تعداد بازدید: 3128

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 21 بهمن 1386-0:0

ما و چري

 آيا تولید خودروی چری در بابل لغو  شده است؟


مراسم کلنگ زنی آغاز احداث کارخانه " ایران خودرو خزر " طی مراسمی رسمی  در روز شنبه بيستم بهمن ماه در بابل برگزار شد.

 در این مراسم که در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل برگزار شد، امام جمعه اين شهر، مدیر عامل ایران خودرو،نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی ، استاندار مازندران و مهندس محرابیان وزیر صنایع و معادن به سخنرانی پرداختند.

از ابتدای سخنرانی وزیر صنایع تعدادی از دانشجویان و نخبگان جوان استان طبق هماهنگی قبلی با اطلاع از اینکه قرار بود در این کارخانه، خودروی چینی (چری) تولید شود ،با بلند کردن پلاکاردهایی نسبت به انعقاد قرارداد نهایی در تاریخ 18/5/1386 با حضور هیئت ایرانی( به ریاست آقای دکتر منطقی در شهر وخور( ووهو) چین بین شرکت چری چین ، ایران خودرو و شرکت سالیتک)  اعتراض کردند.

محتوای این پلاکاردها به شرح زیر بود :

 1- پيامبر اكرم (ص): نگراني من بر امتم از فقر نيست؛ نگراني من بر ايشان از ”سوء تدبير“است.

 2- 1357 : شاه باید برود.صنعت مونتاژ نمی خواهیم . صادرات نفت خام باید متوقف گردد.(شعارهای انقلاب) 1386 : شاه رفت .همچنان صنعت ما مونتاژ است . همچنان نفت خام صادرمی کنیم.

 3- ازدیروز وزیر صنایع : من کلنگ خودروی خارجی را در ایران نمی زنم. تا امروز کلنگ زنی کارخانه خودروی چینی در بابل

 4-حضرت امام (ره) : ما صنعت مونتاژ نمی خواهیم .

در ادامه وزیر صنایع پس از قرائت متن پلاکاردها از دوستان درخواست کرد که پلاکاردها را جهت تمرکز اذهان پایین بیاورند. همزمان یکی از معترضان درخواست ارائه نظرات کرد که مورد قبول وزیر واقع شد و در پایان جلسه و در حضور مدعوین ، نماینده معترضان اهم مطالبات خود را که در طی ده ها ساعت جلسات هم اندیشی با مسئولان امر، مصاحبه های تخصصی و مطالعات میدانی از طرف دانشجویان نخبه استان در موسسه توسعه و فناوری جمع آوری شده بود ؛بدين شرح بیان کرد :

 1- توجه به استعداد و توانایی شرکت های داخلی برای پروژه.

2- عدم وجود نگرش کارشناسی ، سیاست پژوهی و آینده نگری در پروژه.

3- فعال کردن نیروی انسانی متخصص بومی در کارخانه .

4- توجه به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی در سال 1391 و ملزومات آن .

5- پایین بودن سطح فنی خودروی چینی و عدم عملکرد مناسب در شرایط اقلیمی ایران .

 6-دید شرکت چینی به احداث این کارخانه در ایران در جهت تصاحب بازار مصرف ایران نه صادرات.

 سپس وزیر صنایع ضمن تشکر از دانشجویان منتقد گفت :" دید شما واقعا نگرش کارشناسی و علمی در صنعت است و این کار شما در خور تحسین می باشد. نکات اشاره شده بسیار خوب است و ما در صدد اجرای آن هستیم . بنده در این جلسه کما فی السابق قول می دهم تا زمانی که در این مسئولیت هستم ، هرگز کلنگ احداث کارخانه تولید خودروی خارجی را به زمین نمی زنم . و من همین جا دستور می دهم آقای دکترمنطقی مقدمات آموزش های لازم جهت تربیت نیروهای متخصص بومی را در سطح منطقه فراهم نمایند."

 ضمنا پس از پایان مراسم کلنگ زنی ؛ در جلسه ای خصوصی وزیر محترم صنایع ، از حساس بودن دانشجویان منتقد قدردانی نمود و قول داد خودروی خارجی در سایت بابل تولید نشود و نیروی انسانی بومی به کار گرفته شوند.

 همچنین وي از دانشجویان منتقد درخواست کرد که هوشیاری خود را به همین صورت حفظ کنند. لازم به ذکر است که قرارداد با طرف چینی در تاریخ 18/5/86 امضا شده بود و حتی بنر های خودروی چری در سطح بابل نصب شده بود که روز قبل از مراسم کلنگ زنی 19/11/86 بنرها جمع و مسئولان استانی و شهرستانی در روز مراسم کلنگ زنی مدعی بودند که قرارداد با شرکت چینی لغو شده است و قرار است تا یک سال بعد با افتتاح فاز اول پروژه ، خودروی ملی در بابل تولید شود.

فرستنده:موسسه توسعه و فناوری استان مازندران - (m_rohollahi_yahoo.com)


  • مصطفي حسن پورپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 24 بهمن 1386-0:0

    من بعنوان يك ايران خودرويي و مازندراني(جويباري)از اين قضيه بسيار خوشحالم!
    بهرحال كارخانه اي با چنين وسعت در خراسان و آذربايجان زده شد و تعدادي از شهروندان مشغول كار شدند!!
    حدس مي زنم خودرويي بغير از چري در آنجا مونتاژ كنند مخصوصا"اگر هر سه كارخانه بدنه سازي و رنگ و تزئينات را انشالله در بابل ببينميم!!!


    ©2013 APG.ir