تعداد بازدید: 6437

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 4 شهريور 1386-0:0

برنج تقلبي!

تقلب در برنج ها،خريداران را دچارمشکل کرده است.


با آغاز فصل برداشت برنج مازندران بازار اين محصول راهبردي كشاورزي در اين استان رونق گرفته است با اين حال عرضه برنج هاي تقلبي باعث سردرگمي خريداران برنج شده است. يكي از آگاهان بازار برنج مي گويد: عرضه برنج هاي تقلبي كه به طور گسترده اي در بازار توزيع شده، فضاي مناسب بازار اين محصول را در مازندران به چالش جدي كشانده است.


قرباني افزود: برخي از افراد سودجو اين روزها براي رسيدن به سود بيشتر ارقام محلي و درجه يك را با برنج هاي خارجي درجه دو و سه و ارقام پرمحصول مخلوط و روانه بازار مي كنند.


وي اضافه كرد: از آنجايي كه مخلوط كردن اين ارقام برنج خيلي حساب شده صورت مي گيرد و اندازه و رنگ تمامي اين برنج ها تقريبا يكي است تشخيص آن فقط براي كارشناسان برنج ممكن مي باشد.


يكي از فروشندگان كلي برنج در ساري مي گويد: از آنجايي كه هزينه تمام شده برنج براي كشاورز به نسبت قيمت فروش بالاست، شماري از كشاورزان براي رسيدن به سود بيشتر راسا اقدام به فروش مي كنند. رجبي افزود: فرزندان بسياري از كشاورزان كه در تهران و يا برخي از شهرهاي پرجمعيت مثل مشهد ساكن هستند به عنوان عامل فروش مستقيما اقدام به تجارت برنج مي كنند.


وي تصريح كرد: متاسفانه ناخالصي هاي برنج از آن زماني آغاز شده است كه شمار واسطه هاي برنج در مازندران زياد شده است و بسياري از آنان براي رسيدن به سود بيشتر تقلب را با مخلوط كردن برنج هاي مرغوب و نامرغوب آغاز كردند.

اصغري يكي ديگر از بازرگانان معتقد است تقلب در برنج براي آنها كه فقط به سود بيشتر در زمان كم فكر مي كنند بسيار ساده است زيرا مي توان با مخلوط كردن برنج هاي بي كيفيت هم قد و قيافه كه اختلاف قيمت آنها نيز با برنجاصلي ٥٠ درصد است به سود قابل توجهي رسيد.

 وي مي افزايد: تقلب در برنج در حال حاضر به حدي است كه برخي از متقاضيان برنج خود راسا به شاليكوبي هاي استان مازندران مراجعه و قبل از بوجاري برنج را خريداري مي كنند، از طرف ديگر بسياري از مصرف كنندگان برنج ايراني به دليل آن كه پول برنج درجه يك را پرداخت كرده اند ولي كيفيت برنجي را كه مصرف مي كنند به دليل تركيب نامناسب حتي از برنج هاي خارجي هم پايين تر است روي به مصرف برنج هاي وارداتي آورده اند.


احمدي از كارشناسان برنج در اين زمينه مي گويد: برنج خالص درجه يك استان مازندران به خصوص ارقام محلي و برنج كاشته شده در منطقه فريدونكنار مازندران بسيار عالي و مرغوب است اما متاسفانه تقلب گسترده در برنج باعث شده است تا برنج مازندران از رونق خاص خود بيفتد.

وي اضافه كرد: در چند سال اخير بسياري از تجار، با خريد شالي از كشاورزان و انتقال آن به شاليكوبي هاي شهر فريدونكنار و تبديل آن به برنج سفيد، برنج مناطق بابل، آمل و ساري را به اسم برنج فريدونكنار مي فروشند. وي گفت: از طرف ديگر در چند سال اخير با سفر شماري از كشاورزان مازندراني به استان گلستان بسياري از اراضي پاييزه اين استان با تلاش كشاورزان مازندراني زيركشت برنج رفته و محصول شالي آن براي تبديل، مستقيم به استان مازندران انتقال داده مي شود كه اين روش يكي ديگر از شيوه هاي تقلب است.


رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران در اين زمينه واسطه گري و روش هاي غلط دلالي در كشاورزي را عامل اختلال در زنجيره توليد و عرضه برنج مي داند و مي گويد: بيشترين زحمات را توليدكنندگان كشاورز مي كشند، اما دلالان سود اصلي و بيشتر را به جيب مي زنند. عنايت ا...تورنگ مي افزايد: تنها راه حذف دلالان، فعال كردن تشكل ها و شركت هاي تعاوني كشاورزي است كه در اين زمينه توليدكنندگان عمده محصولات كشاورزي به خصوص برنج كاران بايد پيش قدم شوند.(khorasannews)



    ©2013 APG.ir