تعداد بازدید: 2998

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 4 ارديبهشت 1387-0:0

جور ديگر بايد ديد

يادداشتي از: صديقه نظرپور، كارشناس رسانه هاي گروهي دانشگاه مازندران و دانشجوي كارشناسي ارشد علوم سياسي


هنوز نام مدرسه عالي حقوق كار از خاطرمان نرفته است، هنوز صداي پر شور و نشاط درس از اتاق هاي قديمي هتل قديم بابلسر به گوش مي رسد؛ ساختماني كه حرفهاي زيادي براي گفتن دارد.

 يادگارهايي از روزي كه به عنوان هتل ساخته شد تا روزي كه به عنوان مدرسه عالي تغيير كاربري داد . موج مدرنيزاسيون و گسترش تحصيل در آن برهه از زمان ايجاب مي كرد ، كه مدارسي از اين دست همچون مدرسه عالي علوم اقتصادي و اجتماعي در بابلسر، دانشسراي فني و مهندسي در بابل و مدرسه علوم طبيعي و كشاورزي در ساري بنيان نهاده شود.

در سال 58 و به دنبال حكم شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود ،كه ضرورت تاسيس يك دانشگاه در مازندران ،سياستگزاران نظام را بر آن داشت تا دانشگاه مازندران را به مركزيت بابلسر بنيان نهند؛ با اين توصيف كه از به هم پيوستن اين مدارس جدا از يكديگر، يك شخصيت حقوقي واحد تشكيل و به تربيت و تعليم دانشجويان بپردازد.

 در طي 28 سال اخير دانشگاه مازندران به عنوان بزرگترين مركز آموزش عالي استان تحولات بسياري را به خود ديده است كه انفكاك دانشكده علوم پزشكي و رفتن آن در زير چتر نظام پزشكي كشور ، جدايي مدرسه علوم كشاورزي گرگان و تشكيل دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان و در سال 81 نيز ارتقاء دانشكده هاي فني و مهندسي بابل و علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري به مجتمع از جمله مهم ترين آنها بوده است.

 ايجاد دوره هاي تحصيلات تكميلي و به خصوص رشته هاي دكتري ، جذب اعضاي هيات علمي كارآمد و حضور موثر در مجامع علمي ملي و بين المللي از جمله فعاليت هاي قابل توجه اين دانشگاه در طي سالهاي پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي بوده است.

 از آنجايي كه استان مازندران به دليل موقعيت جغرافيايي ويژه در كنار جنگل و دريا دو نعمت خدادادي قرار گرفته و لزوم استفاده از اين پتانسيل ها نيازمند انجام فعاليتهاي كارشناسي دقيق و مطالعات دانشگاهي است و مسئولان كشور نيز اين استان را به عنوان قطب كشاورزي ايران معرفي كرده اند، توجه ويژه به اين رشته ها مستلزم ارتقاء جايگاه رشته ها و دانشكده هاي فعال در 2 بخش كشاورزي و صنعتي بود .

 اقتصاد درصد بسيار زيادي از مردم از طريق كشاورزي در حال گردش است. مقوله دريا و منابع موجود درآن تاثير بسزايي در ايجاد و گسترش كرسي هاي مختلف علمي در رشته هاي مكانيك ،مهندسي دريا ،سازه هاي دريايي ،مهندسي كشتي سازي ، نقشه برداري دريايي،اكولوژيهاي زيستي، جنگل ،محيط زيست و ... دارد، از اين رو گسترش رشته هاي جديد در بدنه دانشكده هاي فني و كشاورزي نيازمند فضاهاي مناسب تري بود كه با تشخيص مسئولان وقت نسبت به ارتقاء آنها اقدام نمودند .

از منظري ديگر و به نقل از برخي مسئولان يكي از دلايلي كه دانشگاه مازندران در طي سالهاي اخير نسبت به دانشگاه هاي هم سطح نتوانسته رشد بهينه را كسب نمايد همين فاصله با مركز بوده كه وقت و انرژي زيادي را از اساتيد دانشجويان و كاركنان مي گرفت و عموما در فرايند بوروكراسي اداري كارها با كندي انجام مي شد.

 رسيدگي به امور دانشجويان در 3 شهر مختلف بابلسر،بابل و ساري خود مساله اي بود كه همواره مورد اعتراض دانشجويان بود .

 با وجود بسياري از حب و بغضها و نگراني هايي كه افراد، خوش بينانه و يا بدبينانه نسبت به اين مساله داشتند نگارنده بر اين اعتقاد است،كه بايد اين مساله را به فال نيك گرفت چراكه ايجاد دو دانشگاه جديد نه تنها ضربه اي به دانشگاه مازندران وارد نمي كند، فضاي مناسب تري را براي تمركز امكانات و توانمندي هاي دانشگاه در يك سايت واحد فراهم مي آورد و از اتلاف سرمايه هاي مادي و معنوي بسيار در طي رفت و آمدها جلوگيري مي كند.

 به عقيده اين قلم، مدرسه عالي علوم اقتصادي و اجتماعي، باري ديگر به خود بازگشته و همراهانش را كه 30 سال در كنار ش بوده اند به پرواز در آورده و حال نوبت آن است كه با فلش بكي به خود و آنچه كه در آرمانها و اهدافش داشته و دارد با پشتوانه اي 40 ساله به تقويت رشته هاي مادر خود بپردازد و به يكي از دانشگاههاي معتبر در حوزه هاي علوم انساني، پايه و هنر در كشور و جهان مبدل شود.

اگر چه ايجاد دانشكده هاي فني و مهندسي از جمله برنامه هاي اين دانشگاه به منظور حفظ جامعيت آن است، آيا زمان آن فرا نرسيده كه ضمن توجه به صنعت و كشاورزي به فرهنگ و تمدن اسلامي و ايراني نيز توجه بيشتري به خرج دهيم و با توجه به همسايگي با كشورهايي كه قرابت زباني و فرهنگي و مذهبي زيادي داريم به تقويت رشته هايي چون زبان و ادبيات فارسي ،تاريخ و...بپردازيم؟

 در تمامي كشورهاي دنيا، بر خي رشته ها معرف دانشگاه خود با توجه به ظرفيت و توانمندي كرسي شان مي باشند . چه شايسته است كه با توجه به نام هر كدام از دانشگاه هاي استان تخصصي شدن هر كدام از حوزه ها را در آنجا بنيان نهيم.

 اگر چه مي توان با ايجاد رشته هاي فني و كشاورزي به جامعيت دانشگاه مازندران در بابلسر پرداخت، جوانان مازندراني علاوه براين رشته ها به دانشگاهي با رشته هاي ديگر چون سينما، گرافيك ، تئاتر ، بازيگري ، فرهنگ عامه ، تاريخ و بسياري رشته هاي ديگر كه در اين مقال نمي گنجد علاقه مندند و چه بسا با ايجاد فرصت زمينه شكوفايي آنان را در مسيري كه مستعد آن هستند فراهم نماييم .

بياييم در سال شكوفايي و نوآوري چشم ها را بشوييم و با نگاهي جديدتر به مسائل، طرحي نو دراندازيم. فرهنگ و هنر همان قدر باارزشند كه صنعت و تكنولوژي به سازندگي کمک مي نمايند.

 اگر دغدغه آباداني وطن داريم، كه حتما داريم، خواست ها و نيازهاي جوانان را،كه در واقع استفاده كنندگان اصلي نظام آموزشي هستند در نظر گيريم تا شاهد شكوفايي و نو آوري استعدادها ي مردمان كشور و منطقه مان باشيم.

 (rased1980@yahoo.com)


  • شنبه 7 ارديبهشت 1387-0:0

    با سلام خدمت شما دوست عزيز
    با تشكر از بذل توجه شما به اين امر خطير .
    آرزوي اميد و بهروزي را براي شما دارم.


    ©2013 APG.ir