تعداد بازدید: 3680

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 24 دی 1386-0:0

قطع گاز عبرت‌انگيز است

يادداشتي از:دکتر احمد توکلی،نماينده مردم تهران در مجلس


 موج سرمای امسال كه منطقه را فرا گرفته است باعث شده كه گاز برخی از استان‌های كشور قطع شود، یا كاهش فشار چنان باشد كه زندگی عادی امكان‌پذیر نشود. البته قطع واردات گاز تركمنستان بر شدت مشكل در استان‌های گلستان و مازندران افزوده است. ب

اید زحمات دولتمردان را برای كاهش مشكل قدر دانست ولی پرسش مهمی قابل طرح است : چرا گرفتار این زحمت شدیم كه برای جمعی از مردم خوب ما طاقت‌ فرساست؟ به ویژه برای مستضعفانی كه قدرت انعطاف كافی ندارند تا خود را با وضعیت سخت پیش آمده تطبیق دهند.

 ساده‌ترین پاسخ مقصر دانستن موج سرما و عهدشكنی كشور همسایه است. ولی واقعیت آن است كه طی سال‌های طولانی گذشته به انگیزه مقدس كمك به رفاه مردم و كاهش بی‌عدالتی منطقه‌ای، همچنین به انگیزه غیر الهی جلب رای بیشتر در انتخابات، بر طول شبكه‌های گازرسانی افزوده‌اند.

 آخرین مورد آن تصمیم ماه پیش مجلس است كه با حمایت جدی دولت همراه بود : تصویب 950 میلیارد تومان (یك میلیارد دلار) برای گسترش لوله‌كشی گاز روستایی. طی این سال‌ها كه افزایش مشتركان خانگی و صنعتی با شبكه‌گذاری تشویق می‌شد و قراردادهای صادرات شكل می گرفت، به طور متناسب برای تولید گاز سرمایه‌گذاری نمی‌شده است؛ یعنی در مورد این بی‌تناسبی تصمیمات و اقدامات، دولت‌ها و مجلس‌های پیشین باید پاسخگو باشند.

گرچه این دولت و مجلس نیز در این میدان رفتار چندان متفاوتی نشان نمی‌دهند. قطع گاز فقط به مصرف‌كنندگان آسیب نمی‌رساند، بلكه با قطع گاز صنایع، اشتغال و تولید را كاهش می‌دهد و با قطع گاز صادراتی به تركیه به اعتبار ما در تجارت خارجی نیز صدمه جدی وارد می‌كند. اگر بخواهیم از این حادثه عبرت بگیریم باید در تصمیم‌گیری پیرامون بودجه عقل و علم را بیشتر به كار گیریم و با مردم صادق‌تر باشیم.

درد و رنج امروز مردم شمال و غرب كشور و آسیب‌هایی كه همه ملت از آثار ضد تولیدی و ضد تجاری این وضع در آینده متحمل می‌شوند ثمره رعایت نكردن عقل و تدبیر در گذشته و تسلیم شدن در برابر فشار سیاسی برای آغاز و ادامه طرح‌های حساب نشده است.

حالا هم نمونه‌های تكان دهنده‌ای داریم كه در آینده زیانهایش آشكار می‌شود به عنوان نمونه، اینكه برخی نمایندگان مجلس یا رئیس جمهور در سفرها مرتباً قول تاسیس كارخانه پتروشیمی می‌دهند، مشكل آینده را در صنعت پتروشیمی و تجارت محصولات آن خواهد ساخت. خط لوله غرب در آبان 1381 از عسلویه تا مهاباد تصویب شد. قرار بود 5 واحد پتروشیمی تا بهمن امسال 1386 تمام شود.

با فشارهای سیاسی، خط 1600 كیلومتری انتقال اتیلن غرب به 2100 كیلومتر و تعداد واحدها از 5 به 12 افزایش یافت. خط لوله در سال پایانی وعده داده شده (1386) تنها 50 درصدش انجام شده و در بین واحدها بهترینش واحد كرمانشاه است كه 35 درصد پیشرفت داشته است.

قصه تاسف‌بار این ماجرا را جداگانه باید خواند. گزارش‌های كارشناسی بسیاری حاكی از آن است كه این طرح به اهدافش نخواهد رسید و برخلاف انتظار مردم به شكل فعلی اشتغال زیادی فراهم نخواهد ساخت.

به رغم این حقایق دولت تصمیم گرفته است كه خط لوله اتیلن شرق را نیز بكشد و از خط مركزی نیز گفتگو می‌شود! اگر عبرت‌گیری از درد و رنج مردمی كه به قطع گاز مبتلا شده‌اند وجود داشته باشد، تجدیدنظر در چنین پروژه‌هایی و عوض كردن روش تصمیم‌گیری سیاستمداران است.

اگر امروز ما مسئولان گذشته را مقصر می‌خوانیم كه چرا حساب نشده گام زده‌اند، در آینده نیز ما در مقابل همین پرسش قرار خواهیم گرفت. البته حساب‌كشی خدا دقیق و پاسخگویی در آخرت بسیار طاقت فرساست.(alef)


 


  • دوستداران دلاور پاسخ به این دیدگاه 0 0
    سه شنبه 25 دی 1386-0:0

    3 روز مانده به افتتاح سایت دلاور بزرگ نیا www.delavar.org


    • دوشنبه 24 دی 1386-0:0

      گرمی تنورانتخابات دربابلسروفریدونکناراحساس شد
      باپایان گرفتن مهلت قانونی ثبت نام ازداوطلبان نمایندگی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی وبرخلاف آنچه که ازمدتهاپیش اعلام شده بودمبنی برعدم حضوردکترحجت الله روحی نماینده دوره هفتم بابلسروفریدونکناردرمجلس شورای اسلامی خبرثبت نام ایشان برای حضوردررقابتهای این دوره منتشرشد.

      اعلام خبرثبت نام دکترروحی درحالی صورت گرفت که نگاههابه رقابت شدیدانتخاباتی بین دکترمقدادنجف نادنماینده دوره ششم ودکتررحمت الله قلی پوراستاددانشگاه وازمدیران برجسته مجلس شورای اسلامی دوخته شده بودکه دکترروحی باثبت نام خودهمه معادلات رابرهم زد.

      سوای این بحث که طبق نص صریح قانون اساسی کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی برای هریک ازشهروندان جمهوری اسلامی که دارای شرایط آن باشندمجازاست ،درحال حاضرباتوجه به عدم پیش بینی حضورحجت الله روحی دراین دوره بعنوان نامزدوثبت نام اوکه درتهران صورت پذیرفت موجب بروزمباحث سیاسی وتحلیلهای جدیدی دراین نقطه ازمیهن اسلامیمان شده است.

      ضمن آنکه مردم شزیف منطقه رابه حضورحداکثری درپای صندوقهای اخذرای وانتخاب اصلح تشویق وترغیب مینمائیم آمادگی خویش راجهت انعکاس نظرات صاحب نظران ومخصوصا کاندیداهای محترم دربیان اهداف خودازنامزدی برای این مهم اعلام میداریم.

      درهمین راستا برخی ازتحلیلها که برای ماارسال گشته ازنظرخوانندگان ارجمندمیگذرد.

      کاندیداتوری دکتر روحی

      مهلت ثبت نام کاندیداهای مجلس هشتم ساعت ۲۴:۰۰ دیشب ۲۱ دیماه به پایان رسید اما این پایان برای برخی از حوزه های انتخابیه آغازی شگفت انگیز بود. یکی از این حوزه ها منطقه فریدونکنار و بابلسر بود که اتفاقی نه چندان فرخنده را پیش روی خود دید. ثبت نام دکتر روحی نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی از این حوزه انتخابیه که انتخاب ایشان نیز خود حدیث مفصلی بود که همه مردم منطقه به آن واقفند.

      تاکید دکتر روحی بر عدم شرکت در انتخابات این دوره و رایزنی برای انتخاب فردی اصلاح دغدغه جمعی مردم و مسئولین شهری منطقه بود که نهایتا به انتخابی شایسته از لحاظ علمی و سوابق اجرایی به نام دکتر رحمت اله قلی پور ختم گردید. انتخابی که به دنبال خود در حال شکل دهی اتحاد و همبستگی و یکدلی مردم این حوزه انتخابیه بود.

      اما آنچه که شگفتی همگان را در پی داشت ثبت نام دکتر روحی در ساعات پایانی زمان نام نویسی بود که همچنان که ذکر شد اتفاق فرخنده ای به نظر نمی رسد. همانگونه همه شما عزیزان همشهری می دانید رقابت در این حوزه بسیار تنگاتنگ و نزدیک می باشد و تنها در صورت اجماع و حمایت کلیه مردم و مسئولین از یک کاندیداتور می تواند زمینه پیروزی بر رقبای سنتی منطقه را در پی داشته باشد. اتفاقی که در دوره گذشته با حمایت از دکتر روحی به سرانجام رسید و این دوره نیز با اتفاق نظر در خصوص دکتر قلی پور می رفت تا پیروزی دلچسبی را برای مردم منطقه به همراه داشته باشد که این پیروزی محتمل با طمع شیرین شهرستان شدن می توانست خوشحالی دوچندانی را با امید به توسعه فرهنگی و اجتماعی و عمرانی به همراه آورد. اما به یکباره حضور دکتر روحی برای شرکت در انتخابات این دوره تمامی معادلات مثبتی را که تا کنون شکل گرفته بود برهم زد. برهم ریختگی که می تواند ضربه جبران ناپذیری را بر مردم منطقه تحمیل نماید که همانا دودستگی در طیف طرفداران و شکست بسیار محتمل در انتخابات آتی است که این شکست نه تنها برای کاندیدای مربوطه که برای همه عزیزان و همشهریان ماست.

      مساله چیست؟

      با ورورد دکتر روحی به صحنه رقابت انتخاباتی هشتمین دورۀ مجلس شورای اسلامی علی رغم اعلامهای قبلی مبنی بر نیامدن، ضمن وارد شدن شوکی به مردم و مسئولین شهری منطقه، نگرانی ها درخوصوص آشفتگی ذهنی مردم و تقسیم آراء که نهایتاً منجر به عدم نتیجه گیری مطلوب در انتخابات خواهد شد را افزایش داده است. نگرانی هایی که در صورت عدم اتخاذ راهکاری عاجل، بذرهای اختلاف را خواهد پاشید و آتش این اختلاف می تواند سایر موضوعات مهم شهری را تحت الشعاع تصمیمات غرض ورزانه قرار دهد که نتیجه آن چیزی جز عقب ماندگی عمرانی و فرهنگی منطقه نخواهد بود و در واقع بازنده اصلی این اتفاقات خود مردم هستند که بی اختیار چوب ندانم کاری عده ای را خواهند خورد.

      اینجاست که مصلحت اندیشی نقش خود را پررنگ تر از همیشه نشان خواهد داد. آنجایی که تفکر عقل گرایی و جمع گرایی بر تفکرات فردگرایانه غلبه یافته و التزام و تعهد به مردم و ارجعیت آینده آنان، ضرورت ایجاد تغییر را در هر فکر و تصمیمی موجب می گردد.

      امیدواریم دکتر روحی عزیز و دوستان همراه ایشان ضمن احترام به رای اکثریت مردم با پذیرش و ترجیح منافع شهری، زمینه اتحاد مردم منطقه را جهت مواجه با رقباء فراهم نمایند.

      اتحاد، در راستای خواستۀ مردم

      همچنانکه می دانید در آستانۀ هشتمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم. انتخاباتی که برای مردم منطقه از تمامی انتخاباتی که در کشور برگزار می گردد با اهمیت تر است. اهمیت بدان دلیل که رقابت نزدیک محلی موجود در آن برای مردم بسیار ملموس تر از سایر انتخابات است و نتیجۀ آن به طور مستقیم در سرنوشت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم منطقه موثر است.

      این شرایط خود دلیل محکمی بوده است تا حساسیت آحاد مردم، مسئولان و دلسوزان شهری را درخصوص رایزنی برای تعیین و انتخاب فردی مناسب را توجیه کند. حساسیتی که از سال گذشته آغاز و تا انتخاب آقای دکتر رحمت اله قلی پور به عنوان فردی شایسته در ابتدای سال جاری به نتیجه رسید. لذا احترام به این اتحاد نظر و همبستگی اجتماعی امری است غیرقابل انکار.

      اما در روی دیگر سکه، با حضور ناگهانی دکتر روحی برای شرکت در انتخابات مواجه گردیدیم. آنچه که در اینجا به عنوان نکته قابل تامل مطرح است شخصیت قابل احترام ایشان است. شخصیتی که بدون هیچگونه اغراق و زیاده گویی در حال حاضر مورد وثوق و مقبول کلیه دوستداران و دلسوزان منطقه می باشد. مقبولیتی که با احترام به آراء و افکار عمومی مردم منطقه و توجه به درخواست و اجماع آنان دوصد چندان خواهد شد. چراکه در اوج بودن و ماندن دری است گران بها که به هر کس ندهندش.

      لذا توقع و انتظار همگان از دکتر روحی آن است که ضمن غنیمت شمردن این فرصت و جهت کمک به مردم، با انصراف خود زمینه را برای پیروزی در انتخابات به نفع کاندیدای مورد وثوق این دوره فراهم نماید. و لو اینکه پافشاری بر ماندن در صحنۀ انتخابات و دودستگی در آراء که پیروزی محتمل رقباء و شکست در انتخابات را به دنبال خواهد داشت، سبب سرخوردگی مردم گردیده و جبران آن غیرممکن خواهد بود.

      دیلم نیوز:تاکیدمیشوددیلم نیوزباهدف زمینه سازی برای حضورحداکثری مردم عزیزدرانتخابات وکوباندن مشت محکمی بردهان یاوه گویان شرق وغرب آمادگی داردبمنظورتنویرافکارعمومی نسبت به انعکاس نظرات همه عزیزان وکاندیداها اقدام نماید.


      ©2013 APG.ir