تعداد بازدید: 2907

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 23 مرداد 1386-0:0

شوک آزاد

نماينده آمل گفت:اگر در مورد سهميه‌ي آزاد بنزين، برنامه‌ريزي صورت نگيرد و مسائل تورمي پيش‌بيني نشود،اين مساله در اقتصاد كشور شوك ايجاد خواهد كرد.


عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، در خصوص قيمت‌هاي پيشنهادي براي بنزين آزاد، گفت: اين‌كه قيمت آزاد چقدر بايد باشد،هيچ‌كس در حال حاضر نمي‌تواند قيمت آزاد را تعيين كند.

عزت‌الله يوسفيان با اشاره به لايحه‌ي 5/1 ميليارد دلاري متمم بودجه كه قرار است به مجلس فرستاده شود، گفت: قرار نيست دولت براي بنزين آزاد يارانه بدهد و لايحه‌ي 5/1 ميليارد دلاري دولت، براي بنزين 100 توماني است.

وي، تعيين قيمت آزاد را از وظايف دولت برشمرد و گفت: اين كار هم بايد با نوسان عمده‌فروشي در خليج فارس صورت گيرد. در برنامه‌ي پنج ساله‌ي چهارم كه به صورت طرح تفسير قيمت‌ها اصلاح شد، صراحتا مطرح شده كه بنزين به نرخ آزاد به قيمت عمده فروشي در خليج فارس بايد تعيين شود.

نماينده‌ي آمل تصريح كرد: اين مساله نيز متفاوت و متغير است، يعني نرخ كشورهايي كه بنزين آزاد را توزيع مي‌كنند، تقريبا در يك روز هم چند بار تغيير مي‌كند و يا هميشه در حال تغيير است و اين‌گونه نيست كه بتوانند يك قيمت ثابتي داشته باشند. مگر اين‌كه بخواهند مانند بنزين 100 توماني براي آن هم يارانه بدهند.

وي با بيان اين‌كه نرخ ثابت داشتن بنزين آزاد اصلا معنا ندارد، گفت: اين مساله تابعي از متغير قيمت جهاني نفت به خصوص قيمت عمده‌ي فروشي در خليج فارس است.

اين نماينده‌ي مجلس در خصوص نظر نمايندگان در مورد قيمت آزاد بنزين نيز افزود: هم تعيين ميزان سهميه و هم قيمت آزاد بنزين بر عهده‌ي دولت است. در بحث تعيين 100 ليتر سهميه‌بندي براي خودروهاي سواري با مشكلاتي روبه رو بوديم و برخي از مشكلات نيز بروز كرده است، ولي با توجه به ميزان آورده‌اي كه اين طرح براي ما در بر داشته، شايد آن مشكلات قابل حل باشد و بعضي از مشكلات هم به اين دليل اين بود كه تمهيد مقدمات نشده بود.

به گفته‌ي وي، اگر در مورد سهميه‌ي آزاد بنزين، برنامه‌ريزي صورت نگيرد و مسائل تورمي پيش‌بيني نشود، يقينا اين مساله در اقتصاد كشور شوكي ايجاد خواهد كرد كه اين شوك به هيچ‌وجه قابل كنترل نخواهد بود.

عضو كميسيون قضايي و حقوقي مجلس، تاكيد كرد: ممكن بود در بنزين ليتري 80 تومان با شش تا هفت ميليارد دلار اين شوك را كنترل مي‌كرديم، ولي اگر در بحث بنزين آزاد اين اتفاق بيفتد، ممكن است فاجعه‌اي از نظر اقتصادي رخ دهد كه با 70 ميليارد دلار هم قابل كنترل نباشد. بنابراين تمهيد مقدمات و برنامه‌ريزي زيادي در اين راستا لازم است و اگر به طور ناگهاني، قيمت بنزين آزاد اعلام شود، اين مساله ساده‌اي نخواهد بود و قطعا مسائل عمده‌تر از تورم را در بخش اقتصادي خواهيم داشت كه به هيچ‌وجه قابل بازگشت به عقب هم نيست.

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، گفت: چيزي كه تورم به سراغ آن رفته، ديگر ارزان نمي‌شود، مگر اين كه تلاش زيادي براي ثابت نگه داشتن صورت گيرد. بنابراين بحث بنزين آزاد نياز به برنامه‌ريزي دقيق دارد و اين مساله با بحث بنزين 100 توماني بسيار متفاوت است.

يوسفيان، اعلام قيمت آزاد بنزين را بر افزايش قيمت كالاهاي مورد نياز مردم تاثيرگذار دانست و گفت: اين مساله بر تمام ابعاد تاثير مي‌گذارد و حتي بخش عمده‌اي از اشتغال را تهديد خواهد كرد.

وي با بيان اين كه اين مساله بر تمام مسائل اقتصادي تاثيرگذار خواهد بود، افزود: قيمت آزاد بنزين، گراني قيمت‌ها را به صورت فاحشي افزايش خواهد داد و ديگر قابل كنترل نخواهد بود. اين انتظار مي‌رود كه اين مساله با تمهيد مقدمات و با بررسي‌هاي كارشناسانه و درنظر گرفتن همه جوانب صورت گيرد.(isna)



    ©2013 APG.ir