تعداد بازدید: 2430

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 14 ارديبهشت 1399-22:18

با آثاری از نویسندگان ایرانی و خارجی؛

دفتر سوم مجموعه مقالات «پژوهش هایی درباره کرانه های دریای کاسپین» منتشر شد

دفتر سوم مجموعه مقالات «پژوهش هایی درباره کرانه های دریای کاسپین» به سرپرستی طیار یزدان پناه لموکی منتشر شد.


  مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: دفتر سوم مجموعه مقالات «پژوهش هایی درباره کرانه های دریای کاسپین» به سرپرستی طیار یزدان پناه لموکی -پژوهشگر قائم‌شهری- منتشر شد.

دفتر نخست این مجموعه بهار سال 1397 با مقالاتی از نویسندگان و پژوهشگران کرانه های شمالی و جنوبی دریای کاسپین، توسط انتشارات میرماه و دفتر دوم هم بهار سال 1398 در 500 صفحه توسط نشر میرماه به بازار کتاب عرضه شده بود.

سرپرست «پژوهش هایی درباره ی کرانه های جنوبی دریای کاسپین» به مازندنومه گفت: دفتر سوم این مجموعه نیز به وسیله نشر دریای علم، به تازگی انتشار یافته است.

طیار یزدان پناه لموکی تصریح کرد: در دفتر سوم نویسندگانی چون دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق، دکتر کریم پوپل، دکتر یدالله ثمره، پروفسور رجب امانف، دکتر حبیب برجیان، پیمان بزرگ نیا، مسعود پورهادی، محمدعلی جعفری دوآبسری، دکتر علی حصوری، مسعود حقانی پاشاکی، دکتر اراز محمد سارلی، طوافق سعادتی، سیده مهنا سیدآقایی رضایی، علیرضا شاه حسینی، دکتر زینب صادقی سهل آباد، محمدابراهیم عالمی، دکتر علی علیزاده جُوبنی، نادعلی فلاح، دکتر ایران کلباسی، پروفسور شادی گل عمراوا، محمدرضا گودرزی پروری، پروفسور النا کنستانتینو مالچانووا، دکتر سیف الدین میرزایف، محمدعوض نبی زاده و  طیار یزدان پناه لموکی مقاله ارائه داده اند.

وی با بیان اینکه دفترهای یکم تا سوم در دو حوزه شمالی و جنوبی دریای مازندران، زیر نظر شورای علمی است، ادامه داد: در دفتر سوم، برگردان متن های روسی به فارسی را مهدی مهرآرا و محسن حمیدی و برگردان سرسخن و فهرست مطالب از فارسی به انگلیسی را دکتر حسن بشیرنژاد انجام داده است..

یزدان پناه لموکی برخی مقاله های دفتر سوم را به این شرح معرفی کرد: بررسی ریشه شناختی چند واژه آسی و بازمانده آن در زبان فارسی، ارتباطات نحوی نام ها در زبان های شمال غربی ایران(مازندرانی و گیلکی)، بررسی ساختواژی در زبان رومانو(زرگری)، نگاهی اجمالی به موسیقی گیلان،  رضا خراد شاعری دیرآشنا، ترکمن های ایران، فرش طبری، گویش های کومشی مرتبط با تبری، سرنای مازندرانی و....

سرپرست «پژوهش هایی درباره‌ی کرانه های جنوبی دریای کاسپین» بیان کرد: این مجموعه در 475 صفحه و به قیمت 120 هزار تومان توسط انتشارات دریای علم چاپ و پخش شده است.



*درباره سرپرست این مجموعه

طیار یزدان‌پناه لموکی متولد اسفند ۱۳۳۱ روستای بالالموک قائم‌شهر، محقق تاریخ و فرهنگ مازندران، ایران و خاورمیانه است.

او دوران دبستان را در مدرسه فردوسی و دبیرستان را در دو مدرسه شرافت و شرف به پایان برد و فارغ‌التحصیل رشته علوم انسانی از دانش‌سرای تربیت معلم ساری است. دوران فعالیت فرهنگی یزدان‌پناه، از نیمه دوم دهه ۴۰، یعنی از دوره دبیرستان شروع شد.

گام‌های نخست را با جمع‌آوری فرهنگ مردم در همکاری با برنامه فرهنگ مردم رادیو ایران به سرپرستی ابوالقاسم انجوی شیرازی آغاز کرد.

اولین کتاب این نویسنده مازندرانی سال ۱۳۷۶ پس از ۷ سال کار با نام فرهنگ مثل‌های مازندرانی با برابر نهاده‌های ادبیات تمثیلی ایران در نشر فرزین، با همکاری ماهنامه چیستا، به چاپ رسید و به زودی نایاب شد. البته این اثر همراه با بخش‌هایی از کتاب افسانه‌های مازندران و تاریخ مازندران باستان از سوی دپارتمان زبان‌های ایرانی آکادمی علوم روسیه به زبان روسی ترجمه شد.

 کتاب دوم یزدان‌پناه تاریخ مازندران باستان نام دارد که نشر چشمه، سال ۱۳۸۳ منتشر کرد.

او مدت ۱۸ سال با ماهنامه چیستا همکاری مستمر داشت و نیز یک دوره ۱۰ساله با دو ماهنامه بارفروش به عنوان نویسنده افسانه‌های مازندران همکاری داشته‌است که حاصل این کوشش ده ساله، دو جلد کتاب افسانه‌های مازندران است.

افزون بر این، مدت ۱۲ سال، با فصلنامه علمی-پژوهشی اباختر به سردبیری سیروس مهدوی امیری و نیز مدت ۶ سال با فصل فرهنگ همکاری داشت. ضمن آن که مطالب پراکنده‌ای از این نویسنده در مطبوعات شمال ایران از جمله کتاب فروردین، در قلمرو مازندران، گیله‌وا، ره‌آورد گیل و گیلان ما منتشر شده‌است.

هم چنین سرپرستی کتاب قائم‌شهر، قطب صنعت مازندران از نشر چشمه، به عهده یزدان‌پناه بود.

او کتاب خاورمیانه بزرگ (جنبش‌های نوین اجتماعی (۲۰۱۰–۲۰۱۷) را هم سال 97 انتشار داد.

از جمله فعالیت‌های دیگر یزدان‌پناه، کوشش برای ایجاد کرسی مازندران‌شناسی در فرهنگستان آکادمی علوم روسیه است.

او سرپرست مجموعه «پژوهش هایی درباره ی کرانه های جنوبی دریای کاسپین» است که به طور منظم از سال 97 تا کنون، هر سال یک دوره‌ی آن منتشر می شود.

مطالب مرتبط:

دو کتاب جدید پژوهشگر قائم شهری منتشر شد

هم‌اندیشی کتاب دوم «پژوهش‌هایی درباره کرانه‌های جنوبی دریای کاسپین» برگزار شد

پژوهش های مازندران شناسی مشترک ایران و روسیه منتشر شد

دفتر دوم مجموعه مقالات «پژوهش هایی درباره کرانه های دریای کاسپین» منتشر شد

 


  • طیار یزدان پناه لوکیپاسخ به این دیدگاه 1 17
    چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399-5:51

    با سلام عرض ادب خدمت نویسنده محترم .

    این یادداشت چون نام ندارد ظاهرا رسمی ست . در صورت صحت فرض چنین برداشتی . یعنی :"طیار تعطیل کن " اصراری در کار نیست . یک موضوع قوم شناسی ست ، که دامنه اش بنا به مشترکات فرهنگی ، هنری و زبانی بسیار گسترده است . همان طور که در مقدمه این شماره ، اشاره شد .

    نخستین قومی که چهار هزار سال در کرانه جنوبی دریای مازندران ( گلستان ، مازندران و گیلان ) بر دیگر اقوام تفوق قومی داشتند ، کاسی ها بودند . که هنوز در جغرافیای جهانی به نام کاسپین سی ( sea ) نامبردار است .

    قوم شناسی یکی از دروس مهم دانشگاهی ست ، دهها دانشمند و اندیشمند بدون چشم داشت منافعی در این دفتر حضور یافتند .

    • انگور نشده مویز ....پاسخ به این دیدگاه 22 4
      دوشنبه 15 ارديبهشت 1399-6:2

      نویسنده پرکار ، جناب آقای لموکی با عرض سلام و خسته نباشید . از یادنبرده ایم در آغاز ، موضوع اصلی کار تاریخ مازندران بود حتی خواهش شما به گفته خود شما در ابتدای کار ، از دست اندر کاران دانشگاهی در کشور روسیه ایجاد کرسی "مازندران شناسی " بود و شما این را به حتم از خاطر نبرده اید . چه شد که موضوع " مازندران " ابتدا شد " کرانه جنوبی دریای کاسپین و " بعد شد " کرانه های کاسپین " و بعد هم البته معلوم نیست گشادی کار تا کجا برود . نام زیبای دریای مازندران که برایمان غنیمتی بود و در کنار " دریای کاسپین " حق حیات داشت به سعی شما لا اقل در نوشته های مربوط به شما در محاق فرو رفت و این تنها نتیجه ملموس کار شما تا اینجا ی کار بود ه است !! پیشنهاد این است اختیار از کف ندهید ، منابع محدود را خرج اهداف نامحدود نکنید که در نهایت چیزی دستگیرمان نخواهد شد . البته چیزی برای ما و مازندران فراموش شده ما !
      شاید از طریقی برای عده ای و یا شاید هم برای دیگران ، منافعی این کار گل و گشاد به همراه داشته باشد اما نه برای مازندران . خواهشم اینست پا را از گلیم امکانات فراتر نگذارید و به هدف اصلی یعنی مازندران بپردازید .

      • جمعه 19 ارديبهشت 1399-2:50

        برادر من اگر کمی از تاریخ بدونید , متوجه میشید که مازندران و گیلان و در کل کرانه های دریای کاسپین از زمان های باستان تا همین چند صد سال پیش همیشه و همواره جزو یک سرزمین واحد بودند این که مرز های جغرافیایی امروزه باعث این تفکر در شما شده واقعا ناراحت کنندست , لطفا واقع بین باشید و تعصب های الکی رو بزارید کنار

        • حرف حسابپاسخ به این دیدگاه 12 1
          چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399-20:59

          مل داش، اسا اقای یزدان پناه بخاسه اتا کار اینتی دربیاره. خاسه شه مجموعه دله از اسیای میانه و گیلان هم بیاره. مثل اباختر استاد مهدوی. شمه جه وسه اجازه بیره؟ ته اگه مردی بور اتا مجموعه دربیار اونتی که شه دوست دارنی. وه اتا نفر دیگه وسه هسه. ته نیه. ته جه هم نظر نخاسنه. متاسفانه هرچی دارمی ترمز و ضدحال. این گرونی کاغذ دله اتا شماره دربیارده مردی. ونه بار یخداقوت. نا اینکه کتاب ره نخونس غر بزنی. وه طیار کاره. ته هم مردی بور کار دربیار. وگرنه الکی نار لنگش کن!


        ©2013 APG.ir