تعداد بازدید: 31759

توصیه به دیگران 8

جمعه 10 خرداد 1387-0:0

همسرلاریجانی: وقتی دعوایمان می‌شود، برای هم نامه می‌نویسيم

گفت وگو با خانواده دکتر علي لاريجاني


شاید کمترکسی لاریجانی را پیش ازحضورش درساختمان شیشه ای سازمان صدا وسیما میشناخت .فردی که درکمتر ازده سال تغییرات قابل ملاحظه ای را درصداوسیما ایجاد کرد شاید ازسنین نوجوانی هوای بزرگی به سرداشت وبرای این منظور ازکلاس تا دانشگاه وعرصه سیاسی سخت کوشید تا کنون که درصدر قوه مقننه کشور قرار گرفته است .

متن زیر مصاحبه ای است که در زمان انتخابات با فریده مطهری همسر دکتر علی لاریجانی صورت گرفته ،برخی ازنکات آن باتوجه به شرایط فعلی قابل توجه است.

---------------------
وقتی ماشین را پارک کردم تا به سمت پیرمرد نگهبان دکه بروم وآدرس منزل دکتر را ازو بگیرم بدون كلامي انگار مي‌دانست منزل دكتر علي لاريجاني رئيس سابق سازمان صدا و سيما را جستجو مي‌كنم. گفت : منزل آقاي دكتر همين جاست. آيفون قديمي را كه تنها دكمه رنگ و رو رفته‌آن توجه مرا به خود جلب كرد، فشردم و صدايي كه گويا منتظر ديدارمان بود مرا به داخل خانه هدايت كرد.

ديدن پاركينگ خالي از ماشين، بر خلاف تصورمان از آقايان سياست‌مدار امروزي چنان برايم غيرمنتظره بود كه ناگهان خود را در بين درب ورودي، مقابل چهره مهربان خانمي دوست داشتني يافتم. وارد پذيرايي كه شدم 2 تابلو نقاشي بسيار بزرگ توجهم را جلب كرد. تابلو اول تصوير آيت‌الله شهيد مطهري و تصوير ديگر متعلق به آيت‌الله هاشم آملي بود. در اولين نگاه معناي عدالت را در منزل آقاي لاريجاني بدون هيچ سوالي فهميدم. رديف مبلمان راحتي قهوهاي رنگ آرامشي به من مي‌داد كه تصور نمي‌كردم در خانه يك سياستمدار وجود داشته باشد.

 گويي صبغه معلمي وي بر فضاي خانه غلبه داشت. مهم‌تر اين بود كه برخورد صميمي خانم لاريجاني با پذيرايي گرم خانم دكتر جوان چنان اعتماد بخش بود كه مي‌خواستم همه ناگفتني‌ها را يكجا بدانم. تصور اين‌كه در منزل دختر شهيد مطهري و پسر آيت‌الله هاشم آملي در حال نوشيدن چاي و گفتگوي دوستانه هستم، بسيار برايم خوشايند بود.


كلام آرام و مهربان خانم لاريجاني اين‌گونه آغاز شد: «حدودا 15 ساله بودم كه علي لاريجاني20 ساله و پر تلاش مرا  از پدر خواستگاري كرد.  رابطه مريد و مرادي ایشان  كه با محبت پدرم تجلي يافت  پايه‌گذار خانواده ما شد.
به قول پدرم ايشان جوان 20 ساله پيري بودند كه پختگي لازم را در عرصه سياست و علم به دست آورده بودند.» خانم فريده مطهري در پاسخ به اين سوال كه نظر آقاي لاريجاني درباره حضور اجتماعي شما در جامعه چيست به گرمي گفتند : «از همان اوايل زندگي مشترك باتوجه به تلاش و فعاليت همسرم دريافتم كه حضور من در منزل كمك بسيار بزرگي در جهت اداره زندگي است. ايشان در سن 22 سالگي در دانشگاه شريف به‌عنوان مدرس دعوت به همكاري شدند. علاوه بر آن بورسيه‌هاي زيادي را براي ادامه تحصيل در خارج از كشور داشتند كه به دليل شهادت پدرم و مشغله‌هاي انقلاب از پذيرفتن آنها خودداري كردند و حضور خود را در ايران پراهميت‌تر دانستند.


من معتقدم انسان در مقابل نعمات خداوندي مسئول است و بايد زكات آنها را بپردازد. او مردي توانا و با ظرفيت‌هاي كاري زيادي بود. پس به شكرانه اين نعمت بايد در عرصه‌هاي اجتماعي سياسي و فرهنگي فعاليت مي‌كرد. صلاح كار را در اين ديدم كه سنگر منزل را حفظ كنم تا ايشان در اين خصوص آسوده خاطر باشند. علاوه بر اين در منزل به ويراستاري و پياده كردن سخنراني‌ها و يادداشت‌هاي پدرم (شهيد مطهري) مشغول شدم. همسرم در هيچ زمينه‌اي مرا محدود نكردند و خانواده و اقوام همه بر اين باورند كه من آزادترين زن در عرصه‌هاي اجتماعي و فرهنگي هستم.»


در اين هنگام فاطمه خانم كه در رشته پزشكي تحصيل مي‌كند، با ظرف شيريني به جمع ما پيوستند. از خانم مطهري پرسيدم نحوه تقسيم و تنظيم كار در منزل شما چگونه است؟ گفتند : «من هيچ وقت مانع فعاليت‌هاي ايشان نمي‌شوم. تصميم گرفتم برنامه تربيتي و مراقبت از فرزندان را خودم بر عهده بگيرم و علي لاريجاني به فعاليت‌هايش در بيرون منزل بپردازد. البته ايشان همواره در كنار من بودند و هميشه آگاهي از وضعيت تحصيلي بچه‌ها برايشان اهميت داشت. شاهد اين مدعا حرف معلم مدرسه به فرزندم بود كه مي‌گفت : توجه والدين شما به مسايل درسي و اخلاقيتان كم نظير و تا حدودي بي‌نظير است.»


ايشان در حالي كه مشغول تعارف كردن به من بودند، ادامه دادند :«آقاي لاريجاني در تمام جلسات والدين مدرسه بچه‌ها حضور داشتند. هيچ جلسه‌اي را از ياد نمي‌بردند و حتي اگر كار مهمي هم داشتند حداقل يك ساعت حضور مي‌يافتند. محال است كه به سوالات و مشكلات فرزندان حتي در شرايط سخت كاري بي‌توجه باشند، هميشه ارتباطشان با خانواده برقرار است.»


سوالي كه ذهنم را مشغول كرده بود، اين بود كه قدرشناسي و سپاسگذاري آقاي دكتر لاريجاني از زحمات همسرشان چگونه است. خانم مطهري انگار كه ذهن مرا خوانده باشد. با لبخندي ادامه داد : «همسرم  از  آغاز زندگي مشترک ، روش جالب و جديدي را براي حل مشكلات و قدرداني ارايه داد. آن روش نامه‌نگاري بود. بخصوص اين‌كه ايشان توجه خاصي به اين نكته تربيتي داشتند كه در مقابل فرزندان از مجادله و بحث پرهيز شود. سعي مي‌كرديم كه از طريق نامه، انتقادات و تذكرات را به هم گوشزد كنيم. اماتشكر و قدرداني اکثرا حضوری صورت مي‌گیرد.  مخاطب اين نوع نامه‌ها فقط من نيستم. ايشان حتي قبل از تولد فرزندانم نامه‌اي برايشان مي‌نوشتند و در آن آمال و آرزوهايشان را بيان مي‌كردند.»


با ديدن جاي خالي ساير فرزندان (ساره خانم فارغ‌التحصيل رشته فلسفه، آقا مرتضي و محمدرضا محصل دبيرستان و راهنمايي) پرسيدم : فرزندان چگونه جاي خالي پدر را در طول روز باتوجه به مشغله‌هاي زياد ايشان درك و تحمل مي‌كنند.


دختر شهيد مطهري پاسخ داد : «مادر بايد از پدر خانواده الگو بسازد. خود ما هنگامي كه كودك بوديم، پدرمان برايمان الگو بود و تصور مي‌كرديم بهتر از پدرمان در دنيا وجود ندارد به‌طوري كه نوع پوشش،‌ رفتار و حركات پدر را تكرار و دنبال مي‌كرديم. ايشان به منزله ستون خانه چنان نقشي را ايفا مي‌كنند كه فرزندانم الگو مي‌گيرند. آنها نسبت به عمود خانه ايمان و امنيت خاطر دارند. بچه‌هاي من پدرشان را خيلي قبول دارند و شرايط سخت‌كاري او را درك مي‌كنند».


در حالي كه فاطمه خانم لبخندي از رضايت بر لب داشت، رابطه رئيس جمهور احتمالي آينده را با فرزندان و بخصوص دخترانشان جويا شدم. خواستم بدانم فاطمه چقدر در خاطرات پدر جاي دارد؟
خانم مطهري پاسخ دادند : «رابطه پدر با فرزندان بسيار صميمي است. به اندازه‌اي كه رابطه مريد و مرادي بين آنها حكم فرماست اما ايشان علاقه خاصي به فرزندان دختر دارند. 
 

به تصوير آيت‌الله هاشم آملي نگريستم و رابطه اين مرد فرهيخته و سياست‌مدار با والدينش برايم اهميت يافت. پرسيدم كمي درباره پدر و مادر همسرتان برايمان صحبت كنيد؟


«پدرشان آيت‌الله هاشم آملي بودند كه به‌عنوان مجتهد عالي‌قدر و عالم ديني تاثيرات زيادي را در تربيت ايشان داشته‌اند. بويژه اين كه در حسن خلق و معاشرت زبانزد همه بودند. مادرشان نيز واقعا قابل ستايش و در زندگي ما منشا خير و بركات زيادي هستند. همسرم اهميت اين موقعيت خانوادگي را ارج مي‌نهد و محبتی همراه با احترام برای مادر قائل است .


بدون وقفه سوال بعدي را پرسيدم كه آيا آقاي دكتر در مسايل مهم كاري با خانواده مشورت مي‌كنند؟


خانم مطهري فرمودند : «ايشان در همه امور با خانواده مشورت مي‌كنند. مثلا در مورد نامزدي نمايندگي مجلس و پذيرش پست وزارت ارشاد، رضايت تمام خانواده را جلب كردند و بعد اقدام نمودند. به‌عنوان نمونه در قضيه پذيرفتن رياست سازمان صدا و سيما زياد مايل نبودم و معتقد بودم كه مسئوليت سازمان از جهات دنيوي و اخروي بسيار سنگين است و باتوجه به موفقيت ايشان در وزارت ارشاد، علاقه‌مند به ادامه فعاليت‌شان در همانجا بودم.


نگراني من از طريق آقاي لاريجاني به مقام معظم رهبري انتقال يافت. ايشان فرمودند : فاذا عزمت فتوكل علي‌الله . براي آرامش بيشتر به امام زمان(عج) در شب نيمه شعبان متوسل شدم. خواب ديدم در بياباني بي‌آب و علف همراه همسرم و فرزندانم هستم. در خواب به نظرم آمد اينجا همان بياباني است كه حضرت هاجر با اسماعيل در آن تنها بود. او من و بچه‌ها را تنها گذاشت و از ما دور شد و گفت من مي‌روم تا اينجا را آباد كنم. حالت انقطاع و وحشت عجيبي مرا گرفت. ناگهان از دور ديدم پدرم با 2 گلدان پر از گل به طرفم مي‌آيند و گفتند من آمده‌ام تا اينها را اينجا بكارم و قبل از من نيز علامه طباطبايي آمده بودند. با شنيدن اين حرف‌ها بسيار آرامش پيدا كردم.»


سخن كه به اينجا  رسید ،خانم مطهري ديگر نتوانست ادامه بدهد و بغض اجازه حرف زدن را به او نمي‌داد. اشك‌هاي من نيز سرازير شده‌ بود.


عقربه ساعت حدودا يازده و نيم را نشان مي‌داد. همگامي با همسر رئيس جمهور احتمالي آينده كشورمان به قدري شيرين و جذاب بود كه دو ساعت و نيم حضورمان را كمتر از 5 دقيقه مي‌دانستيم.


نظرشان را درباره فعاليت‌هاي آقاي دكتر در سازمان صدا وسیما جويا شدم. گفتند : عملكرد ايشان در سازمان همواره مورد انتقاد گروه‌هايي از مردم بود. ايشان معتقد بودند برنامه‌هاي سازمان بايد طوري باشد كه قشر متوسط فكري و فرهنگي جامعه را جذب و راضي كند. از نظر ايشان اقشار بالاي فرهنگي و فكري براي زندگيشان برنامه دارند. قشر پايين فرهنگي نيز مشغول سرگرمي‌هاي خودشان هستند. پس بايد حد تعادل را رعايت كنيم. البته ايشان براي سليقه‌هاي خاص، برنامه‌ها و شبكه‌هاي مخصوصي را نيز طراحي كردند.»


در هنگام گفتگو در لابه‌لاي حرف‌هاي خانم مطهري فهميدم دو دستگاه تلويزيون دارند. . پرسيدم چقدر از برنامه‌هاي سازمان استفاده مي کنيد؟ خانم لاريجاني كه انگار منتظر اين سوال بود گفت : «ما در روزهاي تعطيل در جمع خانواده و بخصوص ماه رمضان از برنامه‌هاي تلويزيون استفاده مي‌كنيم ولي من چون خودم مشغول فعاليت روي آثار پدرم هستم و فرزندانم نيز درگير تحصيل هستند ،فرصت زيادي براي ديدن برنامه‌هاي تلويزيون نداريم.»


گرمي و صميميت اخلاق خانم لاريجاني،‌مرا مصمم كرد تا به سوالي كه هميشه در ذهنم بود وبپردازم  كه نظر آقاي دكتر درباره جايگاه زن در عرصه اجتماعي و مسئوليت‌هاي مختلف چيست؟


«ايشان از زن به‌عنوان سكوي پرتاب انسان آينده ياد مي‌كنند. حضور زنان در اجتماع با رعايت عفت و پاكدامني را حضوري جدي مي‌دانند. زن را ريحانه مي‌دانند كه بايد با او حنین (ملایم ) رفتار كرد. زن در انديشه‌هاي ايشان شاهكار معنوي است. ايمان و اعتماد بالايي به توانايي‌ها و فعاليت‌هاي زنان دارند. معتقدند حتي حضور برخي از زنان در برخي از مديريت‌هاي كليدي كشور موثرتر و موفق‌تر از مردان است اما به دليل آنكه زن مدير خانه و مسئول تربيت فرزندان است، نبايد در جامعه متحمل مسئوليت‌‌هاي طاقت‌فرسا و خرد كننده باشد. مگر به اقتضاي شرايط»


براي اين‌كه دقيق‌تر از پايه‌هاي فكري دكتر علي لاريجاني در مورد زنان باخبر شوم، از ميزان رضايت‌مندي دكتر در مورد قوانين مربوط به زنان پرسيدم‌:


خانم مطهري پاسخ دادند : «دفاع از حقوق زنان در ديدگاه ايشان جايگاه بسيار بالايي دارد. مثلا در زمينه طلاق نظرشان اين‌است كه قوانين طلاق عادلانه نيست البته ايشان طلاق را بسيار مغبوض و به‌عنوان راه باريكه‌اي مي‌دانند براي خلاصي از مشكلات پيش آمده و معتقدند كه قانون‌مداران ما در زمينه احقاق حقوق زنان فاصله زيادي با قوانين و آموزه‌هاي اسلامي دارند.»


ويژگي‌هاي شخصيتي نامزد رياست جمهوري براي همه به عنوان سوال مطرح است. از خانم مطهري خواستم كمي بيشتر در مورد صفات فردي همسرشان بگويند و ايشان گفتند :


«بسيار كلي‌نگر هستند و به جزئيات اهميتي نمي‌دهند. اجازه غيبت در هيچ اموري را به كسي نمي‌دهند. حسن رفتار و عطوفت ايشان نسبت به خانواده‌ زبانزد فاميل است. ايشان بسيار مهربان هستند و همكاري زيادي در كارهاي منزل با من دارند. روحيه عيب‌جويي و ايرادگيري ندارند و تدبير امور منزل را به من واگذار كرده‌اند. به قول پدرم ايشان خردي بسيار بزرگ دارند. درمسائل مذهبي ما را بسيار تحت تاثير قرار مي‌دهند و رابطه ايشان با علماي بزرگ و عارفان نامدار،‌ خانواده را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد و باعث مي‌شود ما نيز از وجود بزرگان بهره‌مند شويم.» كوه يادآور انسان‌هاي قوي و با صلابت است.

كوهنوردي علي لاريجاني زبانزد خاص و عام است. از خانم مطهري در مورد تفريحات خانوادگي ايشان توضيح خواستم :
«تفريحات ما از نوع تفريحات عموم مردم نيست. ما گفتگوي‌هاي صميمي، همكاري‌ها و دور هم بودن خانوادگي را نوعي تفريح تلقي مي‌كنيم. علاوه بر اين ايشان به خواندن كتاب‌هاي فلسفي علاقه‌مند هستند. كوهنوردي را بسيار دوست دارند و روزهاي تعطيل از برنامه‌هاي تلويزيون استفاده مي‌كنند. مسافرت‌‌هاي كوتاه به منظور زيارت، سياحت و ديدار اقوام و آشنايان نيز جزء برنامه‌هاي تفريحي خانواده‌ مي‌باشد.»


صحبت‌هاي مقام معظم رهبري در مورد ايشان حاكي از رابطه صميمي‌شان با مقام معظم رهبري است درباره كيفيت اين رابطه از خانم دكتر سوال كردم :
«ارادت ايشان به رهبري از سنخ ارادت رئيس و مرئوس نيست. كاملا رهبري را جداي از مسائل سياسي، فردي فرهيخته، عالم و پرهيزگار مي‌دانند و به‌عنوان الگو ياد مي‌كنند. هميشه پس از ملاقات رهبري، با شور و شوق خاصي از نماز و عبادت ايشان تعريف مي‌كنند. در سياست نظرات ايشان را كاملا دقيق‌، سرنوشت‌ساز و سنجیده  مي‌دانند. ايشان علاقه زيادي به رهبري دارند و عنايت رهبري به ايشان و حضورشان در مراسم توديع آقاي لاريجاني واقعا خستگي 10 ساله را از تن ايشان خارج كرد.»


عقربه ساعت حدودا يك بامداد را نشان مي‌داد. اين باعث شد سريع‌تر آخرين سوال را بپرسم. خانم مطهري! ملاك ايشان براي انتخاب مديران آينده چيست؟ «ايشان در انتخاب مديران بسيار حساس هستند و از مديران فعال و كارآمد استفاده مي‌كنند. معتقدند مدير خوب، مديري است كه اول خانواده خود را خوب اداره كند. نداشتن فساد مالي و اخلاقي مديران برايشان بسيار مهم است.


با پرسيدن سوال آخر تصميم گرفتم منزلشان را ترك كنم. هنگام خداحافظي با كمي دقت در عكس پدر ايشان متوجه شباهت اين پدر و پسر شدم. بخصوص لبخندي كه برلبان پدر بود، مرا به ياد خوشرويي آقاي دكتر مي‌انداخت.


احساس دیگری دارم از در بیرون می زنم .کوچه در آرامش شبانه نفس می کشد .همراه با درختهایی که برگهایشان در نسیم ملایم شبانگاهی رقصی آرام دارند ریه ام از هوای تازه پر میکنم .حرفهایی را که در خانه شنیده ام   مرور می کنم .همه اش عشق،همه اش زیبایی ،همه اش امید  .در طول راه به فاصله بين ديده‌ها و شنيده‌ها پي بردم و دانستم كه پشت هر مرد موفقي زن بزرگي وجود دارد.(alborznews)


  • يکشنبه 13 خرداد 1397-18:34

    داستانه خوبیه ولی اگر هم آقای لاریجانی به قشر ضعیف هم توجه میکرد بهتر بود

    • يکشنبه 23 خرداد 1395-15:52

      سلام بر بانوان خوب ایرانی من جمله خانم فریده مطهری که بسیار خوب و خانم است

      • يکشنبه 17 خرداد 1394-16:19

        دختر کسی چون مطهری چیزی جز این بود عجیب بود کاش همه زنهای جامعه ما اینطوری بودن اونوقت کسی هیچ مشکلی نداشت

        • يکشنبه 16 آذر 1393-15:8

          خیلی آموزنده

          • يکشنبه 29 مرداد 1391-0:0

            والله که تو یک زنی .

            • حسین صادقی‌مرشتپاسخ به این دیدگاه 3 4
              چهارشنبه 6 آذر 1387-0:0

              هوالعزیز
              اتفاقاً شب گذشته(سه‌شنبه شب 05/09/87)مشابه همین رفتار را که زن و شوهر قهر کرده با هم و برای هم نامه‌پراکنی می‌نمودند را در قالب مسافرخانه سعادت، نمایشی کرده بود. و از سویی هم در زمان صدارت صدا و سیما از سوی شیخ علی لاریجانی، که به وقت تصویب تحقیق و تفحص از سوی مجلس شورای اسلامی وقت فرمایش فرموده بودند : همه‌اش کشکی است! - نیز قابل توجه است و تاریخی!

              • يکشنبه 16 تير 1387-0:0

                N/A

                • فعال سیاسیپاسخ به این دیدگاه 2 3
                  چهارشنبه 29 خرداد 1387-0:0

                  یک مازندرانی نامزد مجلس هشتم در انتخابات آینده ریاست جمهوری ؟
                  www.jafarghorbanpour.com
                  http://parsaupload.com/file/1497/ghorbanpor-JPG.html

                  • پنجشنبه 23 خرداد 1387-0:0

                    به قول ما بندری ها لاریجانی نری به مولا

                    • پنجشنبه 23 خرداد 1387-0:0

                      قطع اضافه کار پرسنل اداری سازمان آموزش و پرورش مازندران و بحران امنیت شغلی با تورم موجود در جامعه در اثر سوء مدیریت و ضعف مدیریت استان و وزارت آموزش و پرورش ..........در دولت نهم که شعار معیشت و رفاه می داد و مورد حمایت آقایان بود !!!!! کپی فیش حقوقی پرسنل استانداری ، نمایندگان مجلس و وزارتخانه ها را در روزنامه ها چاپ نمایید ......؟؟؟؟؟؟؟

                      • سه شنبه 21 خرداد 1387-0:0

                        Esme Newisande in Gozaresh chist ? wa baraie kodam majeleh ia roziname in gozaresh ra tahie karde ? moteshakeram


                        ©2013 APG.ir