تعداد بازدید: 14319

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 26 دی 1386-0:0

سهم ایران از دریای خزر چه مقدار است؟

يادداشتي از:سيد صادق خرازى


این موضوع بعد از سخنان اخیر منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اهمیت بیشتری پیدا کرده است. آقای متکی چند روز پیش گفت : " سهم ایران از این دریا هیچ گاه 50 درصد نبوده است و این رقم نه منطقی است و نه قراردادی درباره آن وجود داشته است"( ایرنا 11 دی )

 نظر آقای متکی مبنی بر این که در هیچ قرار دادی صحبت از درصد سهم ایران در دریای خزر نشده است کاملا صحیح است. البته فقط دشمنان ایران نبودند که از سهم 50 درصدی ایران در دریای خزر دفاع می کردند بلکه بسیاری از دوستان نیز با صداقت کامل از این نظریه دفاع می کردند.

شاید موضوع سهم 50 درصدی برگرفته از این قسمت از قرارداد 1940 بین ایران و اتحاد شوروی باشد که دریای خزر را دریای ایران-شوروی قلمداد کرده است. دقیقا به همین دلیل است که در حالی که در هیچ قراردادی به موضوع مشاع بودن دریای خزر اشاره ای نشده است، ایده مشاع موضع رسمی دولت ایران در خصوص استفاده از زیربستر، بستر و سطح دریای خزر بود.

کما اینکه چنین موضعی رسماً طی نامه ای بعنوان دبیرکل بعنوان سند شورای امنیت نیز توزیع شده است. بعد از فروپاشی شوروی سابق، جمهوری اسلامی ایران همواره بر این نکته تاکید داشت که با توجه به این که دریای خزر بر اساس قراردادهای موجود دریای ایران- شوروی است، لذا اولا تا زمانی که قرارداد جدیدی بین کشورهای ساحلی منعقد نشود قراردادهای 1921 و 1940 بین ایران و شوروی معتبر است و ثانیا" کشورهای ساحلی باید سهم برابر از دریای خزر داشته باشند. این موضع در نامه های دولت جمهوری اسلامی ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد که به عنوان اسناد آن سازمان منتشر شده است نیز منعکس است.

اجلاس سران خزر که چند ماه پیش در تهران برگزار شد در خصوص دو قرارداد 1921 و 1940 ساکت است و این برای اولین بار بود که ایران به عدم ذکر این دو قرارداد در یک سند رسمی رضایت داد. درواقع بیانیه تهران نقطه پایانی بود بر ایده مشاع بودن دریای خزر و زیر سؤال بردن بیانیه های قبلی.

سند اجلاس سران خزر در تهران نه تنها بی توجهی های فراوان حقوقی و سیاسی را در برداشته است و متأسفانه وقعی به نظرات صادقانه و مشفقانه دوستداران منافع ملی ایران نگذاشته است بلکه در این سند آشکار سیاست رسمی جمهوری اسلامی که در آن بین نهضت های و مجاهدت های آشکار آزادی طلبانه و تروریزیم تفکیک قائل می شد و همواره به آن بصورت جدی در مجامع ونهادهای بین المللی پافشاری می شد نادیده گرفته و قربانی شد. آقای متکی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:" بهره برداری ایران از دریای خزر هرگز از 3/11 درصد فراتر نرفته است"(ایرنا 11 دی)

 اکنون سوال این است که لزوم طرح چنین مطلبی در حال حاضر چیست؟ آیا طرح این موضوع که قبل از انقلاب اسلامی، ایران در خزر آزادانه فعالیت نمی کرد نفعی برای کشورمان دارد؟ آیا این شبیه فراهم کردن تیر برای دشمن نیست؟! آیا طرح این موضوع به مواضع کشورمان در مذاکرات بسیار پیچیده فعلی با کشورهای ساحلی در زمینه تعیین رژیم حقوقی دریای خزر کمک خواهد کرد یا مذاکره کنندگان ایرانی را با مشکل مواجه خواهد ساخت؟

 آیا صحبت های آقای متکی پیش درآمد اعلام موافقت جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان و آذربایجان در تعیین سهم کشورمان در خزر است؟ جناب وزیر خارجه می دانند که موضع ایشان مبنایی برای ادعاهای آینده دیگران می شود و موضوع تصمیم در مورد تمامیت ارضی امری است که در حیطه مجلس شورای اسلامی است ونه دولت. این قبیل سخنان با اصول ارائه شده از سوی رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر عزت، حکمت و مصلحت تفاوت دارد.(منبع:دیپلماسی ایرانی)


  • چهارشنبه 30 اسفند 1391-0:0

    اف بر این همه بی غیرتی اقای متکی وکسانی که از این روس های نامرد ترس دارند واز حق ایران دفاع نمیکنن.به جای اینکه مردم رو متحد وسرزمین هایی که روس ها از ایران جدا کردند پس بگیرند میخواهند باج بدهند.همه باید نادرشاه رو الگو کنیم که گفت:ما برای مرزهای سرزمینمان با کسی مذاکره نمیکنیم فقط با نیروی جوانان ایران ان ها رو پس میگیریم.

    • دوشنبه 13 شهريور 1391-0:0

      بعضی میگن سهم ما هیچ وقت بالاتر از 11% نبوده و بعضی میگن 50% بوده. ولی به نظر من اگر نگاهی اجمالی به نقشه بیندازیم مشخص است که از کل سواحل دریای خزر، ایران بیشتر از 10 تا 15 درصد ساحل ندارد. حالا چطور شوروی سابق که ابرقدرت گذشته بوده، با وجود اینکه حدود 80% دریای خزر هم در خاک آنها بوده حاضر شده دریای خزر را 50-50 تقسیم کند منطقی به نظر نمیرسه. و اگر هم درست باشه واقعاً ما به آنها زور گفته ایم.

      • دوشنبه 29 خرداد 1391-0:0

        دانستن هم اگر نتوانی تغییر دهی رنج بزرگی است

        • جمیله اسلامیپاسخ به این دیدگاه 1 0
          يکشنبه 10 ارديبهشت 1391-0:0

          می خوام اطلاعات بیشتری ذر این مورد بد
          ونم

          • اریا8 سالهپاسخ به این دیدگاه 2 2
            چهارشنبه 9 فروردين 1391-0:0

            ایران فقط دریای خزر وخلیج فارس رو داره حالا یکیشو از دست بده

            • پنجشنبه 15 دی 1390-0:0

              آقا چه خبره اینقدر شلوغش میکنید اصلا گیریم که دریارو بخشیدن! آب شوره دیگه اینقدر دعوا نداره! آب این دریا هم فقط به درد کشت خیار شور میخوره .تازه الان آب دریاچه ارومیه از قبل هم شورتر شده که اگه بخواهیم کل ایرانو خیارشور بکاریم جواب میده.گذشته از همه این حرفها بمب اتم رو عشقه!

              • دوشنبه 2 آبان 1390-0:0

                اگر سهم ايران از درياي خزر كمتر از 50 درصد شود روي خاندان قاجار را سفيد كرده ايد و بايد به روح آنها درود فرستاد

                • دوشنبه 2 آبان 1390-0:0

                  ما ملت ايران هشت سال با تمام وجود با عراق و متحدانش جنگيديم تا يك وجب خاك به بيگانگان ندهيم . آقاي متكي به چه حقي چنين اظهاراتي نموده و خون شهدا را پايمال نمودند

                  • يکشنبه 17 مهر 1390-0:0

                    عالی است باید به این مسوولان بی خیال فهماند که اول حافظ منافع ملی ایران باشند بعد فلسطین و سوریه

                    • تبريز پاشاپاسخ به این دیدگاه 2 3
                      پنجشنبه 17 شهريور 1390-0:0

                      ايران هرگز سهم بيشتر از 11% نداشته با آتيش و آب بازي نكنيد خطر ناكه

                      • ایرانی ناشناس پاسخ به این دیدگاه 1 0
                        چهارشنبه 5 مرداد 1390-0:0

                        سهم قانونی ایران از دریای مازندران طبق قردادهای 1921و1940 بین ایران وشوروی به نسبت 50-50 است و کشورهای تازه استقلال یافته باید حق خود را از50% شوروی سابق بگیرند ایران بایداز دشمنان خود به دادگاه بین المللی لاهه شکایت کند0

                        • يکشنبه 26 تير 1390-0:0

                          اخه چرا آبهای وطن خودمون به چند تا کشور هیچی ندار بدیم

                          • جمعه 30 ارديبهشت 1390-0:0

                            irani jamaat az bastan ta moaser zire bare zur narafte va nakhahad raft.yek tare mu az sare iranemun kam nemishe.yek vajabesham nemibakhshim.baraye zarre zarreye in khak shahid dadim,heyf nist?

                            • کورش کبیرپاسخ به این دیدگاه 1 0
                              چهارشنبه 17 آذر 1389-0:0

                              100%

                              • جمعه 30 مهر 1389-0:0

                                جناب آقاي دكتد احمدي نژاد رئيس جمهور خدمتگذار تو رو به روح امام كاري نكنيد كه مردم بگن داريد به روس ها باج ميديد

                                • يکشنبه 11 خرداد 1393-17:46

                                  احمدی نژاد از سهم ایران دفاع نکرد حق مردم ایران به گردنش .از طرف ملت ایران وکیل بود و همین متکی با این حرف زدنش مانده فقط بگه حراج

                                • شنبه 30 مرداد 1389-0:0

                                  یکمی بگذره دریای مازندران مون هم از دست میدیم!!!!
                                  دریای مازنی ها رو نجات بدید لطفا

                                  • سه شنبه 5 مرداد 1389-0:0

                                    50 درصد شوروی بین 4 کشور باید تقسیم شود اما این را نیز بدانید اما ایران تا کنون هیچ قراردادی را امضا نکرده است

                                    • چهارشنبه 22 ارديبهشت 1389-0:0

                                      باسلام.نميخوام احساسي ياغيرتي حرف بزنم .شايد بقيه كشورها هم سهم داشته باشند ولي تو رو خدا ازسهم كشورمون دفاع كنيد حتي اگر 10%باشد.اجازه نديد مردم فكر كنند دولت متعصب وخدمت گذار ما داره باج ميده.

                                      • سه شنبه 25 اسفند 1388-0:0

                                        تو را به خدا خزر رو دیگه از دست ندید!

                                        • پنجشنبه 13 اسفند 1388-0:0

                                          ببخشید هرچه میخواهید ببخشید به روس به چین به ونزوئلا به هر گورستانی که میخواهید ببخشید . ما که شهید ندادیم ما که اسیر و جانباز و مفقودالاثر ندادیم. ما که 8 سال جنگ نداشتیم . این کشور مفت به دست آمده!!!. راضی شدن به کمتر از 50% به باد دادن مملکت است حال شما و وجدانتان. مجلسی ها کاری کنید. به امید ظهور منجی عالم بشریت امام زمان (عج)

                                          • پنجشنبه 14 آبان 1388-0:0

                                            به کمتر از 50% راضی نمی شیم.

                                            • يکشنبه 3 خرداد 1388-0:0

                                              از ریاست محترم مجلس و نیز نمایندگان ملت شریف ایران خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به این مساله هستم چرا که متاسفانه به دلیل عدم قاطعیت بعضی از افراد،تمامیت ارضی کشور در خطر است
                                              ضمنا از رهبر فرزانه هم خواهشمندم در این خصوص با دخالت خود جلوی این فاجعه شوم را بگیرند چرا کهحیثیت نضام اسلامی به خاطر سهل انگاری برخی افراد نباید زیر سوال برود
                                              از بذل توجهتان کمال تشکر را دارم
                                              اجرکم عندالله و من الله توفیق

                                              • جعفر قربانپورپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                                پنجشنبه 4 بهمن 1386-0:0

                                                با سلام و احترام
                                                پشت دریا شهریست ؛ که درآن پنجره ها رو به تجلی باز است ؛ قایقی خواهم ساخت ؛ خواهم انداخت به آب ........ (زنده یاد سهراب سپهری)
                                                اینجانب بر نام "دریای مازندران" تاکید می نمایم و پیشنهاد می کنم مسئولان محترم در تهران از مطالعات تاریخی جناب آقای دکتر حسین اسلامی مورخ شهیر مازندرانی در این مورد استفاده کنند . با وجود استادان بزرگ تاریخ در استان مازندران و کتابهای ارزشمند ایشان بخوبی می توان نام دریای مازندران و سهم ایران را در مقابل دیگر اسامی و ادعاها اثبات کرد.
                                                که مازندران شهر ما یاد باد
                                                همیشه بر و بومش آباد باد
                                                خدا خیرتان دهد - با تشکر - جعفر قربانپور مربی و داور فدراسیون شنا و دبیرهیات شنای استان مازندران ؛ کاندیدای فرهنگی مستقل مجلس هشتم شهرستان ساری و کارشناس ارشد امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی دوره ششم

                                                • يکشنبه 30 دی 1386-0:0

                                                  50%

                                                  • پنجشنبه 27 دی 1386-0:0

                                                    YARAN BAVANI _RAHMANI KHALILI
                                                    یاران بارانی عنوانی است برای امثال رحمانی خلیلی کاندیدای بهشهر نکا گلوگاه که اصلاح طلبان نزدیک به خاتمی هستند .

                                                    • doostdaran delavarپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                                      چهارشنبه 26 دی 1386-0:0

                                                      1 بهمن افتتاح سایت دلاور بزرگ نیا کاندیدای قائم شهر،سوادکوه ،جویبار ،کیاکلاwwwwww.delavar.org


                                                      ©2013 APG.ir