تعداد بازدید: 3269

توصیه به دیگران 1

شنبه 24 آذر 1386-0:0

«گوسان» اشرفي

جهانگير نصري اشرفي-پژوهشگر بهشهري- كتاب «گوسان پارسي» را که به بررسي نقل و نقالي در نواحي ايران می‌پردازد، مرجع مهم خنياگري و موسيقي در تاريخ ايران خواند.



جهانگير نصري اشرفي محقق و پژوهشگر موسيقي در باره کتاب «گوسان پارسی» گفت: «گوسان پارسي» شامل منظومه‌ها و نقل‌هاي موسيقايي ايران با ماهيت حماسي، غنايي، حكمي و تاريخي است.

وي با بيان اين كه بخش وسيعي از حوزه فرهنگي، هنري و زيباشناختي اقوام و طوايف ايراني در كتاب «گوسان پارسي» بررسي شده، یادآور شد: همچنين در اين كتاب به روند تاريخي و تحولات معنایی كلمه موسيقايي «گوسان» به طور كامل پرداخته‌ام.

اين شاعر و محقق مازندراني اضافه کرد: كتاب «گوسان پارسي» به همراه 15 نرم‌افزار موسيقايي عرضه می‌شود. این نرم‌افزارها دربرگیرنده نمونه‌هاي نقل‌هاي اقوام مختلفند كه توسط راويان و مجريان شاخص موسيقي در هر منطقه كشور اجرا شده‌اند.

وي با اشاره به اين كه كتاب «گوسان پارسي» در دو بخش انتزاعي و فرهنگي تنظیم شده، ادامه داد: از نظر انتزاعي ساختار فني نغمه‌ها و از جهت فرهنگي، ماهيت آهنگ‌ها و زيباشناسي آنها مورد تجزيه و تحلیل قرار گرفته است.

نصري اشرفي افزود: منظومه‌هاي موسيقي يا به عبارت صحيح‌تر، نقل‌ها و داستان‌هاي موسيقايي نواحي ايران، پاره‌اي از اساسي‌ترين اركان خنيايي و پر قدمت ايران زمين محسوب مي‌شوند.

 كتاب «گوسان پارسي، بررسي نقل و نقالي در نواحي ايران»، در 1100 نسخه در سال جاري توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسيده است.(ibna)



    ©2013 APG.ir