تعداد بازدید: 658

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 10 مهر 1401-6:21

معلمان در تنگنا

داشتن بدهی بالا، نبود توازن در توزيع معلمان، كمبود معلمان، مازاد نیرو در چندین رشته، همچنین نبود شرايط لازم در جذب نيروهاي كيفي، انتقال نيروها به سازمان‌هاي ديگر و نابرابري حقوق و مزايا با ساير دستگاه‌ها از مشكلات اصلی آموزش و پرورش مازندران است.


مازندنومه، سمانه رجبی:  مازندران ۲۰ هزار دانش‌آموزِ محروم دارد که سرانه‌ی هر دانش‌آموز ۱.۵ میلیون تومان است؛ هم چنین ۲۰ میلیارد تومان اعتبار، برایِ تکمیلِ سرانه‌ی دانش‌آموزان نیاز است که ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سوی مردمِ خیّرِ مازندران پرداخت می‌شود.

استانِ مازندران، از استان‌های پیشروی کشور، در زمینۀ مدرسه‌سازی بوده. چهارمِ بهمن ماه سالِ 1300 ِشمسی، نخستين مدرسه‌ی دخترانه‌ي ساري، با نامِ تربيت بنات، افتتاح شد.
تا قبل از سالِ 1300، مراکزِ آموزشیِ شهر ساری، شاملِ مدارس علوم دینی، و دو مدرسه به سبک جدید، و هفت مکتب‌خانه بوده که به جز یک مکتب‌خانه، بقیه مراکز آموزشی، مختصِ پسران بود.

خانم فاطمه وکیلی، دختر حاج میرزارضاخانِ وکیلی، که خود تحصیل کرده‌ی مدرسه‌ای در پایتخت بود، در سالِ 1298 به همراهِ همسرِ خود، رضاقلی‌خان، رئیسِ ممیزی مالیه وقتِ مازندران، به ساری بازگشت و مدرسه‌ی دخترانه تاسیس کرد.

شوقِ تحصیل بینِ دخترانِ مازندرانی، به اندازه ای بود که در روز ششمِ تاسیسِ این مدرسه، تعدادِ دانش‌آموزانِ دختر به 20 نفر و تا پایان سال به 58 نفر رسید.

جمعیتِ شهر ساری در آن سال‌ها حدود 18 هزار نفر بود و از این تعداد، حدود 3 هزار نفر را گروه سنیِ بین 6 تا 16 سال تشکیل می‌دادند که البته، تنها 16 درصد از این تعداد، جهت تحصیل وارد مدارسِ تازه تاسیس شدند.

با بیشتر شدنِ تعدادِ دانش‌آموزان، در سال‌های بعد، مدارس با سه مشکل اساسی مواجه شدند:
    کمبود معلم
    کمبود فضای آموزشی
    کمبود منابع مالی
که این سه مورد،پس از طی یک قرن، هنوز هم در سیستم آموزش ما، به طور کامل حل ‏نشده!‏

طبق آمار، شمارِ دانش‌آموزانِ ثبت نام شده در مدارس سراسر استان، بیش از 542 هزار و 500 نفر است که این تعداد، در بیش از 6 هزار مدرسه و بیش از 27 هزار کلاس درس مشغول به تحصیل هستند.

همچنین گزاش‌ها نشان می‌دهد که طبق آمار جدید حدود ۳۰ درصد از مدارس استان، نیازمندِ تخریب و نوسازی و یا مقاوم‌سازی هستند.

طبقِ اصولِ کارشناسی، سنِ مفیدِ یک بنای آموزشی حدود ۲۵ سال است ولی در مازندران با توجه به شرایط اقلیمیِ این منطقه، این میزان کاهش می‌یابد و می‌توان گفت که نوسازیِ مدارس و دیگر فضای‌های آموزشی با توجه به اقلیمِ استان هیچگاه پایانی نخواهد داشت.

مرورِ تیتر آخرین خبرهای مربوط به آموزش و پرورش در مازندران، از وجود مشکلات فراوان در این حوزه حکایت می‌کند:


•    تعدادِ دانش‌آموزانِ محروم در استان در شروع سال تحصیلیِ  1402-1401 بیست‌هزار دانش‌آموز اعلام شده است
•    وضعیت مازندران در کنکور مناسب نیست و در چند سال اخیر افت شدیدی را شاهد بودیم، به گونه ای که جذب داوطلب در رشته ریاضی از رتبه پنجم به ۲۴ و در رشته تجربی از ۶ به ۱۴ افت کرده و در رتبه هنر نیز یک پله نزول داشتیم

طبق آمار، در زمانِ حاضر، بیشترین آموزشگاه‌ها در شهرستانِ ساری وجود دارد و این در حالی است که رتبه‌ی کنکورِ این شهرستان در سال‌های اخیر پایین آمده است.

داشتن بدهی بالا، نبود توازن در توزيع معلمان، كمبود معلمان، مازاد نیرو در چندین رشته، همچنین نبود شرايط لازم در جذب نيروهاي كيفي، انتقال نيروها به سازمان‌هاي ديگر و نابرابري حقوق و مزايا با ساير دستگاه‌ها از مشكلات اصلی آموزش و پرورش مازندران است.

 



    ©2013 APG.ir