تعداد بازدید: 3363

توصیه به دیگران 1

شنبه 10 خرداد 1399-23:12

۷۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران وارد بازار کار می شوند

وبینار هم اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان فنی و حرفه ای مازندران در ساری برگزار شد. یکی از سخنراناان این همایش آنلاین گفت: بیش از ۷۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران وارد بازار کار می شوند در بازار کارمقایسه دانش آموختگان فنی و حرفه ای با دانشگاه های دیگر اشتباه است.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: مصطفی آذرکیش -مدیر کل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه ای و کارو دانش وزارت آموزش و پرورش- در هم‌اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان فنی و حرفه‌ای مازندران که امروز در دانشکده فنی حرفه‌ای امام محمد باقر (ع) ساری برگزار شد، تغییر برنامه درسی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای پس از ۲۰ سال را یک اتفاق مثبت و اثربخش خواند و گفت: «تغییر سر فصل‌ها و شیوه ارزشیابی از عناصر مهم در ارتقای کیفیت و نوآوری است و در خروجی فنی‌وحرفه‌ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیت کشور مؤثر است.»

به گفته او ۵۰ رشته در شاخه کاردانش به‌روزرسانی و ۱۷ رشته جدید نیز به این شاخه اضافه شده است در مجموع ۲۰۱ رشته در هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و ۱۶۰ رشته در هنرستان‌های کاردانش  آموزش داده می‌شود.

آذرکیش تبدیل دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به قطب دانشگاه‌های کارآفرین و فناور را از انتظارات جدی برشمرد و وجود ۱۲ دانشکده فنی‌وحرفه‌ای در مازندران با ۱۴ هزار هنرجو را یک ظرفیت خوب برای استان دانست.

او ۴۳ هزار هنرجو در ۶۴۳ هنرستان استان مازندران را عامل صحه نهادن بر مطالبه مدیرکل آموزش‌وپرورش مبنی بر توسعه مراکز دانشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای در استان برشمرد.

آذرکیش به ۲۹۴ هزار فارغ‌التحصیل هنرستان‌ها شامل ۱۸۹ هزار فارغ‌التحصیل پسر و ۱۰۵ هزار دختر اشاره کرد و ادامه داد: «۱۵۵ هزار نفر سهم هنرستان‌های کاردانش و ۱۳۲ هزار نفر سهم هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای است.»

او با بیان اینکه تربیت هنرجویان هنرستان‌ها به عنوان مهم‌ترین سرمایه و نیروی انسانی کشور اولویت آموزش‌‌وپرورش است، گفت: «اتفاق مهم برای ما این است که خروجی هنرجویان ما از هنرستان‌ها، ورودی به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است.»

وی اظهار امیدواری کرد که با دریافت مجوزهای لازم در تربیت دبیر فنی بتوان از ظرفیت دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بهره‌مند شد.

* رشته انرژی تجدیدپذیر خورشیدی برای نخستین بار ارائه شد

دکتر حیاتی -رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران- هم در وبینار هم اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان فنی و حرفه ای مازندران گفت: هدف از برگزاری وبینار هم‌اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان، هم افزایی توسعه و گسترش آموزش های مهارتی و تصویر سازی روشن از فضای آموزش  فنی حرفه ای کشور است.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که ورودی های دانشگاه فنی و حرفه‌ای که هنرستانی ها هستند با آگاهی و اطلاعات بیشتری این دانشگاه را انتخاب کنند، ادامه داد: همواره در نشست‌های مدیر کل آموزش و پرورش با دانشگاه در حل مشکلات فضای همدلی و دوستی وجود داشته است.

حیاتی تصریح کرد: امسال توانستیم به همت دکتر صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور و دکتر کیانی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور رشته های خوبی در دانشگاه ارائه دهیم از جمله رشته انرژی تجدیدپذیر خورشیدی برای نخستین بار در این دانشگاه ارائه شد که متناسب با نیاز کار باز از و‌ صنعت است.

این مسئول با اشاره به اینکه مازندران امسال توانسته برای نخستین بار در دو رشته طراحی لباس و گرافیک، مقطع کارشناسی پیوسته را برای مراکز دختران ساری و آمل ارائه دهد، تاکید کرد:.
امیدوارم در آینده رشته های بهتری را داشته باشیم.

*بیش از ۷۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران وارد بازار کار می شوند

علیرضا خویی -معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران- در سمینار آنلاین (وبینار) هم‌اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان فنی و حرفه‌ای مازندران گفت: بیش از ۷۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران وارد بازار کار می شوند در بازار کارمقایسه دانش آموختگان فنی و حرفه ای با دانشگاه های دیگر اشتباه است.

وی افزود: دانشگاه های نسل اول آموزش محور بودند در دوره کوتاهی دانشگاه را پژوهش محور کردند و گفتند هر دانشگاهی که پژوهش می کند و مقالات علمی داشته باشد از جایگاه بالایی برخوردار است.

خویی با بیان اینکه دانشگاه نسل سوم دانشگاه فناورانه است  که تولید فن و حرفه دارد، ادامه داد: این دانشگاه ها نوع کارایی و عملکرد آن نیز متفاوت است و اصلا قابل قیاس با دانشگاه دیگر نیست

وی با اشاره به اینکه از تفاوت دیگر ما با دانشگاه های دیگر این است که نوع تربیت دانشجو از باب تقاضا و عرضه است، تصریح کرد: دانشگاه های دیگر همه عرضه محور هستند یعنی آن دانشگاه ها شکل گرفته اند که تربیت کنند دانشجو را وارد بازار کنند و اگر بازار نیازی به آنها داشت از آنها استفاده می کند

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران یادآور شد: در حال حاضر ساخت و ساز با مصالح خشک را داریم و آیین نامه ۷۱۴ تقریبا ساخت و ساز با مصالح دیگر را ممنوع کرده است یعنی در آینده نه چندان دور دیگر از آجر سیمان و گچ استفاده چندانی نخواهیم داشت

وی ادامه داد: رشته ساخت و ساز با مصالح خشک رشته جدیدی است که در ایران وجود ندارد هر گاه احساس نیاز شد آن را تعریف کرده اند در حال حاضر مرحله نهایی را نیز پشت سر می گذارد اگر احساس نیاز دیگری داشته باشیم آن را مرتفع خواهیم کرد.

خویی گفت:۱۷۶ مرکز دانشگاهی در دانشگاه فنی و حرفه ای کشور مشابه مرکز امام محمد باقر داریم.

*همکاری مشترک بین دانشگاه و آموزش و پرورش وجود دارد

دکتر کیانی -معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور- هم گفت: تأسیس رشته های دانشگاه و آموزش و پرورش باید بر مبنای آمایش، نیاز بازار کار و وضعیت اشتغال استان انجام شود

وی در وبینار هم اندیشی نظام گسترش و پذیرش دانشجویان فنی و حرفه ای مازندران که به میزبانی دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری برگزار شد، بیان داشت: در تأسیس رشته های دانشگاه و آموزش و پرورش حتماً نیاز است بر مبنای آمایش، نیاز بازار کار و وضعیت اشتغال استان تصمیم بگیریم.

این مسئول با بیان اینکه آموزش و پرورش و دانشگاه فنی و حرفه ای در برنامه توسعه اشتغال و امر مهارت به شدت به هم وابسته هستند، تصریح کرد: در موضوع جذب دانشجو همکاری مشترک بین دانشگاه و آموزش و پرورش وجود دارد و این ارتباط باید نزدیک تر شود.

کیانی افزود: برنامه ششم توسعه کشور هدف گذاری 50 درصدی را برای آموزش و پرورش تا پایان برنامه دیده است و برای بخش مهارتی آموزش عالی که عمدتاً مسؤولیت آن به عهده دانشگاه فنی و حرفه‌ای است، هدف گذاری 30 درصدی دانشجویان را دیده است.

وی تاکید کرد: در ترم جاری حدود ۱۳۵ هزار دانشجو داریم که با این ارقام، برای هدف گذاری برنامه ششم توسعه در کشور و استان فاصله داریم.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد: در سال جاری دانشگاه 290 رشته محل را اضافه کرده و ۱۸۴ رشته محل با تصمیم منطقی و کارشناسانه صفر شده است. همچنین امسال با تلاش فراوان دکتر صالحی عمران دو رشته کارشناسی پیوسته گرافیک و طراحی لباس به رشته های موجود اضافه شده است.

وی افزود: در حال حاضر کشور نیازمند حق مهارتی و رشته های اشتغال زا است. بنابر این در تأسیس رشته های دانشگاه و آموزش و پرورش بر مبنای آمایش، نیاز بازار کار و وضعیت اشتغال استان تصمیم می گیریم و باید سیاستهایی در امتداد یکدیگر داشته باشیم.

گفتنی است این وبینار با حضور دکتر حیاتی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران، دکتر سعدی پور مدیر کل آموزش و پرورش مازندران، آذرکیش مدیر کل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفه ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، رؤسا و معاونین آموزشی دانشکده های فنی و حرفه ای مازندران، نظری معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران و معاونین آموزشی ادارات آموزش و پرورش مازندران و نیز مدیران هنرستان های استان در روز شنبه 10 خرداد به میزبانی دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری برگزار شد.

 



    ©2013 APG.ir