تعداد بازدید: 4044

توصیه به دیگران 1

شنبه 30 تير 1386-0:0

در مظلوميت مسجد جامع قائم شهر

قائم شهر- محمدرضا مسكيني


ايرانيان همواره انسان هاي موحد بوده و براي عبادتگاه هاي خويش حرمت خاصي قائل بوده اند و پس از پذيرش اسلام و با تأسي از فرهنگ الهي اين دين، ارزش هاي والاي اسلامي را با هنر ذاتي خويش درآميخته و تمدن نويني را به لحاظ فرهنگي بنيان نهادند كه وصفش در اين مقال كوتاه نمي گنجد.

 اما همواره در اين تمدن اسلامي و ايراني مساجد جايگاه والايي را به خود اختصاص داده اند، به طوري كه بهترين مكان ها و مصالح و معماران و مرتفع ترين و وسيع ترين بناها را به مساجد اختصاص مي داده اند تا جائي كه مساجد جزو نماد و سنبل و هويت شهرهاي ايران به حساب مي آمد. اين امر تا به امروز در اكثر شهرها استمرار دارد و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي اهتمام ويژه اي به اين امر مهم شده و در شهرها مسئولان شهري با وضع و اجراي قوانين، سعي در حفظ حريم و محدوده بناهاي مهمي مثل مساجد بخصوص مسجد جامع دارند.

 اما با توجه به نكات فوق، مسجد جامع قائم شهر داراي مظلوميتي وصف ناشدني است، شهرستاني كه داراي مردمي متدين و خاستگاه عالمان و مجاهدان و فرهيختگان بوده و نام شهر نيز آراسته به نام نامي و مبارك قائم آل محمد(ص) هست، يك چنين شهر و مردمي را مظلوم ماندن مسجد جامع شان سزاوار نيست. راستي نمي دانم اين روزها گذرتان به خيابان آيت الله صالحي مازندراني (خيابان تهران) قائم شهر افتاده يا خير، به هر حال مردم اين شهر شاهد سر بر آوردن گنبدي بزرگ بر روي پاساژي بزرگ تر در كنار بنا و گنبد بسيار كوچك و ابتدايي مسجد جامع شهر هستند به طوري كه به لحاظ بصري ساختمان و گنبد پاساژ از هر زاويه اي كه نگاه كنيد خودنمايي مي كند و با توجه بيشتر، و نگاه دقيق تر، و اگر تازه از قبل بداني كه در اين مكان مسجد بوده و هست مي تواني گنبد كوچك مسجد را ببيني! با اين توصيف ذكر چند نكته ضروري است:


1- ما را چه شده است در زماني كه براي حفظ افق ديد مردم و عدم اشرافيت هيچ بنايي از بناي تاريخي نقش جهان اصفهان، از سازمان ملل گرفته تا دولت و مجلس و رسانه هاي گروهي، بسيج مي شوند (كه البته در جاي خود قابل تقدير است) تا بناي ساخته شده برج جهان نما را تعديل كنند ولي براي اشرافيت پاساژ بر مسجد جامع شهرمان صداي اعتراض كسي شنيده نشد!

 آيا مسجد جامع قائم شهر هويت شهرمان نيست؟ آيا اين مكان مقدس مدافع نمي خواهد؟ آيا بزرگي گنبد پاساژ نسبت به مسجد تداعي كننده ارزش مسائل دنيوي نسبت به مسائل ديني و معنوي مردم اين شهر در نزد مسافران و مهمانان نيست؟ اين در صورتي است كه متدين ترين و انقلابي ترين مردم در اين شهر زندگي مي كنند. آيا اين مردم سزاوار اين طور ديده شدن هستند؟ آيا يك جوان در زماني كه در جلوي اين دو بنا قرار گيرد جذبه كداميك او را به طرف خود خواهد كشيد؟


2- متوليان محترم مسجد جامع كه در طول اين سال ها زحمات زيادي كشيده اند آيا وقت آن نرسيده براي فضاي بيروني، و گنبد و مناره هاي اين مكان مقدس كه هويت ديني شهر ماست از عقول جمعي بيشتري استفاده كنند و لااقل يك فراخوان براي استماع نظرات صاحب نظران و دلسوزان بدهند. مطمئن باشيد خداوند ياريتان خواهد كرد.


3- راستي با توجه به اينكه قد برافراشتن مناره هاي مساجد در هلند و دانمارك سبب خشم نمايندگان مجالس اين كشورها شده و معتقدند كه نبايد اين گلدسته ها استوار بمانند چرا كه از بالاي آن صداي اذان پخش مي شود و يا وقتي كه امام راحل(ره) در نامه تاريخي شان به گورباچف مي فرمايند: «وقتي از گلدسته هاي مساجد بعضي از جمهوري هاي شما پس از هفتاد سال بانگ الله اكبر و شهادت به حضرت ختمي مرتبت(ص) به گوش مي رسد تمامي طرفداران اسلام ناب محمدي(ص) را به گريه انداخت. اين نشان از اهميت جايگاه مناره و گنبد در مساجد دارد اما دريغ از يك مناره براي مسجد جامع شهر قائم شهر!


4- شورا و مسئولان محترم شهري، آيا مسجد جامع شهر به اندازه برج شهرداري كه ميليون ها تومان براي زيباسازي فضاي بيروني آن هزينه شده از اهميت برخوردار نبود كه حداقل براي حفظ حريم اين مكان مقدس نسبت به ساخت و سازهاي اطراف حساسيت بيشتري به خرج مي داديد. اگر وظيفه شما نيست پس چه كسي مسئول است؟!


5- آيا وقت آن نرسيده اين مطلب در نماز جمعه مطرح شود تا شاهد كمك هاي فكري و مالي و انساني مردم باشيم تا با هدايت صحيح اين كمك ها، فضاي بيروني مسجد جامع هنرمندانه آراسته شود.(kayhannews)



  • دوشنبه 15 تير 1388-0:0

    مسجد +بازار=معنویات +مادیات
    =آخرت و دنیا

    • چهارشنبه 13 آذر 1387-0:0

      با سلام.من نظر همه ی دوستان را قبول دارم.اما به اعتقاد من این کار از نظر شهرسازی مشکل دارد و اصولا یک مکان تجاری نباید کنار یک مکان مذهبی قرار بگیرد.می شود سری به شهرداری قائمشهر زد ودید که چه تعداد از آنهایی که طرح تفصیلی را برای شهر تدوین می کنند در رشته ی شهرسازی تحصیل کرده اند. با تشکر سارا، آرشیتکت

      • یک دوست کمی آن طرفترپاسخ به این دیدگاه 0 0
        جمعه 21 دی 1386-0:0

        دوست عزیز آقای مسکینی اگر شما که ان قدر به فکر دین مردم قائمشهر هستید به فکر نان مردم قائم شهر نیز باشید که شکم گرسنه فساد وگناه می آورد. این شهر یزرگترین کارخانه خود را از دست داده است .هزاران جوان بیکار مهاجرت کرده دارد یک سر به استان سمنان و اراک و تهران بزنید تا بتوانید به راحتی تعداد همشهری های خود را بشمارید. شهری که سینما ندارد و سالن تئاتر وکتابخانه درست و پارک نداردو با توجه به رجوع به سیره نبوی که مسجد محل برآوره سازی نیاز مسلمین بوده آیا فکر نمی کنید باید با توجه به همان دید ارزشی خود اولویت ها را تغییر داد

        • يکشنبه 31 تير 1386-0:0

          با سلام.ارزش مسجد به بزرگی گنبد نیست و تداعی کننده اسلام امریکایی است.

          • يکشنبه 31 تير 1386-0:0

            با عرض سلام و خسته نباشید به همه خوانندگان عزیز ، امیدوارم مسئولان نوشتار این خبر بر اساس عقایدی که از طلوع آفتاب در ذهنش مانده تصمیم گیری ننموده و دلیلی موجه برای مطالب نوشتاری فوق الذکر اینجانب ندیده ام. در چندین سال پیش برج هم نبود آیا نگاهی به سایر ادیان نموده اید با مقایسه برج های عظیم کنار کلیساهای معتبر و بزرگ مسیحیان در اروپا به واقعیت این قضیه پی خواهید برد . اگر کمی نویسنده مطالب فوق به آرشیو مطالب همین وب سایت رجوع کند می تواند بفهمد قائم شهر کی از پرتراکم ترین شهر های استان و بعد از تهران و یک شهر دیگر با این حجم مساحت ساخت و سازهای بسیاری وجود دارد- با تشکر از شما هادی از سوئد


            ©2013 APG.ir