تعداد بازدید: 3168

توصیه به دیگران 1

شنبه 28 مهر 1386-0:0

خبرداري؟ نه! نه!

 

 

علی لاریجانی از دبیری شورایعالی امنیت ملی استعفا کرد ولی بسیاری از نمایندگان مجلس هفتم از این خبر اطلاعی نداشتند!(گزارش کامل استعفاي لاريجاني)


 سخنگوی دولت گفت: استعفای علی لاریجانی رییس شورای عالی امنیت ملی پذیرفته شد و مراحل جانشینی ایشان در حال طی شدن است.

 

«غلامحسین الهام» خبر داد: آقای علی لاریجانی به دلیل مشكلات شخصی مایل بودند كه در دیگر حوزه‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران فعالیت كنند و در این راستا تقاضاهایی را مطرح كرده بودند و اصرار به استعفا داشتند كه گویی در حال حاضر این استعفا پذیرفته شده و موضوع جانشینی ایشان در حال طی شدن مراحل است.

 

وی در پاسخ به این سؤال كه «آیا آقای سعید جلیلی جایگزین ایشان خواهد شد؟»، گفت: بله آقای جلیلی جایگزین ایشان خواهد شد.

.

 

 پس از اعلام خبر کناره‌گیری علی لاریجانی از دبیری شورایعالی امنیت ملی و انتشار این خبر از سوی غلامحسین الهام سخنگوی دولت، با تماس با رییس و مخبر و برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هیچکدام از آنها از خبر کناره‌گیری لاریجانی و جانشین وی اطلاعی نداشتند.

 

جواد آرین‌منش نماینده مشهد که در هنگام انتخابات ریاست جمهوری از اعضای ستاد علی لاریجانی بود نیز با اظهار اینکه تنها نیم ساعت است که از این خبر مطلع شده در مورد جزئیات آن اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 

به این ترتیب، نمایندگان مجلس هفتم و خصوصا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باز از تصمیمات دولت در مورد جانشینی و یا کناره‌گیری دبیر شورایعالی امنیت ملی بی‌خبر ماند.

استعفای لاریجانی ربطی به کاندیداتوری ندارد
استعفای دکتر لاریجانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی هیچ ارتباطی به انتخابات مجلس هشتم ندارد.

یک منبع آگاه ضمن تکذیب ادعاهای برخی سایتهای خبری مبنی بر استعفای دکتر لاریجانی برای کاندیداتوری هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: دکتر لاریجانی برای بیان علل استعفای خود نیاز به سخنگو ندارد.
ضمن اینکه کارنامه ، سوابق و مسوولیتهای خطیر و موفق ایشان ثابت می کند که ادعای استعفا از مسوولیتهای خطیر به خاطر مسوولیتهای کوچکتر از سوی ایشان ، اقدامی ناشیانه است . همچنین حتی اگر دبیر شورای عالی امنیت ملی قصد کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی را داشتند، این مساله نیازمند استعفا از مسوولیت فوق نبود.

به عقیده وی  "آقای لاریجانی بیش و پیش از اینکه برای نامزدی مجلس مورد توجه گروههای اصولگرا باشد، هم در رایزنی هایانجام شده با ایشان و هم به صورت شخصی تلاشهای زیادی را برای همگرایی گروهها و تشکل های اصولگرا برای وحدت در جریان انتخابات مجلس هشتم انجام داده است."

وی در خصوص اظهارات برخی مسوولان در خصوص استعفای ایشان به دلیل مشکلات شخصی و علاقه به امور سیاسی و مدیریتی دیگر نیز گفت: دکتر لاریجانی از استوانه ها و شخصیت های محوری در نظام اسلامی است. نقش ایشان در دوره های مختلف برای تقویت و همگرایی جریان اصولگرایی و حفظ منافع و مصالح کلان کشور به حدی روشن و آشکار است که شانه خالی کردن از مسوولیت های خطیر به خاطر مشکلات شخصی یک ادعای عجیب، نادیده گرفتن شان ایشان و جفا در حق وی است.
 
این مقام آگاه همچنین افزود:لاریجانی طی حدود 3 دهه در خطیرترین مسوولیتهای نظام خالصانه و فداکارانه حضور داشته است و این حضور هرگز مبتنی بر پست های مختلف نبوده و نخواهد بود. ضمن اینکه ازحمایت و کمک به دولت اصولگرا هرگز دریغ نکرده و نخواهند کرد.
توكلي:از جابجايي لاريجاني بسيار متاسف شدم

رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس درباره استعفاي علي لاريجاني گفت: به عنوان حامي جدي آقاي احمدي نژاد در ايفاي حق ملت ايران از اين جابجايي بسيار متاسف شدم.
  
 
احمد توكلي با اشاره به استعفاي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: سوابق سياسي و اجرايي آقاي لاريجاني و جايگاه ايشان در مذاكرات خارجي، نشان مي‌داد كه قدرت بيشتري براي استيفاي حق ملت ايران داشت و اين سوابق به هيچ وجه قابل مقايسه با جايگاه يك معاون وزير خارجه با سابقه كم نيست.

وي افزود: صحبت از احترام فردي افراد نيست، بلكه صحبت از جايگاه‌ها است و آقاي جليلي پيش ما خيلي محترم است.
توكلي گفت: از نظر حيثيت حقوقي نيز علي لاريجاني هم بعنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي منصوب رئيس جمهور بود و هم نماينده رهبري در شوراي امنيت ملي و طبيعتاً جايگاه حقوقي ايشان وزني به ايشان مي داد كه مثل جايگاه سياسي و اجرايي با سابقه، قدرت او را در چانه زني و استيفاي حقوق ملت بيشتر مي‌كرد.


وي افزود: علاوه بر اين دستورات قابل طرح در شوراي عالي امنيت ملي، مسائل امنيتي و دفاعي اعم از خارجي و داخلي و نظامي است و اين كار فقط جنبه خارجي ندارد كه ما آن را به وزارت خارجه منتقل كنيم، بلكه لاريجاني به دليل سابقه طولاني مديريت صدا و سيما و معاونت وزارت دفاع در سالهاي طولاني به مسائل امنيتي داخلي هم احاطه كافي دارد و ممكن است ما از اين جهت هم دچار يك فقدان شويم.


نماينده تهران خاطرنشان كرد: اميدواريم اين جابجايي ها منجر به تغيير تركيب دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي نشود و خسارت اين تصميم بيشتر از اين نباشد.

گفتني است مادر لاريجاني،خاله مادرتوکلي و خاله همسر وي مي باشد.

لاريجاني: الياس، اروپايي ها را سر به هوا كرده است

 پیشنهاد آوردن بوش به عقیدتی سیاسی ارتش!

علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت :اروپايي ها شيطنت هاي بسياري مي كنند و در نگاه به رفتار آنان گمان كنم كه الياس آنها را سربه هوا كرده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كه در جمع روحانيان ارتش جمهوري اسلامي ايران سخن مي گفت افزود: اگر اروپايي ها حرفي دارند بايد در مذاكره بگويند و نياز به غرش كردن همچون شياطين نيست.

لاريجاني گفت: اشتباهات بوش آنقدر زياد شده است كه به ادعای خودش ،بر شانه خدا سر مي گذارد و زار زار گريه مي كند.

لاريجاني خطاب به بوش گفت: پسر جان !  چرا اينقدر شيطنت مي كني كه مجبور شوي اين قدر گريه كني؟
در اين هنگام يكي از روحانيان حاضر در اين همايش به شوخی و با صداي بلند گفت كه بايد بوش را مدتي به عقيدتي سياسي ارتش بياورند تا ما او را ارشاد كنيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين همايش بار ديگر بر عزم ايران بر ادامه مسير خود در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي تاكيد كرد و گفت: با اين كارها نمي توانند ما را بترسانند و به نتيجه نخواهند رسيد و تنها پشيماني براي آنان به ارمغان خواهد رسيد.

لاریجانی چرا استعفا کرد؟

علي لاريجاني كه از دو سال و نيم پيش مسووليت دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي را بر عهده گرفته بود پس از چندين استعفا توانست نظر مساعد احمدي نژاد براي كناره گيري از اين سمت به دست آورد.

يك مقام نزديك به تيم هسته اي جمهوري اسلامي ايران گفت: در اين مدت لاريجاني تصويري مناسب در عرصه ديپلماسي ازخود برجاي گذاشت.تصويري كه از لاريجاني ارايه شد اينگونه بود كه فردي معتقد به اصول نظام است وامكان اينكه بتوان در عرصه سياست خارجي با وي به توافق دست يافت نيز وجود دارد.

به گفته اين مقام آگاه توافقات ايران باآژانس و تلاش براي اصلاح ساختار شوراي عالي امنيت ملي از اقدامات سازنده ديگر لاريجاني در اين شورا بوده است.

وي با اشاره به روند اختلافات احمدي نژاد و لاريجاني در روش ها گفت: لاريجاني هيچ جا از مواضع نظام عدول نكرد اما به ابزاري اعتقاد داشت كه تعامل و گفتگو اساس آن بود. از جمله به عقيده لاريجاني بايد از طريق اقناع عمومي ادعا كرد كه پرونده هسته اي ايران بسته شده است و نمي توان بدون اين فهم گفت كه پرونده بسته شده است.

لاریجانی بر این باور بود هر گفت وگويي با طرف اروپايي به معناي فائق آمدن آنها بر ما نيست و اين امر از جمله مسايل اساسي اختلافات احمدي نژاد و لاريجاني بود.

به گفته اين تحليلگر مسايل سياسي لاريجاني استراتژي را به خوبي مي فهميد و از رويكرد استراتژيك يك اقدام استراتژيك بيرون مي آورد.

وي افزود: لاريجاني اصول ديپلماتيك و از جمله پاسخگویی به ابهامات جهان را خيانت نمي دانست گر چه برخي دوستان با اين نگاه مخالف بودند و در نهایت مجموع این اختلاف دیدگاه ها باعث شد علی لاریجانی از سمت خود استعفا کند .(aftab+mehrnews+farsnews+asriran)



    ©2013 APG.ir