تعداد بازدید: 4072

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 3 ارديبهشت 1387-0:0

معماري در ايران ؛ لوكس و فانتزي

مهندس شاهرودي-استاد دانشگاه مازندران- گفت:هم اكنون شاهد حضور افراد فعال در عرصه معماري با مدارك پايين و بعضا فاقد مدرك دانشگاهي هستيم كه برخي همكاران كم لطف، به امضاي كارهايشان مي پردازند.


مهندس عباسعلي شاهرودي -عضو هيات علمي دانشكده هنر و معماري دانشگاه مازندران- گفت:در حال حاضر كشورما از الگوي معماري منسوخ جوامع صنعتي گذشته غرب پيروي مي كند از اين رو بايد در انتظار مشكلات و آسيب هاي جدي رواني در آينده باشيم.

 اين مدرس دانشگاه گفت: در طرحهاي جامع و تفضيلي شهرها صرفا فضاهاي كمي و فيزيكال مد نظر قرار گرفته و به انسان ،روابط انساني و مباحث جامعه شناختي اصالت چنداني داده نمي شود كه نتيجه آن ساختن برجهاي چند طبقه در يك بافت ويلايي است.

وي گفت: در كشور ما معمولا به منظور اجراي طرحهاي توسعه از معماران نظرخواهي نمي شود و مهندسان عمران در حال حاضر همزمان به طراحي فضا و محاسبه مي پردازند.

 وي گفت: عمران و آباداني از دغدغه هاي همه معماران است بااين شرط كه صرفا به منظور پاسخگويي به نيازهاي فيزيكي و بي توجهي به نيازهاي روحي رواني نباشد.

 شاهرودي در خصوص سابقه معماري در ايران گفت: اين هنر و فن در گذشته به صورت استاد و شاگردي و سينه به سينه منتقل مي شده كه دستاورد آنان آثار به جاي مانده از گذشته است .

وي بااشاره به اينكه معماري هم اكنون در ايران به عنوان يك رشته لوكس و فانتزي شناخته مي شود گفت: اين درحالي است كه معماري داراي دو بال فن وهنر و هدف آن ساخت هرگونه فضاي زيستي است.

 وي با گلايه از اينكه در ايران مسير براي حركت اين رشته به درستي تعريف نشده است ادامه داد: هم اكنون شاهد حضور افراد فعال در عرصه معماري با مدارك پايين و بعضا فاقد مدرك دانشگاهي هستيم كه با كم لطفي برخي از همكاران، كه به امضاي كارهايشان مي پردازند زمينه حضور افراد غير متخصص و آكادميك فراهم مي شود .

اين عضو هيات علمي گروه معماري و شهرسازي افزود: بر اساس اصول مورد قبول در سراسر دنيا به منظور ايجاد يك فضا، نقش كليدي معمار در طراحي،مهندس عمران براي محاسبه،مهندس مكانيك و برق براي طراحي تاسيسات ضروري است ولي در كشور ما اين پروسه به درستي اجرا نمي شود و متخصص معمار در حاشيه قرار گرفته و در نهايت براي دكوراسيون و زيباسازي فضاي ساخته شده از او نظر خواهي مي شود.

وي ادامه داد بدليل اينكه بسياري از هنرهاي اصيل معماري ايراني در گذشته به صورت استاد و شاگردي بوده متاسفانه با فوت اين افراد منابع اصلي اين هنرها در حال از دست رفتن است.

وي به لزوم مهندسي فرهنگي بر كشور اشاره و خاطر نشان كرد: ‌امروزه وجود بروكراسي اداري در كشور ما نگران كننده است و در حوزه آموزش ،كار حرفه اي ونحوه ارجاع كار و سيستم اجراي طرح ها بايد بازنگري اساسي صورت گيرد.

وي با برشمردن برخي طرحهاي اجرا شده در كشور كه باعث ضربه زدن به ميراث گذشته شده اظهار داشت:‌به منظور حفظ اين آثار و در عين حال رفع مشكلات زندگي شهري جديد مي توان از تجارب كشورهاي با قدمت ، چون اسپانيا،فرانسه و ايتاليا بهره جست.

مهندس شاهرودي در ادامه با تاكيد بر ايجاد يك الزام قانوني در كشور به منظور جلوگيري از ساخت فضاهاي غير اصولي و بي توجهي به روانشناسي اجتماعي وموقعيت فرهنگي اذعان داشت: هر ساله بزرگترين سرمايه گذاري ملي در بخش مسكن و شهرسازي انجام مي شود كه متاسفانه به بدترين شكل مصالح به كالاهاي بي ارزش تبديل مي شوند .

وي با بيان اينكه دروس تئوري در دانشگاهها بيش از 20 درصد كارايي نخواهد داشت بر لزوم بازنگري در سرفصلهاي درسي اين رشته را ياد آور شد.

وي در پايان ايجاد و تقويت ارتباط ميان دانشگاه و بخش اجرايي را به منظور حل مشكلات معماري امروز كشور ضروري دانست و گفت: تا زماني كه عزم ملي براي انجام امور هر بخش توسط متخصصان همان رشته شكل نگيرد به اين مساله دچار خواهيم بود.

 فرستنده:مديريت روابط عمومي دانشگاه امور رسانه هاي گروهي،دانشگاه مازندران - (rased1980@gmail.com)



    ©2013 APG.ir