تعداد بازدید: 3046

توصیه به دیگران 2

جمعه 26 ارديبهشت 1399-9:30

یادداشت یک اقتصاددان مازندرانی

تورم نخستین تاثیر کرونا بر اقتصاد است

یک اثر که کرونا در جامعه خواهد گذاشت گرانی است. اگر قرنطینه به مدت یک‌سال به صورت صد در صدی اعمال شود حجم کالا و خدمات به صفر رسیده و کشور به سمت قحطی خواهد رفت. دولت نمی خواهد موتور اقتصاد به خواب برود به همین دلیل سیاست نان به قیمت جان در کشور اتخاذ شده است.


 مازندنومه؛ سرویس اقصادی، دکتر حسن صالح‌نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ساری: با شیوع کووید 19 دولت ناچار شد تا برای مدیریت اجتماعی محدودیت‌های را به منظور قرنطینه اعمال کند، این محدودیت‌ها سبب شد تا تولید برخی کالا و خدمات کم شود، چون برخی مشاغل تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ مثلا تعطیلی آرایشگاه یا دانشگاه‌ها سبب شده است در آمد بخشی از جامعه از دست برود.

 با تعطیلی این مشاغل بخشی از کالا و خدمات از دست رفت. این در حالی است که حجم پول در گردش ثابت و به میزان قبل از کرونا است. چنانچه شما حجم پول در گردش را به میزان قبل از کرونا مثلا 100 واحد پولی در نظر بگیرید ولی حجم کالا و خدمات در شرایط کرونایی به دلیل قرنطینه 60 واحد پولی باشد، این موضوع معادله اقتصادی حجم کالای و خدمات مساوی با حجم پول در جریان را برهم می‌زند. با بر هم خوردن این معادله تورم ایجاد می‌شود.

یک اثر که کرونا در جامعه خواهد گذاشت گرانی است. اگر قرنطینه به مدت یک‌سال به صورت صد در صدی اعمال شود حجم کالا و خدمات به صفر رسیده و کشور به سمت قحطی خواهد رفت؛ یعنی شما به جای اینکه سیب زمینی رابه میزان ده واحد بکارید و از محصولش استفاده کنید این سیب زمینی را مصرف می‌کنید و دیگر چیزی برای کاشتن ندارید.

دولت در صورتی که قرنطینه صد در صدی اعمال کند، منابعش را مصرف می‌کند، آن وقت دولت چیزی را برای شروع فعالیت‌های اقتصادی نخواهد داشت. در شرایط این چنینی زمانی اقتصاد نجات می‌یابد که دولت منابع داشته باشد.

نخستین تاثیر کرونا بر اقتصاد تورم است. دولت ناچار شد  تا در چنین شرایطی از قرنطینه خارج شود تا به سمت تورم افسارگسیخته پیش نرود به این دلیل که منابع لازم را برای خارج شدن از تورم افسار گسیخته ندارد.

دولت نمی خواهد موتور اقتصاد به خواب برود به همین دلیل سیاست نان به قیمت جان در کشور اتخاذ شده است. در سال 1929 در اروپا قحطی آمده است و کشورها از تجربه آن بهره می‌گیرند.

دولت ما هم با دستپاچگی برای اینکه اقتصاد زمین‌گیر نشده و به خواب نرود اقدام به بازگشایی مشاغل با رعایت فاصله گذاری اجتماعی کرد.

در شرایط قرنطینه کشور دولت برای روشن کردن موتور اقتصاد منابع زیادی می‌خواهد. کالا و خدمات هم باید پاسخگوی نیاز مردم باشد تا در کشور دچار مشکل نشویم.

 در خصوص وام یک میلیون تومانی دولت به یارانه بگیران هم باید گفت که وام پول اضافه نیست؛ در واقع یارانه گیرندگان در حال پیش خور یارانه خود هستند و مبلغ قسط یارانه با 12 درصد سود در حال بازپرداخت است که مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ اما در صورتی که دولت کاری به یارانه نداشت و برای همه مردم وام در نظر می‌گرفت، به خاطر اینکه دولت حجم کالا و خدمات را کم و حجم پول و خدمات را بیشتر می کرد، این موضوع باعث بر هم خوردن معادله حجم کالا و خدمات مساوی حجم پول در جریان شده و تورم ایجاد می‌کرد.

 نکته آخر این که تحریم باعث می‌شود برخی کالاها و خدمات وارد و تولید نشود که این موضوع تورم‌زا است و کرونا این موضوع را تشدید می‌کند.

 



©2013 APG.ir