سطح بين الملل انجام داده ام.»

لاريجاني راجع به اينکه چه تعداد از اين مذاکرات به نتيجه رسيده است؟ گفت؛ «مذاکره مانند نقاشي است. مذاکره هنرمندي خاصي است. هيچ نقاشي نيست که همه تابلوهايش خوب يا قشنگ باشد و فکر مي کنم بعضي از مذاکراتم خيلي مهم بوده و بعضي از آنها نيز بعد از تعداد زياد مذاکرات به نتيجه رسيد، مانند مذاکرات مربوط به قطعنامه 598 که عمدتاً من آن را هدايت مي کردم.»

آغاز روابط با روسيه

لاريجاني در پاسخ به اين سوال که نقش شما در هياتي که امام (ره) به شوروي سابق فرستادند چه بود، گفت؛ «البته نامه حضرت امام (ره) به گورباچف آغاز روابط ايران با روسيه پسامارکسيسم بود. ايده اين بود که بعد از سقوط مارکسيسم، ما بايد به فکر بازسازي روابط مان با روسيه باشيم. در اين شرايط من در تهيه پيش نويس اين نامه خدمت امام (ره) نظراتم را دادم.»

وي افزود؛ «قبل از مذاکره، اين نامه را براي شوارد نادزه که بعداً رئيس جمهور گرجستان شد، توضيح دادم که اين پيام چه معناي ديپلماسي دارد و بعداً براي گورباچف نيز توضيح دادم، لذا اين پيام يک اقدام حساب شده از طرف حضرت امام (ره) با تيزبيني خاص ايشان براي مسائل بين الملل بود.»

رئيس مرکز تحقيقات فيزيک نظري گفت؛ «حاج احمد آقا قبل از اينکه پيام نهايي شود به من زنگ زد و گفت که اين پيام را شما بگيريد و ظرف 24 تا 48 ساعت نظر خود را بگوييد و بعد نهايي شود.»

لاريجاني افزود؛ «به حضرت امام (ره) نوشتم شما با اين صراحتي که مي فرماييد صداي شکستن استخوان هاي مارکسيست به گوش مي رسد، قرائن اگرچه نشان از ختم مارکسيسم مي دهد اما نه به اين سرعت که شما مي فرماييد. اما امام با درايت خود بر نظرش استوار بود.»(etemaad)


    ©2013 APG.ir