تعداد بازدید: 2863

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 25 تير 1386-0:0

به استقبال لوچو

در مناطقي از مازندران از جمله سوادکوه و بندپي در روز 26 نورزما (28 تيرماه خورشيدي)مسابقه کشتي لوچو برگزار مي شود.


كشتى لوچو براى شناخت پهلوان ترين، قوى ترين مرد گروه و منطقه براى رويارويى با نيروهاى متخاصم از زمان هاى قديم در روستاها، مناطق و دشت هاى مازندران رايج بوده است.


در متون تاريخى نشان از رواج اين ورزش در ۵ هزار سال پيش در منطقه بوده است.
ورزش كشتى در ايران از دوران صفويه به دليل آنكه روح سلحشورى و پهلوانى واقعى را در انسان به وجود مى آورد، به عنوان ورزشى ملى و اسلامى در زورخانه ها و ميدان هاى ورزشى متداول شد كه استان مازندران قهرمانان بزرگى را در اين رشته پرورش داده و به عرصه مسابقات جهانى فرستاده است.


طوبى اوصانلو، سرپرست گروه مردم شناسى سازمان ميراث فرهنگى، صنايع دستى و گردشگرى استان مازندران، در رابطه با برگزارى كشتى سنتى لوچو در استان مازندران مى گويد: اين مراسم با آئين اسطوره اى ۲۶ عيدماه همزمان با ۲۸ تيرماه شمسى در روستاها و مناطق مختلف استان برگزار مى شود.
اين مسابقات كه در ايام بيكارى روستائيان يا اعياد مذهبى، ملى و يا قبل و بعد از نشا (كاشت برنج) و يا بعد از درو كردن شالى و گاه در كنار تشكيل بازارهاى محلى و عروسى ها نيز برگزار مى شود، بيشتر توسط ريش سفيدان و پيشكسوتان روستاها و محلات ترتيب داده مى شود.

اين افراد زمان، مكان و مقدمات مسابقه را نيز تعيين كرده، به اطلاع همه روستاهاى همجوار مى رسانند، هزينه برگزارى مراسم و هدايا نيز از سوى اهالى روستاهاى شركت كننده پرداخت مى شود.آئين سنتى اين كشتى ۲۶ عيدماه طبرى همزمان با ۲۸ تيرماه شمسى همراه با مراسم عيد مردگان در اكثر روستاهاى استان برگزار مى شود و در مراحل بعدى به انتخاب قوى ترين كشتى گير در استان مى انجامد كه در اين مرحله جوايز را گاو و گوسفند تشكيل مى دهد.


در اين دوره اهالى روستاها خصوصاً مازندرانى هاى اصيل براى شادى روح مردگان به امزاده ها و آرامگاه ها براى خيرات و روشن كردن شمع بر روى مزارها مى روند و در كنار اين مراسم تماشاگر مراسم كشتى لوچو هم مى شوند كه در جوار آرامگاه ها برگزار مى شود.
مردم با نواختن موسيقى سنتى خصوصاً نى در حين برگزارى مسابقات كشتى لوچو و ساير مراسم، باعث رونق بخشيدن به جشن و مراسم مى شوند.(iran-newspaper)



    ©2013 APG.ir