تعداد بازدید: 605

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 29 آذر 1402-12:40

در ساری و توسط شرکت نسیم مهرآوا صورت گرفت:

رونمایی از یک کتاب و سه آلبوم موسیقی

کتاب صوتی «گاته‌گاته» و سه آلبوم موسیقی محلی طی مراسمی در ساری رونمایی شد


 مازندنومه، کلثوم فلاحی: مدیر شرکت فرهنگی نسیم مهر آوا شامگاه سه‌شنبه در مراسم رونمایی از کتاب صوتی گاته گاته و سه آلبوم موسیقی، گفت: بیش از ۱۷۰ آلبوم موسیقی، نزدیک به ۱۵۰۰ ترانه موسیقی و ۱۰ جلد کتاب موسیقایی از شروع فعالیت، تولید کردیم.

محمد غلامی اظهار کرد: سه دوره جشنواره موسیقی لیلم را برگزار کردیم و متاسفیم که چهار سال در اجرای این جشنواره وقفه افتاده و در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری مجدد جشنواره در سال آینده هستیم.

‌وی با بیان اینکه سال ۷۲ آلبوم «افتاب ته» زنده یاد احمد محسن‌پور را شنیدم و به موسیقی محلی علاقه‌مند شدم، افزود: از فعالان این حوزه تقاضا دارم امروز آثاری تولید کنند تا جوانان و نوجوانان به موسیقی محلی جذب شوند چرا که معتقدم اجرای آثار تکراری، ثمربخش نیست و باید آثار فاخری برای این نسل تولید شود.

در ادامه این مراسم مسئول گروه موسیقی نیما، گفت: جشنواره لیلم اتفاق خوبی بود که در سال‌های گذشته برگزار می‌شد و تاثیر مثبتی در سازها و موسیقی محلی داشت.

فضل‌الله دهقان تصریح کرد: زنده‌یاد استاد احمد محسن‌پور با گروه روجا، در دوره تاریخی خاصی، حرکتی در فرهنگخانه مازندران انجام داد و برای نخستین بار از ترکیب سازهای محلی استفاده کرد و این شروع استفاده از نوعی موسیقی بود که از ترکیب ساز بومی تولید شد و بعدها گروه‌های دیگر هم از این فرم کار بهره بردند.

وی با اشاره به برجستگی ساز «لله‌وا» در این نوع از موسیقی، ادامه داد: این ساز به دلیل تاثیر بر احساسات مردم مازندران و اصالت آنها، تاثیر اسمی روی شنونده دارد.

این نوازنده موسیقی خاطرنشان کرد: لله‌وا در زندگی گالش‌ها جاری بود و این ساز به شکل کاربردی در بخشی از زندگی آنها حضور داشته است.

دهقان یادآور شد: از دلایلی که این نوع جنس صدادهی از گذشته تا به امروز اصیل‌ترین نغمه‌ها را منتقل کرده ماندگاری شغل گالش‌ها بوده است.

راز آواها، قلمرویی نو در پژوهش

 در ادامه این مراسم نویسنده کتاب رویاهای ببر عاشق در این مراسم گفت: نویسنده در کتاب «راز آواها» به قلمرو تازه ای پا گذاشته و پژوهش تکراری ندارد.

اسدالله عمادی اظهار کرد: موسیقی در مازندران ریشه‌ای دور و دراز دارد و قدیمی‌ترین سفالینه جهان در بین‌النهرین مربوط به سفالینه تمبور نواز است و بر اساس پژوهش‌ها این سفالینه مربوط به اقوامی است که در جنوب دریای کاسپین زندگی می‌کردند و در آثار تاریخ‌نگاران، ساز اصلی مردم مازندران تمبور بود.

وی ادامه داد: موسیقی به هم پیوسته‌ای از خراسان تا مازندران جاری بوده و این موسیقی که نسل به نسل به ما رسیده را باید حفظ کنیم.

عمادی گفت: امیدوارم چراغ فرهنگ و ادب روشن بماند گرچه کار دشواری است.

نکته‌های مراسم

-نشر نُت، ناشر تخصصی فرهنگ و هنر، اثر پژوهشی در موسیقی بومی مازندران را، به کوشش محمدابراهیم عالمی، منتشر کرد.

-«رازِ آواها» بازشناسی و ریشه‌یابی برخی ترانه‌ها، سازها و منظومه‌های تبری است.

-آلبوم موسیقی با نام «روجین» شامل ۱۱ قطعه موسیقایی به خوانندگی اسماعیل عبدی است. این آلبوم موسیقی بومی مازندران را جمشید نیکوزاد تنظیم کرده است.

-آلبوم موسیقی «اِنار تِتی» شامل ۱۱ قطعه موسیقایی به خوانندگی محمدابراهیم عالمی، حسین زمانی، ولی عبداللهی، میثم یاری، اسماعیل عبدی و سید پرویز سیاهدشتی است. تنظیم این آلبوم

موسیقی بومی مازندران را پرویز عبداللهی بر عهده داشت. در انارتِتی اشعاری از شعبان نادری رجه، اسدالله عمادی و شروین کاظمی و هم‌چنین شعرهای فولکلوریک با موسیقی هم‌نشین شده‌اند.

-کتاب صوتی «گاته‌گاته» شامل چهار داستان به نویسندگی و روایتگری علی طالبی منتشر شد. طالبی در این کتاب صوتی داستان‌ها و روایت‌های مازندرانی را به نقل از دیگران روایت می‌کند.

-در این مراسم که با حضور اهالی هنر و فرهنگ همراه بود این آثار رونمایی شدند که با بزرگداشت اسماعیل عبدی خواننده مازندرانی همراه بود.

 



    ©2013 APG.ir