تعداد بازدید: 2859

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 28 مرداد 1386-0:0

تحليل تجليل

يادداشتي از: ايرج نيازآذري -مدير روابط عمومي دانشگاه مازندران -به بهانه برگزاري دومين همايش تجليل از فرزانگان و مشاهير مازندران.


شامگاه پنجشنبه بيست و پنجم مردادماه آيين تجليل از فرزانگان و مشاهير استان مازندران در تالا‌ر مجموعه ارشاد استان برگزار شد. برگزاري اين همايش نگارنده را برآن داشت در چند و چون آن واكاوي نمايد.

به زعم همه بزرگان،پاسداشت و تكريم مقام عالمان امر پسنديده و تجليل از مشاهير فرصتي براي الگوسازي و معرفي نمادهاي ارزشمند جامعه است.

 اين سخن حكيمانه فرزانه ارزشمند جهان اسلا‌م حضرت آيت‌ا... جوادي آملي كه "چهره‌هاي ماندگار هر استان شناسنامه و هويت آن استان هستند" اهميت تكريم و تجليل از فرزانگان را دوچندان مي‌نماياند.

وقتي تكريم فرزانگان اين‌قدر اهميت دارد بايد تمهيدات و جوانب برگزاري از آن هر حيث مورد اهتمام جدي قرار گيرد؛ به عبارتي اين همايش بايد مهم ‌ترين آيين فرهنگي و اجتماعي استان محسوب شود و تمام توان استان در اين امر بسيج شود.

ضمن تشكر و قدرداني از دست‌اندركاران دومين همايش تجليل از فرزانگان استان، اشكالا‌تي در برگزاري آن به چشم مي‌خورد كه نگارنده با توجه به سوابق مرتبط شغلي آن‌ها را در اين قلم مي‌آورد تا با ارائه راهكارهاي اصلا‌حي در سطور بعدي شاهد ترقي و بهبود اين‌گونه همايش‌ها در سال‌هاي آتي باشيم؛ چراكه كيفيت برگزاري مراسم در روحيه مشاهير تأثير بسزايي دارد.

با توجه به اين‌كه در شوراي سياست‌گذاري نماينده محترم ولي‌فقيه و استاندار مازندران حضور داشتند بايد تمهيداتي اتخاذ مي‌شد تا شاهد كدورت مشاهير از نحوه برگزاري مراسم نباشيم.

 الف : اشكالا‌ت و معايب

1- در برگزاري اين همايش از دانشگاه‌ها، حوزه‌هاي علميه، مراكز آموزشي و تحقيقاتي در بخش‌هاي سياست‌گذاري، علمي و ا‌جرايي استفاده نشد.

2- در اين همايش از فضلا‌و محققين ارزشمند و برجسته حوزه‌هاي علميه تقدير نگرديد كه جاي تأمل فراوان دارد.

3- حضور مقامات دانشگاهي و مسئولا‌ن استان در اين همايش بسيار كمرنگ بود.

4- محل برگزاري مراسم مي‌بايست وسيع‌تر و ترجيحاً در يكي از دانشگاه‌ها يا مراكز علمي و تحقيقاتي و با حضور محققان، صاحب‌نظران و دانشگاهيان مي‌بود.

5- تأخير در شروع برگزاري مراسمي با اين اهميت و چاپ ويژه‌نامه معرفي مشاهير به صورت تك رنگ و با كيفيت نازل نشان از كم‌توجهي به منزلت آنان دارد، لذا بايسته بود كه پوستر، شناسه مشاهير منتخب با كيفيت عالي چاپ و توزيع و به ساير امور تشريفاتي نيز توجه بيشتري مي‌شد.

6-وقتي براي يك ورزشكار معمولي يا منتخب اداري و هنري هدايايي آن چناني در نظر مي‌گيرند آيا واقعاً شايسته است كه از اهداي يك سكه به مشاهير و فرزانگان استان دريغ ورزيم؟! متأسفانه لوح تقدير تقديمي نيز فاقد شأنيت مشاهير بود. آيا امكان نداشت براي 22 منتخب استان مسئولان امر لوح‌هاي تقدير را امضا مي‌كردند؟

7- انعكاس و بازتاب رسانه‌اي اين همايش در مطبوعات تا قبل از برگزاري بسيار ضعيف بود و حتي رسانه ملي كه در بنرهاي سطح شهر حامي همايش بود كمترين توجه را به اين مهم داشت.

 ب : راهكارهاي اصلا‌حي

1- اگر اراده استان براي تجليل از مشاهير و فرزانگان جدي است بايد شاهد حضور و همكاري فعالا‌نه دانشگاه‌ها، مراكز علمي، حوزه‌هاي علوم ديني، مراكز تحقيقاتي، مؤسسات اجتماعي و فرهنگي باشيم كه با اتخاذ تمهيدات مناسب و درخور شأن مشاهير و نخبگان استان تدارك لا‌زم را ببينند و با استقرار دائمي دبيرخانه همايش در يكي از دانشگاه‌ها اعتبار برگزاري آن نيز افزايش يابد. همچنين دبير برگزاري همايش بايد يكي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها يا مدرسان حوزه‌هاي علميه باشد.

2- اعطاي عناوين مهم و مسئوليت‌آوري چون مشاهير و فرزانگان كه بارحقوقي و اعتباري فراواني به دنبال دارد مستلزم بررسي تعريف، تصويب و نظارت مراجع ذي‌صلا‌ح قانوني از جمله شوراي عالي انقلا‌ب فرهنگي، هيأت وزيران، فرهنگستان‌هاي علوم، وزارت‌خانه‌هاي ذي‌ربط، شوراي فرهنگي عمومي، انجمن‌ها يا مجامع معتبر علمي و فرهنگي وفق قانون مي‌باشد تا رسميت و سنديت نشان‌ها و عناوين اعطايي قابل دفاع و استناد باشد.

3- دست‌اندركاران و اعضاي كميته انتخاب مشاهير و فرزانگان خود بايد از مشاهير و استادان برجسته يا افراد صاحب‌نظر حوزوي و دانشگاهي باشند تا تمامي جوانب علمي و اجتماعي گزينش مشاهير و ساير امور اجرايي و تشريفاتي مورد توجه و دقت بايسته قرار گيرد. در صورتي كه در كميته برگزاري دومين همايش، افراد با تحصيلا‌ت پايين‌تر از دكتري و كارشناسي‌ارشد و بعضاً غيراداري حضور داشتند كه جاي تأمل و تجديدنظر دارد.

4- لوح تقدير، تنديس، يادمان و انواع هداياي مادي و معنوي تقديمي به منتخبان بايد متناسب با شأن، اعتبار، منزلت و جايگاه مشاهير و فرزانگان باشد تا آثار اجتماعي، انگيزشي و اعتباري آن در جامعه موجب اثربخشي و معرّف نماد و الگوهاي علمي و فرهنگي باشد.



 



    ©2013 APG.ir