تعداد بازدید: 3033

توصیه به دیگران 1

شنبه 27 مرداد 1386-0:0

تخريب بهشت

گزارشي درباره تخريب کلاردشت(اسدالله افلاكي)


تلفن زنگ مي‌زند، كسي مي‌گويد مي‌خواهم با خبرنگار محيط زيست صحبت كنم، بعد شروع مي‌كند، آقا يه كاري بكنيد، گزارشي، چيزي بنويسيد، ديگر جايي باقي نمانده.

مي‌گويم راجع به چه چيزي صحبت مي‌كنيد. از هيجانش كاسته مي‌شود. مي‌گويد دارند بخشي از سياه‌كوه در كلاردشت را تخريب مي‌كنند تا خانه بسازند. بعد هم تأكيد مي‌كند از قول او چيزي ننويسم تا برايش دردسر نشود. به او اطمينان مي‌دهم تا خاطرش جمع باشد.
بخشي از زيباترين چشم‌انداز طبيعت‌ كلاردشت واقع در منطقه «حسنكيف» و «ولبال» معروف به گرگ سياه‌كوه از سوي سازمان مسكن و شهرسازي استان مازندران براي ساخت 700 واحد مسكوني به تعاوني مسكن فرهنگيان واگذار شده است.

اين همه ماجراست، يعني قرار است اين تپه سنگي چسبيده به كلاردشت تخريب شود تا 700 واحد مسكوني بنا شود با اين تفاوت كه اين بار اين تخريب با مجوز مسكن و شهرسازي صورت ‌مي‌گيرد. اين اقدام اعتراض شديد جمعي از شهروندان و برخي مسئولان كلاردشت را در پي داشته است تا آنجا كه شكوائيه‌اي به دفتر مقامات ارشد كشوري ارسال نموده‌اند. با اين اميد كه مسئولان مانع از تخريب طبيعت كلاردشت شوند. نكته ديگر اينكه كلاردشتي‌ها، پيش از آن كه مسئولان به فريادشان برسند با حضور در اراضي واگذار شده و ايستادن جلوي 200 كاميون و كمپرسوري كه براي تخريب آورده بودند، مانع از ادامه كار شدند.

مردم مي‌گويند، اين تپه قرار بوده تبديل به پارك سنگي شود نه واحدهاي مسكوني. مردم مي‌گويند چرا بايد سياه‌كوه كه نقشي انكار‌ناپذير در تلطيف هوا دارد اين چنين دستخوش ساخت و ساز شود. مردم مي‌گويند اين تپه چسبيده به شهر كلاردشت بايد به يك منطقه توريستي تبديل شود تا چرخ معيشت برخي از ساكنان منطقه را به حركت در آورد و مردم مي‌گويند شورا زمين معوض دارد و مي‌توانند زمين معوض به فرهنگيان بدهند تا دست از سر اين منطقه كه هنوز قرباني  نشده بردارند. مردم مي‌گويند چرا بايد كلاردشت فداي تصميمات  اشتباه برخي مسئولان محلي  شود كه به همه چيز فكر مي‌كنند به‌جز مردم كلاردشت.

ماجرا چيست؟

مسأله بسيار ساده است، 72 هزار متر از سياه كوه (دو تپه سنگي چسبيده به هم و متصل به كلاردشت) كه پيش از اين جزو اراضي ملي و تحت پوشش منابع طبيعي بوده است به دليل آن كه در محدوده قانوني شهر كلاردشت قرار گرفته بر اساس ماده 10 قانون زمين شهري و ماده 20 آيين‌نامه اجرايي به سازمان مسكن و شهرسازي منتقل مي‌شود تا اين سازمان آن را در اختيار شهرداري و به طور كلي به كارهاي عام‌المنفعه اختصاص ‌دهد.

اما در اين ميان كارگروه‌هاي استانداري مازندران، كاربري اين اراضي را مسكوني اعلام مي‌كند و بعد هم به تعاوني مسكن فرهنگيان واگذار مي‌شود. در حالي كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه حدود 500ميليون تومان فقط هزينه جاده‌اي است كه دسترسي اين تپه را به كلاردشت امكان‌پذير مي‌سازد. ضمن آن كه به دليل نوع  زمين، فاضلاب واحدهاي مسكوني اين منطقه با مشكل مواجه خواهد شد مگر آن كه بخواهند اين فاضلاب‌ها را در رودخانه، «سرد آبرود» رها كنند.

كلاردشت اينك قطعه قطعه شده، بخش عظيمي از آن را آزاد راه شمال در اختيار گرفته است. همچنان كه در بخشي از اين منطقه كه زماني به راستي از آن به عنوان بهشت ايران ياد مي‌شد شركتي براي بهره‌برداري از معدن سنگ  با ديناميت  و تي ان تي به جان علم‌كوه افتاده و آن را تخريب كرده است، در اين مورد هم البته خود مردم با اعتراض توانسته‌اند مانع از ادامه كار و تعطيلي شركت بهره‌بردار شوند. واقعاً‌ مسئولان استان چه مي‌كنند؟

تجربه زورآباد در كلاردشت تكرار مي‌شود

كلاردشتي‌ها مي‌گويند مسئولان نمي‌بينند كه زورآباد كرج تا چه اندازه مشكل‌ساز شده است. آنچه امروز در كلاردشت در حال وقوع است در واقع ساخت زورآباد ديگري است با اين تفاوت كه اينجا با مجوز قانوني، زورآباد ديگري برپا مي‌شود. آخر مگر نه اين است كه 21هكتار از اين اراضي سنگلاخي سياه كوه براي احداث پارك سنگي به طور قطعي به شهرداري واگذار شده و واگذاري‌ 54هكتار ديگر نيز براي احداث همين پارك در دست بررسي است، پس چگونه ناگهان 2/7 هكتار به فرهنگيان واگذار مي‌شود.

فرهنگيان صد البته قشر زحمتكشي هستند كه بايد از رفاه اجتماعي و به ويژه از مسكن برخوردار شوند اما چرا بايد اين رفاه به قيمت تخريب بخشي از طبيعت اثرگذار كلاردشت تمام شود. آيا مسئولان نمي‌توانند زميني را به اين امر اختصاص دهند كه حداقل جاده‌كشي آن اين همه هزينه‌بر نباشد. فرهنگيان بايد صاحب‌خانه شوند اما نه در اراضي‌اي كه باعث اعتراض جمعي ديگر از شهروندان باشد.همه شهرونداني كه با خبرنگار همشهري صحبت كرده‌اند بر اين نكته تأكيد مي‌كنند كه بايد حق فرهنگيان ادا شود. بايد به آنها زمين واگذار شود اما نه بخشي از سياه‌كوه كه نقش حياتي در تلطيف هواي كلاردشت دارد؛ منطقه‌اي كه مي‌تواند تبديل به يك فضاي توريستي در آمدزا شود.

سازمان مسكن و شهرسازي

مهندس فيروز اعظم‌پور، رئيس اداره منابع طبيعي كلاردشت مي‌گويد: به موجب ماده 10 قانون زمين شهري و ماده 20 آيين‌نامه اجرايي، ‌اراضي مورد نظر كه در محدوده قانوني شهر كلاردشت قرار دارد به سازمان مسكن و شهرسازي واگذار شده، بر اين اساس تغيير كاربردي آن، موضوعي است كه بايد سازمان مذكور پاسخگوي آن باشد.

اعظم پور با اشاره به اين كه، اين اراضي براي احداث پارك سنگي واگذار شده بود نه براي ساخت و ساز واحدهاي مسكوني مي‌افزايد: از نظر قانون، اراضي مربوط به منابع طبيعي كه در محدوده شهر واقع شده باشد، اسناد آن به وزارت مسكن و شهرسازي منتقل مي‌شود. از اين رو، 70 هكتار اراضي متعلق به منابع طبيعي در محدوده شهر كلاردشت از يد منابع طبيعي خارج و تحويل سازمان مسكن و شهرسازي استان مازندران شد. اما اين سازمان، 7 هكتار از اين اراضي را به تعاوني مسكن فرهنگيان فروخت؛ اقدامي كه باعث اعتراض مردم كلاردشت شد به طوري كه با حضور در محل مانع از عمليات اجرايي مربوط به ساخت و ساز شدند.

وي ضمن انتقاد شديد از عملكرد سازمان مسكن و شهرسازي در فروش اين اراضي به تعاوني مسكن فرهنگيان خاطر نشان مي‌سازد: منابع طبيعي صددر صد با اين شيوه عملكرد مخالف است، چرا كه ما معتقديم بايد اين اراضي حفظ و حراست مي‌شد و همانطور كه پيش‌بيني شده بود انتظار داشتيم سازمان مسكن و شهرسازي اين اراضي را در اختيار شهرداري قرار دهد تا در آنجا پارك احداث شود و به فضايي تبديل شود كه عام‌المنفعه باشد.

اما مردم شاكي هستند و متأسفانه برخي براين تصورند كه منابع طبيعي در اين ميان مقصر است. در حالي كه ما از مخالفان اين شيوه واگذاري هستيم؛ اما كاري از دست ما ساخته نيست، جز اين كه صبر كنيم تا ببينيم مسئولان چه تصميمي براي رفع اين مشكل مي‌گيرند.(hamshahri)



    ©2013 APG.ir