تعداد بازدید: 3351

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 24 دی 1386-0:0

يا شكايت يا پذيرش قيمت تركمنستان

رييس كميسيون انرژي مجلس گفت :مجلس از دولت مي‌خواهد يا به دادگاه شكايت كند و يا قيمت پيشنهادي از سوي تركمنستان را بپذيرد.


رييس كميسيون انرژي مجلس گفت : با حركتي كه به تازگي تركمنستان در قطع گاز صادراتي به ايران انجام داد، نبايد در قراردادهاي آتي به اين كشور اعتماد كرد.

 "كمال دانشيار" در خصوص اينكه تكليف قرارداد كنوني چه خواهد شد، گفت: اگر توافقي بين طرفين صورت نگيرد،مي‌توانيم قرارداد را برهم بزنيم و مجلس از دولت مي‌خواهد كه مساله را حل كند و يا به دادگاه شكايت كند و يا قيمت پيشنهادي از سوي تركمنستان را بپذيرد.

 

*ترکمنستان قرارداد سال گذشته را لغو کرد

 با آن که مقامات مسئول دولت احمدی‌نژاد تاکنون از پذیرش رسمی اختلاف ایران و ترکمنستان بر سر قیمت گاز طفره می‌رفتند و قطع صادرات گاز این کشور به جمهوری اسلامی آن‌هم در اوج سرما را ناشی از «مشکلات فنی» می‌دانستند؛ تازه‌ترین اخبار حاکی از آن است دلیل اصلی این ماجرا فقط و فقط «قیمت» بوده است.

 ترکمنستان حدود یک هفته قبل در حالی صادرات گاز خود به ایران را قطع کرد که صادرات این کشور حدود 5 درصد از مصرف گاز در ایران را تشکیل می‌داد.

 این مساله به انضمام موج بی‌سابقه سرما باعث شد تا 28 استان کشور طی یک هفته گذشته با معضل افت فشار گاز دست و پنجه نرم کنند و 8 استان مخصوصاً استان‌های شمالی به یک بحران تمام‌عیار دچار شوند. در این وضعیت؛ برخی مقامات دولتی ادعا کردند که قطع گاز ترکمنستان به ایران به «دلایل فنی» بوده است.

 با این حال، دلیل قطع ناگهانی گاز ترکمنستان فقط و فقط مساله قیمت بوده است؛ به گونه‌ای که این کشور خواستار افزایش 100 درصدی قیمت گاز صادراتی به ایران شده است.

 به گفته منابع آگاه، ایران و تركمنستان در دومین سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد یادداشت تفاهمی را امضا كردند كه حجم گاز صادراتی را از هشت به 14 میلیارد فوت مكعب در سال افزایش دهند و این صادرات بر مبنای قیمت 75 دلار درهر هزار متر مكعب صورت گیرد. با این حال، این کشور طی چند هفته گذشته خواستار لغو این تفاهمنامه شده و تاکید کرده است قیمت گاز صادراتی این کشور به ایران بایستی به 140 دلار در ازای هر هزارمتر مكعب افزایش یابد.

 این درخواست افزایش نجومی قیمت گاز صادراتی به ایران درحالی صورت می‌گیرد كه چندی پیش هیاتی از ایران به ریاست علی كردان ـ قائم مقام وزیر نفت ـ به عشق‌آباد سفر كرده ‌بود كه لزوم پایبندی به تعهدات قرارداد 25 ساله دوكشور را به مقامات این كشور متذكر شود و مذاكراتی را درخصوص افزایش قیمت گاز انجام دهد. اما یك روز پس از بازگشت هیات ایرانی، دولت تركمنستان جریان گاز صادراتی به ایران را متوقف كرد و به‌این صورت به‌گونه غیر رسمی عرضه گاز براساس قرارداد بلندمدت دوكشور كه تا سال 2024 اعتبار دارد را زیر سوال برد. این کشور همچنین بر ضرورت افزایش قیمت گاز صادراتی به ایران به عدد 140 دلار در هر هزارمتر مكعب تاکید کرد.

 همزمان با این مساله، برخی اظهارنظرهای مقامات آمریکایی نیز نشان داد که ظاهراً فشارهای واشنگتن بر ترکمنستان نیز در این ماجرا بی‌تاثیر نبوده است. روز گذشته؛ یك سناتور آمریكایی جمهوری خواه كه به جمهوری تركمنستان سفر كرده است، سیاست انرژی عشق آباد در قبال ایران را مثبت ارزیابی كرد.

*بعضی هاي رييس جمهوري!

محمود احمدي نژاد در سفر اخیر خود به شيراز اعلام كرده كه "بعضی ها" در داخل كشور ، از تركمنستان خواسته اند كه گاز صادراتي خود به ايران را در فصل زمستان قطع كند.

رييس جمهوري در یکی از نشست های خود در این سفر که رسانه ای نشده ، تصریح كرده است اطلاعاتي در دست دارد كه برخي از افراد در داخل كشور با تركمنستان صحبت هايي را داشته اند و از آنان خواسته اند كه گاز صادراتي خود به جمهوري اسلامي ايران را قطع كنند تا یک جریان سیاسی خاص در داخل از آن بهره برداری کند و ترکمنستان هم به قیمت بالای گاز دست یابد.

 رييس جمهوري اين سخنان را در جمع علماي و روحانيون شهر شيراز ايراد كرده است. وي تاكيد كرده است كه به احترام برخي از شخصيت هاي عالي رتبه نظام تا كنون نام اين افراد را فاش نكرده است.

 احمدي نژاد در سفر اخير خود به ساري نيز گفته به زودي مسايلي را درباره قطع گاز صادراتي تركمنستان به ايران اعلام مي كند. پیش از این نیز تعدادی از مقامات دولتی از کار شکنی های برخی جریانهای سیاسی برای به شکست کشاندن برنامه های دولت نهم خبر داده بودند.(shahabnews+irna+asriran)

 

 


  • سه شنبه 25 دی 1386-0:0

    بسیار خنده دار است که بی عرضگی دولت را گردن این و آن می اندازند . این حرفها دیگر پیش ملت خریدار ندارد . با پوپولیسم و فراکنی مشکلی حل نمی شود .

    • دوستداران دلاور پاسخ به این دیدگاه 0 0
      سه شنبه 25 دی 1386-0:0

      3 روز مانده به افتتاح سایت دلاور بزرگ نیا کاندیدای قائم شهر،سوادکوه ،جویبار ،کیاکلاwww.delavar.org



      ©2013 APG.ir