تعداد بازدید: 3025

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 1 خرداد 1387-0:0

زندگی میان ابرها

گزارش كامل " پانته‌آ یكتا"،از كمپ فيلم كوتاه آلاشت


 نخستین کمپ فیلم کوتاه 25 تا 27 اردي بهشت ماه 87 در شهر آلاشت برگزارشد. در این کمپ 3 روزه جمعی از فیلمسازان عضو خانه سینما حاضر بودند و در روزهای برگزاری، درباره مشکلات، راهکارها و البته ویژگی‌های ساخت چنین آثاری با هم گپ زدند. این گزارش درباره اتفاقاتی است که در زمان برگزاری در آلاشت رخ داده است.

--------

عكاسی از طبیعت شمال بهانه‌ای بود برای آنكه چند فیلمساز جوان، راهی «آلاشت» شوند و آنجا در میان ابرها، از درخت و مه و جنگل عكس بگیرند. اما این سفر بهانه‌ای شد تا امكان برگزاری كمپ فیلمسازها در شهر مه‌گرفته فراهم شود؛ كمپی كه در همان آغاز كار، 150 نفر از فیلمسازان جوان عضو انجمن فیلم كوتاه ایران، برای حضور در آن اعلام آمادگی كردند.

اگرچه قرار بود كمپ، محلی برای آشنایی بین افراد باشد. اما برنامه‌های دیگری هم برای سه روز كمپ در نظر گرفته شد. نمایش فیلم و نقد و بررسی آنها، كارگاه آموزشی ایمنی در سینما. (البته رصد ستارگان برنامه‌های كمپ سه روزه بودند. در همین روزها بود كه فیلم «المپیك پكن» مجید مجیدی هم به نمایش درآمد و به كتابخانه آلاشت هم اهدا شد.

مراسم افتتاحیه كمپ، بعدازظهر روز چهارشنبه در حیاط موزه مردم‌شناسی این شهر برپا شد. اجرای مراسم آیینی و موسیقی محلی كه در مه زیاد منطقه اجرا شد بخش جذاب برنامه افتتاحیه بود. محمد شیروانی رئیس هیات مدیره انجمن فیلم كوتاه در افتتاحیه گفت: جشنی كه امروز برای افتتاح كمپ برپا شده باشكوه‌تر از جشنی است كه مردم این منطقه در نوروز برای افتتاح موزه مردم‌شناسی آلاشت برگزار كردند. شیروانی در پایان صحبت‌های خود از پژمان بازغی و هانیه توسلی كه تنها بازیگران میهمان كمپ بودند دعوت كرد كه برای مردم و حاضران در مراسم صحبت كنند.

حضور توسلی و بازغی در آلاشت برای مردم شهر هیجان‌انگیز و جالب بود. بازغی كه بارها در كمپ یادآوری كرد كه سینما را از دفتر انجمن جوانان شهر رشت با راهنمایی‌های فرهاد مهرانفر (مدیر دفتر انجمن رشت در سال‌های قبل) آغاز كرده است، گفت: امیدوارم برگزاری این كمپ در جوانان این منطقه برای تصویر این فضای زیبا و دست نیافتنی ایجاد انگیزه كند.

 او گفت: آرزوی ما در تهران استفاده از اكسیژن به این تازگی و زیادی است. در این چند ساعت شش‌های ما تعجب كرده‌اند. هانیه توسلی هم در مراسم افتتاحیه گفت: من فیلم كوتاه نساخته‌ام اما در فیلم كوتاه بازی كرده‌ام و از بیننده‌های پروپاقرص فیلم كوتاه هستم. از انجمن فیلم كوتاه متشكرم كه من را به آلاشت دعوت كردند تا فرصت آشنایی با مردم این منطقه برایم فراهم شود.

 توسلی گفت: قرار است ما از امروز به مدت سه روز در چادر زندگی كنیم امیدوارم این تجربه، آخرین تجربه نباشد. البته هانیه توسلی و هم‌چادری‌هایش در اولین شب حضور در چادر برای فرار از سرما از اسكان در چادر انصراف دادند و به خانه‌ای كه به اسكان خانم‌های شركت‌كننده در كمپ اختصاص داشت نقل مكان كردند.

جمشید ابراهیم‌نژاد شهردار شهر آلاشت در سه روز برپایی این برنامه مانند یكی از اعضا در محل كمپ حضور داشت و حتی در آماده كردن ناهار، شام و صبحانه برای میهمانان همكاری می‌كرد. ابراهیم‌نژاد در مراسم افتتاحیه گفت: حضور اعضای صنف فیلم كوتاه در آلاشت مانند دیگر هنرمندان برای ما مایه مسرت و شادی است. دونوازی «لله وا» و «لگن نوازی» برنامه‌های موسیقی سنتی بودند كه در مراسم افتتاحیه اجرا شد.

 «لله وا» ساز اصلی و بومی مازندران است و ظاهری شبیه نی دارد در واقع «لله» همان نی خودرو است كه معنای بادر نفس می‌دهد. روز اول كمپ با این اتفاقات به پایان رسید. روز دوم كمپ: برنامه‌ای بسیار جالب در منطقه «لرزنه» یكی از مناطق ییلاقی شهر آلاشت برگزار شد. برنامه صبحانه در دل طبیعت بكر ساده و خودمانی اما مرتب برگزار شد.

 عكاسی و گفت‌وگو در دومین روز برگزاری كمپ، به همراه آشنایی با صنایع دستی برنامه‌های دیگر این گروه 150 نفره بود. حضور نیروهای هلال‌احمر و پلیس در كنار میهمانان كمپ و همراهی آنها با مدعوین در جاده‌ها برای همه دلگرم‌كننده بود. بعدازظهر دومین روز كمپ به بازدید از آلاشت و رصدخانه این شهر اختصاص داشت. در بعدازظهر روز دوم دو جلسه صنفی تشكیل شد و اهداف و برنامه‌های انجمن فیلم كوتاه و طراحی كمیته‌های مختلف این انجمن صورت گرفت.

روز جمعه سومین روز و آخرین روز برگزاری كمپ بود. رضا میركریمی، مجید مجیدی، فرید فرخنده‌كیش و امیر لطفیان به عنوان نمایندگان مركز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران در روز سوم از كمپ فیلم كوتاه در آلاشت بازدید كردند. افتتاح وب‌سایت شهر آلاشت و كتابخانه این شهر توسط مجید مجیدی و رضا میركریمی در سومین روز كمپ انجام شد. مجیدی به عنوان اولین جمله در وب‌سایت آلاشت نوشت «طبیعت زیبا و سكوت و صدای طبیعت آلاشت بسیار دلنشین است.»

مجیدی در دیدار از كمپ گفت: همیشه در كارها عشق كارساز است اما همه به امكانات توجه می‌كنند. او در مراسم اختتامیه هم گفت: امیدوارم حركتی كه توسط فیلمسازان سینمای كوتاه آغاز شده است منشاء حركت‌های خوب دیگر در این منطقه و دیگر نقاط كشور باشد. مجیدی تاكید كرد: در مدت حضورش در آلاشت متوجه شده است مردم این منطقه دارای فرهنگ غنی هستند و با خاطرات زیبا این شهر را ترك می‌كند.

كارگردان «رنگ خدا» اظهار امیدواری كرد: فرصتی ایجاد شود كه در فضای دلپذیر و با صفای آلاشت یك فیلم بسازد. رضا میركریمی در جلسه صنفی اعضای انجمن فیلم كوتاه صحبت كرد و گفت: هرگز چنین ابعاد وسیعی را برای كمپ متصور نبوده است. او در مراسم اختتامیه هم گفت: مطمئن هستم این اختتامیه غیرقابل تكرار است و نظیر آن تاكنون اتفاق نیفتاده است.

 رضا میركریمی در جلسه صنفی اعضای انجمن فیلم كوتاه كه در مسجد آلاشت برگزار شد، گفت: آنچه بیش از پیش به اصناف خانه سینما صدمه وارد می‌كند، دور شدن از یكدیگر است. با نزدیك شدن اعضای صنف‌های مختلف به یكدیگر امنیت صنفی شكل می‌گیرد و با تعاملاتی كه توسط خود اعضا به وجود می‌آید همه مشكلات حل می‌شود و سینمای ما همراه خودمان دفن نمی‌شود.

 او افزود: برگزاری این كمپ در انتهای دوره فعالیتم حسن‌ختام مناسبی است به نظر من كاری كارستان انجام شده است. میركریمی در پایان پیشنهاد برگزاری همایش سالانه انجمن فیلم‌كوتاه در آلاشت را مطرح كرد. مراسم اختتامیه اولین كمپ انجمن فیلم كوتاه خانه سینما بعدازظهر روز جمعه در موزه مردم‌شناسی آلاشت برگزار شد. اجرای نمایش آیین «عروسی در مازندران» در ابتدای مراسم اختتامیه با توجه بسیار حاضران در مراسم همراه بود.

پذیرایی در مراسم اختتامیه در قالب اجرای همین نمایش انجام شد و از حاضران در اختتامیه مانند میهمانان یك عروسی با خوراكی‌های متنوعی كه در سینی‌های بزرگ لای زرورق پیچیده شده بودند، پذیرایی شد. مهدی قربان‌پور دبیر اولین كمپ فیلم كوتاه در مراسم اختتامیه اعلام كرد: اجرای مراسم افتتاحیه و اختتامیه تماما توسط مردم شهر آلاشت برگزار شد و انجمن فیلم كوتاه در برپایی این دو برنامه نقشی نداشته است.

صمیمیت و اجرای بسیار دلچسب این مراسم ناشی از صفا و مهربانی مردم آلاشت بود. در مراسم اختتامیه از بیش از 10 نفر از فعالان حوزه فیلم كوتاه و پیشكسوتان سینمای كوتاه قدردانی شد. تقدیر از صادقی (مدیر شورای شهر آلاشت)، بهرام حمیدی (مدیر صداوسیمای مركز مازندران)، محمد آفریده (مدیر مركز گسترش سینمای مستند و تجربی)، ناصر باكیده (مدیر انجمن سینمای جوانان ایران)، امیدشهاب رضویان (مدیر سابق انجمن فیلم كوتاه)، در این مراسم انجام شد.

 امیدشهاب رضویان پس از دریافت تقدیرنامه‌اش از 10 نفر به عنوان پایه‌گذاران انجمن فیلم كوتاه خانه سینما نام برد و از بیژن میرباقری، مصطفی آل‌احمد، مهدی جعفری، كاوه بهرامی مقدم، مهوش شیخ‌الاسلامی، مونا زندی، مجید برزگر و سعید ساداتی به عنوان پایه‌گذاران انجمن یاد كرد و گفت: ما چند سال پیش احساس كردیم باید جایی داشته باشیم كه حامی منافع صنفی‌مان باشد و امروز احساس می‌كنم چه‌كار خوبی كردیم كه این انجمن را تاسیس كردیم.

 همچنین تشكر می‌كنم از كسانی كه كار را ادامه دادند. سعید پوراسماعیلی و كمال فرهنگ دیگر افرادی بودند كه در ادامه مورد تقدیر قرار گرفتند. در مراسم اختتامیه تعداد زیادی از تقدیرنامه‌ها به دلیل غیبت افراد به نمایندگان آنها اهدا شد، فرید فرخنده‌كیش تقدیرنامه محمد آفریده را گرفت و لطفیان نیز تقدیرنامه باكیده را دریافت كرد، تقدیرنامه سعید پوراسماعیلی به پژمان بازغی سپرده شد و مریم فخیمی به عنوان مدیر فرهنگی كمپ تقدیرنامه جلال رسول‌اف مدیرعامل بانك اقتصادنوین را دریافت كرد.

 بانك اقتصادنوین حامی مالی برگزاری كمپ بود و در پایان مراسم نیز پنج عكس به مبلغ 30 میلیون ریال از سوی بانك اقتصاد نوین به مردم شهر، شهرداری و شورای شهر آلاشت تقدیم شد. ساعد نیكزاد كه از او به عنوان پیشكسوت و عضو افتخاری انجمن فیلم كوتاه قدردانی شد گفت: مدت‌ها بود كه مردم كشورم را شاد ندیده بودم. همه ما 888 بودیم و هفت مقدس را فراموش كرده بودیم. ان‌شاءالله همیشه شاد باشید.

«فرهاد مهران‌فر» نیز پس از دریافت لوح قدردانی خود گفت: افتخار می‌كنم كه در این جمع حضور دارم. 150 عضو فیلمساز كوتاه با حضور در این سفر مطمئنا سفیر صادق اهالی مردم آلاشت خواهند بود. «نقی نعمتی» كه به عنوان نماینده جایزه زاون قوكاسیان را دریافت كرد، گفت: قوكاسیان یك مرد بزرگ است كه به عرصه فیلم كوتاه خدمت كرده و شاگردان بسیار بزرگی تربیت كرده است.

«شهرام مكری» از اعضای هیات مدیره انجمن فیلم كوتاه در مراسم اختتامیه تقدیرنامه «محمد اخبایی» را دریافت كرد و به مردم آلاشت گفت: ما از شما خاطره بسیار خوبی داشتیم. امیدوارم شما در این شهر خاطره خوبی از حضور ما داشته باشید. «مهدی قربان‌پور» دبیر نخستین كمپ فیلم كوتاه ایران در پایان مراسم اختتامیه گفت: از همراهی خوب و ماندگار همه شما برای ایجاد كمپ فیلم كوتاه بسیار ممنونم. از شهردار، شورای شهر آلاشت و جمعیت هلال‌احمر نیز به خاطر تمام زحماتی كه کشیدند سپاسگزارم. امیدوارم در این شهر كارهای فرهنگی دیگر انجام شود.

 اولین كمپ فیلمسازان جوان، با این اوصاف به پایان رسید. شاید سال آینده این كمپ با حضور افراد بیشتری برگزار شود، آن هم در میان ابر و درخت و جنگل.( kargozaaran)



    ©2013 APG.ir